Lehed

neljapäev, juuli 11, 2013

Pullerits: Kas Taaramäe murele paistab lõpuks lahendus?

Eile õhtupoolikul võtsin teadlikult lõdvalt. Koguni pehmelt. Tunnet ei olnud, aku tundus tühjavõitu, ja tuul puhus Jõgeva maanteel küljelt vastu. Lasin enne teele asumist vähemalt rattarehvid täis lüüa. Selgus, et seal oli sees vaid kolm ühikut, aga vaja oleks 7-8. Asjatundja ütles, et nii tühja kummiga ei tohi sõitagi. Küsisin ka, miks Rein Taaramäe Tour de France’il justkui sõita ei jõua. Kuulsin vastuseks, et kui kevadeks on rong läinud, ega siis suvel enam midagi teha ega päästa ole. Mõistate? Siis, rääkis asjatundja, kes olnud ametis mitme põlvkonna Eesti tippsõitjatega, et tuleb ülejäänud hooajal lihtsalt rahulikult võtta.

Ma polnud juba teab mis ajast maale nii kaua sõitnud: 31 km 1:02.40ga. Keskmine kiirus küljelt vastutuules 29,7 km/h.

Vend oli Rootsist taas Eestisse jõudnud. Saime maal kokku. Ja kuna ta on Rootsi allergoloogide seltsi president ning käib igasugustel maailma vastava ala asjatundjate konverentsidel, siis küsisin, mida Taaramäe aitamiseks saaks ette võtta.

Võimalusi on. Mu vend on nende asjadega väga hästi kursis. Ta esitas pika arutelu, kus vaagis igasuguseid mooduseid, aga loomulikult alustas sellest, et esmalt tuleb ikka välja selgitada, mis tüüpi astmaga Taaramäe vaevleb, ning siis vaagida, millised ravivõimalused on parimad. Astma kontrolli alla saamise muutvat keeruliseks see, nagu ma aru sain, et tegemist on tsüklilise hädaga, mis käib lainetades üles-alla. Igatahes oli venna jutt pikitud igasuguste pikkade ja keeruliste võõrsõnadega, nagu arstid ikka räägivad, teate ju küll. Teravamalt jäi meelde mingi o-tähega algav ravim, mis pidi olema küll kallis, aga Taaramäele, usun, pole ükski ravimoodus tema olukorras liiga kulukas. (Üks laks pidi olema 300 eurot ja neid tuleb vist korraga isegi kaks teha, ja siis vaadata, kui tihti edaspidi.)

Nüüd küsite, et miks ma sellest siin räägin, miks ma oma venda otse Taaramäe juurde ei vea – või Taaramäed venna juurde. Aga vaat, miks! Hiljuti rääkis mulle Eesti tuntud arst, et üks asi, mida ta arstina kunagi ei tee, ja lisas, et ei soovita ka teistel arstidel teha, on ise endale patsiente otsida. Ta oli korra seda teinud – saatuse tahtel oli «otsituks» just jalgrattur – ja tulemus/tagajärg ei olnud hea. Igatahes mitte selline, millisega tema ja sportlane rahule jäänuks. Too arst seletas, et see, kes on hädas, peab ikka ise oma probleemi leevenduseks aktiivsust üles näitama ja arsti juurde ilmuma.

Seetõttu ei hakka ka mina siin mingiks vahendajaks, aga kui siinne info Taaramäeni peaks jõudma ja tal endal huvi on, siis loomulikult olen valmis teda oma vennaga kokku viima. Aga see ei garanteeri, mõistagi, et tema probleem saab sajaprotsendiliselt lahenduse. Garanteerida saan ainult seda, et viin ta oma ala kogenud spetsialisti juurde.

Ah jaa, kuna mu venna ülesannete hulka seltsi presidendina kuulub ka seltsi teadusürituste korraldamine, pakkusin talle välja, et võtku Rootsi allergoloogide konverentsil teemaks «Kuidas aidata astmahädaga Rein Taaramäed». Vend ütles, et pagana hea mõte.
******
Amasa Back Trail, Moab, Utah. 20. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Fotod 1 ja 3: Rein Taaramäe, Eesti meister grupisõidus, võtab vastu õnnitlusi. Fotode autor: Mihkel Maripuu, Postimees/Scanpix
Foto 2: Rein Taaramäe (vasakul) väntamas Eesti grupisõidu meistritiitli poole. Foto autor: Mihkel Maripuu, Postimees/Scanpix

20 kommentaari:

  1. Anonüümne14:37

    kui Taaramäe seal selle Cofidise mansa palgal, siis ma ei saa aru mis rolli mängib see meeskond?
    Taaramäel ei ole ei treenerit, arsti, abilist ega kedagi? Kõik peab ise otsima? Või peab Taaram meeskonna pakutud inimesi amatöörideks?

    VastaKustuta
  2. Anonüümne15:39

    Mille põhjal inimesed arvavad, et Taaramäel astma on? Tegemist on ju jutupauniku enda selgitusega. Mingit arstide kinnitust sellel pole. Taaramäel on kuidagi vaja enda kehva vormi vabandada, eks siis otsiski välja paari aasta taguse tervisehäda.

    VastaKustuta
  3. Sellepärast, et Taaramäe ei ole siiani andud põhjust oma sõnades kahelda.

    VastaKustuta
  4. Anonüümne20:40

    Õhtu käes ja ainult kolm kommentaari?
    Ilmselt ei paku artiklis käsitletud teema (tõenäolisemalt - persoon) huvi - professionaalses keeles - ei müü enam. Ei küta kirgi. Ei pane isegi "dolbojoobe" väitlema.
    Mida siis teha? Mida sellistel puhkudel tehakse?

    VastaKustuta
  5. Miks siis kui ma peale te artiklit Taaramachine on tagasi . Sama juttu ajasin mida teie rattaspetsialist nüüd räägib tõsiselt ei võtnud?
    Sellise kevade pealt ei saa tulemust tulla, kuigi mees oli tahtmist täis ja viimase hetkeni proovib ennast veenda et kõik on kõige paremas korras.
    Lõpuks ometi palkas ta omale treeneri..pärast seda kui1,5 aastat täiesti lörri läinud. Rumalus sellise potensiaaliga mehel oma parimaid aastaid nii raisata.
    Usu mind tahan Reinule vaid kõige paremat. Olen olnud ta fänn ajast mil ta Pekingi olümpial hullus konkurentsis 19. koha eraldistadis välja sõitis.
    Rattasport aga minu lemmik spordiala alates 2006 aasta Tour de Francest.

    VastaKustuta
  6. p.s. samuti kiristasin ma hambaid kui ta uuendas lepingut Cofidisega. Temasugusel mehel pole põhjust veevedaja rolli karta ega häbeneda. Ta vajab tugevat manageri klubi ees, kes ta paika ja sõitma paneks taas. Ning ta sellest mugavusstsoonist välja raputaks.
    Näide on Kangert..mees õiges meeskonnas. Küll need liidrirollid ka tulevad kui ise mees oled.

    VastaKustuta
  7. Anonüümne00:43

    Mulle tundub, et pro tiimide jalgratturid on täiesti tavalised palgatöölised, kelle töö on väntamine. Väntad kehvasti võetakse uus. Kas siinviibijatest kellegi tööandja ravib teie astmat või reumat? Otsib arste? Kui teiega tööjuures midagi juhtub kutsutakse kiirabi. Kui juhtub olema kergem kriimustus, siis võetakse välja medkarp. Nii ka Taaramägedel. Tunned ennast sitasti saad paar vaba päeva või palgata puhkust, et end korda seada ning siis jälle tööle tööle, väntama väntama. Pisut meenutavad nad galeeriorje ainult lobi on parem.
    Teet

    VastaKustuta
  8. Anonüümne01:28

    Palju Taaramäe palk aastas võib olla?

    VastaKustuta
  9. Anonüümne02:24

    Keskmise gyproki-mehe palga saab kätte.

    VastaKustuta
  10. Anonüümne07:28

    Mis palk? Mis raha? Eesti mehel on ühe aasta puud ja ühe aasta palk tagavaraks.

    VastaKustuta
  11. Anonüümne09:52

    Meedia ja blogide vahendusel on jäänud mulje Taaramäest nagu täielikust amatöörist, kes lahendab asju nö. oma mõistutsega ja katse-eksitus meetodil. Sellisel tasemel võiks asi ikka kordi profesionaalsem olla, jalgratast ei pea leiutama. Kahju, aga loodan parimat ja hoian pöialt. Cofidisest jääb ka mulje nagu mingist asjahuviliste pundist, kus taustajõud lahjad, või ongi Prantsusmaal selline mentaliteet.

    Mm

    VastaKustuta
  12. Anonüümne16:05

    Tere.
    Vahel on mõistlik lisaks kirjutamisele ka lugeda (http://www.rattaprofid.ee/?id=1592&news_id=2592).
    Mitte kõik seal pole puhas kuld, minu arvates aga suuna saab enamvähem kätte.
    Muide lisaks kummide pumpamisele peaks enne igat trenni ka ketti puhastama ja õlitama.
    Hullult halva mulje jätab pundis kriuksuva ja koliseva rattaga seiklev tüüp (jalgratturiks seda pidada ei saa). Reeglina kupatatakse sellised tüübid muidugi jalgratturite pundist minema.
    Terv. Toomas

    VastaKustuta