Lehed

reede, oktoober 18, 2013

Pullerits: Ostame Salumäe olümpiakullad Eestile tagasi!

Küllap lugesite teiegi täna hommikul jahmatusega, et kahekordne trekisprindi olümpiavõitja Erika Salumäe on pannud müüki oma kaks olümpiakulda ning muid medaleid ja samuti varustust. Kõik küsivad ilmselt esimese asjana, et miks. Uurisin veidi teemat tunda võivate ja Salumäega kokku puutunud inimeste käest, milles võib olla asi, kuid keegi täpselt ei tea. Valdav oletus kõlas, et majanduslikud raskused. Aga veel kord: keegi ei tea.

Minu seisukoht on, et vähemalt Salumäe olümpiakullad peaks Eestisse jääma. Need on ikka tükike – ei, mis tükike, ikka suur ja oluline tükk! – Eesti spordiajalugu. Jalgratas ja kiiver ja särgid – need on isiklik vara, nende saatus ei ole nii oluline, aga olümpiamedaleil on suur sümboolne tähendus, eriti meile Eestis, sest ega meil neid olümpiavõitjaid ju palju ole.

Minu ettepanek on, et võiksime Salumäe medalid välja osta. Olen omalt poolt nõus selleks raha panustama. (Ja ei, ma ei taha vastu, et näiteks kolmest aastast ühe päeva peaks medal seetõttu minu kodus seinal rippuma.) Kui ajakirjanduses avaldatud hinnanguile tugineda, siis kujuneb oksjonil ühe kuldmedali hinnaks 10 000 kuni 13 000 eurot. Matemaatika on ju lihtne: kui mina annan 10 eurot ja igaüks minu blogi külastajaist (headel päevadel üle tuhande külastuse päevas) samuti 10 eurot, siis on ühe kuldmedali raha juba koos.

On nõusolijaid ja kaasamõtlejaid?
******
A view from the road towards Spring Canyon and Green River, Moab, Utah. 21. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Foto 1: Erika Salumäe 2004. aastal oma tollases kodus Veskimöldres. Foto on tehtud Priit Pulleritsu Salumäega tehtud usutluse illustreerimiseks Arteris. Foto autor: Egert Kamenik, Postimees/Scanpix 
Foto 2: Erika Salumäe (paremal) embab Torino olümpialt kahe kuldmedaliga Tallinna jõudnud Kristina Šmigun-Vähit. Foto autor: Peeter Langovits, Postimees/Scanpix

47 kommentaari:

  1. Anonüümne12:07

    Need ju lillad medalid.

    VastaKustuta
  2. Anonüümne12:41

    Me oleme need medalid juba kord kinni maksnud. Tüüpiline parempoolne pahupidi mõtlemine - tööinimene plettigu mingite kuldplönnide eest Hispaanias peesitajate arveid kinni! Medalid tuleb natsionaliseerida.

    VastaKustuta
  3. Anonüümne12:51

    Sellel medalil kui esemel pole minu jaoks mingit väärtust. Võitude emotsiooni sain ammu kätte, ning kuskohas see medal hiljem asub.... pole vahet.

    VastaKustuta
  4. Anonüümne13:03

    Nendest medalitest ja võitudest oli minu jaoks palju emotsionaalsem Barcelona mängude Erika medalitseremoonia ajal nuttev noormees sini-must-valge õlgadel. Siiani läheb silm niiskeks, kui meelde tuleb.

    VastaKustuta
  5. Viktor, Võhmameeste klubi13:16

    ei ole poolt.
    Medalid on kirjas kuskil paberil või failis. Kus nad füüsilislt asuvad või on järsku juba sulaks keedetud, see ei tee neid olematuks

    VastaKustuta
  6. Anonüümne14:02

    Toetan Priidu algatust. Olen nõus ka rohkem kui 10 EURi panustama.

    Nendel medalitel, eriti just Barcelonas võidetul on Eesti lähispordiajaloos väga oluline kohta. Lisaks igaühe isiklikule saadud emotsioonile, peaks ka medal ise olema Essti spordimuuseumis väljapandud.

    Minu isiklik Eesti lähima spordiajaloo tipp emotsioonideks ongi Erika Salumäe võit, Kalevi korvpallimeeskonna tulek N-Liidu meistriks ja Andrus Veerpalu 15km võidud.

    Nii, et Priit kuhu ma raha toon või kannan?

    VastaKustuta
  7. Anonüümne14:13

    Ettepanek rääkida Kelguga. Tartu Maratoni registreerimistasule lisada 1.- Eur Salumäe medalite tagasitoomiseks.
    Toetan Priidu algatust. Facebooki tuleb teha leht ning käbedalt levitama hakata.

    Teet

    VastaKustuta
  8. Anonüümne14:53

    Veerpalult nõuda välja väljapetetud toetus- ja preemiarahad ja nendega osta Erika Salumäe medalid välja. Kui Veerpalu varast ei jätku, siis Veerpalu medalid müüki.

    VastaKustuta
  9. Vuplid jalas15:10

    Veerpalu jah jäi nyyd tihedas söelas vahele. Salumäe aegne liidu koondis söi kangemaid rohtusid. Oli siis paras paar vöistlema sellel ida-saksa jöu juurikaga. Emotsioon oli vägev aga kui öunasid lugeda, siis naiste jalgratas oli toona vähe harrastatav ja NSVL profimansa (koos Tkatsenko ja Sabonisega) vöit usa koolipoiste yle -- kas oli saavutus. Video 1988 Souli finaalist on täitsa olemas. Vaadake ise seda kobistamist. tänane Tartu Rock oleks tollasele liidu koondisele ära teinud, samuti jänkidele.
    Oo sport sa oled rahu

    VastaKustuta
  10. Anonüümne15:12

    Kust kuradi kohast sellised värdjad tulevad, nagu 14:53?!
    Ülisuure tõenäosusega on tegu kesikuga ja selle kahetsusväärse liigi tüüpilisema esindaja - suvalise jorsiga.
    Pane ennast põlema. Enne kui midagi hullemat juhtub...

    VastaKustuta
  11. Anonüümne16:06

    Huvitav remark oleks asja juures see, et Pullerits kustutab ilma igasuguse jäljeta vähegi adekvaatsema torke enda aadressil (ei õigusta ropendamist!), kuid sellise pasa, nagu 14.53 tekst, jätab mõnuga alles....

    VastaKustuta
  12. Anonüümne16:42

    15:10 on ka tark oma "kobistamisega".

    Olgu, aga teemasse - palju siinse blogi rahastaja Soonets annab? Kindlamapoolse meelega oksjonile minekuks on vaja 1000-1500 korda €10 annetada.. äkki võtame ikka kiivri, kindad ja ratta, ah? Medal on ju igas annaalis nagunii kirjas, ja terve spordimuuseum on neid metallitükke täis. Lähed lapsega platsi ja katsu neid siis medaleid vahtima panna. Innustust ja asja sisu näeb rattas endast ikka palju rohkem, seal on nende võitude sümboolika palju tugevamalt kui kunagi kes teab kelle poolt kaelariputatud medali küljes.

    VastaKustuta
  13. Anonüümne16:58

    Nõus annetama ka 20 euroraha, aga tingimusel, et medal läheb Spordimuuseumi omandusse.

    mart

    VastaKustuta
  14. Anonüümne17:01

    Mis õigusega Veerpalult medalid välja nõuda? Kas jõuga ajukääbik?
    Kõik lahmivad aga taust pole ju teada.
    Kui piltlikult öeldes on ikka elu ja surma küsimus, siis mida sa nende medalitega seal teiselpool teed? On täiesti arusaadav, et müüki läheb kõik, mis võimlaik.

    VastaKustuta
  15. Anonüümne17:09

    Ei saa selle ostupalavikus kodanike mõttest aru! Kas praegu müüakse see medal kusagilt Eesti muuseumi vitriinist, või ei-tea-kust-Hispaaniast-kummutisahtlist? Mis vahet sel on, kus see medal asub. Kui siiani ja tulevikus nagunii Eesti spordihuviline publik seda ei näe? milline tähelepanu saatis seda nänni enne seda "pommuudist"? Kui Riik tahab muuseume medalitega rikastada, saab ju ammu enne võitjatega diili teha ja aurahad vitriini vaatamiseks välja panna. Nüüd on see müük (mis pole suures pildis mingi erandlik ega haruldane toiming) osad kihku täis ajanud.
    Lapsikult manipuleeritav on see maailm küll.

    VastaKustuta
  16. Anonüümne17:17

    17:01, Nii õiguse kui ka jõuga. Üks ei välista teist. Täitemenetlus, kohtutäiturid, jne.
    Mina isiklikult jätaksin Veerpalule tema medalid alles. Aga ta peab avaldama dopingu tarnijad, mahitajad, meedikud, kes aitasid - kogu võrgustiku. Kui ta seda teeks, siis ma annaksin Veerpalule isegi selle eest auhinna.

    VastaKustuta
  17. 17:09 ei ole täna uudisvoogu jälginud, seepärast ka nii, kuidas öeldagi, heitlik sõnavõtt.

    Aga hea uudis on see, et idee on liikvele läinud ja juured alla saanud ning pärast tänast "Ringvaadet" pidi ka miski ametlikult ja üldrahvalikult teatavaks saama. Nii et nii see siit kõik välja kasvas. Päev vist korda läinud, kas pole?

    Aga jah, loomulikult, kui medal rahva raha eest tagasi ostetakse, siis peab see muuseumi minema. Kuhu siis veel!

    VastaKustuta
  18. Anonüümne19:05

    Mukumbadele vaatamiseks?

    VastaKustuta
  19. Asjalik ettepanek ning toetan kindlasti, medalid koju ja kõigile vaatamiseks, kas siis muuseumis või kusagil mujal.

    VastaKustuta
  20. Anonüümne22:43

    Salumäe kuldade tagasitoomise populistlik meediateater ei päästa režiimi allakäigust.

    VastaKustuta
  21. Anonüümne23:16

    22:43, selline krüptiline ja sisu poolest segane lause ongi see, mida sa pidasid vajalikuks sel hilisel õhtutunnil Pulleritsu blogi kommentaariumisse lisada?

    VastaKustuta
  22. Anonüümne23:29

    See 10000 või natuke rohkem ühe medali eest on nii väike summa, et selleks pole vaja mingit korjandust teha. Kõigile ettevõtjatele/ärimeestele, kelle nimed siit kommentaariumist pidevalt läbi käinud, jõukohane. Mõne puhul 1 nädala töötasu ...

    VastaKustuta
  23. Anonüümne23:34

    Tegelikult peaks terve Salumäe koos medalitega Eestisse tagasi tooma. Mäletan kui ta peale oma esimest olümpiavõitu meile rattatrenni tuli ning rääkis sellest. Kuulasime suu ammuli.
    Teet

    VastaKustuta
  24. Anonüümne23:59

    "17:09 ei ole täna uudisvoogu jälginud, seepärast ka nii, kuidas öeldagi, heitlik sõnavõtt."

    Väga hea, PP(17:22)! :)
    Sellist teravmeelsusest ja vaimukusest kantud vastulausete liini võiks edaspidi rohkem olla.
    Seda on muhe lugeda ja tegelikult taolise sõnumiedastuse kehtestav mõju on reeglina märgatavalt efektiivsem kui kompleksides tegelaste klähvimisele sirgjooneliselt vastu nende stiilis tulistada.

    VastaKustuta
  25. Anonüümne00:37

    Kaarel, sina või??

    VastaKustuta
  26. Anonüümne02:10

    Lihtsam oleks teha kuldvärviga koopia ja see muuseumi välja panna. Eespool on mõni ka öelnud, et medal on paberil ja see ei kao kuhugi. Kui mõni dopingupatune pole oma füüsilist medalit tagasi andnud, ega see siis ei takista teist medalivõitjaks kuulutamast. Raud on raud aga peamine on paber selle ... mis iganes ... kohta

    VastaKustuta
  27. Paul Lõiv02:12

    Miks keegi ei mõtle Erika peale . Äkki koguks raha tema toetuseks et ta ei peaks midagi müüma. Palju ilusam eesmärk aidata oma olümpiasangarit.

    VastaKustuta
  28. Anonüümne09:31

    Priit, sinult jälle selgrootuse näide. Kui eelmistes postitustes arvasid, et sportlane on rahva oma, nagu ka tema saavutused, siis nüüd peaksime medalid siiski inimese omaks tunnistama. Selgitan? Võõrad pole Eestisse teretulnud, nad pole Eesti osad. Eestit saab esindada ainult eestlane, kes on meie süsteemi produkt, kes esindab Eestit (tead, mida esindamine ikka tähendab? - teise isiku nimel ja arvel) ja kellele võib mängida vaid Eesti hümni, sest et für Eesti Kaiser, Gott und Vaterland. Pulle peaks Erikalt medalid nüüd hoopis tagasi nõudma (tekitama algatuse) ja kui Erikal juhtub nende müügiks siiski olema mõjuv põhjus, siis talle hoopis sotsiaalabi andma. Nii töötab ju süsteem?

    VastaKustuta
  29. Anonüümne09:53

    mis jaoks----nendele,keda see huvitab,tehtagu koopiad ja hästi palju.Riik tegi suured kingitused,rahvas valis riigikokku suure palga peale,jne.See,mis ta enda teenitud hüvedega teeb---tema asi.Eesti ajalukku on ta nagunii sügavalt- jäädavalt kirjutatud.

    VastaKustuta
  30. Anonüümne11:18

    Hah, see need kuldmedalid pole oma metallisisalduse poolest väärt kindlasti rohikem kui 1000€, kui sedagi. Kui aja jooksul pole nende füüsilisest asukohast enamikule sooja ega külma olnud, siis miks peaks mingi sentimentaalse väärtuse pärast hakkama niigi õhukest rahakotti tuulutama. Kui vaja, võib Salumäe oma füüsilist vara müüa ja loodame, et ta saab sellega hakkama, olümpiavõitu ta vaevalt maha müüa saab, seega reaalne spordiväärtus jääb talle alles igal juhul, teie aga korjake raha millega kasulikuma jaoks näiteks mingi aparaadi haiglatele ostmiseks või mõne vältimatut kallist ravi vajava lapse ravimiseks.

    See kuldmedalite ostmiseks raha kogumine langeb Eesti tüüpilisse tegutsemiskategooriasse nimega "Tehtud mõeldud"

    VastaKustuta
  31. Füürer Puller11:20

    Natsionaliseerida Eesti rahwa omand kiirkorras.

    VastaKustuta
  32. Anonüümne11:50

    Allusioonid 1930-ndatele ei ole alusetud. Olümpiakomitee ei ole demokraatlikult valitud organisatsioon. Olümpiakomiteed tekkisidki ajal, kus fašism ja korporatiivsed jooned paljudes Euroopa riikides juuri ajasid. Seetõttu tuleb olümpiakomitee legitiimsus kahtluse alla seada. Õige oleks moodustada uus, demokraatlikku ühiskonda sobiv laiapõhjaline Eesti spordi katusorganisatsioon.
    Pullerits? Teades, kes on Tartu linnas Seli ja kui väike Tartu linna on, pole imestada, et tagasiostmise idee Pulleritsu blogis õhinal toetust leidis.

    VastaKustuta
  33. Anonüümne11:56

    P.S. Kas panite tähele, kuidas medalite tagasiostmise teema taaskord välja toob, kui rumal inimene on Erki Nool. Seevastu Jaan Talts on hoopis teine tera.

    VastaKustuta
  34. Anonüümne12:00

    P.P.S. Aga Erika Salumäest on kahju.

    VastaKustuta
  35. Anonüümne13:38

    Mehed, kellel pulss on punases,
    testosterooni omavad munades.

    Muide, kas keegi teab lähemalt selle 1:55 või 1:54 imejooksu kohta. Neil segastel aegadel võidi valesti mõõta. Pulleritsu rekord tundub Kauna saavutustega ühest klassist olevat.

    VastaKustuta
  36. Anonüümne13:49

    Tõepoolest, olematu trenni pealt saavutatud supertulemus. Ja veel aasta varem olevat mees olnud 80 kg, 10 kg ülekaalus

    VastaKustuta
  37. Anonüümne14:23

    No nii lugedes postimehe viimaseid uudiseid võime oma unistuse medalite tagasisaamisel osaleda lugeda lõppenuks. Ei jagata aupaiste sära tavalistele jorssidele. Mehed kohvritega (Neinar ja sõbrad) on aktiviseerunud, et vähemalt millegagi silma paista ja ajalukku minna.
    Teet

    VastaKustuta
  38. Anonüümne18:41

    Samal ajal.. Mukumba loputab Saaremaa kolme päeva jooksul taas Eesti jooksjaid. Kaks, kolm, neli minutit pakki. Seejuures aafrika mees tõenäoliselt ei pingutagi.
    Võib-olla jätaks Mukumba Eestisse jooksutreeneriks?

    VastaKustuta
  39. Anonüümne12:46

    Kommentaator Maxx kirjutab Delfis: "See nali on läbiaegade eesti jooksjatel toimunud et jube oluline on ise endal aega võtta ja keskenduda muule tühjale tähjale mitte jooksule,..". See on fotole, kus stardis esimene rida kõik (v.a Mukumba!) oma kronomeetreid sätivad-uurivad.
    Tõepoolest, kui lugeda meie jooksjate blogisid, siis väga paljudel on fookus oma km-aegadel. Võisteldakse peamiselt iseendaga. Jooksuportaali fotosid sirvides näeb, et Eesti jooksjatel, ka kleenukestel naistel, on randmetel sageli massiivsed pulsomeetrid. Neil on kindlasti palju funktsioone, aga kui palju neist võistlusel kasu on? Mukumba sellist imekella ei kanna.
    Mo Farah aga jookseb hoopis ilma kellata.

    VastaKustuta
  40. Anonüümne19:18

    Vaata korraks Jookuportaali pilti Mukumbast Saaremaa jooksul ja mida sa seal käepeal näed ?

    VastaKustuta
  41. Anonüümne21:31

    Kompass?

    VastaKustuta
  42. Anonüümne22:23

    Kalender?

    VastaKustuta