Lehed

laupäev, november 30, 2013

Pullerits: Karm uudis – ränk trauma!

Ärme seekord asju ilusta. Seis on selline, mul: liikumisvõime on nullilähedane. Ilma käte abita, õigemini, muul viisil kui ainult käte jõul ma voodist välja ega püsti ei saa. Suuri vaevu suudan keha üldse püsti hoida.

Kõik algas teisipäeva hommikul jõusaalitrennis. Olin sõudeergomeetril end korralikult soojaks sõitnud, teinud kergeid jõuharjutusi – seljale ja kõhule üksnes kereraskusega – ja hakkasin ühel masinal istuvas asendis trossi enda peale tõmbama. Selleks pidin esmalt kõverdatud põlved sirgeks lükkama, ja kui seda tegin, siis jäi selg kumeraks – eks ta ole mul alati sellises olukorras kumer olnud, aga kunagi polnud midagi juhtunud – ja siis käis valu läbi. Mitte paralüseeriv, vaid kerge. Arvasin, et eks see, mis ära sai tõmmatud, vajub tagasi. Aga ei vajunud.

Kuna valu ei kadunud, vaid öösel segas isegi pisut kere pööramast, võtsin järgmisel päeval ühendust füsioterapeudi Margus Mustimetsaga, kes mind aastaid aidanud, sh pärast operatsioone jalule. Sain tema vastuvõtule. Ta oli umbes aasta tagasi teinud imet, kui likvideeris mul paaristõugetega tekitatud seljaspasmi üheainsa seansiga. Nüüdki saavutas ta kõigest poole tunniga tulemuse, et selja liikuvus paranes märgatavalt ja valu taandus peaagu täielikult.

Kuid paar tundi hiljem ununes keha süütus, argises olmeolukorras ette kummargile asendisse ja siis, kui end sirutama asusin, lõi meeletu valu ja kramp sisse, nii et pidin maha kummardama, et seljast igasugune koormus eemaldada – muidu oli pööraselt valus.

Niisiis olengi olukorras, kus iga vähemgi liigutus, mis nõuab selja kõige pisematki pingutamist, tekitab valu. Sedasi saan eksisteerida vaid käte jõul ja abil, muul moel mitte. Olen konsulteerinud nii füsioterapeut Mustimetsa kui dr Leho Ripsiga. Tegemist on selja süvalihaste põletiku ägeda faasiga.

Olukord on sant ja paistab lootusetu. Olen teinud nii, nagu targad ja kogenud nõuandjad, parimad, keda Eestis üldse saada, on soovitanud: teinud venitusharjutusi, liikunud, selga soojendanud, seljale rahu andnud. Siiamaani, ligi 45 tundi pärast valu ägenemist, ei ole enesetunde järgi midagi paremaks läinud. Pigem on selg muutunud kangemaks, puisemaks. Mingisugustki koormust ei kannata see absoluutselt.

On see kellelegi tuttav olukord?
*
Tänases Arteris soovitan soojalt lugeda lugu «Ameerika, siit me tuleme!» 25 aasta tagustest ajaloolistest, paraku unustusehõlma vajunud pretsedenditutest korvpallilahingutest USAga, millest, muide, ei teadnud seni isegi Postimehe korvpalliesiasjatundja Peep Pahv. (Hämmastav, et Postimees on pannud selle tasuta veebiküljele, sest minu teada laupäevaste mõnusa lugemise lugudega nii ei pidavat enam toimitama; liiati, selline põhjalik ja rohke reporteritööga lugu ei valmi kuludeta, selle tootmine maksab tegelikult vähemalt sama palju kui mõne mehe suusapaar; ainuüksi sellest, kuidas ma hankisin loo juurde fotod, võiks kirjutada omaette loo - see oli pikk protsess, mis nõudis mitme inimese pingutust ja vastutulekut.) Üle tüki aja, ütlen ausalt, et olen enda arvates valmis saanud igati tipptasemel tüki – või mis arvate teie? Sest lugejal on õigus, enamasti, kuigi mitte alati.
******
Jaanus Laidvee on Poison Spider Trail, Moab, Utah. 22. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Foto 1: Kiirabitöötajad tegutsemas. Foto autor: Meelis Meilbaum, Virumaa Teataja / Scanpix
Foto 2: Kiirabiauto kanderaam tagauksel seljavigastusega patsiendi tõstmiseks. Foto autor: Tiina Kõrtsini, Õhtuleht/Scanpix
Foto 3: Seljatrauma ravi kõnnirobotil. Foto autor: Tairo Lutter, Õhtuleht/Scanpix
Foto 4: Madison Square Garden, kuulsaim spordiareen New Yorgis. Esplaanil all paremas servas jalgratas. Pildistatud 27. juunil 2013. Foto autor: Priit Pullerits

120 kommentaari:

  1. Anonüümne12:17

    Anna googles "Rowing Machine" ja "Proper Form" ja leiad küllaga pilte kuidas sellel masinal tõmamta. Selg PEAB sirge olema! Elementaarne asi. Jõusaalides ainult mõni esimest korda sattunud tšikk või siis mõni päris juhmakas noormees teevad seda valesti. Head paranemist. Kuid antud juhul pead ei geneetikat, juhust, varustust - vaid ainult iseennast süüdistama.

    VastaKustuta
  2. Anonüümne12:32

    Vähe-palju

    Väheke juttu natuke laiemalt.
    Eestis on liiga palju jooksuüritusi.
    Aga nende seas on liiga vähe staadionijookse.
    Kestvusalade harrastajaid on küll juba üpris palju, kuid rahvusvahelise taseme lähedale küündivaid tippe on siiski väga vähe.
    Palju korraldatakse igasuguseid lastejookse jms.
    Kuid vähe on tööd noortega klubides.
    Ja ka paljud vanemad harrastajad ei realiseeri maksimaalselt oma potentsiaali, sest harjutavad liiga vähe.
    Ja nendelgi, kes harjutavad suhteliselt palju, on treeningutes tihti vähe süstemaatilisust.
    Intervallide ja tempotreeningute tegemist peetakse paljuks.
    Heade tulemuste saavutamiseks jääb sellest aga väheks.

    VastaKustuta
  3. Anonüümne13:20

    Võtke välja või makske kinni, aga minu arust on see lugu küll tasuta netis Postimehes loetav...
    Taavi

    VastaKustuta
  4. Ei tahaks küll pilgata, aga kui need lood kronoloogilisse järjekorda tagasi panna siis:

    Pullerits: Karm uudis – ränk trauma!
    Pullerits: Kust saab hirmväärtuslikku spordinõu?
    Pullerits: Kuidas ma avastasin spordis haiguse rav...
    Pullerits: Kuidas nädala sporditippuudis maha maga...
    Pullerits: Kuidas spordis lähevad asjad minutahtsi...

    Nüüd vastupidi:

    Pullerits: Kuidas spordis lähevad asjad minutahtsi...
    Pullerits: Kuidas nädala sporditippuudis maha maga...
    Pullerits: Kuidas ma avastasin spordis haiguse rav...
    Pullerits: Kust saab hirmväärtuslikku spordinõu?
    Pullerits: Karm uudis – ränk trauma!

    ... aga edukat paranemist ja... paari nädalapärast juba tõenäoliselt trennis.

    VastaKustuta
  5. Anonüümne14:07

    Annan seljahäda tekkepõhjuseks vihje- jäärapäine sügisilmadega sundasendis ratta seljas "kimamine".

    VastaKustuta
  6. Anonüümne14:37

    sõudeergomeeter teeb kõik korda,algul oled kange,aga tasapisi hakkad paenduma ja läheb koguaeg paremaks,iga päev 15-20 min.tunde järgi,pluss staatilised harjutused kerele.

    VastaKustuta
  7. Anonüümne15:12

    Emake loodus on nüüd juba mitu korda märku andnud. Ehk oleks aeg kuulda võtta ja aastatele vastavaid koormusi hakata rakendama? Muidu tuleb ühel hetkel kuskilt niisugune pauk, mis igasuguse liikumise suht raskeks teeb.
    Hääd paranemist!

    VastaKustuta
  8. Anonüümne15:26

    Juba lapsepõlves rääkis mulle minu vanaisa, et "ahvil on jalgades jõud", kui veoautol rattaid sirge seljaga kinni keeras.

    VastaKustuta
  9. Asi on halb, loodan, et mitte nii halb kui minul... Minu seljahäda sai alguse samuti pealtnäha süütust olukorrast, tavaline jooksutrenn 1,5 aastat tagasi. Peale jooksmist venitama asudes käis samuti nõks seljast läbi ning see niitis jalad alt hoobilt. Paar päeva pidi lausa voodis olema. Arvasin alul, et küll see möödub, tõmbasin mõne lihase ära venitades vms. Aegapidi hakkasin ennast liigutama ja käega selga katsuma, kuskilt nagu ei tundunud, et midagi valu teeks otseselt käe all. Samas oli valu tugev aga ei saanud aru, kust see tuleb. Käisin arstide juures ja füsiode juures, arvati ühte ja arvati teist - skolioos, nõrgad süvalihased, trauma, põletikud jne. Kasutasin pikalt Sirdalud tablette, ei midagi. Praegu suudan seda ``haigust`` kontrolli all hoida vaid üksnes eriharjutustele, vahel kui on tunne, et äkki olen nüüd ``terve`` tuleb ka kohe karistus, viimane kord oli see kui panin jahedama ilmaga seljale Capsy creami ja mõtlesin, et hoiab soojas hästi, hoidis küll aga kui lihased külmaks muutusid oli kohe valu tagasi. Lisaks eriharjutustele jälgin nüüd ka seda, et enne kui põhitreening algab, peab keha olema üles soojendatud, enne ma selle tähelepanu ei pööranud, samuti peale põhitrenni tuleb alati kasutada 10 minutilit aeglustusfaasi st ei tohi hoobilt seisma jääda, vaid ikka vaikselt, siis peab venitama, nii kui ei venita nii tuleb karistus. Olen selle hädaga harjunud ning ei kujutagi ette elu ilma seljavaluta nüüdseks, ilmselt ei saagi ma sellest hädasti enam lahti, küll aga saab seda leevandada harjutuse, soojendusega jne. Võibolla keegi siin teab, mida saaks veel teha, oleks tore.

    VastaKustuta
  10. Jah, Andrus, see olukord paistab küll hull. Ehk võtavad nüüd, kui näevad, et sellinetrauma võib tabada ka noori mehi, vaiksemaks ka need, kes kohe on valmis varmalt kuulutama, et süüdi on vanus ja koormused. Selline väide näitab nende vähest elutundmist. Niisuguse trauma, nagu mul, võib saada igaüks ja kõige süütumas olukorras - näiteks autost väljudes, näiteks naised sukki jalga tõmmates. Ka mul ei ole käega midagi tunda. Valu on sees, süvalihastes. Tuleb loota headele abimeestele.

    VastaKustuta
  11. Priit, kõigepealt looda ka endale.

    VastaKustuta
  12. Anonüümne17:13

    Üks päev mees terve, aga tross katki.
    Kui tross terve, siis jälle mees katki.
    Kudas Kebal läheb? Käivat ka peenes klubis

    VastaKustuta
  13. Anonüümne17:16

    elu on õiglane

    VastaKustuta
  14. Anonüümne17:22

    Priit, aga need kümned ja võib-olla, et sajadki mehed, kes oktoobrikuust alates hoolikalt toksinud, mahutreeningut teinud ja suusavarustust uuendanud, lootuses Tartu maratonil sind kordki võita - kas nemad võivad nüüd kergendusega teleka eest õlu lahti teha? Või on mingi lootus veel, et jõuad veebruari kolmandaks dekaadiks rajale.

    VastaKustuta
  15. Anonüümne17:47

    Trauma = vigastus. Targad hommikumaalt ütlesid, et seljalihaste akuutne põletik.
    Sporditraumast pole siin halligi puhuda..
    Aga paraneda võiksid ikka.

    VastaKustuta
  16. Anonüümne17:48

    Klassikat: Andy Kaufman. The Kaufman Lawler Feud: Chapter 32 - The Final Match 2 of 2 . Tuleb tuttav ette?

    VastaKustuta
  17. Anonüümne17:54

    17:22, õlle võid kohe lahti teha - see tuleb ainult kasuks. Aga telekas jäta kinni, pigem lõdvestus saunas.

    Lisaks väike keele algõpe.
    Õlu käändub: õlu, õlle, õlut.
    "võivad ... õlu lahti teha" - seda on väga koom kuulda ja niiviisi räägib üks koolitüdruk, kes ei tea õllest veel ööd ega mütsi.

    VastaKustuta
  18. Anonüümne18:21

    Aitüma, 17.54 keeleõppe eest. Õlust (õllest?), jah, tean vaid, et teeb paksuks ja uimaseks. TM-ks aga ei välista, et PP - kasvõi käte jõul- veab end kohale. Vara veel õlut juua.

    VastaKustuta
  19. Anonüümne18:37

    18:21, mitte väriseva häälega ja arglikult - õllest?
    Ikka julgelt ja enesekindlalt - õllest! :)
    "õlust" - see unarsõna unusta ära.

    Küll PP end kohale veab. Lõket toidetakse ikka halgude lisamisega.

    VastaKustuta
  20. Anonüümne20:51

    Kummaline, et pole asjalikke vastuseid peale Andruse kogemuste kirjelduse.

    Arst, MRT uuring, arst, füsio on järjekord; olemas on nii lõdvestavad kui põletikuvastased ravimid; kas põletik, diski väljasopistus või muu häda, saab vastata vaid arst ning eelduseks on minimaalselt röntgen, parem MRT.

    Igal juhul on soovitav varuda järgmise kuu aja jooksul 75 tundi selja jaoks harjutuste tegemiseks. Paaristõuketrennid välistada, anaeroobsed ja hapnikuvõlas tööd samuti.

    Aga ma põle arst ega füsio (viimane annab harjutuste programmi); seljaga tuleb küsida arvamusi ning tark küsib mitu arvamust.

    Lahenduse leiab ja terveks saab, aga 2 nädalat kuni kuu on miinimum kui osatakse aeg maha võtta. Vastasel juhul krooniline ning halvemal juhul skalpell ja ratastool pikemaks ajaks.

    Tervis pole naljaasi, spordisõbrad.

    VastaKustuta
  21. Anonüümne22:38

    eelmine,ära aja jama.

    VastaKustuta
  22. Anonüümne22:55

    Selg on väga lai mõiste. Mis sis täpsemalt valu teeb, alaseljas ristluu kandis või kuskil mujal? Alaseljas mõni disk viltu saada on kerge juhtuma, kuid sel juhul pigem äkilisem ja see paralüseeriv valu, mida PP-l ei juhtunud, seega miskit muud?

    VastaKustuta
  23. Mehed, palud lugege probleemi kirjeldus läbi, mitte ärge hakake esitama oletusi ja küsimusi selle kohta, mis on juba seletatud. Füsioterapeut, Eesti parimaid, on mind läbi katsunud, asja kindlaks teinud. See on tekstis kirjeldatud.

    To 17:22 - jah; ei.

    VastaKustuta
  24. Anonüümne23:33

    14:07 annab suuna kätte - "sügisilmadega sundasendis ratta seljas "kimamine"." ja 17:47 annab viimase lihvi - "põletik ei ole sporditrauma". Külmemate ilmadega tuleb end soojemalt riidesse panna. Spordiklubis, kus higilõhna eemaldamiseks ventilatsioon kõvaks keeratud (või aken avatud), ei maksa maikaväel rahmeldada. Nii lihtne see ongi.

    VastaKustuta
  25. Anonüümne23:47

    Nii professionaalsest huvist... Mis haigus on selja süvalihaste põletik?!

    HK

    VastaKustuta
  26. Anonüümne00:05

    No selja süvalihased on täiesti olemas ja selge, et põletik võib seal piirkonnas olla.

    VastaKustuta
  27. Anonüümne01:54

    Priit Pullerits "Maratoni" toimetajana teeb tänuväärset tööd, andes väljaande veergudel sõna teadusuuringutele, kus tõestatud õlu (ja üldse alkoholi) tervistlammutav mõju ja kasutus sportliku saavutusvõime suhtes. Kiitustvääriv on ka ajakirjaniku püüd säilitada sõltumatust reklaamiandjatest (niipalju kui see tänapäeva reklaamipõhises meedias üldse võimalik on).
    Vaatame aga klubi Tartu Maraton veebilehele. Sealt leiame nn Spordimeditsiinilise Enesekontrolli Testi. Test on koostatud maailma parimate testide parimaid komponente kasutades ja võimaldab harrastajal kindlaks teha tervise riskitegurid. (Testi põhjal antakse ka mõningaid soovitusi, nende hulgas - sõltumata riskitegurite olemasolust - on soovitus kasutada TÜ kliinikumist tervisekontrolli teenust.) Saame teada, et suur kehakaal on risk, südamekahinad, peapööritus jpt asjad on riskid - s.t nende korral tuleb olla ettevaatlik. Ka suitsetamine on küsimustikus kui risk.
    Huvitaval kombel ei leia testist küsimust aga alkoholi tarbimise kohta. Mis on huvitav, sest testi on kokku pannud Tartu ülikooli meedikud. Arsti juures südame-veresoonkonna probleemidega arstid aga alati ju küsivad, kas alkoholi tarvitate, kui palju ja kui sageli.
    Asi saab arusaadavamaks kui avame klubi Tartu Maraton koostööpartnerite lehe. Üllatus: Eesti juhtiv õlletöötja on klubi partner. See paistab ka olevat üks põhjus miks nuditud tervisetesti kõrval on ka õlu ilmunud maratonide finišitesse.
    Ehk siis - kes maksab, see tellib muusika.

    VastaKustuta
  28. Anonüümne05:59

    Kui voodis igav on, siis võid huvi pärast Kindle'sse tõmmata midagi sellist:

    http://www.amazon.com/Foundation-Redefine-Your-Conquer-Confidence-ebook/dp/B004VSQKWE/ref=tmm_kin_title_0?_encoding=UTF8&sr=1-1&qid=1385870161

    Ehk on abi.

    Priit

    VastaKustuta
  29. Anonüümne09:59

    Ma saan kõigest aru, kuid ma ei saa ühest asjast aru, kui sa nii tark oled ja tead kõiki spordi ja treeningnüansse ja sul on 110 spetsialisti kogu aeg kõrval "targutamas"=nõu andmas, mis kuradi pärast sa, siis vigastatud oled koguaeg. Kas sa ise ei jälgi nende nõuandeid või on nende nõuanded valed? Palun vasta sellele. Mingit häma vanusest paluks mitte ajada.

    VastaKustuta
  30. Priit on ise ju ettenägelikult oma sportimise tsükli ära toonud...

    Pullerits: Kuidas spordis lähevad asjad minutahtsi...
    Pullerits: Kuidas nädala sporditippuudis maha maga...
    Pullerits: Kuidas ma avastasin spordis haiguse rav...
    Pullerits: Kust saab hirmväärtuslikku spordinõu?
    Pullerits: Karm uudis – ränk trauma!

    Praegu on käsil see faas, kus ta avastab spordis haiguse ravi oma tervise hinnaga. Au tuleb anda, sest igaüks ei viitsi sellist musta tööd ise teha ja uuriv ajakirjanik peabki oma kogemusele tuginedes kirjutama. Kusjuures peab ära mainima, et üle hulga aja hea lugu: Rabav pealkiri, jutus ei midagi üleliigset, küll väikesed ajakirjanduslikud liialdused aga ... täitsa kolm pluss lugu :D Mõned sellised "sportlikud" tsüklid veel ja olümpia ajaks on "Meie Priit" oma ajakirjanduslikus tippvormis :D

    VastaKustuta
  31. 09:59, te ei saa tõesti milleski aru. Vastan teile, vastake teie mulle ka, ausalt: kui vana te olete? Aga vastus: Veerpalul oli veel parem ja suurem taustatiim kui mul. Miks, kuradi päralt, oli tal pidevalt häda põlvedega? Jaak Mael samuti suur tiim - miks, kuradi päralt, sai ta enne SLC OMi umbes samasuguse seljatrauma? Rein Taaramäe - kurat, mehel on arste üle maailma, aga ikka ajab üks häda teist taga. Gerd Kanter - maailma tipp, aga ikka on aeg-ajalt häda seljaga. Triin Aljand - isegi Ameerikas olid sidemed ja kontaktid ja juhendajad, aga ikka, näe, kuramus, pidi just tervise tõttu üsna varakult spordiga hoopis lõpetama. Nurmsalu-poiss - treenib küll koos maailma tipu lähedale kuuluvate soomlastega, aga ikka läks selg nii paigast ära, et ei saa MK-l startida. Kuradi äpud ja tšainikud ja pehmod, kas pole?!

    23:22 - see on klassikaline näide n-ö distansilt diagnoosijast ehk nagu meil siin öeldakse (on ju nii Ain K?!): vend paneb telefoni teel diagnoosi! Omalt poolt lisan: paneb telefoni teel diagnoosi, olemata arst ja olemata patsiendiga isegi vestelnud. Vaat, sellised kõvad vennad on siin koos - milline potentsiaal! Aga mis te, geeniused, seda siin raiskate?!

    23:47 on lausa kuu pealt tulnud, esitades sellise naiivse, et mitte öeldes debiilse küsimuse. Mis, purjus olite laupäeva hilisõhtul või?

    Ja miks nii mina kui teised arukad, nagu nt viimatistest 01:54 ja 05:59 (unetu?...), peavad selliste tüüpide peale oma aega raiskama? Kusjuures nood on veel hirmus pretensioonikad, nõuavad vastust, nagu oleksid siin peremehed, ja kohe.

    VastaKustuta
  32. Anonüümne12:25

    http://wheelessonline.com/ortho/diff_dx_of_low_back_pain
    Härra ajakirjanukule õhtuseks lugemiseks. Ehk annab lihasepõletik ka järele ;-)
    HK

    VastaKustuta
  33. Andres Seljanin, sotsialist12:58

    Olukord on nagu poliitikas: paaristõukeid enam teha ei tohi. Õigemini, paaristõuked ei tule enam välja. Sest kadunud on koordinatsioon. Ühe käega ei tõuka. Mistõttu on vaja uut valitsuskoalitsiooni.

    Lugupidamisega
    A. Seljanin

    VastaKustuta
  34. Anonüümne13:16

    Priit, luba ikka, et Sinu blogis küsitakse. Küsija suu peale ei lööda. Kristo Reinsalu, kõva jooksumees ja otsekohese ütlemisega mees kirjutab oma blogis, et teatud seltsimehed on temale soovitanud blogis teatud teemadel suud ettevaatlikumalt pruukida. Muidu tekkivat raamatu ilmumisega raskusi. "Eesti jooksu kullafondi" ilmumine ongi veninud. http://www.kristoreinsalu.ee/nagin-unenagu/
    "Eks ole näha ka, et vaikiv ajastu hiilib vaikselt lähemale."
    Siit on selge, et Reinsalu ei saa raamatus teatud nimesid, sündmusi, seiku kajastada. Vt eelmise sissekande kommentaariumi.
    P.S. "Olen vahepeal vait olnud ja madalat profiiti hoidnud.", kirjutab Kristo Reinsalu. Mitte alla anda! Pea püsti ja profiit kõrgeks! Soovime Kristole edu.

    VastaKustuta
  35. Anonüümne14:18

    Olen Su-st vanem,taustatiimi pole,spordivigastusi pole,aga tulemused igal alal paremad,kurradi huvitav ,kas pole.

    VastaKustuta
  36. Häbi valetamast, 14:18, kui te püüate esineda 09:59 eest, te ei ole üks ja sama isik, teie kirjastiil reedab selle veenvalt.

    VastaKustuta
  37. Anonüümne17:26

    Aga miks üleeelmine valetama peaks

    VastaKustuta
  38. Anonüümne18:04

    Ja miks üle-üleeelmine peaks olema üks ja sama isik kellegagi?

    VastaKustuta
  39. Anonüümne18:06

    Ülekoormustraumad ja haigused on eranditult organismi loomulik kaitsereaktsioon situatsioonile, kus valitud koormus (maht) on ebamõistlik ja ennasthävitav. Ajanikuhärral pole mõtet võrrelda ennast näiteks AV või vaderiga. Tppspordis kombatakse nii või teisiti keha ja vaimu taluvuse piire ning seal laguneb paratamatult midagi. Panused on teised. Loomulikult on blogijal raske aduda, et see tänane valitud ja üsna ühekülgne mahv ongi piir. Lahja piir küll, aga ikkagi piir. Nõustun samuti nendega, kes peavad Priidu suhtumist treenimisse pehmelt öeldes kummaliseks. Aga ju on hiljem lihtsam tohtreid uskuda, kui kaasharrastajaid.
    Kui nüüd kevadest algab "eiteaküllmisprogramm" rattasadulas, võib ilmselgele ülepanemisele lisaks ennustada ka varem-hiljem korralikku ninaga asfaldikündmist. On Sul seda vaja? Koordinatsioon, tunnistad ise, kehvake. Luud-kondid meie eas ei parane nii kiiresti...;)))

    Aga igaühele oma! Kes loeb ja kaasa mõtleb, saab ilmselt point`ist aru, Priit arvatavasti uhab edasi.

    Tervist igatahes ja tsipa mõistust ka!;)))

    VastaKustuta
  40. Anonüümne19:12

    Austatud 18:06, aga miski ei viita ju ülekoormustraumale. Vastupidi, Pullerits on viimastel nädalatel mahud alla tõmmanud (olude sunnil) ja tolle õnnetu jõusaalimasina taha istus ka esmaskordselt. Säärane suhtumine, et kui juba vanust, siis lõpeta ära, on ka üks põhjus, miks vanemad mehed peavad meil vastu kusagil 55-60 nda eluaastani. Soomes ja USAs tehakse veel 70ndates aktiivselt sporti.

    VastaKustuta
  41. Anonüümne19:38

    Priit!
    Mõned näpunäited:
    1) kõige pealt tee paar nädalat pausi. Määri spordikreemi ja anna seljale aega taastuda. Võimalusel kasuta mullivanni või survedušši, mille joad masseerivad selga. Massööri abist tasuks põletiku ägedas faasis hoiduda.
    2) Paari nädala pärast alusta kergete painutus-venitus harjtustega. Parem oleks, kui võtaksid treeninguid klassikalises Pilatese stiilis (loodud J. Pilatese poolt peale IMS lahingutraumadega sõdurite taastusraviks!). Kindlasti ütle treenerile mis probleemid sul on.
    3) Hakka kasutama Sauna koos vihtlemisega. Mina kasutasin talvel kadakat (kodune nõelravi). Nüüd võid lisada ka massööri.
    4) Kuu aja pärast võid alustada jõusaaliga. Aga pea meeles, et kergete raskustega. Ära kasuta jõumasinaid, sest need isoleerivad lihasgruppe (ülekoormuse oh suurem). Parem on kasutada vabaraskusi - oma keha, hantleid, kangi, sangpommi).
    5) Võta spordis vaheaasta ja tegele ainult taastumisega, siis tuled tugevamana tagasi 2014/15...!

    PS. Olen sinust vanem, 1981 diagnoositi krooniline radikuliit. Praegu teen omas tempos Neliküritust, osalen triatloni võistlustel, igal aastal jooksen 1-2 maratoni. Nipet-näpet peale ...
    Tervise aluseks on vähemalt kord nädalas 1 tund Pilatest!

    VastaKustuta
  42. Anonüümne19:53

    Hea 19.12
    Just need väikesed ja enamasti tähelepanuta jäänud hoiatavad signaalid on siiamaani viinud. Ma ei väidagi, et sellised häired tekiksid üleöö. Veel vähem leian, et peaks sporditegemise lõpetama. Lihtsalt enam tasakaalu ja arukust on siia vaja, et mitte kaotada silmist peamist eesmärki - hea tuju ja võimalikult rohkem tervena elatud aastaid. Kellele on vaja sõgedalt uhavat harrastussportlast, kes pidevalt katki läheb?
    Olen ise koos paljude sõpradega Priiduga samas vanuseklassis; joome aeg ajalt veini, õlut ja piisa kangematki, lolliks ei treeni, aga rajal oleme enamasti kodanik Pulleritsust eespool;)))
    Seega ilmselt mõõdukus ruulib;)))))

    VastaKustuta
  43. Anonüümne19:54

    Blogi administraator eemaldas selle kommentaari.

    VastaKustuta
  44. Anonüümne20:34

    19:54, kas linkimistegevusel oli mingi point ka või lihtsalt väike pühapäevaõhtune tehniline näpuharjutus?

    VastaKustuta
  45. Suur tänu, 19:38! Ja kiitus 19:12-le, kes lähtub faktidest, mitte ei targuta n-ö lambist.

    VastaKustuta
  46. Anonüümne20:57

    Pavlikust olen kuulnud, aga point jäi ikka segaseks. Vabandan muidugi oma nürimeelsust.
    Teinekord oleks vast mõistlik kohe väike kasutusjuhend juurde lisada, ei peaks rahvas nii palju kukalt kratsima. :)

    VastaKustuta
  47. Anonüümne21:03

    > Olen ise koos paljude sõpradega Priiduga samas vanuseklassis; joome aeg ajalt veini, õlut ja piisa kangematki, lolliks ei treeni, aga rajal oleme enamasti kodanik Pulleritsust eespool;)))

    Oi, 19:53, teie koos sõpradega peaksite kindlasti õllereklaamis esinema. 8)
    Reklaamimaailm ja reaalne maailm on aga siiski hoopis eri asjad. Pulleritsu saavutatud positsioone Tartu suusamaratonil on teie kirjeldatud meetodiga võimatu välja sõita. 8) Endised tippsportlased jätame mängust välja.

    VastaKustuta
  48. Anonüümne07:27

    Priit Pullerits
    Tartu maraton 2010 - 146. koht
    Tartu maraton 2009 - 155. koht
    Tartu jooksumaraton 2012 - 70. koht

    Nii, 19:53, ootame siin võrdluseks siis teie ja õllesõprade tulemusi!

    VastaKustuta
  49. Anonüümne08:03

    Talvine õhtu kusagil Otepääl, Olosel või Ares. Langeb kerget lund..
    Neli meest suusarajal. Samm nagu United Bakers'i meestel.
    Suusahütt. Kamin. Mehed Salomoni midlayer'ites vms. Õlu pokaalides. Kaadritagune hääl: [ joome aeg ajalt veini, õlut ja piisa kangematki,..]
    Läbi akna on pimeduses näha veel kedagi üksikut suusatajat vihtumas
    Hääl jätkab: [..Lolliks ei treeni,..]
    Fookus kihisevale märjukesele
    [.. aga rajal oleme Pulleritsust eespool!]
    Lõpp.

    VastaKustuta
  50. Kuiger, võhmameeste klubi endine liige09:08

    Väga kahju. Saa Priit ruttu terveks.
    Aga ploogilugejaile pole see ehk pahim uudis. Loodame et siis haige selja tõttu teed vähem trenni ja rohkem kirjatööd. Rohkem intrigeerivaid jutte - pole yldse paha.
    Mina näiteks arvasin et spordin 70 eluaastani. Aga selg jäi väga kangeks umbes 47 aastat vanusena. Nyyd aga ainult toksin. Liigutan kas parema või vasaku käega nahka edasi tagasi. Kogu sport.

    VastaKustuta
  51. Päris hea, 08:03, müüge Sakule või A. Le Coqile maha. Ja esitage töölevõtuavaldus copywriteriks.

    VastaKustuta
  52. Anonüümne09:46

    Tere. Kuidas oli Vedenini, Koltsinin, Mieto jt tervis vanemas eas? Kas mitte teatud lihasgruppide iseseisev, mitte keha kui terviku, treenimine ei ole kurjast? Metsatöö versus ergomeeter. Aga põhiline on ikka mittekülmetamine. Küsimused olid retoorilised. PS - uroloog (meestearst) keelas mul rattasõidu, juba ammu.

    VastaKustuta
  53. Anonüümne09:51

    Lugu sellest kuidas eestlased aitasid Gatssina poolmaratonist suurjooksu teha (ja pangast mille kliendiks on G Depardieu isiklikult)
    http://jooksuportaal.blogspot.fi/2013/11/eesti-jooksjad-osalesid-gatsina.html

    VastaKustuta
  54. Anonüümne09:56

    Jah, jah, aga kas
    21,1km maantejooks on ikka rohkem kergejõustikuvõistlus või jooksuvõistlus?
    Mis tegi sellest suurejoonelise? Et finishis sai banaani ja jooki või see et osalejaid oli Lätis Ukrainast ja Eestist või see et suursponsoriks oli Bank Sovetsky?

    VastaKustuta
  55. Anonüümne10:26

    Minge metsa oma Venemaa jooksuga! Tartu suusamaraton ilma Priit Pulleritsuta on nagu jalka MM ilma Brasiiliata. Ja teie räägite mingist Gattšinast... Who gives a f*ck?

    VastaKustuta
  56. Anonüümne10:28

    "Oi joppenpuhh oli esimene tunne..."
    Juhtub ka noortel meestel.

    http://sport.delfi.ee/news/suusatamine/eesti/nurmsalu-ootamatust-seljaopist-kaed-hakkasid-varisema-suda-kukkus-vastu-kannakooluseid.d?id=67361556

    VastaKustuta
  57. Anonüümne10:37

    Nurmsalu peab end sama kõvaks meheks kui Taaramäe. Tekst on samasugune - mina ja maailm

    VastaKustuta
  58. Kasutasin nädalavahetuse sunduslikku lamadesasendit ning lugesin läbi Vahur Kalmre raamatu "Kolm Kirsipuud" Rein, Toomas ja Jaan Kirsipuust. Haarav ja tempokas ja värvikas raamat!

    VastaKustuta
  59. Anonüümne11:09

    Eesti noorte sportlaste hädad
    Vene - selg haige
    Nurmsalu - selg väga haige
    Taaramäe - üleni täitsa haige

    VastaKustuta
  60. Anonüümne12:39

    Tõmbame sõna "noorte" maha, siis saame suurema ja uhkema rea:
    Gerd Kanter - selg mõnikord haige
    Jaak Mae - selg enne olümpiat haige

    VastaKustuta
  61. Anonüümne13:33

    Täna algas Tartu kaasava eelarve hääletus.
    Kutsun kõiki tartlastest blogilugejaid hääletama sportimisvõimaluste parandamise eest Dendropargis (see on see koht, kus PP omal ajal vägitegusid tegi, mitu maailmarekordit jne)
    https://www.volis.ee/gvolis/osale/view/12364?filter=Sport

    aink

    VastaKustuta
  62. Anonüümne14:45

    Selg sundis Carl Lewise taanduma. Priidul sama häda

    VastaKustuta
  63. Anonüümne15:11

    Jah, Vene, Nurmsalu ja Pullerits - tervelt kolm meest on seljahädadega rivist väljas. Võtmetähtsusega meest.

    VastaKustuta
  64. Anonüümne15:14

    Võtmetähtsusega on ainult viimati nimetatu.

    Või mis tähtsus on Nurmsalul? Lootsite et Sotshis tuleb 3.koht?

    VastaKustuta
  65. Anonüümne15:51

    Tere Priit!

    Kahju kuulda. Peab terveks saama - saab ka. Mõned subjektiivsed mõtted. Mäletan varasematest aastatest, et jõusaalis olid ca. 35min. Ise teen sooja 35 min(10+10+10+5). Alustan rattaergomeetril, siis sõuan, siis jooksen ja lõpus matil nagu eit, tõstan jalgu ette-taha ja üles, venitan kõhtu-külge selga. Soojenduse lõpus korjan seljas oleva särgiga suure higi kokku, hõõrun rätikuga kere-jalad kuivaks - sai ju soojaks tehtud! Panen kuiva tehnilise särgi selga ja vaikselt kangi-hantli manu. Lõppu ka 10 min rahulikku venitust. Seega - My warmup is Your workout! Ja ma ei mäleta, et mul seljaga probleeme oleks olnud.

    Kusjuures, nagu kirjutas 19:38, teen alati ka nn. "naisteharjutusi" seljale-kõhule, nende abil pääsed süvalihastele ligi. Sealt tuleb lihaste vaheline tasakaal ja on raske midagi niisama ära tõmmata. Omavahel öeldes, on need harjutused jube tüütud, aga nagu näed oma hetkeseisust, pole neid mitte niisama välja mõeldud:)

    Kui terveks saad mine käi 3-5x pilateses. Ja avastad, et Sa ei jõua teatud harjutusi üldse teha. Süvalihased on nii treenimata. Ja lisaks täiendad ka oma harjutuste pagasit. Harjutused, mida Sa kohe üldse teha ei jõua, või kohe lihase rappuma-värisema võtavad - need ongi Sinu nõrgad süvalihased. Neid hakkad siis vaikselt tegema. kusjuures hea on ka see, et pilatese asju saab edukalt kodus teha.

    Edu tervenemisel!

    Ahjaa Infrapunasaunast on ka abi.

    VastaKustuta
  66. Tänan, 15:51! Tõele au andes, ega mul varem ka seljaga häda olnud. Seekord lihtsalt piisas ühestainsast valest liigutusest...

    VastaKustuta
  67. Anonüümne17:00

    Selle Pilatese ademele sobib keeleliselt väga hästi jõuvõimlemine.

    VastaKustuta
  68. Mul läks ka suvel selg paigast, ühe selja poole tõmbas täitsa kõveraks. Arst küsis, kas mul valus pole. Andis valu ja põletiku vastast rohtu. Võtsin seda 5 päeva ja siis hakkas valu järgi andma. Peale seda võtsin ka eesmärgiks teha rohkem "naiste" harjutusi, et selga ja süvalihaseid korras hoida.
    Priidule soovin kannatlikust ja head paranemist.

    VastaKustuta
  69. Anonüümne17:43

    My warmup is Your workout!
    Hästi öeldud. Ja ka rattas-jooksus-suusas tuleb 45+ vanuses meestel soojenduseks arvestada oma 40 minutit. Pluss lõpus 15 minutit cool down.
    Järeldus: Priit ei tee trenni. (Ta on seda ka ise kinnitanud).

    VastaKustuta
  70. Anonüümne17:52

    Priit on vaja terveks teha,jäta oma nr.

    VastaKustuta
  71. Anonüümne18:31

    Priit! Leian seoseid teistelt elualadelt.

    Võtame lähiminevikust Maxima õnnetus. Spetsialistid on arvanud, et katusele tekitatud lisakoormus ei põhjustanud õnnetuse vaid juba projekteerimis- ja ehitusfaasis oli viga sees.

    See õnnetu treening polnud trauma põhjus. Kui poleks seekord treeningul juhtunud, siis oleks autoistmelt tõustes see juhtunud.

    Pead mõtlema, mis on vale sinu x perioodi treeningutes.

    VastaKustuta
  72. Anonüümne19:09

    aga kas Postimehe hall kardinal Herr Kadastik on terve seljaga? Kui jaa siis mis trenni tema teeb?

    VastaKustuta
  73. Anonüümne19:30

    Kadastiku kohta leidub internetiavarustes (aastatetaguseid) ütlemisi, et tema juhtitud organisatsioonis olevat populaarsed olnud spordialad nagu kintsukaapimine, seljasügamine ja p..selakkumine. Otsisõna "Raimo Ülavere". Tõenäoliselt laim.

    VastaKustuta
  74. ..."vaid juba projekteerimis- ja ehitusfaasis oli viga sees". No nii, süüdistate minu vanemaid? Ja vanavanemaid? Ja vanavanavanemaid? Mehed, te lähete liiale!

    Sellal kui teie siin musta huumorit teete teise inimese kulul, kannab see teine inimene teile alandlikult ja avalikult ette, et läheb homme hommikul arsti juurde. Kuid - mitte selja tõttu! Nii et uudiseid tuleb veel. Näis, kes siis ses süüdi tembeldatakse...

    VastaKustuta
  75. Anonüümne19:35

    Peaasi et Priit terveks saaks. Temast tõuseb meil tulu. Sel talvel võiks olla nagu eelpool soovitati - vähem trenni rohkem juttu

    VastaKustuta
  76. Anonüümne19:36

    Õhtust!
    "Maratoni" esikaanel reklaamitud Icebug'idega esimene katsetus tehtud. Drop'i on vähe (5 mm), grip'i see-eest oi-oi-oi kui palju. Kes teemas sees, see saab aru, millest jutt. Võib seega spordikaupade müüjatele soovitada, et telligu julgelt reklaamikuulutusi "Maratonis", siis jõuavad nende kuulutused tõsiste harrastajate ringkondadesse.

    Priit
    Tallinn-Nõmme

    VastaKustuta
  77. Anonüümne21:05

    to 17:00 -
    Jõuvõimlemine ja Pilates ei ole päris sama asi.

    "vana Joosep" nimetas oma süsteemi ise kontrolloogiaks - kehakontrolliks.

    VastaKustuta
  78. Anonüümne21:14

    Meditsiiniblogiks kisub asi kätte....

    VastaKustuta
  79. Anonüümne21:41

    Tere, Priit! Jõudsat paranemist ennekõike.
    Jätan siia ühe täpsustuse korvpalliloole. Räägid seal poistest nagu küpsistest. "21. kooli inglise keele õpetajad mäletavad, kuidas Daltoni kooli direktori abikaasa oli neid nimetanud Domino küpsisteks. Kui Eesti pedagoogid sellest aru ei saanud – oli ju vaene aasta 1988 –, siis ameeriklanna selgitas: väljastpoolt on nad mustad, aga me tahame koolis, et nad saaksid seestpoolt haritud."
    1988. aasta USAs vaevalt neid Domino küpsiseid tunti, mis meil praegu müügil. Küll aga on seal väga tuntud Oreo küpsised ja seda sõna on ka üsna pikalt kasutatud sellise mustanahalise kohta, kes käitub nagu valge. http://dictionary.reference.com/browse/oreo?s=t
    Katrin

    VastaKustuta
  80. Anonüümne21:49

    21:14, Cologna aerutab ka alles trenažööridel, kuigi hooaeg juba peal, seega pole hullu midagi.
    Priit kogenud mehena võtab šnitti parimatelt.
    Kui veebruar käes, küll siis läheb ka paugutamiseks.

    VastaKustuta
  81. Anonüümne22:29

    Dropi on ju pigem palju. Või, noh, kelle jaoks... Priit (Tallinn-Nõmme), millest selline omapärane jooksustiil?

    VastaKustuta
  82. Anonüümne23:52

    Achilleuse kõõlused on probleemsed, seetõttu pole leidnud veenvat põhjust väikese drop'i katsetamisse investeerida. Suvetossude drop 12 mm. Jah, tean, et kiidetakse, aga need on samad inimesed, kes ei usu venitamisse. 8)
    Priit

    VastaKustuta
  83. Anonüümne00:46

    Priit 23:52, või ka keegi muu pädev, kas võiksite vähe selgitada, mis see drop on ja miks see hea on. Ja kus see üldse tossudel on? :))
    Ma ei tea, kas peaks piinlikkusest surema, aga olen päris omajagu tuhandeid km-eid ja hunniku tosse läbi jooksnud, kuid sellest dropist kuulsin küll esimest korda.
    Või kui on mõni asine link, võin ka ise lugeda.

    VastaKustuta
  84. Anonüümne00:52

    Drop on kanna ja pöia kõrguste vahe. Väike drop (0, 4 või 8 mm) soodustavat "loomulikku jooksmist" (natural running). Pole vist eriti hea seletus, aga mina pole paremat kohanud.
    Priit

    VastaKustuta
  85. Aitäh, Katrin, 21:41, täpsustuse eest Domino ja Oreo küpsiste asjus. Õpetajad rääkisid mulle Domino küpsistest, sealt see ka loosse läks.

    Ja ka mina kuulsin dropist siin esimest korda...

    VastaKustuta
  86. Anonüümne08:10

    Varem kui Postimees oli norrakate omanduses, hoiduti Norra suusatajate "kommenteerimisest", nüüd vaatan et norrakad juba kaudselt saavad kotitutd. Mulle see meeldib.

    VastaKustuta
  87. Anonüümne08:14

    Drop, õigemini heel drop või heel to toe (forefoot) drop või offset on mõõt, mis iseloomustab jooksusussi (mitte botase, nagu eilne PM kirjuts) päka- kanna kõrguste suhet. Ehk siis heel drop 11 mm tähendab, et tossu kannaosa on päkaosast 11 mm kõrgemal. Viimasel ajal on moodi tulnud nn free running, mis propageerib minimaalset päka- kanna kõrguste vahet, aga paraku ei sobi see kõigile, eelkõige nendele, kellel kunagi kannakõõlusega probleeme olnud. Mida suurem on heel drop, seda väiksem on koormus kannakõõlusele. Kuna endal Achilleus lõigatud, siis olin mõni aeg väga hädas uute jooksususside leidmisega- kõik müügilolevad on läinud seda free runningu moehulluse suunas, mis mul koheselt jälle selle kõõluse olemasolu meenutasid. Lõpuks leidsin Nike Air Pegasus (13 mm) ja Nike Zoom Elited (11 mm), millega on jälle hea mugav joosta. Ja suure heel dropi kriitikutele, ma ei jookse üle kanna, korduvalt videoülesvõtte abil kontrollitud.

    aink

    VastaKustuta
  88. Ain, kuramus, vale teemaga tegeled! Seletad mingit vähetähtsat dropi, millest peaaegu keegi midagi ei tea (ega tahagi teada), selle asemel, et näidata oma tegelikke võimeid ja aidata selg terveks teha. Lähed kergema vastupanu ja odava populaarsuse teed?

    VastaKustuta
  89. Anonüümne09:01

    See Oreo/Domino väljend on solvav ja isegi rassistlik. Häbi!

    VastaKustuta
  90. Anonüümne09:16

    "Seletad mingit vähetähtsat dropi, millest peaaegu keegi midagi ei tea (ega tahagi teada)" - mina sain nendest eelnevatest selgitustest hoopiski aru, et asi on päris tähtis ja kõik PEAKS sellest teadma. sina võid ära unustada ja teadmatu edasi olla.

    VastaKustuta
  91. Anonüümne09:16

    Ajakirjanik ei tea kuidas jooksususs kirjutada - hah-hah-haa! "Botased" kirjutati 30 aastat tagasi. Kedrad? (Vene keeled кеды). Või sniikersid (Ameerika - siit me tuleme)(mitte snickersid)?

    VastaKustuta
  92. Anonüümne09:38

    Priit võtab osasid komme väga pealiskaudselt.17.52.

    VastaKustuta
  93. Anonüümne10:03

    Ain, kuramus, vale teemaga tegeled! Seletad mingit vähetähtsat dropi, millest peaaegu keegi midagi ei tea (ega tahagi teada), selle asemel, et näidata oma tegelikke võimeid ja aidata selg terveks teha. Lähed kergema vastupanu ja odava populaarsuse teed?

    Kuule Priit, äre ennast nüüd täitsa täis ka tee. Mees, kes positsioneerib ennast kui hirmväärtusliku spordinõu levitajana ei saa endale selliseid avaldusi lubada. Heel drop on jooksusussi juures üks olulisemaid parameetreid ning Maratoni toimetajana väita, et sa ei taha sellest midagi kuulda seab kahtluse alla, kas sealt Maratonist üldse midagi lugeda tasub.

    Mis puudutab sinu seljahäda, siis minu jaoks kvalifitseerub see natuke kategooriasse R.T. tervisehädad- palju juttu, millest enamus paneb mind vaid pead vangutama, palju erinevate arstide vahel jooksmist aga diagnoosi kui sellist pole siiani. Sama sul- selja süvalihaste põletik on minu arvates (see ei pruugi muidugi õige arvamus olla)pigem patoanatoomiline kui kliiniline diagnoos. On ju põletik organismi kohalik kaitsekohastisliku iseloomuga reaktsioon, mis on suunatud kahjustava faktori ja tekkinud kahjustuse kõrvaldamiseks. Aga mis oli selleks kahjustavaks faktoriks, mis selle esile kutsus, kindlasti mitte see üks vale liigutus ergomeetril. Kui see poleks avaldunud seal, oleks see avaldunud suure tõenäosusega lihtsalt natuke hiljem kuskil mujal aga miks selline asi juhtus, siis selle põhjus jääb momendil selgusetuks. Praegust diagnoosi ja traumat on väga keeruline ühe nimetaja alla viia, kuigi ka trauma kohal tekkib põletikureaktsioon. Kui sa siiski eeldad, et trauma on ainuke põhjus, siis ootaks diagnoosiks mingisuguse anatoomilise elemendi kahjustust (rebend, venitus, diski prolaps jne).

    aink

    VastaKustuta
  94. Anonüümne10:10

    Jaw drop on ainuke, mida Priit tunneb.

    VastaKustuta
  95. Anonüümne10:14

    Terves kehas terve vaim, või kuidas nad ütlevadki. Siis võiks öelda ka: terves blogis terve vaim. Pulleritsu põlvevigastusest alates on siin ilmselge pidur peal, ka vaimul. Jooksmine on out, suusatamises olid mullu ainult klassikamaratonid. Terve suve on olnud ühetaolised Kärevere-Kärkna rattaotsad.
    Igatsen taga aega, kus PP tegi veel korralikult trenni ja kirjutas sellest. Sealt oli midagi ka õppida. Praegu on sissekanded jagatavad kaheks: 1) ma teen kõike õigesti ja teie ei tea midagi ega hakkagi kunagi teadma; 2) kuidas ma endal taas mingi uue koha lolli treenimisega katki tegin.
    Tekstid tulevad, tolku neist on vähe. Eesti spordiblogide esiviie hulka ma siinset enam kahjuks arvata ei saa.
    V

    VastaKustuta
  96. Anonüümne10:33

    Priit peaks trenni asemel (spordi)filosoofiast kirjutama hakkama. Ja kõigest sellega seonduvast. Ning panema diagnoose castaneda-vaimust lähtuvalt. eelkõige sõber Taaramäele ja siis teistele, eriti noortele kes enne võistlust endale vigastuse hangivad (alateadlikult) (näit Nurmsalu)
    Tonge peaks panema eesti pikamaajooksu suunal, noh kuigi sel pole viga midagi, aga nii suusoojaks võiks ikka kommida.
    Kogemustega mees, kel alati midagi ütelda millest vähemad vennad õppust võiks võtta.

    VastaKustuta
  97. ...No mida on meil jooksust rääkida?! Vaadake tänavust Eesti edetabelit - ma oleks 1000 meetris oma keskpärase isikliku 2.32ga viies. Viies! Ja ma peaaegu et ei teinud trenni. 6-7 km üle päeva ja aitas küll, sekka enda lõbustamiseks 200-300 m lõigud. Või 800 m - ma oleks oma isikliku 1.55,9ga üheksas. Esikümnes! Ainult 21 meest suutsid tänavu joosta alla kahe minuti. Muidugi, nüüd hakkavad mõned mehed siin rääkima maratonidest ja poolmaratonidest. Kuulge, lõpetage nende uimerdavate alade esile nihutamine. Alad, kus kilomeetri aeg ei tule alla kolme minuti, ei ole mingid õiged jooksud. Jooks peab olema kiire, jooks peab olema valus - see on õige jooks. Aga ei ole Eestis enam mehi, kes suudaks valu kannatada, kel oleks enesesundi, kel oleks suutlikkust ennast ületada. Mage värk, väga mage. Jooksmisest pole midagi rääkida.

    VastaKustuta
  98. Anonüümne11:16

    Suurepärane postitus.
    Nii ongi, maratonid ja poolmaraonid kui uimerdamise kool. Kuigi noh, ise sai omal ajal nii aeglane oldud, et maratoni tempo kohati 3.30 oligi maksimumtempo. Viimasel 10 -12 kilomeetril see muidugi langes drastiliselt.

    Samas, tänasel päeval kui inimesed nö. alustavad sporti keskealisena, siis ei jäägi muud kui aeglane uimerdamine, aga tervisele ikka parem kui uldse mitte midagi. Vanameister Rein Valdmaa, tema jooksis noorena kui El Guerrouji, keskmist maad kiiresti ja pikka veel kiiremini.

    VastaKustuta
  99. Anonüümne11:26


    Jah, seda teemat on Priit ammendavalt käsitlenud juba 7 aastat tagasi. Finiito!

    http://suusk.blogspot.fi/2007/10/pullerits-jooksumeeste-laul-on-lauldud.html

    VastaKustuta
  100. Vau, võimas - mitte see, et 100 kommentaari täis (ja möla nende hulgas vähe); (ja keegi rääkis siin mingist blogide esiviisikust - no ei ole kuskil mingit blogi, mis loetavuselt ja diskuteeritavuselt mulle isegi tuulde suudaks võtta); vaid võimas on see, et kommentaatorid on asja nii omaks võtnud, et argumenteerivad juba minu argumentidega ehk kasutavad mind viitamiseks ehk tsiteerivad mind. Nii et ka tsiteeritavuselt on siin mark teiste jaoks kõrgele aetud. Vaat nii!

    VastaKustuta
  101. Anonüümne11:58

    Absoluutselt! Priidu bloog on eesti spordi- ja miks mitte kogu zurnalistika ideaal. Tõe ja õigluse jagamise areen, Kommentaarium on nagu lauluväljak kus käivad kohtumas endised kommarid ja tulevikumaailma valitsejad. Mitte et nad omavahel sugulased ei võiks olla.

    VastaKustuta
  102. Anonüümne12:04

    Ilma Priidu blogita oleks ma juba ammu jõe teisel kaldal olnud.
    Ei harmageddon ma ütlen kahju et jooksuportaal lörri on lastud. Võhmameestest pole kellestki kirjameest (peale Reinsalu Kristu) Aga pole hullu, Priit ütleb korra ja seegi tühimik saab kaetud.

    VastaKustuta
  103. Anonüümne13:51

    Maailmakuulsat Atko Viru on palju vähem tsiteeritud kui Priit Pulleritsu.
    PP - kõigi spordi- ja loodusteaduste magister

    VastaKustuta
  104. Anonüümne14:00

    Kahjuks me ei tea neist, kes tänu sellele blogile istuvad haiglate vastuvõtutubade uste taga või veelgi hullem, on juba teisel pool jõge. Nad ei räägi sellest.

    VastaKustuta
  105. Anonüümne14:12

    14:00 need on nõrgad mehed

    VastaKustuta
  106. Anonüümne14:48

    Nad ei räägi sellest.
    Võhmamehed rääkimise asemel jooksevad suusivad ja kerivad ratast

    VastaKustuta
  107. Anonüümne14:48

    Nad ei räägi sellest.
    Võhmamehed rääkimise asemel jooksevad suusivad ja kerivad ratast

    VastaKustuta
  108. Aga palun, rääkigu! Selle blogi kommentaarium on kõigile asjassepuutuvaile kommentaaridele avatud.

    VastaKustuta
  109. Anonüümne14:52

    Vaatasin tsiteeritavuselt ja kommenteeritavuselt võrdluseks paljukiidetud dr Holdeni blogi (dr H on paljukiidetud, mitte blogi), näitajad on: viis - neli - null- null! Siin juba pikalt üle saja... No ei ole midagi võrrelda.

    VastaKustuta
  110. Anonüümne15:17

    Priidu blogis on see *midagi*.
    Kuulus semiootik Ferdinand de Saussure ütleks et millegi-kellegi võimsa kohalolekut on tunda.
    Priit võib ka mitte kirjutada. Inimesed ikka tulevad ja kommivad. Niivõrd kõva vaim ja vägi on sisse pandud. Kuidas Priit seda teeb keegi ei tea.

    VastaKustuta
  111. Anonüümne15:39

    elu24s käib ka kõva kommimine, lugeda on vähevõitu. siin on sama fenomen, lood aina kesisemad, kommentaariumi aktiivsuse järgi käivad hinnangud. "ega see, et miljon kärbest sõnnikuhunnikul istuvad sõnnikut veel maitsvaks tee!"

    VastaKustuta
  112. Toivo, võhmamees ja pereisa16:05

    dotsendid professorid kandidaadid magistrid ei ole sul miljon kärbest

    VastaKustuta
  113. Anonüümne16:17

    katsu sa elu24-s kirjutada unustatud Lembit Kaunast - legendaarsest eesti mehest. Priidu blogis aga palun väga

    VastaKustuta
  114. Anonüümne16:19

    Toivo, võhmamees on komade panemise oskuse kohaselt siiski põhiharidusest vähemaga piirdunud.

    VastaKustuta
  115. Pedagoog17:17

    16:19-ga nõus võhmamees Toivo küsimuses.
    Kuid vägisi jääb mulje, et 16:19 on ka ise umbes samaga piirdunud?

    Tema poolt öeldu õiges kirjaviisis oleks:
    "Toivo, võhmamees, on komade panemise oskuse kohaselt siiski põhiharidusest vähemaga piirdunud."
    Või teine variant:
    "Toivo - võhmamees, on komade panemise oskuse kohaselt siiski põhiharidusest vähemaga piirdunud."

    VastaKustuta