esmaspäev, jaanuar 29, 2024

Pullerits: Viru maraton näitas: elagu fluorimäärded ja -pulbrid!

Tegin pärast Viru maratoni väikse, personaalse küsitluse osalenute seas. Küsisin nimelt, kes sõitis fluoriga ja kes ilma. Viiest neli sõitsid fluoriga. See ainus, kes sõitis ilma fluorita, ütles, et läks nimme katsetama, kuidas ilma sõita on. Ega väga hea olnud, sest laskumistel oli enamik mööda sõitnud ja koht tuli selline, millist polnud saanud juba pikki aastaid, ehkki põhipõhjus olla tema sõnul olnud siiski selles, et ta läks rahulikult sõitma, sest teravamad trennid oli veel tegemata.

Ülejäänud, nagu märgitud, ei hakanud katsetama. Kes pani Rexi HF sinist, kes ütles otse, et kuna tal muid määrdeid polegi, tuli mõistagi sõita fluoriga. Eks reaktsioone oli neilt seinast seina, kuidas fluor toimis. Kes ütles, et tegi isegi mustri, aga ikkagi ei libisenud, mööndes, et fluoripulber oleks kindlasti aidanud, kui on pehme lumi ja temperatuur kaks miinuskraadi. Kes ütles, et libiseti temast nii paremini kui kehvemini, ja kahtles, et kuna ilmaennustus oli pisut teine, kui oli ilm maratonipäeval, kas sai ikka päris õige määre alla. «Õppinud määrdemehed saavad fluorita ka väga hästi libisema,» väitis ta. Kes ütles, et tuttav sõitis mittefluoriga ja ei kurtnud, ent lisas, et tuttav pole ka tippmees ega pruugi erinevustest aru saada.

Igatahes sain ühelt kompetentselt osalejalt kuulda hinnangut, et esisaja sõitjaist võis silma järgi hinnates umbes 90 protsenti kasutada fluori.

Muidugi ei ütle ma mitte mingil juhul mitte kellelegi, keda küsitlesin, sest siis, nagu näitas Rivo Saarna (vt eelmine postitus), on mõnus viia diskussioon isiklikule pinnale ja libiseda sujuvalt üle põhiprobleemist.

Ja ei ole mõtet ega alust noid nelja, kes tunnistasid fluori kasutamist, süüdistada ebaaususes. Nende otsus kasutada fluori on igati arusaadav, sest kogu fluori keelustamise kampaania rahvaspordiüritustel, kus enamik osalejaid on lihtsad suusaharrastajad, on lihtsalt arulage. Eile sattusin vestlema veel ühe suusaringkondades tuntud mehega ning tema, üdini aus mees, jagas arvamust, et fluorikeeld on jabur. Mitte ainult sellepärast, et fluoriga määrdeid toodetakse ja müüakse edasi, aga kasutada ei tohi, vaid sellepärast, et keelu rakendamine on täiesti läbimõtlemata. Kui ei ole võimalik kontrollida, kas fluori on kasutatud või mitte, ei maksa mängida naiivset ja loota, et kõik sellest keelust kinni peavad. Lihtne võrdlus: liikluses on kiirusepiirang maanteedel 90 km/h, kuid sellele vaatamata sõidab enamik kiiremini, kuigi kontroll on täiesti olemas; nüüd kujutage ette, mis kiirusega sõidetaks siis, kui kontrolli poleks! Kusjuures kiiruse ületamine on tervisele ja elule palju ohtlikum kui fluorimäärete kasutamine.

Kusjuures ma ei usu, et kontroll rahvaspordiüritustele saabuks niipea. Kuulsin, et fluori kontrolliv masin pidi maksma 30 000 eurot ning ühe suusapaari kontrollimiseks kuluvat kaks minutit. Viru maratonil startis kokku 512 suusatajat. Nende suuskade kontrollimiseks kuluks 1024 minutit. See teeb kokku pisut üle 17 tunni. Jõudu tööle!

Lisaks, nagu asjatundjad on mulle rääkinud, on tavalisel harrastajal, kes seni on kasutanud fluori, väga raske saavutada seda, et isegi kui ta enam fluori ei kasutaks, siis tema suusad testi läbiksid. Fluorijäätmete eemaldamine pidi nõudma spetsiaalset suuskade pesu, ja sageli ei aita ühest ega isegi kahest pesust. Olen kuulnud, et soovitud tulemus saavutati alles seitsmenda pesuga. Kujutage nüüd ette harrastajaid, kes sõidavad järgmistel nädalavahetustel Tamsallu või Alutagusele ja seal selgub, hoolimata sellest, et nad ei ole lasknud fluori alla panna, et testiaparaat näitab endiselt fluori olemasolu ning starti ei pääse.

See kõik on uskumatult läbimõtlematu ning ajuvaba, nii et toetan kõiki, kes selle vastu protestivad. Ja ei ole nii, et see on ebaausate toetamine. Veel kord: minu silmis on see igati põhjendatud protest jabura ja absurdse keelu vastu. Sellistele keeldudele ei saa lambana alluda.

Liiati, mida peaks oma fluorimääretega tegema määrdeteenuse pakkujad ja suusaklubid? Kes keegi neile ka on mõelnud? Tean, et neil on aastate pikku soetatud ja varudesse kogunenud tuhandete eurode eest fluori sisaldavaid määrdeid. Küsimus ei ole ainult selles, kuhu nad need viivad – kas keegi teab, kus neid ametlikult utiliseeritakse? –, vaid ka selles, et neil tuleb tuhanded eurod kirjutada korstnasse ja siis takkapihta leida veel tuhandeid eurosid, et soetada uusi määrdeid, mille hind, nagu teame, on juba niigi taevastesse kõrgustesse kruvitud.

Fotod 1-3: Viru maraton aastal 2021. Fotode autor: Marianne Loorents, Virumaa Teataja / Scanpix

80 Kommentaarid:

At 10:24, Anonymous Marvo said...

Tulin küsima kas keegi teab mis imega osad oma suusad libisema said. Omal oli libisemine tugevasti alla keskmise. 50.-70. koha grupist jäin paari esimese lageda laskumisega kohe maha.
Hiljem tuli ka aegaajalt tagant suusatajaid kes lihtsalt mööda libisesid.
Suusk oli Speedmax 61K lihv 7, all määrijate poolt floorivaba pulber ja struktuurid.

 
At 10:43, Anonymous Anonüümne said...

Kodanik Pullerits, te olete nagu kommu kes ei tea kapitalismi toimemehhanismi. Piirangud on majandusmootoriks, et inimesed tarbiks rohkem. Selleks neid kehtestataksegi, peamiselt, lisaks veel juurde muinasjutt paremast homsest. Mõned piirangud on proportsionaalsed saadava tuluga, nt liiklussurmade vähenemine, teised on aga selleks, et kellegil lõi piss pähe ja näitab võimu. Fluor on näide just viimasest. Nt alkohol. Ei ole seda keegi keelanud, kuigi selle mõju on negatiivsem kui fluoril. Piirang on ainult alaealistele selle ostmiseks. Kas alaealised sellepärast soovi korral seda tarbimata jätavad? Eriti naljakas on, et inimesed võivad fluori trennis tarbida aga võistlustel on see keelatud. Keegi on orbiidile lennanud oma võimu näitamisega.

 
At 11:09, Anonymous Anonüümne said...

Estoloppet ise propageerib fluorivaba lähenemist suusaradadele aga määrdepartneriks võtab vastupidise suhtumisega tegija. Müügis flouri sisaldavad määrded ja hinnakirjas ka ilusti sees fluoriga määrimine. Täielik silmakirjalikkus. Nii pole ka rajal olijatelt midagi paremat oodata.
See, et müük pole keelatud ja et nad maratoniks ei määri, ei puutu selle jutu juures asjasse.

 
At 11:36, Anonymous Anonüümne said...

Dopingukontrolli ei tehta ka kõigile. Igale võiduajamisele polegi dopingukontrolli tellitud või saadetudki. Too on ka kallis läbi viia nagu suuski masinaga kontrollida. Järelikult: dopsi võib panna küll, oma vanadest varudest, raeapteegist kunagi muretsesin. Nii või?
Kuntsi-sugustele on raske kaasa tunda. Kui valdkonna trende ei tunne, võistluste juhendeid ega reegleid ei tea, siis jääbki üle õigustada keelatud kraami ja pulleritslikult hõisata - elagu!

 
At 11:57, Anonymous Anonüümne said...

Lp Tartu Ülikooli õppejõud Priit Pullerits -- kas arvated, et kõik teie õpetatavad ajakirjandustudengid teevad kodutöid, kontrolltöid ja eksameid ausalt (st. iseseisvalt, ilma spikerdamata, ilma kellegi olemasolevat tööd kasvõi osaliselt kopeerimata jne) ainult seetõttu, et te neid õppejõuna kontrollite või siiski arvate, et mõni tudeng õpib ka iseendale sooviga saada targemaks ja heaks ajakirjanikuks ning ei kaalu akadeemilist petturlust kui üht võimalust veidi lihtsamaks ülikoolidiplomi saamiseks?

 
At 12:02, Blogger Priit Pullerits said...

Minu pärast keelustatagu fluor ja kontrollitagu tippsuusatajaid OMil, MMil, MK-l ja ScanCupil, aga tulla läbimõtlemata lahendusega kottima harrastussuusatajaid on arulage. Milleni see on viinud, on siin nüüd reljeefselt näha: enamik ignoreerib keeldu, kannatavad aga need, kes tahavad olla üdiausad, kuigi keeld on jabur.

Ei ole korrektne võrrelda sooritust parandavaid aineid ja fluorimääret suuskade all, 11:36. Doping on keelatud sellepärast, et see on tervist kahjustav (kuigi ma ei tea, kuidas letrosol tervist kahjustab), vähemalt on see põhjendus, aga fluor suuskade all nüüd küll suusataja tervist ei kahjusta, kui ta seda just suusa alt keelega lakkuma ei lähe. Kui räägime keskkonnakahjust, siis kahjulikum on autoga Alutagusele või Tamsallu maratonile sõita, kui mõni kübe fluori suusa alla panna.

Kui ikka tõeliselt tahetakse keskkonda hoida, siis 1) keelustage sisepõlemismootoritega autodega maratonidele sõitmine (kes sellega tuleb, saab disklafi) või väänake sisepõlemismootoriga autodega tulijaile suur parkimistasu, nt 100 eurot maratoni kohta. Sellel oleks jumet! Ja mõju.

 
At 12:30, Anonymous Anonüümne said...

Priit -- milles see harrastussuusatajate kottimine seisneb? Kõikidele samade reeglite kehtestamine on kottimine? Siin eespool oli mitu küsimust, millele vastamisest Sa järjepidevalt keeldud:

Kas on OK
* Tartu rattarallil või rattamaratonil kasutada elekrimootoriga jalgratast?
* Rattarallil sõita osa distantsi saateauto tuules või saateautost kinni hoides?
* Jooksumaratonil või linnamaratonil lõigata mõnes kohas rada?
* Suusamaratonil läbida mõni TP vahe autoga?
Liidergrupis sellised tegevused ilmselt läbi ei lähe aga 1186. koha asemel võib sedasi ju 943. koha saada küll ilma et keegi tähele paneks. Ja kui sellised tegevused ei ole lubatud, siis mille poolest need erinevad fluoriga määrete kasutamisest parema lippe (väikese edu) saavutamiseks?


kas arvated, et kõik teie õpetatavad ajakirjandustudengid teevad kodutöid, kontrolltöid ja eksameid ausalt (st. iseseisvalt, ilma spikerdamata, ilma kellegi olemasolevat tööd kasvõi osaliselt kopeerimata jne) ainult seetõttu, et te neid õppejõuna kontrollite või siiski arvate, et mõni tudeng õpib ka iseendale sooviga saada targemaks ja heaks ajakirjanikuks ning ei kaalu akadeemilist petturlust kui üht võimalust veidi lihtsamaks ülikoolidiplomi saamiseks?

Miks Sa vastata ei taha vaid pidevalt teemast kõrvale kaldud? Millest tuleb arvamus, et kui miski reegel on arusaamatu või kui on näha, et reegleid ei kontrollita siis vaid lödipüksid jälgivad reegleid, kõva mees aga lihtsalt sülitab reeglitele ja väidab, et kuna teised ka reegleid ei jälgi, siis need reeglid on nõmedad ja kottivad?

Kui TM rajal sust keegi Harimäe tõusul mööda uisutab ja kuna TM korraldaja ilmselgelt tervet rada kaameratega ei jälgi ja ka kohtunikke iga 10 meetri tagant ei ole, siis on täiesti OK, et see mööduja sust kõrgema koha protokollis saab?

 
At 12:45, Anonymous Anonüümne said...

Pavarotti siin jälle meelt avaldamas....

 
At 12:56, Anonymous Anonüümne said...

Mis spordis on doping, on meditsiinis ravim. Oi-oi kui kahjulik. Dopingutel on ka piirmäärad, mis tähendab, et seda ületades on sportlane reegleid rikkunud, aga lubatu piires on kõik korras. Oi-oi kui keeruline. Olgu doping siis juba lubatud.

 
At 13:54, Anonymous Anonüümne said...

Milleks 30 000 maksev masin kui meil on asjatundja kes silma järgi oskab fluoritarvitajad vahele võtta?!

 
At 14:27, Anonymous Anonüümne said...

To 10.24. panin põhjaks alla sinise Toko - PFC-vaba ..... Hard high performance racing wax.
Libisemiseks Toko punane - PFC vaba .... Medium-hard high performance racing wax
Struktuur - õrnalt kuusk üle suusa ja sidemest tahapoole lisaks õrnalt sirge struktuur ja suusk oli Fisc soft-track. Ja oli täitsa OK minule kui harrastajale. Aga oli mõni, kellel oli parem libisemine. Aga oluliselt rohkem oli neid, kellest libisesin mööda.

 
At 14:39, Anonymous Anonüümne said...

Mis kohtadel sõitsid, 14:27?

 
At 16:41, Anonymous Anonüümne said...

Panin vana flooriga. 63.koht igatahes tormihoiatus sai antud.

 
At 17:25, Anonymous Anonüümne said...

https://www.swixsport.com/se/tips/artiklar/valla/fluor-vallning/
7500 norralast tõid kokku 3,5 t fluorimäärdeid ehk siis Norra variant sarjast teeme ära!
Ma ei ole absoluutselt huvitatud seda sodi endale sisse hingamast-kui on teada et on tegemist kantserogeensete yhenditega-palju teid koduseid keemikuid kannab kaitsevahendeid kui te neid pulbreid suusale kannate?
Ma söidan enne 5 min kauem seda maratoni

 
At 17:42, Anonymous Vetle Landmark-Telemark Kristjansen Amundsen Böö said...

Eelmisele.
No sel juhul saame loodetavasti näha kohtuprotsesse fluorimäärete tootajate vastu, kui mõni määrdemees peaks tulevikus vähi saama. Et miks neid varem ära ei korjatud.
Samas räägib lisatud Norra videolugu ainult looduse säästmisest, ei midagi vähiohu vähendamisest. Mul on parem idee looduse säästmiseks: Vasaloppet ära jätta! Mõelda vaid, kui palju lendamisi ja autosõite sinna Rootsi ära jääb, tuhandeid ja tuhandeid. Alustame ikka sammudest, millel on tõeline mõju, mitte ärme lollitame oma südametunnistust sammukestega, millel peaaegu üldse mõju ei ole, samas kui tõeliste mõjutegurite kõrvaldamise vaikime maha ja laseme aga vanamoodi edasi. Faking silmakirjalik maailm!

 
At 18:14, Anonymous Anonüümne said...

Just silmakirjalikud rotid

 
At 21:57, Anonymous Anonüümne said...

Vasaloppetit ega muud üritust pole vaja ära jätta kui kehtiks reegel, et osaleda saab ainult resident siis oleks pooled "mured" lahendatud ja suurüritused võtaks kohe inimliku mõõtme, iseasi kas meile see lahendus meeldiks..

 
At 00:43, Anonymous MargusM said...

Priit, paned pealkirjaga natuke puusse. Õigem oleks sedastada et "Viru maraton näitas, et eestlaste peale loota pole mõtet!" Kui pole ikka karmi seadust orjarahvale selga väänatud siis vabatahtlikult me endid paremaks ei muuda! M.O.T.T.
Nii kurb see kõrvaltvaates ongi, kõvatajad on alati vähemuses aga dikteerivad suuna. Sellepärast ongi tähtis üldist teadlikkust tõsta.

 
At 09:28, Blogger Andres P said...

Kordan üle - PFxx ühendid on tänu tugevatele aatomite vahelistele keemilistele sidemetel äärmiselt, normaaltingimustel ka praktiliselt hävimatud ühendid. Ehk see, mis sealt aurudes kellegi kopsudest mööda pääseb ringleb kuskil mujal ja jõuab toidu ja aineliikumispüramiidi pidi paratamatult "tippkiskjani". Ka nende alfaisasteni siin. Tagajärg- pekkis endokrinoloogsüsteem, pekkis immuunsüsteem. St muuseas ka seda, et kui tagakambris alksi tõmbad, siis halvimal juhul keerad OMA tervist nahka. Okei, kui otsustad lähedased läbi peksata või ralliässa mängida siis kellegi tervist veel, kuid PFXX ringlusse lastes on mõju, noh, aegade lõpuni. Selles mõttes oleks tõesti nende määrete kokkukogumine (ja tööstuslik ümbertöötlemine) kõige õigem tegevus.

 
At 09:51, Blogger Andres P said...

Mõned harivad sõnad ajakirjanikuhärrale ka autoga (sisepõlemismootoriga) autosõidu keskonnamõjust. Ainult sõidust.
Autoga sõidul tekib mikro(plasti)reostus - äärmiselt peenikesed aineosakesed, mis tekkivad rehvide ja asfaldi(ning sinna kantud teekattemärgistuse) kulumisel. Tehismaterjali osakesed on samuti äärmiselt vastupidavad lagunemisele ja pole inimkonna ajaloos varem esinenud - loomadena (bioloogilise organismina) oleme nende mõjudele kaitsetud ja siin ei aita ka kõige peenem filter. Järgmisena tekivad kõtuse põlemisel - CO2, NOx, Sox jms gaasilised ühendid ja veeaur, kuid siinjuures on tegemist looduslikus keskkonnas loomulikult esinevate gaasidega ja senikaua kuni nende kontsentratsioon ei ületa kõrgeid väärtusi on tegemist enam-vähem OK olukorraga, millega loomsed organismid hakkama saavad. Ennevanasti põhjustas probleeme ka kütusesse lisatud plii, kuid tänapäeval on see kütustes keelustatud (mõistus tuli koju). Veel võib probleeme põhjustada "nupumeeste" tahmafiltrite kallal käimine, mille tulemusel eraldub liiga palju puhast süsinikku, mingil määral jällegi mikroosakestena. Võib nõustuda, et enamus inimese tegevusest on keskkonaareostus, kuid siin on erinevused millega ja kuidas.

 
At 09:54, Blogger Priit Pullerits said...

Vaatasin eile õhtul ETV spordiuudiseid, kus tehti juttu Estoloppeti esimesest etapist ja anti teada, et teemaks tuleb ka fluorikeeld. Sättisin end kuulama, et kas nüüd tuleb sel teemal midagi uut ja sisulist, sest Viru maratonist oli möödas juba üle kahe päeva ning mu blogis teemat käsitletud avameelselt, seega aega ja võimalust flouriküsimuse edasiseks lahkamiseks pidi olema küll ja veel. Paraku tuli pettuda. Peale üldsõnalise äramärkimise, et fluorimäärded on keelatud, ei olnud loos mitte midagi. Reporter isegi ei küsinud Estoloppeti peakorraldajalt, kuidas te keelust kinnipidamist kontrollite ja tagate, et kõik oleks võrdses seisus. Tegemist oli nime järgi otsustades vähekogenud reporteriga, mistõttu siin kannab vastutust toimetuse juht, kes ilmselt ei andnud noorreporterile piisavalt juhiseid, milliste teemade katmist ta ootab. Veel hullem, kui toimetuse juht isegi ei tea, mis on fluoririndel põhiküsimused, kui saatis noorreporteri ilma instrueerimata "tulle".

 
At 10:12, Blogger Priit Pullerits said...

Aitäh, Andres Pae! Ükskord ometi suudab keegi lihtsalt ära seletada fluoriühendite ohtlikkuse. Jah, võib-olla on keegi kuskil sellest veel rääkinud, ent sõnumit veenvalt kohale viia pole ta vähemasti Eestis suutnud.

Nagu aru saan, pole ka midagi ekslikku väites, et autoga spordiüritustel käimine on samamoodi keskkonda ja seekaudu tervist kahjustav, mida olen samuti rõhutanud, kuigi peenosakesi pole mängu toonud. Aitäh ka selle aspekti lisamise eest. See annab veelgi kaalu juurde mu argumendile, et keelata autodega maratonidel käimine või määrata selle eest hiiglaslik parkimistasu. Kui kohale ei saa rongiga, nagu Tamsallu, eks siis tuleb panna käima maratonidele ühisbussid, kui ikka on hirmus tahtmine neid maratone edasi teha ja seal käia, mille lisakasu tuleneb sellest, et siis saavad suuremad seltskonnad, kes teineteist ei tunne, omavahel rohkem tuttavaks, mis ainult suurendab spordikogukonna ja ühtlasi kogu ühiskonna sidusust.

 
At 10:28, Anonymous Anonüümne said...

Oluline oli põmmpeadele veelkord üle öelda - fluoriga maratone sõita ei tohi, vaatamata nihverdajate vastupropast.

 
At 11:01, Anonymous Anonüümne said...

Siin on pidevalt kaks erinevat teemat koos ja Priit teeb kõik, et need veelgi rohkem sassi läheks:
1) Fluoriühendeid sisaldavate määrete keelamine -- selle taust, põhjused jms. Ehk siis jutt selest, miks FIS ja IBU (ning nende tuules ka ESL, Estoloppet jne) on keelanud fluoriühendeid sisaldavate määrete kasutamise. Selles punktis võib ka arutleda autoga sõitmise kahjulikkus vs. fluormäärete kahjulikkus jne.
2) "Kõvatamine" teemal kas eelmises punktis toodud reegleid peab jälgima või mitte. Siin on Priit võtnud väga selge seisukoha, et kõik, kes jälgivad iseenda poolt maratonile registreerimisel aksepteeritud ja teada olevaid võistlusreegleid, on jobud ja lödipüksid, kõvad mehed lihtsalt sülitavad vähemalt sellele reeglile, mis keelab fluoriga määrete kasutamise Estoloppeti maratonidel. Sest kuna seda flourikeeldu nii kui nii ei suudeta kontrollida ja seetõttu kõik kasutavad edasi ning seetõttu flourist loobudes lihtsalt kaotataks kohti lõpuprotokollis.

Sellise p.2 "kõvatamise" kohta on siin eespool küsitud mitu korda järgmist:
Kas on OK ka järgmised reeglite rikkumised rahvaspordiüritustel:
* Tartu rattarallil või rattamaratonil kasutada elekrimootoriga jalgratast?
* Rattarallil sõita osa distantsi saateauto tuules või saateautost kinni hoides?
* Jooksumaratonil või linnamaratonil lõigata mõnes kohas rada?
* Suusamaratonil läbida mõni TP vahe autoga?
* Kasutada klassikamaratonidel uisusammu?


Ja Tartu ülikooli õppejõud Priit Pulleritsule on veel lisaküsimus:
kas arvate, et kõik teie õpetatavad ajakirjandustudengid teevad kodutöid, kontrolltöid ja eksameid ausalt (st. iseseisvalt, ilma spikerdamata, ilma kellegi olemasolevat tööd kasvõi osaliselt kopeerimata jne) ainult seetõttu, et te neid õppejõuna kontrollite või siiski arvate, et mõni tudeng õpib ka iseendale sooviga saada targemaks ja heaks ajakirjanikuks ning ei kaalu akadeemilist petturlust kui üht võimalust veidi lihtsamaks ülikoolidiplomi saamiseks?

Nagu näha, neile küsimustele Priit ei vasta. Selle asemel kõlbab jälle hambusse võtta ERR spordiuudised. Ja möödaminnes siis ka tunnistada et AndresP seletas Priidu mõistuse jaoks esimest korda ära, milles probleem on -- senini oli Priit arvamusel, et fluor suuskade all nüüd küll suusataja tervist ei kahjusta, kui ta seda just suusa alt keelega lakkuma ei lähe.. Hiiglasuur ego ja üle ääre ajav enesekindlus annavad vahest lausa koomilisi tulemusi.

btw, kogu selle Priidu jauramise ja kõvatamise nii flouri kui laskesuusatamise teemal saab jätkuvalt kokku võtta ühe lausega: "tähtis on kirjutada, mitte kirjutatust ega teemast aru saada". Selle jauramise käigus hakkab Priidu tudengitest juba kahju...

 
At 11:05, Anonymous Anonüümne said...

Kui ERR-i sporditoimetuse juht tööst ilma jääda ei taha, siis oleks praegu just õige aeg kahing teha. Mina soovitaks loobuda võhmameeste karmi kriitika alla sattunud isast-pojast. Tõsiselt, on aeg.

 
At 11:10, Anonymous Anonüümne said...

Suusatalla lakkumise kõrvale vahelduseks üks tore spordiuudis PM Spordilt:

https://sport.postimees.ee/7948536/vaata-millise-porschega-hakkab-soitma-kristin-tattar

 
At 11:13, Anonymous Anonüümne said...

Liiati, mida peaks oma fluorimääretega tegema määrdeteenuse pakkujad ja suusaklubid? Kes keegi neile ka on mõelnud? Tean, et neil on aastate pikku soetatud ja varudesse kogunenud tuhandete eurode eest fluori sisaldavaid määrdeid.

Kohe näha, et Pullerits on fluorikasutajate eneseõigustuste vahendaja ega hooma tegelikku elu üldse. Keskmine määrdeteenusepakkuja või suusaklubi läheb ostab endale uue määrdekarbi, kui vana on ära kasutatud. Need "lõputud vanad varud" on täielik anekdoot. Miks peaks üks ratsionaalselt toimetav klubi endale tuhandete eurode eest igaks juhuks määrdeid kokku ostma ja samal ajal põhitegevuse osas kiratsema? Kui Eesti suusatamises neid tuhandeid nii palju on, et pole kuhugi mujale panna, siis oleks meil ammu see fluoritestiseade ostetud. Kui sa, Priit, vähegi ajakirjanikutööd teha tahad, siis uuri parem funktsionääridelt sh Suusaliidust selle fluorikeelu olemuse ja rakendamise kohta, mitte ära vahenda mõttetuid arvamusi selle kohta, kas kellelgi tundus suusk maratonil paremini või kehvemini libisevat.

 
At 11:19, Anonymous Anonüümne said...

Lähematel maratonidel on oodata fluoritestimist. Ootame põnevusega, kuidas lõpuprotokolle harvendama hakatakse :)

 
At 11:28, Anonymous Anonüümne said...

Paraku on nii olnud, et tuhande euro eest saab kallist fluorimääret mitte just väga suure koguse. Seega tuhandeid eurosid on kulutatud aga kogused kaalu või siis ruumala suhtes on pisikesed.

 
At 11:30, Anonymous Anonüümne said...

Porschedest rääkides, siis kas see ei ole mitte seesama pill, mida Soomes kindlustada ei saa?

 
At 11:44, Anonymous Anonüümne said...

Hää küll, lugesin selle Porsche uudise ära ja läbi lillede anti mõista, et Eestist väljapoole sellega tõesti ei sõida: "millega saab sportlane kodumaal viibimise ajal oma kasutusse Porsche Macani"

 
At 11:45, Anonymous Anonüümne said...

Estoloppet nimetab nüüd ennast rahvasuusatajate sarjaks (https://www.estoloppet.ee/et/uudised?news_id=232). Mitmeid kordi on siin räägitud, et neid suuski, mis korduvalt fluorimääretega määritud, ei saa enam nii puhtaks, et testist läbi läheksid. Kui sunnitakse inimesi ostma uusi suuski, siis ei saa mingist rahvasuusatamisest enam juttu olla.

 
At 11:59, Anonymous Anonüümne said...

11:05 -- Mina soovitaks loobuda võhmameeste karmi kriitika alla sattunud isast-pojast.

Kui Te nüd selle lausega ERR Tiislereid silmas pidasite, siis nad ei ole isa ja poeg. Isegi sugulased ei ole.
Lihtsalt silmaringi laiendamiseks Teile selline info -- enne kellegi "tööst ilma jätmist" võiks veidi asjadest teada. Aga siin annab Priit eeskuju -- tähtis on kirjutada, mitte teada ja aru saada...

 
At 12:00, Anonymous Anonüümne said...

Mitmeid kordi on siin räägitud, et neid suuski, mis korduvalt fluorimääretega määritud, ei saa enam nii puhtaks, et testist läbi läheksid.

See on järjekordne väärarusaam. Suuski ei pea välja vahetama, ei pea isegi põhju kivilihvima. Suusad, töövahendid ja töökoht tuleb lihtsalt korralikult puhtaks teha ja asuda fluorivabu määrdeid kasutama. Tavaliselt piisab suuskade jaoks juba paarist hooldusest (ja paarist sõidukorrast seal vahepeal). Kui midagi välja vahetada, siis suusahoolduseks kasutatavad harjad, kindluse mõttes ka suusakinnitused.

Tõsi, üksikud vanemad suusamudelid (Madshus) on sellised, millel on fluoriühendid suusapõhjas. Nendega tõesti pole midagi teha.

 
At 12:22, Anonymous Anonüümne said...

MEN Pulleritsu ERRi kriitikaga ei nõustu. Pahv, Paju: "Ajuvaba!", "Üle võlli!".

Pullerits lõi ise kah pasale või PM muutis artiklit, nimelt illustreeriv pilt propagandist Solovjovist on digilehes lännu.

 
At 13:01, Anonymous Anonüümne said...

Eks Pahvi leivakotti on viimase poole aasta jooksul rohkem kui korra sital käidud: kõigepealt vallandati ta Keila korvpalliklubist peatreeneri kohalt, mis küll õnnestus mõningate mahhinatsioonidega tagasi pöörata aga neil mahhinatsioonidel oli rahaline hind. Nüüd on juba kaks konkureerivat klubi alaliidule saatnud kaebuse seoses Pahvi fännide käitumisega. Sellistel kaebustel on pea alati üsna krõbe hind. Küllap ta oskab samastuda, kui ERR'i sporditoimetuses soovitakse näha kaadrimuutatusi.

 
At 13:08, Anonymous Anonüümne said...

Tegelikult on nii. PFxx reostus on massiivne tänu selle laiale kasutamisele tööstuses, tuletõrjes, tarbekaupades, kosmeetikas ja mujal, et kogu maailmas ei leidu inimest kelle kehas ei oleks neid aineid ladestunud. Iga tulekahjuga või kasvõi Ussisõnade õppusega kus kasutatakse treening otstarbel kustutamiseks vahtu, mis sisaldab seda kokkuvõttes kordades rohkem kui seda on kunagi sattunud suuskade alla ning kõik läheb sirgelt põhjavette. Rääkimata olmeprügist, mis maandub igal pool või teflonpannidega tehtavast toidust, mis pumpab neid aineid otse meie toiduahelasse ilma täiendavaid vaheetappe läbimatagi. Kui keelatakse ära määrded, siis tuleb ära keelata ka kõik vett hülgavad riided ja jalatsid, mis sisaldavad paratamatult PFxx ühendeid. Teisisõnu tegeleb FIS sõna otseses mõttes jaanalinnu mängimise ja rohepesuga puhtalt uute toodete marketingi kampaania osalisena. Õnneks elamegi kampaania ja tuulelipu ühiskonnas, kus tähtis pole tulemus vaid protsess iseeneses. Tegeleme asjaga järelikult oleme rohelised ja lunastame indulgentsi.

 
At 13:29, Blogger Priit Pullerits said...

Väga hea, 13:08, et toote välja laiema pildi.
Nüüd tuleb ära oodata siinse keemiaspetsialisti Andres P käsitlus sel teemal.

Niiviisi eri poolte väitluses hakkabki lõpuks loodetavasti selguma, kes siin keda ajuloputab ja tinistab ning keda uskuda rohkem ja keda vähem. Teema on arenenud niivõrd spetsiifiliseks, et aeg on lasta sõna võtta spetsialistidel. Täitsa tüüpiline avaliku diskussiooni progress, millest rääkis Marju Lauristin, kui õppisin ülikooli kolmandal kursusel: et algul tulevad mängu probleemi tõstatajad (nagu mina), kelle vahel areneb väitlus, ja mingil hetkel peavad asja üle võtma spetsialistid, kui väitlus on paelunud laiemat huvi ning asjas lõplikuma selguse saamiseks on vaja asjatundjaid.

Seega, tuletan meelde, ei ole minu roll kunagi olnud öelda välja lõplikku tõde, sest enamiku probleemide puhul mul seda ei ole (nagu ka mitte teil); minu roll on tõstatada teemasid ja aidata neid edasi arendada. Näiteks fluoriteema käsitlemisega oleme siin jõudnud tänu minu süstemaatilisele ja järjepidevale tööle ehk diskussiooni hoidmisele Eestis kõige kaugemale, kaugemale kui ükski teine meediakanal. See ei ole väike kordaminek. Eriti kui võrrelda eileõhtuse ERRi haleda ja sisutu looga.

 
At 13:54, Anonymous Anonüümne said...

Kas on OK ka järgmised reeglite rikkumised rahvaspordiüritustel:
* Tartu rattarallil või rattamaratonil kasutada elekrimootoriga jalgratast?
* Rattarallil sõita osa distantsi saateauto tuules või saateautost kinni hoides?
* Jooksumaratonil või linnamaratonil lõigata mõnes kohas rada?
* Suusamaratonil läbida mõni TP vahe autoga?
* Kasutada klassikamaratonidel uisusammu?

 
At 15:18, Anonymous Anonüümne said...

13:54 -- võid julgelt alla anda, kaua sa ikka küsid! Keskpärane ajakirjanik kirjutab nende teadmiste/faktide/rõhuasetuste põhjal, mis tema loole sisu annavad, muid asjaolusid tuleb ignoreerida, muidu ei saa ju klikimagnetit kokku!

 
At 15:21, Anonymous Anonüümne said...

See on Priidu blogi ja tema otsustab, missugustele küsimustele vastab ja millele ei vasta. Mine err-i blogisse ja esita seal oma küsimusi!

 
At 15:32, Anonymous Anonüümne said...

See ei ole suusa all oleva määrdega päris üks-üheselt võrreldav. Kui sõita jalgrattamaratonil elektrimootoriga rattaga või mõni TP vahe autoga, siis on tegemist mitmevõistlusega. Võistlus on jalgrattasport, aga osaleja teeb jalgratta- ja motosporti. Või lähed suusamaratonile, aga võistled suusa ja ralli mitmevõistluses. Klassikamaratonil uisusamm, raja lõikamine, see kõik lähtub sarnasest analoogiast. Üritusel "48 km klassikat" tuleb läbida 48 km klassikatehnikas, mitte 47 km klassika ja/või tehnikas.
See 30000-eurone masin tuleks timmida lihtsalt selliselt, et kui ma enam fluorimääret ei kasuta, siis mind vanade jääkide pärast maha ei võeta. Et ei peaks jändama mingi puhastusega või lihtsalt heast peast tervet uut varustust ostma.

 
At 15:36, Anonymous Anonüümne said...

Ta on teematõstataja. Talt pole mõtet vastuseid oodata, eriti veel nõnda keerulistele.

 
At 15:47, Anonymous Anonüümne said...

Padre paneb litakaid. See, et mõned pihta saanud siia pärast vinguma ja ärplema tulevad, ainult kiidab tehtud tööd.

 
At 15:49, Anonymous Anonüümne said...

Pikkade küsimustega mehel on pikk taip, et teda nimme ignoreeritakse. Keegi taibukam oleks sellest ammu aru saanud. Ja veelgi taibukam oleks endalt küsinud, mida ma olen valesti teinud, et avalikult sellise suhtumise välja olen teeninud.

Arvestades, kui hästi on Priit siin aegade jooksul muudele küsimustele vastanud, peab midagi olema pikkade küsimustega mehes endas, et keegi tema peale pole reageerinud.

Muidu aga aitäh Priidule huvitavate päevakajaliste sissekannete ja sisukate diskussioonide tekitamise eest!

Jõudu edasiseks!

 
At 16:34, Anonymous Anonüümne said...

Ma tänan ka hr Pulleritsu, ja tegelikult enamgi hr Saarnat, kes pani PP-le korraliku haagi vastu, isiklikuks minnes. Nii see õppeprotsess käibki.

 
At 16:44, Anonymous Anonüümne said...

Ei ole õppeprotsess vaid globaalne protsess, kes astub areenile ja kes langeb põrmu. Me kõik täname hr Pulleritsu. Ilma temata oleks diskursus kustunud.

 
At 16:47, Anonymous Anonüümne said...

Tänada saab alles siis kui ERR-is on suurpuhastus läbi viidud ja propagandistidest röökurid eetrist kõrvaldatud. Tublit tööd on tehtud aga praegu pole veel aeg loorberitel puhata.

 
At 17:18, Anonymous Anonüümne said...

Lahing ERRi vastu on kaotatud, ja arvatavasti ka sõda, sest Saarnaga konkureerides sporditoimetuse juhi kohale tuli võtta vastu kibe kaotus. Sellest üksi poleks ju midagi, iga konkurssi ei võida, kuid mälestus sellest on nii valus, et igasugune juhiroll on vastumeelt. "Milleks?".
Nüüd, hiljem, sporditoimetusi nokkides, on vastulööke tulnud nii riigi- kui ka erameediast. Viimati arvatavasti ka kodusest Postimehest. Ainus, kellele Padre alati toetuda saab, on suusablogi siiras ja õiglane kogukond. Loodetavasti Padre hindab seda.

 
At 17:21, Anonymous Anonüümne said...

Oleme hr Pulleritsule tänu võlgu alati.
Tänulik kogukond

 
At 17:35, Blogger Priit Pullerits said...

Just, suusablogi on viimane õigluse ja sirgeselgsuse kants, 17:18, muidugi kui mõned põhimõttelagedad kõrvalekaldujad, argpükstest reeturid, elukutselised opositsionäärid ja tüütud tülinorijad arvestamata jätta.

Jah, 16:34, Saarna julges vähemasti lahingu vastu võtta - viimaks. Aga kui kaua läks aega, et ta end kokku võtaks! Ja seda ka alles siis, kui olin sunnitud valuvõtet kasutama.

 
At 18:17, Blogger Andres P said...

Autor on selle kommentaari eemaldanud.

 
At 18:18, Blogger Andres P said...

Ma tänan, keemiaspetsialist ma pole - omal ajal TÜst saadud bioloogiharidus oli äärmiselt laiapõhjaline ja kasulik.
Jah, fluooriühendeid kasutatakse tuhande-1l viisil, kuid näpuga näitamine - et teised kasutavad ka on surnud ring. Peeretame ühiselt toa täis ja pärast näitame näpuga, et Lible tegi, eksju? Ka non-stick pannide puhul kasutati vanasti PFOA, tänapäeval on kasutuses PTFE või sootuks midagi muud. Eks igal pool proovitakse (või peaks proovima) kasutada keskkonnale ja kehale ohutuid materjale. Samas jah, Hiinast (kus on olematud nõuded ja "vihatud meie õigusi reguleeriv EU" ei saa oma soove peale pressida) saab igasugu odavat kräppi osta, mis on valmistatud jumal teab millest ja kuidas. Kunagi ammu oli juhus, kus radioktiivsest klaasist sulatati pärleid ja neist vormitud kaelakeesid müüdi turistidele kui traditsioonilisi Hiina meditsiini ammulette otse emakesest loodusest. Ainult turistid said kiiritust ja piiksusid siin seal...

 
At 18:58, Anonymous Jaanus Kunts said...

Teema hakkab kulmineeruma ja mul ainult hea meel!
Nüüd küsimus suurele ringile, on siin äkki anonüümsetest lõdvikutest kommenteerijatel äkki kontakte näiteks TÜ keemiainstituudis??
Kui jah, siis jagage ja ma omaltpoolt olen valmis panustama uute fluorivabade määretega, teeme koostisosad kindlaks ja laseme teha väikse suvaanalüüsi lisaks mõnel teadlasel, siis lõpuks pilt selge, et mis nende toodete sees päriselt on ja kui palju me siis reaalselt nii keskkonda kui inimesi säästame!

Kas pole aus diil????

 
At 20:11, Anonymous Anonüümne said...

Milleks teile TÜ, minge poodi ja vahetage oma määrdepatarei välja. Lõpetage lollimängimine.

 
At 20:21, Anonymous Jaanus Kunts said...

to 20:11

Vot see on huumor - minge poodi ja vahetage oma määrdepatarei välja :)
Ülejäänud anonüümsed lõdvikud, kas trumpate üle?
Huumorit on elus vaja, andke kuuma!!!

 
At 20:49, Blogger Priit Pullerits said...

Mul selline küsimus:

kui uued fluorivabad määrded on tervisele paremad, siis miks nende kasutamisel peab ikka ette pannaa kõige tihedama filtriga rerspiraator?

Pidid ju need uued määrded olema nii keskkonda kui tervist säästvamad. Ju siis ikka ei ole?

Kui ei ole, on minu ettepanek need ära keelata. Mis oleks loogiline lahendus ju arvestades, mis tehti fluori sisaldavate määretega.

Ausalt, ilma irooniata, äkki Andres P teab seletada, tema tasakaalukas jutt on tekitanud usaldust. Anonüümsed lõdvikud võiks siin vait olla selle koha pealt.

 
At 20:49, Anonymous Anonüümne said...

Anonüümsed pealekaebajad on pättidele pinnuks tagumikus olnud juba aegade algusest peale.

 
At 21:28, Anonymous Anonüümne said...

Anonüümne lõdvaks. Päris karm. Aga arusaadav, kooliharidust on vähevõitu ja emotsionaalset intelligentsi samuti.

 
At 22:46, Anonymous Jaanus Kunts said...

Ja lõpuks on teema selles, et kuna olen aastast 1993 oma suuski ise määrinud ja ka aastast 2009 määrdeteenust pakkunud, siis ma hea meelega võiksin oma teadmisi jagada, kui muidugi huvilisi on ja keegi päriselt soovib nõu küsida!
Kuna talve alguses tuli Priiduga see teema jutuks, siis muidugi andsin nõusoleku, et mis iganes küsimused on, vastan hea meelega ja isegi neile küsimustele, kus ma tõesti olen rämedalt määrdevalikuga näiteks Tartu Maratonil eksinud ja võtnud liigseid riske!
Kui on vähemalt üks suusaharrastaja, kes kahtleb, et mis määrdevalik järgmisel Estoloppeti maratonil teha, vastan hea meelega ja täiesti ausalt, garantiid pole, kuna ma ei käi kohapeal ja ei testi, siis valik on enamasti tunnetuslik, vb natuke ka konsulteerimist teistega asjatundjatega!
Kui vahel on keerulised lumeolud ja endal puudub teadmine, siis võib mulle vabalt kirjutada või helistada ( kontaktid leiab internetist, siin ei jaga )
Lisaks - oleks ülimalt tore, kui me siin Priidu blogis saaks algatada väikse statistika esmalt Estoloppeti maratonide kontekstis, et kes millega määris, kuidas toimis jne.
Siin ei ole vahet, kas fluoriga või ilma!
Meie Eesti mure on täna selles, et nii klubide treeneritel kui lihtsalt harrastajatel puudub esmanegi informatsioon, et kuidas suuuski määrida vastavalt lumeoludele jne.
Pikemalt ei hakka siin nüanssidest rääkima!
Näiteks Soome suusaliidul on olemas andmebaas, kuhu soome kõik klubide treenerid ja muidu harrastajad saavad sisse logida ja näha reaalselt määrdeinfot toimunud võistluste kohta ning ise ka samuti oma infot sisestada!
Temp, lumeolud, õhuniiskus, võistluse aeg ja koht jne... see on reaalne data, mis ajas kasvab!
Me olime 90ndate lõpp ja kuni 2010 maailma tipus hoolde koha pealt ja oleme seda tänaseni, aga kahjuks me pole suutnud midagi talletada mujale kui oma vihikusse ja endiselt tundub et oleme arvamusel, et me justkui ei peagi oma teadmisi jagama ( selle võttis hiljuti hästi kokku Jaak Mae, et justkui käime ühistel seminaridel treeneritena, aga kui lähenemas on mingid noorte tiitlivõistluste katsevõistlused, siis iga treener jookseb oma nurka ära )
Siinkohal viskan väikse kivi Suusaliidu kapsaaeda, et me pole suutnud isegi luua 30 aastaga lihtsasti käsitletavat andmebaasi näiteks määrimise koha pealt, muust isegi ei julge hetkel rääkida!
Üleskutse Eesti kogenud ja tipptasemel tööd teinud hooldemeestele - jagage infot, postitage videosid, harige Eesti rahvast!
Ja lõpuks viimane küsimus - kui meil on üle maailma nii hea know how ja tipp hooldemehed, kas siis me ei võiks lõpuks mõelda oma Eesti määrdefirmale ja seda arendada??
Kas teadmisi jääb väheks või pole tahet?
Ja maksumusest ärge palun hakake siin jahuma!!!


 
At 00:19, Anonymous Anonüümne said...

Härra Kuntsile väga tänulik. Selliste meestega liigutab mägesid.

 
At 08:54, Anonymous Anonüümne said...

Minu arvamus hr Kuntsist tõusis kõvasti. Mees on aus, tunnistab oma vigu, näeb suuremat pilti, on valmis koostööks. Sellised mehed, kes ainult vaikselt oma nurgas ei nikerda, viivad ühist asja edasi.

 
At 09:05, Anonymous Anonüümne said...

Seda on. Härrased Padre, Kägu ja Kunts on kogukonna liidrid. Nemad valgustavad meile teed.

 
At 09:45, Anonymous Anonüümne said...

Arvutiseeritud konsortsium Eesti Fluor on silmapaistev idee. Põhjamaade suusanühkijad, värisege!

 
At 10:59, Blogger Priit Pullerits said...

Tegin ühe telefonikõne. Mehele, kes teab. Ja sain teada, et... Oioioi! See on väga oluline teadmine. Kui selle enne nädalavahetust välja paiskan, siis...

Ja mis veel oluline: boonuseks sain veel ühe kontakti, kellel on veelgi tahkemat infot. Kohe läheb kõne teele, kui siin punkti panen. Reporting, mehed, reporting!

 
At 11:07, Anonymous Anonüümne said...

Väga õige härra Pullerits. Nihverdajad tõmmake liistule.

 
At 11:09, Anonymous Anonüümne said...

No see jutt, et teised teevad ka aga meie oleme paavstist paavstimad ei päde kuidagi. Sellise jutu rääkija peab kohemaid lõpetama ära CO2 produtseerimise alates taimetoitlaseks hakkamisest ja liigse liigutamise lõpetamiseni - kes rahmeldab see emiteerib eriti palju CO2. Igasugune spordivõistlus on seetõttu saaatanast, sest see tõstab CO2 emissiooni nii kohale sõitmise kulutuste kui üritusel rabelemisega mitmekordseks. Selle tõttu on need tüübid kaasosalised ookeanide taseme tõusus ja kaugetel ookeanidel saareriikide vee alla vajumisel. Põhimõtteliselt maade anastajad. Ja kõige suurem emitent PFxx ühenditel on ikkagi tööstus, mis laseb need gaasidena lihtsalt lendu. Isegi kui kõik PFxx ära keelata ja majandus tagurpidi seada, siis olemasolevast keskkonnareostuse tasemest vabanemine võtab ikkagi aega sajandi. See meid ei päästa, ka mitte meie lapsi ega lapselapsi. Kaksteist keemiaettevõtet vastutavad suurema osa ülemaailmse PFAS-i tootmise eest: AGC, Arkema, Chemours, Daikin, 3M, Solvay, Dongyue, Archroma, Merck, Bayer, BASF ja Honeywell. PFAS-kemikaalide ülemaailmsed ühiskondlikud kulud – tervendamine, tervishoid jne – ulatuvad 16 triljoni euroni aastas. Unustage see suusatajate keppimine, kui on mune, siis tegelege otse saastajatega. Kus on EL trahvijad ja keelajad? Neil ei ole lihtsalt mune.

 
At 11:28, Anonymous Anonüümne said...

Värske näide munadeta EL-st - https://www.theguardian.com/environment/2023/oct/16/eu-abandons-promise-ban-toxic-chemicals-consumer-products

Kus on Eesti ajakirjanike silmad? Miks vaadatakse nii räigelt EL tegevusest mööda aga kaagutatakse kaasa FIS-ga.

 
At 12:31, Anonymous Anonüümne said...

Vaatame nüüd oma kapsaaeda. Enefit on suur suusaradade sponsor kes lunastab selle tegevusega indulgentsi. Irus põletatakse prügi. On teada, et PFxx ühendid ei hävine alla 1000º C.

Prügipõletsuse dokument seletab:"Iru EJ jäätmepõletusploki projekteerimisel arvestatakse Eestis olmejäätmete hulgas olevate
ohtlike jäätmete kogusega (hinnanguliselt 1%). Oluline on, et põletusele suunatavad ohtlikud
jäätmed ei sisaldaks halogeenitud orgaanilisi aineid kloorina väljendatuna üle 1 massiprotsendi. Kuna Eesti olmejäätmetes on hinnatud ohtlike jäätmete osakaaluks tervikuna 1%, mistõttu temperatuuri tõstmine 1100º C ei ole vajalik."

Seega jah, üks suurim püsiv Eesti PFxx emitent on Enefit, võtke või jätke. Unustage Eestis suusamääretega kottimine.

 
At 13:19, Blogger Priit Pullerits said...

Ootate nüüd südame põksudes, et mis järgmiseks?

 
At 14:07, Anonymous Haardega spetsialist said...

Väga ootame ja loodame blogipidaja armu ja lahke südame peale, mister Pullerits!

 
At 14:27, Blogger Priit Pullerits said...

...Siin ei sõltu asjad enam minust. Kõik oleneb nüüd sellest, kui palju eksistentsiaalset ja determineerivat teavet õnnestub välja kaevata ehk ekshumeerida ning mil määral seda verifitseerida ning kõige krooniks publitseerida. Igatahes enam-vähem fakt on see, et asjad väljuvad juba siinse blogi raamest.

 
At 14:28, Anonymous Anonüümne said...

Ma arvan, et tean. Sai ka fluori vaba määrdega sõidetud Viru maratoni. Pettumus oli suur, kui varasemad top 30 kohad asendus nüüd tunduvalt tahapoole. Kas mõni mees üldse, kes siin loeb, fluori vaba määrdega top 20 mahtus?

 
At 14:43, Anonymous Virus rajal said...

Ei, 14:28.

 
At 14:52, Anonymous Anonüümne said...

Loodetavasti Ränkel sõitis ilma floorita.
Vaadates ilmaennustusi siis see laupäev alles tuleb floori pidupäev.

 
At 15:28, Anonymous Anonüümne said...

Kerr Kriisa viskas korvi ja tegi "suurte munade" tantsu, mis ta Ameerika neegrite käest õppis. Kerr ei teadnud et Eestis on see keelatud. Suured munad on Pulleritsul ja Kuntsil. Mae Jaagul ka. Ansipil palju väiksemad. Poisikesed ärgu tulgu hüppama.

 
At 15:53, Anonymous Anonüümne said...

Kes on Kerr Kriisa, et ta siin mainimist väärib???

 
At 15:56, Anonymous Anonüümne said...

Tõenõoliselt ei väärigi, pealegi Kerr oleks nagu rohkem neegri nimi.
Mitte Kalevite kange rahva poja oma...

 
At 18:02, Blogger Priit Pullerits said...

Huvilistele selle sissekande lõppakordiks Raul Seema aegade võrdlus:

https://www.facebook.com/raul.seema/posts/pfbid0P1RDtvexb3fhkKj1BiqJkPaFJ5Zaii5STjzndtnsvtSJoT4JspuFBrBJnNr6VqhVl

 
At 20:21, Anonymous Anonüümne said...

Hea point. Suusameeste aegade võrdluse "fluorivaba" Estolopeti ja vaba Estolopeti vahel paneme ootele. Blogis hinnatud meest J.Laidveed tuleb kiita, nii kehvale kohale ei oskaks teda sõitmas oodata. Jah, võis olla kehv päev (tegureid on teisigi), aga taoliste harrastajate tulemusi kannataks küll võrrelda sarnaselt proffidega, treenivad peaaegu sama hullude plaanidega. Legaalne suusamääre rikkus sõidu?
See meetod on mõistagi kaudne ja väga hinnanguline.

PS Kuna PP on panemise lõpetanud, siis ootaks võitlusesse jäänud JL sissekandeid!

 

Postita kommentaar

<< Esileht