Lehed

neljapäev, veebruar 21, 2013

Pullerits: Mis saab Tartu maratoni raja lõiganutest?

Massiivne raja lõikamine Tartu maratonil vana lasketiiru lähistel on tekitanud laiapõhjalise küsimuse, mis saab neist, kes sohki tegid. Helistasin Indrek Kelgule (sest olen ju ainus, kes siin reporteritööd teeb, mitte kuuldusi ei levita ega niisama lahmi), Klubi Tartu Maraton juhatajale, ja kuulsin järgmist.

Kelk rääkis lõikamise kohta, et kui kellelgi oleks tõendusmaterjali, mille põhjal tekitada antud küsimuses sügavam keskustelu, siis ta hea meelega vaataks seda materjali ning seejärel otsustaks. Paraku telepilt selle kohta, kes lõikas, infot ei anna, ja isegi kui kopteril asuv kaamera oleks sohitegemise jäädvustanud, siis seni, kuni lõikajate rinnanumber ei ole kopteripildilt tuvastatav, ei ole tolle materjaliga midagi peale hakata. Kelk avaldas kahetsust, et puuduvad faktilised andmed lõikajate kohta.

Kui suur oli lõikajate arv, selle kohta on levinud väited, et sadadest rohkem kui tuhandeni, ent tuhande lõikaja väite kohta märkis Kelk, et tõenäoliselt ei anna inimesed endale päris hästi aru, kui suur hulk on siiski tuhat inimest.

Kelk möönis, et kuna lõikamine läks massiliseks, siis ei saa välistada, et tagumised ei saanudki aru, kust tänavu rada läheb, ning pelgalt seetõttu võis osa eespool lõiganutega kaasa minna.

Kelk rääkis, et on eelnevatel aastatel teleülekandes näinud, kuidas umbes kümmekond avantüristi on püüdnud vana lasketiiru juures lõigata. Tema kolleeg Epp Paal oli mullu maratonil osaledes märganud, kuidas mõned sõitsid kõnealuses kohas otse, ent Paal oli Kelgu sõnul pidanud tookord peenikest naeru, sest lumi oli seal sedavõrd paks, et vaevalt nad midagi võitsid, pigem kaotasid.

Kui kõnealune koht on ka varem sohitegijaid ahvatlenud, siis on õigustatud küsimus, miks peab rada tegema kaare vasakule ega lähe otse, mis lõikamise probleemi lahendaks. Kuid asi on selles, seletas Kelk, et sinna, kust rada võiks minna otse, on rajatud snowtubingu park ning sealne maaomanik ei ole nõus, et maratonirada tema valdustest läbi läheks.

Igatahes lubas Kelk, et järgmisel aastal panevad korraldajad lõikekohta aiad ette ning saadavad kellegi sinna videokaameraga võimalikke sohitegijaid pildile jäädvustama.

Seekord oli Tartu maratoni raja ääres üheksa videokaameraga inimest, kelle ülesanne oli üles võtta uisutehnika kasutajaid. Küllap märkasite raja servas üksinda passimas kollastes vestides mehi – ilmselt nemad need olidki. Kelk ütles, et tänase seisuga ei ole kedagi uisutehnika kasutamise pärast diskvalifitseeritud, ent lisas, et kogu videomaterjal on veel läbi vaatamata.

Ühtlasi oli ta andnud raja julgestajatele ülesande, et kui need näevad mõnda suusatajat ebaloogilisest kohast rajale ilmumas, tuleb ta number kirja panna. See tähendab, et korraldajad olid valmis, et keegi võib püüda rada lõigata. Kelk tunnistas, et selline sohitegemine on seni olnud rohkem probleemiks rattamaratonidel, kus mõned osalejad on seepärast ka diskvalifitseeritud.

Kelk kinnitas, et valest stardikoridorist startimise tõttu pole seekord samuti kedagi kõrvaldatud. Vahepeal kerkinud küsimus, miks telemees Raivo Rimm startis numbriga 6231 palju-palju eespoolt, tulenes Kelgu sõnul korraldajate näpuveast, mistõttu õigel ajal registreerinud Rimm sai oma võimetele mittevastava lähtekoha. Korraldajate loal võis ta startida umbes 2000. koha kandist. Samasuguseid tegelasi, kes oma suure stardinumbriga korraldajate loal ettepoole pääsesid, võis Kelgu hinnangul olla paarkümmend. (Ilmselt seletab see ka selle, kuidas üks 5000+ stardinumbriga noormees minust juba enne rollerirajale keeramist mööda tuiskas.)

Tartu maratonil lasid korraldajad võtta kolm dopinguproovi, nii naiste kui meeste võitjalt ja ühelt osalejalt loosiga. Küsimusele, kas too loosiga kontrolli sattunu võis olla ka rinnanubriga 4000+, vastas Kelk eitavalt, lisades, et see piir, kustmaalt ei tasu loosiga dopinguproovi minejat tõmmata, oli tunduvalt eespool. Aga kus täpsemalt, seda saladust ei soovinud ta avaldada. Kas dopingukontrollijad võtsid ka omal initsiatiivil kelleltki neljandalt või viiendalt proovi, seda Kelk ei teadnud, nagu ei teadnud ta ka seda – sest see pole tema tööülesanne –, millal saabuvad dopinguproovide vastused. Ta oletas, et kuu-poolteist võib minna küll.
******
Slickrock Bike Trail, Sand Flats Recreation Area, and La Sal Mountains, Moab, Utah. 19. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Fotod 1-4: Tartu maratoni start. Fotode autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix

53 kommentaari:

  1. Anonüümne11:50

    Huvitav, kas keegi on kunagi nii suurt pettust teinud, et Harimäe eel paremale Kekkose rajale põiganud ja siis enne Kekkose raja Harimäe tõusu paremale keeranud, et peale TM raja Ande joogipunkti uuesti TM rajale minna.

    Võib-olla oleks see üks koht, kus peaks igaks juhtumiks mõni TM inimene vaatama.

    Märt

    VastaKustuta
  2. Muidugi võiks ikkagi midagi ette võta ka selle tõusunukiga. Iga kord on seal mingi ikaldumine olnud. Tõusunurga poolest ei ole midagi erilist, esimese paari kilomeetriga ei tohiks kellelgi jalad ka veel töntsid olla, aga kohtadel 2500+ trambitakse seal ikka tuta-tuta käärsammuga üles, sellest ka see jabur järjekord tõusu all. Arumaeisaa, miks on nii raske seal normaalse vahelduvtõukega üles sõita.

    VastaKustuta
  3. Anonüümne12:03

    Ka kohtadel 1000-1500 sõidetakse seda tõusu käärsammuga, miks, ei tea.
    Kuid iseenesest ei ole sugugi paha, et pudelikael just nii alguses ja nii lihtsal kohal. Pigem säästab see sportlaste varustust järgmistel tõusudel ning sportlasi karukausi laskumisel.
    Las need ummikud olla. Nautijatele ei ole sellest sooja ega külma.

    VastaKustuta
  4. Mnjaa. Eesti sprindikoondisele tõmmati vesi peale. Ainus "kiir" siis Triin Ojaste, kes pääses veerandfinaali. Kurb!

    VastaKustuta
  5. Tõehetk: kõik Eesti mehed spindis 30. joone taga. Kein Einaste väitis eile teles, et kõik neli saavad veerandfinaali.

    Vabandust täiesti mitteolulise, tühise, kõrvalise ja mitte kedagi huvitava infoga siin eksitamast.

    Tagasi Tartu maratoni problemaatikasse!

    VastaKustuta
  6. Anonüümne12:47

    et siis Triin Ojaste on MMi parim murdmaasuusataja Eestil?
    kah Priit

    VastaKustuta
  7. Anonüümne12:56

    Priit, 12:38. See info on nii ebaoluline, et ei vääri äramärkimistki.

    VastaKustuta
  8. Anonüümne13:04

    Järgmine kord pöördugu korraldajad Kaitseväe poole ja pangu üks Degtjarjovi kuulipilduja 3-4 mehega sinna vana lasketiiru lõikamiskohale. Võib olla ka MG-30, või mida kaitsevägi praegu kasutab.

    VastaKustuta
  9. Anonüümne13:23

    MMil ei jää nüüd muud, kui suusaliit peab oma statuudiga meestele kohad välja nõudma!
    TMi lõikamine näitab aga, et millegipärast ei lõiganud esiotsa mehed (kes tulemust taga ajavad) vaid just nn sõidunautijate punt. See vist näitab paljude sõidunautijate tõelist palet, kus kehva tulemuse mõjul tegelikult sees sedavõrd pakitseb, et reeglite ega aumängu järgmisest pole juttugi. Aitab ainult selge juhend, piirded ja rikkumisel DSQ, mida tuleks lolli massi taltsutamiseks julgelt rakendada.

    VastaKustuta
  10. Anonüümne13:33

    Jätke see sprinterite materdamine. Tegelikult on nad ju lahedad mehed. Kevadel on nad Tähtvere ovaali sprindivõistlusel jälle kõik kenasti poodiumil. Pealegi, Einaste oskab jumala hästi moonwalk-i.
    Teet

    VastaKustuta
  11. Anonüümne13:41

    Kein Einaste reklaamis ju Pulleritsu toimetatud "Maratonis" Crafti pesu. Mis ma pean nüüd pesumarki vahetama või? Ei, sprindikoondise esinemine MM-il ei ole tähtsusetu. Kui mehed koju Tartusse jõuavad, pannakse kaubanduskeskuse parklas pidu & show püsti. 8)))

    VastaKustuta
  12. Anonüümne14:11

    Tubli edasiminek on seegi, et sprindimehed ja -naised ei kukkunud sellel korral. Mina igatahes ei näinud seega viispluss siit poolt.

    VastaKustuta
  13. Anonüümne14:17

    Mis Einastega juhtunud on, see paaristõuge nägi välja nagu TM teise saja mehe oma Elvas finisisirgel, niimoodi ei vaju isegi ajakirjanikuhärra tõukel läbi keha. Jube oli vaadata.

    VastaKustuta
  14. Anonüümne14:41

    http://www.jree.ee/gallery/42-tartu-maraton/
    siin 2 lõikamise pilti :D

    VastaKustuta
  15. Anonüümne14:46

    Kas mõnda pilti on, kus need lõikajad näha? Sellist ülevaatlikku, vaid näiteks kopterilt tehtud? Saaks ka aru, kui palju neid lõikajaid oli...

    Kuid et mis neist saab - miski ei saa, miks peaks. Üleüldse võiks lõdvemalt võtta kogu seda üritust. Esimesed sajad ja litsentsiga sõitjad muidugi mitte, nende jaoks on see võistlus ja peabki olema. Aga viimased tuhanded matkaku minu arust nagu endale meeldib, kuni nad just teisi ei sega. Antud juhul muidugi segasid ja no üldse on loll lugu, aga et midagi nendega tegema peab - no ei pea.

    VastaKustuta
  16. Anonüümne14:49

    Maratonist.
    Kas tuubitoit on nõudnud järgmise ohvri?

    VastaKustuta
  17. Anonüümne15:30

    http://www.youtube.com/watch?v=Km5Ar5RkVl8&feature=youtu.be

    VastaKustuta
  18. Anonüümne15:41

    Ekspress väidab, et TM on nõudnud järjekordse ohvri...
    Hoolitsegem oma tervise eest!

    VastaKustuta
  19. Anonüümne16:07

    14:41 osutatud foto tagumise lõikaja tuvastamine on sportfoto fotot abil kerge. Selleks on nr 3543. Rex-i mehe tuvastamine las jääda juba korraldajatele.

    VastaKustuta
  20. Anonüümne17:00

    2011 TM-l startisin kõige lõpus ja neid lõikajaid oli mõnisada,. Kuid mingit aja, ega muud võitu sellest ei tulnud. Lõikajad rahmedlasid nabani lahtises lumes. Need kes rahulikult kurvis ootasid, said lõpuks kiiremini ja väiksema vaevaga liikvele.
    Sellel (2013) astal vaatasin spetsiaalselt, kas on jälle lõikajaid, kuid esimese 2500 sees ei läinud keegi seda teed. ILmselt tekkis see probleem päris viimaste tuhandetega.

    VastaKustuta
  21. Anonüümne17:01

    2011 TM-l startisin kõige lõpus ja neid lõikajaid oli mõnisada,. Kuid mingit aja, ega muud võitu sellest ei tulnud. Lõikajad rahmedlasid nabani lahtises lumes. Need kes rahulikult kurvis ootasid, said lõpuks kiiremini ja väiksema vaevaga liikvele.
    Sellel (2013) astal vaatasin spetsiaalselt, kas on jälle lõikajaid, kuid esimese 2500 sees ei läinud keegi seda teed. ILmselt tekkis see probleem päris viimaste tuhandetega.

    VastaKustuta
  22. Anonüümne17:21

    http://etv2.err.ee/videod/dok_film/ed352432-8dd4-45b4-b8fe-d774955995b9

    Olid ajad...

    VastaKustuta
  23. Ühe Jaanus Ree pildi pealt sain kokku ca 20 lõikajat.

    VastaKustuta
  24. Anonüümne18:04

    Mitte et ma valet ja valtskust pooldaks,mis see lõikamine muud on,aga paljude tulemust see mõjutas?Esituhandetel mitte ja tagapool olijatel polegi koht kõige olulisem.Inimesed tulid maratonile SUUSATAMA,mitte troppis tammuma ja järjekorras ootama.Korralduses tuleb midagi muuta,et kõik saaksid algusest lõpuni sujuvalt liikuda.

    VastaKustuta
  25. Anonüümne18:34

    Kui neil see koht oluline pole, mida krdit nad siis lõikavad?

    VastaKustuta
  26. Anonüümne18:45

    Sellised susserdajad tuleb põhimõtteliselt paika panna. Ühel hetkel varastavad tähtsusetuna tunduva koha nimel Tartu Maratonil, teisel hetkel varastavad tööandja tagant või lasevad töötaja üle, kolmandal momendil krt teab mida. Sellistel tegelastel, kes teadlikult nii kurve sirgeks ja määgesid laugeks sõidavad on eetiline kasvatus 0 ja spordi vaimuga kooskõlas oleks neid üldse mitte starti lastagi.

    VastaKustuta
  27. Anonüümne19:06

    14:41 osutatud fotol Rex-i mees on nr 4911 ja ka foto on olemas.
    http://www.sportfoto.ee/et/aivo+paumann

    VastaKustuta
  28. Anonüümne19:13

    "Kui neil see koht oluline pole, mida krdit nad siis lõikavad?"

    Psühholoogiline surve. Staadionil kõlab suusa hümn, peetakse kõnesid, kõik klõbistavad keppe ja võrdlevad dresse. Ja siis - seisa ummikus ja oota!!! No pole ju selle pärast siia tuldud! Mehed, teeme midagi, läheme kuhugi!!!

    Nagu autoga sõites - kui ees on ummik, siis valid pikema sõidetava ringtee, isegi kui ummikus seistes läheks tegelikult kiiremini.

    VastaKustuta
  29. Anonüümne19:18

    18:45
    >> teisel hetkel varastavad tööandja tagant või lasevad töötaja üle

    Selgelt klassipositsioonilt öeldud. 8)

    VastaKustuta
  30. Anonüümne19:26

    Krdi kamp jobusid seal mäe peal! Sõita ei oska või? Hoolimata eilsest kõvast pummeldamisest, ma lausa lendaks oma uute carbon visseritega sealt üles! Tõmmake koomale ja laske MEHED ette. Ja teie hale kamp alandlikke jobusid, kes te kõrvad lontis järjekorras ootate, te jäätegi tallalakkujateks! Mina selliste äpardunutega küll ei kavatse siin tammuda. Nahh... ma tulin siia võistlema, tõmban sellest tropikarjast lihtsalt paremalt mööda. Tahaks näha seda meest kes midagi kobiseda julgeb...

    Kalevipoeg

    VastaKustuta
  31. Anonüümne19:49

    kuna see on suuresti suusablogi, siis...palju õnne sünnipäevaks, Mati Alaver!
    priit

    VastaKustuta
  32. Anonüümne20:19

    8010 võttis Memme-Taadi värava eelse tõusunuki väga ilusa ja nauditava uisusammuga. 86** (täpselt ei mäleta) võttis Kohvipunktis kohvi, sõitis uisusammuga kuni peale kohvipunkti asuva esimese kaugustähiseni ning heitis elegantse kaarega kohvitopsi maha. Lõpetas uisutehnika kasutamise, kui küsisin, kas ta kavatsebki uisutehnikas võistelda.

    Priit

    VastaKustuta
  33. Anonüümne20:41

    tänases postimehes lugeja kirjade all on minu arvates isegi aktsepteeritav põhjendus sellisele lõikamisele. tohutu tropp, mis võistlusärevuses paratamatult närviliseks teeb. miks ei võiks viitstarti kasutada, saaksid kõik grupid mõnusalt minema

    VastaKustuta
  34. Anonüümne21:13

    Startisin eelviimase stardigrupi lõpust ja nägin lõikajaid nii kurvi peal kui ka päris otse minemas. Kui lõikamiskohani jõudsin, oli sealt otse minemas paarkümmend inimest, kurvi siseküljes lahtises lumes umbes kümme. Need pidid olema siis sõitjad eelviimasest grupist või eest poolt. Kui kurvi selles järjekorras ära võtsin ja tagasi vasakule hakkas pöörama, tuli otse lõikajaid juba ühtlase joana (kaks-kolm sõitjat kõrvuti), pannes kolmandiku päris rajalt tulijate teest kinni. Ilmselt võis siis olla tegemist paarisaja lõikajaga, kindlasti mitte 500 või 1000. Tagantjärgi vaatasin, et esimese TPni oli tagant startides kiirus ainult 2km/h aeglasem kui järgnevatel lõikudel, kokkuvõttes ei andnud need esimesed 3-4 jalutamistõusu seega lõppajale lisaks enam kui 10-12 minutit. 6 tunni juures ei maksa see enam midagi, küll aga lubab rahulik algus edaspidi sõidust mõnu tunda.

    VastaKustuta
  35. Anonüümne21:19

    Mis põhjendus see ka on? Ah, et võistlusärevus õigustab lõikamist. Järelikult tulite võistlema, mitte matkma ja lihtsalt suusatama. Võistlus toimub võistlusrajal, mitte põllu peal. Kui juhtida tähelepanu lõikamisele, siis ei võistle enam mitte keegi. Mkmmm. Siis võistlevad ainult esimesed 800, ülejäänud kõik matkavad ja koht pole tähtis.
    Teet

    VastaKustuta
  36. Anonüümne00:14

    Mis kuradi jutt see on tohutust tropist lasketiiru juures? Kas see viis minutit seismist on põhjus lainetena stardi või raja muutmise nõudmiseks? Rumalus! Osalege korra Vasalopetil, siis näete milline üks ummik välja näeb. Aga seal ei arva sajad matsid, et see oleks põhjus lõikamiseks. Ainult tainapead lõikavad!

    VastaKustuta
  37. Mingi tropp pani 2300 koha kandis peale. 30.km kõik raskemad tõusud puhast uisku. Samas mootorsaan sõitis tal otse taga.

    VastaKustuta
  38. Anonüümne08:52

    Mootorsaani tossu eest peabki vahendeid valimata ära põgenema! Imestan, et kuidas need esiotsa mehed tossuga hakkama saavad, neil ju kaamerameestega 1-2 saani kogu aeg ümber. Elektrisaanid need vaevalt on.

    VastaKustuta
  39. Anonüümne09:21

    Minu Selle aasta sõit läkski puhtalt mootorsaani nahka terve esimese vaheajapunkti tossutas otse minu ees. Esimesse vaheajapunkti jõudes oli pea uimane ja süda paha. Lõpupoole küll kosusin ja tõstsin tempot, aga õiget motiveeritust enam polnud ja aeg tuli paar minutit üle 4 tunni.

    VastaKustuta
  40. Anonüümne09:25

    Ei-ei, 8:52, kus see elekter nüüd seal! Lumesaanid on need.

    VastaKustuta
  41. Anonüümne10:01

    Nii nagu ajakirjanikud on inimesed, on ka dopingukütid:

    http://www.epl.ee/news/eesti/teadlased-suudistavad-wada-laboreid-proovide-voltsimises.d?id=65718520

    VastaKustuta
  42. Anonüümne10:29

    Mis neist lõikajatest ikka kiruda, nad ju kõrge stardimaksu maksnud ja täielik õigus suuselda ja hapukurki süüa. Ning äkki tegid "Pulleritsu" ja pistsid numbri enne lõpetamist taskusse:)

    VastaKustuta
  43. Anonüümne10:40

    Ma arvan, et pulleritsu panemine on rohkem amatööril enne distantsi lõppu tekkiv vastupandamatu kihk ikkagi kellelegi ära teha, vahendeid valimata ja otse loomulikult FIS reegleid tagantjärele letti lükates.

    VastaKustuta
  44. Anonüümne11:15

    Koht kus lõigati on raja kitsaskoht. Tekkinud ummik tõendab seda. Kui see kitsaskoht ligvideerida, siis tekkib see kuskile mujale. Praegu on see päris hea kohapeal. Kui see lasketiiru tõus ärajätta või laiemaks teha, siis tekkib kohe probleem järgneva laskumise peal, kuhu sattub siis liiga palju suusatajaid korraga ja kukkumised on vältimatud. Kui ka laskumine ära jätta, tekkib tropp järgmise tõusu peal. Mida varem tropp tekkib, seda pikem on see maa, mida saab, peale troppi, vabamalt sõita. Lainetena start ilmselt leevendaks seda, aga sellega kaasneksid uued probleemid.
    Mis puutub raja lõikamisse, siis kuidas suhtuksite sellesse, kui keegi kurvi väljastpoolt lõikaks, elik ringi sõidaks. Seda saab vältida ainult selle võimaluse ligvideerimisega. Kui stardis pannakse kell käima, siis on see kõigile signaal, et tuleb võimalikult kiiresti rada läbida, vahet pole kus krupis starditakse. Kui see nii ei oleks, siis ei mõjutaks protokolli tegemine osalejate arvu. Kui aegade alusel järjestatud finisiprotokolli ei tehtaks, siis ei oleks sellel üritusel niipalju osalejaid. Eestis on selliseid üritusi, osalejate arv on neil marginaalne võrreldes TM-ga.
    M

    Siin mõni kommenteerib, et nägi ainult paarisada lõikajat, et ei olnud tuhandet, samas ise viibis selles kohas sõitjana lühikest aega, ega loendanud kõiki lõikajaid.

    VastaKustuta
  45. Anonüümne11:48

    see "ligvideerija" M tundub üks naljamees olevat

    VastaKustuta
  46. Anonüümne12:11

    Nii palju siis "see on ju iga eestlasest suusataja laulupidu"-üritusest. Lõigata, et saada paarsada kohta ettepoole? Huuh, absurd.

    VastaKustuta
  47. Anonüümne13:40

    Härra M,ummik pole hea mitte kunagi ega mitte kusagil.See ongi probleem millega tegeleda,siis kaovad ka lõikamised ja muud pahed.Kes soovivad head kohta on ikka oluline küll,millises "krupis"starditakse.

    VastaKustuta
  48. Kes soovivad head kohta teevad trenni ja nihkuvad 2-3 maratoniga piisavalt ette, et sõitu nautida.200-300 peal on ruumi tapvalt, ole mees ja sõida.
    See lõikamine on näotu tegevus ja siin pole mingit õigustust. Tropi üle virisejad käigu korra Vasaloppetil (startdis ~15 000 inimest) ja kogegu ära mitmendale kilomeetrile jõuab tagant alustades pooleteise tunniga ...
    Osaleda soovijate üle kurta nad ei saa vaatamata sellele ülinõmedale (minu ja ilmselt veel paljude suusatajate arvates) algustõusule.

    VastaKustuta
  49. Kes soovivad head kohta teevad trenni ja nihkuvad 2-3 maratoniga piisavalt ette, et sõitu nautida.200-300 peal on ruumi tapvalt, ole mees ja sõida.
    See lõikamine on näotu tegevus ja siin pole mingit õigustust. Tropi üle virisejad käigu korra Vasaloppetil (startdis ~15 000 inimest) ja kogegu ära mitmendale kilomeetrile jõuab tagant alustades pooleteise tunniga ...
    Osaleda soovijate üle kurta nad ei saa vaatamata sellele ülinõmedale (minu ja ilmselt veel paljude suusatajate arvates) algustõusule.

    VastaKustuta
  50. Anonüümne17:18

    Andres P,olen nõus,lõikamist ei õigusta.Trenni tegemine alati ei aita,olen TM arvukuse hiigelaastail teises sajas sõitnud ja lõpetanud ja tean mis olukord seal on.Enam mitte,aeg ja aastad on oma töö teinud.Ja kui ühel üritusel on midagi pahasti(sinu ja ilmselt veel paljude suusatajate arvates),ei tähenda,et ka meil peab nii olema.

    VastaKustuta
  51. Anonüümne18:55

    Lõikajatest - kas TM juihendis on kuskil konkreetselt kirjas, et lõigata ei tohi? Maksan osalustasu, lähen ja matkan, koht ei huvita, milles küsimus?
    p.s. tegelikult nii ei toimi, aga ei näe ka põhjust vingumiseks.

    VastaKustuta