Lehed

neljapäev, detsember 05, 2013

Margus Merisalu: Seadusemuudatus ahistab jalgrattureid!

Priit Pulleritsult sissejuhatuseks: Margus Merisalu, kes tuli 1973. aastal üleliidulistel noorsoomängudel Eesti meeskonnaga kolmandaks (meeskonnas ka Aavo Pikkuus) ning oli kolm aastat tagasi minu toimetatud kõige esimese Maratoni kaanekangelane, juhtis tähelepanu liiklusseaduse järjekordseks muudatuseks algatatud eelnõule, mis teeb iga ratturi elu ebamugavaks.

Mulle tundus vastuvõetamatu punkt, kus jalgrattureid kohustatakse nii  jalgratta- ja jalgteel kui ka jalgrattateel sõitma jalakäija kiirusega, kui see tee lõikub piiratud nähtavusega hoovi sissesõiduteega (vt. lisa sissekande lõpus).

Enamik autojuhte ning avalik arvamus veenab ja sunnib rattureid sõitma kergliiklusteedel. Seadusmuudatuse tagajärjel muudetakse linnasisestel kergliiklusteedel jalgrattaga sõitmine aga mõttetuks. Seda seetõttu, et suur osa ajast tuleks siis sõita kiirusega 5 km/h. Näiteks Tartus Võru tänaval on hoovidesse sissesõidud iga kolmekümne meetri tagant ning suvisel ajal on need sissesõiduteed enamasti kõik piiratud nähtavusega (hekid, puud, massiivsed väravapostid). Inimesed kasutavad rattateed peamiselt tööle ja kooli sõitmiseks ning neile on võimalikult suur liikumiskiirus väga oluline.

Lisaks eeltoodule peaks arvestama ka järgmisi asjaolusid:

1. Seadusemuudatus on jalgratturite suhtes ebaproportsionaalselt ahistav. Nimelt väljub ühest konkreetsest hoovist ööpäevas tavaliselt üks auto, mille juhiga võib tekkida konfliktsituatsioon. Kogu ülejäänud aja ööpäevast peavad aga kümned või sajad ratturid mööduma sellest väravast igaks juhuks teokäigul.
2. Seaduse rakendamisega tekiks ohtlik pretsedent, et autojuhile on antud võrreldes jalgratturiga suurem õigus oma tahtmist saada. Seda tuleks vältida, sest niigi survestavad autojuhid jalgrattureid pidevalt.
3. Kui praegu sõidab autojuht hoovist väljudes jalgratturile ette, siis tunneb ta ennast enamjaolt süüdlasena ning teeb tavaliselt kõik võimaliku, et ratturi kahjusid hüvitada või leevendada. Antud seadusemuudatuse rakendamisel hakkaksid aga sagenema kohtuasjad, kus hoovist väljatormanud autojuht nõuab jalgratturilt mitu tuhat eurot oma auto uksemõlgi remontimiseks - väites, et rattur sõitis liiga kiiresti.
4. Kuna taoline kiirusepiirangu nõue tunduks enamikule elanikkonnast totter, ei hakataks taolist seadust ka järgima. See aga halvendaks omakorda kodanike seadusekuulekust üleüldiselt.

Olen veendunud, et antud seadusemuudatus oleks jalgratturite suhtes ebaõiglane ning muudaks meie liikluskultuuri pigem halvemaks. Jalgrattatee võiks ja peaks jääma hoovide sissesõiduteede suhtes tingimusteta peateeks. Ainult nii tunneksid ratturid ennast seal turvaliselt.

Kutsun üles kasutama kõiki võimalusi, et antud eelnõu sellisel kujul seaduseks ei saaks!

Elan ise rattatee ääres ning minu hoovi sissesõit on samuti piiratud nähtavusega. Kuid ma võin kinnitada, et aeglaselt sõites ning tähelepanelikult liiklust jälgides on alati võimalik autoga hoovist ilma rattureid ohustamata välja saada.
*
LISA. Kehtivas liiklusseaduses jalgratturile ja mopeedijuhile kehtestatud nõuet, et ületada jalgratta- ja jalgtee või jalgrattatee ning sõidutee lõikumise koht jalakäija tavakiirusega, laiendatakse ka jalgratta- ja jalgtee või jalgrattatee ning piiratud nähtavusega hoovi või õue sisse- ja väljasõiduteede lõikumise kohtadele. Nõue on vajalik selleks, et vähendada konflikte, mis tekivad mööda jalgratta- või jalgteel või jalgrattateel kiiresti liikleva jalgratturi või mopeedijuhi ning hoovist väljuva auto või jalakäija liikumistrajektooride lõikumisel, kui viimased ei märka õigeaegselt lähenevat jalgratturit ja mopeedijuhti.
******
Jaanus Laidvee on Poison Spider Mesa Trail, Behind the Rocks Area and La Sal Mountains in the background, Moab, Utah. 22. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Foto 1: Margus Merisalu Tartus Tähtvere pargis. Siin vist jalakäija kiiruse nõue ei kehti? Foto autor: Sille Annuk, Postimees/Scanpix
Foto 2: Margus Merisalu omavalmistatud lamamisrattaga Tartu rattarallil. Foto autor: Sille Annuk, Postimees/Scanpix
Foto 3: Tallinna absurd: Ülemiste uue liiklussõlme kergliiklustee, mis ei vii mitte kuhugi. Foto autor: Peeter Langovits, Postimees/Scanpix
Foto 4: Kergliiklustee Oja tänava ääres Pärnus. Foto autor: Ants Liigus, Pärnu Postimees / Scanpix

61 kommentaari:

  1. Anonüümne10:24

    väga öige Priit! Tuld neile koerakoonlastele, inimene tahab vabalt elada!

    VastaKustuta
  2. Anonüümne10:55

    Olen jalgrattur ja autojuht.

    Kavandatav nõue kehtestatakse jalgratturite ohutuse huvides. Tegelik põhjus on kergliiklusteede rajamine valesse kohta – vahetult õueväravate ette. Õuest välja sõidab autojuht aeglaselt ja peatub, et näha, mis toimub kõnniteel, kergliiklusteel, sõiduteel. Selleks hetkeks on auto esi- (või taga-) osa sõitnud krundi piirist kaugemale sõiduauto puhul ca 1,5 m (või 3 m). Me keegi ei taha, et selleks ajaks on jalgrattur lennanud üle auto mootorikatte või pakiruumi asfaldile ja saanud viga (annaks Jumal, et mitte surma või vigaseks!). Reeglina on õueväravad olnud paigas varem. Kui hiljem, siis see on krundi planeeringus tehtud viga nagu on valesti planeeritud kergliiklusteed, mis põhjustavad „pimedaid“ ja konfliktseid kohti. Lahendus: panna (kumer-) peeglid vaadetvarjavatesse kohtadesse. Keegi ei taha avariisid, vigastusi, laipu...

    VastaKustuta
  3. Anonüümne11:14

    Aga mis ma ütlesin? Priidul jälle õigus!

    VastaKustuta
  4. Rain11:15

    Peaasi et võhmamehed siia oma asjatundmatust kommenteerima ei tuleks.

    VastaKustuta
  5. Andres Seljanov, sotsialist11:25

    Väga õige, 10:55. Õuevärav saab avaneda ainult kõnniteele. Muidu ei saaks elanikud jala üldse liikuma. Odava populaarsuse, "linnukese" tegemise või moetrendidega kaasaskäimise nimel kõnniteele jalgrattamärgi mahajoonistamine tekitab probleemi, mida ei saagi mõistlikult lahendada. Margus Merisalu ignoreerib jalakäijate aspekti. Jalgratturite kiirusepiirangu eesmärk on ju eelkõige selle vältimine, et õuest välja tormanud (või astunud!) laps või (hajameelne täiskasvanu) ei jääks ratta ette.
    Merisalu märgib tendentsi, et autod suruvad jalgratturid sõiduteelt kergliiklus- ja kõnniteedele. Kahjuks see nii on, kuid ei saa ju lubada, et jalgratturid omakorda jalakäijad välja suruvad (kuhu?).
    Harrastusspordi osas on sarnast nähtust ka. Suusatajad suruvad jooksjaid, koerajalutajaid, kepikõndijaid ja lihtsalt jalutajaid. Jäägem ikka mõistuse juurde. Mets on eelkõige rahulikult jalutamiseks, koeraga või ilma. Järv on rahulikult nautimiseks. Igasugused võistluskeskused, triatlonid, maratonid ja rallid on sekundaarsed. Jalutaja on vaja ausse tõsta!
    Tartu (ja Pärnu) osas aga peaks küsimuse suunama võimulolijatele, kes nii inimvaenulikud rattateed on maha märkinud.

    VastaKustuta
  6. Anonüümne11:50

    Tegelikult lahendatakse ju olematut probleemi. Kui autojuht piisava ettevaatlikkusega hoovist välja sõidab, märkab mõistliku kiirusega liikuv rattur seda aegsasti ja saab hoo maha võtta või kõrvale põigata. Kui ei märka, siis on probleem juba mujal ja sellised suudavad varem või hiljem leida "võimaluse" õnnetuseks.

    Probleemseks on need harvad juhud, kui rattur sõidab rattateel ülemäära kiiresti (35+ km/h), mis sellistel lõikudel kinstlasti mõistlik pole. Õnneks enamus selliseid rattureid sõidab juba praegu sõiduteel.

    VastaKustuta
  7. Anonüümne11:51

    kindlasti*

    VastaKustuta
  8. Niiviisi, lugupeetavad, mul on hea meel raporteerida, et see teema pole jäänud hüüdjaks hääleks kõrbes. Just sain teada, et teema on siit jõudnud Riigikogu liikmeni ja tema kaudu vastava komisjoni liikmeteni. Aitäh kõigile kaasaaitajatele! Üheskoos ajame Eesti ja spordiasja.

    VastaKustuta
  9. Anonüümne13:24

    no näete siis
    üheskoos ajame seda asja
    ilma Priiduta oleks kohalik elu soikus nagu Siberis

    VastaKustuta
  10. Anonüümne13:30

    Pole tänu väärt. Täpsustaks, et eelkõige ajame sellega ikka transpordiasja. Loomulikult saab selle käigus aetud ka spordiasi, aga peamiselt häiriks plaanitav muudatus tuhandete inimeste igapäevaelu, kes rattaga tööle-kooli-poodi-koju sõidavad.

    Siim

    VastaKustuta
  11. Anonüümne14:18

    tuhandete inimeste igapäevaelu, kes rattaga tööle-kooli-poodi-koju sõidavad.

    aga võhmameeste peale ei mõtle keegi

    VastaKustuta
  12. Anonüümne14:42

    Näe Priit (vastupidiselt Ansipile) mõtleb riigi ja inimeste peale

    VastaKustuta
  13. Vahemärkusena, mitte teema arenduseks. Helistas Vahur Teppan. Nojah, ütlesin kohe, et pole vaja hakata seletama, miks helistab, ma saan isegi aru: ju olen koondisest välja arvatud. Vahur Teppan hästikasvatatud noore mehena ei hakanud haavale soola raputama ja eelistas vaikida ning seejärel teema pehmelt muule viia. Lohutas mind sellega, et oli ühel koolitusel kasutanud minu klassikatehnikat näitliku vahendi-materjalina. Nojah, aitüma sellegi eest...

    VastaKustuta
  14. Ants14:55

    Kui võhmamehed omavahel asju ajavad siis tavakodanik kannatab.

    VastaKustuta
  15. Anonüümne15:03

    Olen nõus et Vahur Teppan on tubli taktitundeline koolitatud noor mees. Kord olin tema juures trennis.

    VastaKustuta
  16. Anonüümne15:30

    Tuleks korraldada vabad valimised ja Priit peaministriks valida. Jääks raha ka vaeste abistamiseks

    VastaKustuta
  17. dr H15:33

    Maratonireis Kuule!

    Eripakkumine! Bransoni Virgin raketiga, superlux!
    E: väljalend
    T: saabumine Kuu orbiidile; transfeer Kuu pinnale
    K: Kuumaraton (kuna gravitatsioonijõud on kuul 1/6 Maa omast, on distants vastavalt pikem - 252 km)
    N: tagasisõit.

    Osavõtumaksu sees transfeerid, majutus mugavates 2-kohalistes kuukapslites, Boost-kuujooksujalatsite rent, kuumaraton 252 km, diplom.

    VastaKustuta
  18. Anonüümne15:37

    Kes teab kuidas Rein Vader Taaramäel läheb palun andke teada. Kas juba said jälile vaevusele?

    VastaKustuta
  19. Poola krahv16:24

    Mehed andke tuld kuniks raud kuiv ja hambad terved!!!

    VastaKustuta
  20. Anonüümne17:04

    Kui on keeruline haigus siis ei saa ka välismaa arstid jälile

    VastaKustuta
  21. Anonüümne17:05

    Blogis esitatust võib jääda mulje, et jalgratturite suure sõbra ajakirjanik Pulleritsu sekkumine hoidis ära suure lolluse.. Riigikogu liige (millepärast arvan, et tegu on parempoolsega) levitab teavet oma fraktsioonikaaslastele, organiseerib sõnavõtud ja üksmeelse hääletamise, millega rumal eelnõu tagasi lükatakse. Või tehakse asi juba Rigikogu komisjonis 1:0 ära.
    Ajakirjanik on siiski oma tööd siin kõvasti üle serva lasknud. Meediakajastuse esmane nõue on auditur et alter pars. Mida eelnõu üldse sisaldab.
    "Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium (MKM) saatis neljapäeval kooskõlastusele liiklusseaduse muutmise eelnõu, mille fookus on liiklusohutuse parandamisel.
    Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi sõnul peab liiklusohutuse ja –teadlikkuse parandamine olema kõigi ühine eesmärk. „Seadus ise ei sunni inimesi ettevaatlikkusele, vaid seab selleks raamid. Igaüks ise peab käituma liikluses mõistlikult ja teisi arvestavalt,“ ütles ta.
    Liiklusseaduse muutmise eelnõu olulisemad tegevused:
    Kuna jalakäijatega toimub suur osa hukkunutega lõppenud liiklusõnnetustest, on mitmed muudatused suunatud jalakäija ohutuse suurendamiseks."
    Hoopis teine pilt, kas pole?

    VastaKustuta
  22. Anonüümne17:26

    on jah hoopis teine pilt.
    kui teadjamees räägib.

    VastaKustuta
  23. Kuiger, Võhmameeste klubi17:41

    olgu olgu aga mida Priit valesti ütles?

    VastaKustuta
  24. Anonüümne20:15

    Hea 11:50. Probleem on nii kaua olematu, kui on käinud pauk – siis hakatakse seadust lugema. Jalgrattaga sõidetakse liikluskindlustuseta. Kahju tekitamise eest maksab jalgrattur vabatahtlikult?
    Nali – kui ellu jääb ja sõita suudab – põgeneb, eriti jalakäijale otsasõitmise korral (nagu juhtus õnnetus mu tuttavaga, kes ärkas EMO-s).

    Hea PP 12:53. Jagan Teie siirast rõõmu, et riik – see olemegi meie! Kui tüütu tervisejama järele annab ja mõte selgineb, siis tõdete, et nii kohalikud omavoli valitsejad kui ka ametnikud linnas teevad asju omamoodi, mida iganes see võib tähendada…

    VastaKustuta
  25. Olgu veel kord lisatud see, mis mõnel mehel küsimusi on tekitanud ja arusaamatuks jäänud:

    Kehtivas liiklusseaduses jalgratturile ja mopeedijuhile kehtestatud nõuet, et ületada jalgratta- ja jalgtee või jalgrattatee ning sõidutee lõikumise koht jalakäija tavakiirusega, laiendatakse ka jalgratta- ja jalgtee või jalgrattatee ning piiratud nähtavusega hoovi või õue sisse- ja väljasõiduteede lõikumise kohtadele. Nõue on vajalik selleks, et vähendada konflikte, mis tekivad mööda jalgratta- või jalgteel või jalgrattateel kiiresti liikleva jalgratturi või mopeedijuhi ning hoovist väljuva auto või jalakäija liikumistrajektooride lõikumisel, kui viimased ei märka õigeaegselt lähenevat jalgratturit ja mopeedijuhti.

    VastaKustuta
  26. Anonüümne22:06

    Seadusemuudatus on mõistlik, sest ka mulle on kõnnitee/jalgrattatee ja sõidutee piiratud nähtavusega ristumiskohal jalgratturid kapotile lennanud. Ja probleemiks polnud teps mitte minu kiirus...
    Olgu öeldud, et teen ka ise jalgrattaga trenni ning siis valin selleks ikka sõidutee või ilma ristumisteta kergliiklustee.

    Jalgpalli kohta ka. Kaljuveer jäi pukki edasi. Juba käivad ETV-st mingid FIFA multikulti reklaamid. Meil on üle poole aasta mängudeni aga juba on vaja näidata. Kas see on ka osa lepingust ja reklaamide näitamata jätmise eest on ette nähtud mitmetuhande eurone trahv.

    Lõpetuseks PP-le ja teistele jalgpallivastastele paar argumenti, millest värskemad näited on eelmisest nädalast. Jalgpalliga on seotud narkoärikad ja kihlveopetturid. Võhmameeste seas ei tundu nii palju neid olevat...

    VastaKustuta
  27. Anonüümne22:10

    Ei poolda siinkohal järjekordset üleskutset ühe vähemusgrupi õiguste eelistamiseks enamuse arvelt! Sama asi nagu see homo jm värk.

    VastaKustuta
  28. Anonüümne22:11

    "Rapla Selveri suurjooks liitus Eesti linnajooksude sarjaga".
    Mida arvata?

    VastaKustuta
  29. Anonüümne22:24

    Väga õiged tähelepanekud, 22:06. Olukord meenutab mõneti 1950-ndaid. Ka siis pidid kohalikud asjamehed emissaaridele aru andma ja ideoloogilist ustavust kinnitama. Kaljuveer tõendas oma vajadust niiditõmbajatele ja jäi ametisse. Globaalse multikulti (väga hea väljend) jalgpalli taga on lisaks FIFAle ja Coca-Coladele tunda-aimata veel mingisugust jõudu.. Jõudu, mis tahab eestlastest (v.a väike eliit) teha Brasiilia getode elanike sarnaseid.
    Uut hoogu pööbelllistamise kampaaniale.

    VastaKustuta
  30. Anonüümne22:40

    22:11 Kas Rapla Selveri suurjooks toimub poeriiulite vahel? Ja sedasi ise läks ja liitus kohe?

    Siiski on nimi Selver vähemalt omastavas käändes. Mitte nagu Valga Valka Helen triatlon. (Vrd. Juuru Kaiu Põlliku ekspressliin)

    VastaKustuta
  31. Anonüümne23:05

    Selveri turundusvõte on täpselt kümnesse, sest rahvajooksudel käijad ongi nende sihtrühm (ülemine keskklass) ja 'tunnelma' poeriiulite vahel tipptunnil on sama, mis rahvajooksu stardis.
    "Selver on 2014. aastal linnajooksude sarja peasponsor. Kuna Rapla jookski sai tänavu algatatud tänu Selverile, siis oli see asjade loogiline käik," vahendab linnajooksude sarja omanik-klubi juhi Mati Lillialliku sõnu jooksuportaal. - millega on ju "karistatud", üht teist, seni Eestis ainsat, 84 korda peetud suurjooksu (mis teatavasti linnajooksude sarjast välja astus).

    VastaKustuta
  32. Anonüümne23:25

    Tänasest päevateemast siiski ka.

    Oleks president Seli mõned ajad tagasi nii nõtket tantsusammu ja tegevusjoonist omand kui alltoodud misanstseenis filigraanselt esitatakse, siis poleks herr Kilk talle nii kahetsusväärsel (et mitte öelda naeruväärsel) kombel lillesid saanud teha.

    Kui maapoiss läheb suurlinna, tammudes kohmakalt ja rütmist väljas kaera-jaani, samas teadmata midagi metropolide salongides tantsitavatest tangost, fokstrotist - quickstepist rääkimata! -, siis on isegi ühe medaliga naasmine tegelikult vaat et imedemaailma liigituv akt...

    Nõuniku laul:
    http://www.youtube.com/watch?v=jP_ZqQ_kSog

    VastaKustuta
  33. Anonüümne23:46

    Pulleritsu blogi on parem kui Kenderi "Sirp" (mis oli parem kui tavaline "Sirp"). Lugejaskonna arvukust ei kannata sootuks kõrvutada. Vaat nii.

    VastaKustuta
  34. Anonüümne00:26

    Siin lisatud ka kirjasõnas - geniaalseid tekste tasub lugeda.

    NÕUNIKU LAUL
    Sõnad: Ott Arder

    EI AITA MEELITUSED SÕIM
    VAID RAHAL ON SIIN ILMAS VÕIM
    KULD AJAB SEGI NAISTE PEAD
    JA PAISKAB SÕTTA MEHED HEAD.

    MA OLEN NÕUNIK RAHAJÕMM
    EI TEE MA ISE PAUHH JA PÕMM
    ON IKKA PUHTAD MINU KÄED
    KUID ASI EDENEB, KAS NÄED?

    AIVARAVAI AIVARAVAI
    MIS RIKKUSE MU MAJJA TÕI
    SEE JÄISELT KAINE ARVESTUS
    JA KÕLISEVA ARMASTUS.
    AIVARAVAI AIVARAVAI
    SEE RIKKUSE MU MAJJA TÕI.

    MIS IHKAN VAATAN HOOBILT KÄES
    SUUR JÕUD ON KULLA VÕLUVÄES
    EI AITA MEELITUSED SÕIM
    VAID RAHAL ON SIIN ILMAS VÕIM.

    AIVARAVAI AIVARAVAI
    MIS RIKKUSE MU MAJJA TÕI
    SEE JÄISELT KAINE ARVESTUS
    JA KÕLISEVA ARMASTUS.
    AIVARAVAI AIVARAVAI
    AIVARAVAI AIVARAVAI
    AIVARAVARAVARAVAI...

    VastaKustuta
  35. Anonüümne01:45

    Delfi, Pulleritsu blogi, Postimees, ERR, Eesti Ekspress, Sirp, Kesknädal, ...

    VastaKustuta
  36. Anonüümne04:51

    23.05.---le,84 suurjooks e.Viljandi järvejooks, astus järvejooksude sarjast välja.

    VastaKustuta
  37. Lp 22:06 - ka mina nägin eile seda globaalse multikulti reklaami FIFA sildi all. Kui f-tähega jätkata, siis mida fakki?! MM-i alagrupidki pole veel loositud ja juba pandud meie rahvus(!)ringhäälingus võõrreklaam jooksma. Ma ei tea, kuidas teid, aga mind ajavad küll marru need rahvusvahelised multikulti sotsiaalreklaamid nõukaajast tuttavas "rebjata, davaite žit družno" stiilis, mida meile pähe määritakse. Ütlen ausalt ja otse: minus tekitavad need reklaami tegijate eesmärkide ja soovidega sootuks vastupidiseid tundeid. Arusaadav: ükski kainelt mõtlev ning kriitikameelt omav inimene ei lase endale nii madalalt pähe istuda. Ma arvan, et siit tuleb kõne Tombergile. Ta peab asja seletama. Kas me ostsime ülekandeõigused või oleme ostnud mingid reklaamid?

    Lp 22:11 - mitte midagi ei arva. Või kui, siis seda, et rahvaspordiürituste korraldajad on puhta sassis (väljend "Naabriplika" noorelt parmult bussipeatuses). Mis liig, see liig. Me oleme jõudmas faasi, kus rahvaspordiürituste rohkus hakkab varsti inimestele juba tervist lõhkuvalt mõjuma. See teema tuleb ka üles tõsta.

    Lp 23:25 - ilus värvikas ja mahlakas stiil!

    Lp 23:46 - oi, aitäh, suur aitäh!

    01:45 - ärge tehke liiga ja vahetage kaks esimest omavahel siiski ära, eks.

    Muide, kas eile "Kolmeraudset" vaatasite, väitlus taimetoidu ja sealiha vahel?

    VastaKustuta
  38. Anonüümne08:29

    Ei tea, need rattapedede on vähemus, seega igati loogiline asjade käik. Vändaku kuskil pargis, mitte teiste silme all.

    VastaKustuta
  39. Anonüümne08:53

    > Ma arvan, et siit tuleb kõne Tombergile. Ta peab asja seletama. Kas me ostsime ülekandeõigused või oleme ostnud mingid reklaamid?

    Väga hea. Eks Tomberg tegelikult väärib haletsust. Oli aeg, kus noor Tomberg ise selliseid küsimusi esitas. Nüüd peab ise küsijate eest - kuidas see futboli termin oligi, dodging võit tribling..

    VastaKustuta
  40. Anonüümne09:08

    > Me oleme jõudmas faasi, kus rahvaspordiürituste rohkus hakkab varsti inimestele juba tervist lõhkuvalt mõjuma. See teema tuleb ka üles tõsta.

    Ja taas suurepärase vaistuga tehtud üldistus. Ärilisest vaatepunktist (rahvaspordiüritused on vabaajatööstuse tähtis osa) võib loota, et turg korrastab end ise. Küsime aga, millise hinnnaga. Kui vaadata mõnda "kuulsust" ehk staarharrastajat, kelle treeninguandmed kättesaadavad, nt Ivar Tupp, siis peab olema raudne tervis (ja palju vaba aega), et sellele mahvile vastu pidada. Järvejooksud, linnajooksud, rattarallid, suusarallid.. Kõik on organiseerunud sarjadesse! Kalender on tihedalt täis pikitud. Hooajad on maksimumi peale venitatud. Homme Mispo talvemaraton Vändras, kuidas sa ei lähe? jne.
    Konkreetselt Ivar Tupi puhul tema novembri maht on 148 km jooksu, selle peale 7 km suuska, jalutuskäike, üks matk - s.t nipet-näpet jooksule peale. Kuid vaatame millest too 148 km moodustub. 148 km sees on 2 maratoni, üks Prantsusmaal - Alpes Maritimes ja teine Eestis. Isegi fenomenaalne Jaapani jooksutäht Yuki Kawauchi, harukordselt sageli võistlev alla 2:10 maratoonar võtaks selle ees mütsi maha. Tippmaratoonarite puhul on tavaline 2, maksimaalselt 3 maratoni aastas. Ja need on mehed, kes ainult treenivad, magavad ja söövad.

    VastaKustuta
  41. Anonüümne09:37

    Jah, Priit on tõesti olulise. ära tabanud.

    VastaKustuta
  42. Nii, nagu lubasin, siis täpsustus FIFA reklaami asjus Hanno Tombergilt. Ta ütles, et see ei ole sponsorreklaam ega reklaam, vaid sotsiaalteave. Et ka olümpiaga seoses on selliseid teabeklippe jooksnud - jah, on küll, olen ise näinud. Küsisin, miks neid näitama peab. Tomberg ütles, et selles on FIFA ja EBU omavahel kokku leppinud ja ETV saab jalgpalli MMi näitamise õigused EBU-lt ja sealt tuleb kaasa ka kohustus näidata teatud mahus sotsiaalteavet.

    Just see mulle kui kodanikule pinda käibki: et mingid suured ja rikkad organisatsioonid lepivad omavahel kokku ja meie rahvusringhääling, seaduse kohaselt sõltujmatu, peab nagu lammas nii tegema, nagu suured on tema selja taga otsustanud, ja edastama sõnumeid, kusjuures tasuta - enamgi veel, nende eest peale makstes (hind on jalkaülekannete hinna sees) -, ja selliseid sõnumeid, mille sisu üle puudub otsustusvõimalus ja kontroll (ei, see ei ole makstud teave ehk reklaam - sel juhul, kui oleks, siis võiks veel öelda, et pole telekanali asi selle sisu arvustada). Võtke või jätke, mulle see ei meeldi! Aga teile meeldib või?

    VastaKustuta
  43. Anonüümne12:00

    ETV peab neid videoklippe näitama ainult juhul, kui ta tahab jalgpalli MMi näitamise õiguseid. Need videoklipid on nagu "Brežnevi pakike", mis käib jalgpalli MMi näitamise õigustega kaasas. Seega on valiku ja otsustamise võimalus olemas.

    VastaKustuta
  44. Anonüümne12:04

    Sotsiaalteabe vastu iseenesest ei ole. Sotsiaalteabel on ühiskonnas tähtis roll ja kes siis veel kui avalik-õiguslik meedia peaks seda pakkuma. Tallinna TV-s (ei ole vaadanud) ilmselt edastatakse ka palju sotsiaalteavet. Aga kas sotsiaalteave ei peaks - nagu reklaam - olema selgelt markeeritud? Juhtudel kui ei ole selge kes (ja milleks) sotsiaalteavet edastab. Riiklik meedia peaks olema avatud mitmesugustele sotsiaalse teabe pakkujatele. LBGT-organisatsioonidele näiteks. Kuid tasakaalustatuse printsiipi järgides. Eesti rahvajooksude korraldajatel (MTÜ Spordiürituste korraldamise klubi, Klubi Tartu maraton jpt) on kindlasti ka oma sotsiaalne sõnum. Kas nad pääsevad Eesti avalik-õiguslikus meedias löögile? Ei pääse. ERR ei tee Maratonitiimile ega Ivar Tupile ettepanekut (ja peale maksta!) sotsiaalse sõnumi esitamiseks ERRi kanalites. Millest on tuliselt kahju. Kodumaised tegijad peavad suhtlema kusagil blogides..

    VastaKustuta
  45. Anonüümne12:15

    "rahvaspordiürituste rohkus hakkab varsti inimestele juba tervist lõhkuvalt mõjuma" Keegi ei käsi ju kõigil üritustel osaleda. Mida rohkem üritusi, seda rohkem valikuvõimalust, kah valikute küsimus ju. Ise loll, kes end vigaseks spordib,

    VastaKustuta
  46. Anonüümne12:19

    Või et sotsiaalteave? Adidase logosid on seal muidugi terve trobikond.

    Aga vanasti oli nii, et õiguseid omandades said õiguse omatahtsi toimetada, eks? Tänapäeval saad õigusi omandades kaela kohustused. Kas kõlab loogiliselt?

    VastaKustuta
  47. Anonüümne12:25

    17:05 - auditur et alter pars.

    Kaks viga nelja sõna kohta on paljuvõitu. Kui võõrast keelt ei tunne, ära parem kasuta.

    VastaKustuta
  48. Just, 12:19, see ongi absurd, millele viitate!

    12:15 - et keegi ei käsi ju kõigil üritustel osaleda? Aga te ju teate, et on sarjade arvestus, et registreerimishinnad on paketina (a la registreerid kõigile kaheksale, saad seitsmenda tasuta) - see kõik tekitab inimestes sunduse igal juhul kaasa lüüa, sest muidu ei saa neliku arvestust, et ma olen ju kõigile kaheksal kirjas jne jne.

    VastaKustuta
  49. Anonüümne12:40

    Jalgpalli MM, TdF, Samsungi maastikurattasari, Sotši OM... kõik pildile ei mahu, midagi peab jääma kõrvale.
    MM-i tele-"õigustega" seoses on huvitav ka see, kuidas TdF välja puksiti.
    Kui nt Kaitsevägi vajab uusi radareid, siis nt Prantsuse poliitik tuleb võtab Igor Grjäzinil nööbist kinni, et ostke Thomsoni radar, ärge ostke Raytheoni radarit, Thomsoni [Prantsusmaa relvatootja] radar radar on parim!
    Iga maa müüb oma kultuuri, nn pehme jõu võimalustest saavad aru ka Venemaa (Sotši OM) ja Hiina (Pekingi OM).
    Selline päheistumine nagu jalgpalli MM-i "õigustega" on Eestis toimunud, ei käi kokku Euroopa Liidu kultuuripoliitikatega ega ka vabaturu põhimõtetega. Euroopa Komisjon (Hariduse ja Kultuuri Peadirektoraat) võiks uurida (J)ka EBU rolli asjade käigus.

    VastaKustuta
  50. Anonüümne12:48

    12:15-ga väga nõus!
    Endal peab ikka pea otsas olema ja suutma otsustada, mis on vähe ja mis on palju.
    Kui arunatukest aga piisavalt pole, siis ei aita ka kõikide ürituste ära keelamine, sest loll suudab kirikuski kondid murda.

    VastaKustuta
  51. Anonüümne15:36

    12:48, aga alkoholimüügi piirangute vajalikkust te ometi ei eita? Kiirusepiirangute vajalikkust? Miks kasutatakse pulsomeetreid? Mida tähendab "punases" olek?
    Rahvaspordiüritusi on Eestis selgelt liiga palju, arvab üks meie jooksuala autoriteete Kristo Reinsalu. Seejuures on püramiid tugevalt - ja ühe enam - kaldu pikkade ja ülipikkade võistluste poole. Isegi maratonijooksu fanaatiline pooldaja treener Tarm on hakanud seda tunnistama.

    VastaKustuta
  52. Einoh, inimesed mäletavad ikka imelikke asju. Arena spordiklubi saunas ütles täna üks noormees, et tunneb mu vist ära - et ma olen see, kes kunagi Erki Noolega 800 m võidu jooksis. Jah, oli küll selline jooks umbes 5-6 aastat tagasi jõululaupeva hommiul.

    VastaKustuta
  53. Anonüümne17:51

    No küll on hea see PP blogi. Keegi ei pahanda, et teemast mööda kommenteerid. Priit ise ka mitte, sest temalgi on probleeme rohkem, kui artiklite pealkirjades märgitud. Tõeline demokraatia = igaüks kirjutab, mida ise tahab. Kuule 01:45: „Delfi, Pulleritsu blogi…“ kohad tuleb tõesti ära vahetada, nagu PP 08:00 seda soovitas – nii oleks ausam ja tõepärasem ka. ;o)

    VastaKustuta
  54. Anonüümne18:20

    Ei pahanda.

    VastaKustuta
  55. Anonüümne18:30

    Eelmodereerimist ei ole, isik tuvastamise nõuet pole, blogi peremees ütlen ise sõna sekka. Ja teemad on huvitavad. Kommentaatorid kah. Ülikooli professorid, arstid, äri- ja spordimehed. Paradiis lausa.

    VastaKustuta
  56. Anonüümne18:37

    Ott Arderi ees küll sügav kummardus, võrratud sõnad ja mõttelend. Sama perfektne kui Veerpalu klassika

    VastaKustuta
  57. Anonüümne20:00

    Seda (ostlemise) jama on raske täpsemini kommentaarida. Aitäh, 23:25, näitliku pildi eest!:))
    Tabav on oma hinnangus ka 18:37.

    VastaKustuta