Kaks nädalat tagasi ajas Tartus paljudel inimestel harja punaseks politsei, kes karistas Tamme gümnaasiumi läheduses kuut jalgrattal kooli saabunud õpilast kiivri mittekandmise eest. Politsei on kiuslik ja lolliks läinud, võis kokku võtta paljude suhtumise. Ehk jätkuvalt leidub inimesi, kes arvavad, et kiivri kandmine on ebavajalik.
Kui teate niimoodi arvajaid, kupatage nad lugema järgnevat lugu, mis tõestab, et kiiver võib ka kõige süütumana näivas olukorras osutuda elupäästjaks.
Pühapäeva varasel pärastlõunal lõpetasin Steve Astokiga 40 km pikkust Tallinna mnt-Kärevere-Kärkna-Jõgeva mnt ringi (keskmine kiirus 38 km/h; vt eelmine sissekanne). Võtsime Jakobi mäe tõusu, Astok ees ja mina järel. Kasutasin kerget ülekannet, et mitte kangutada. Kui jõudsin Jakobi mäe tippu, otsustasin Astoki sabast välja tulla ning algaval laugel lõigul kiiruse üles võtta. Ent niipea, kui hakkasin vasakult tõmbama Astoki kõrvale, kiilus vasaku jala vändaga alla surumise ajal kett järsku tagumise hammasratta ja kodarate vahele kinni.
Kiirus ei saanud olla suur, vaevalt rohkem kui 20 km/h. Muidugi oli see minu viga, et olin keti sättinud liiga risti, eest suurele ja ka tagant ilmselt suurimale hammasrattale (täpselt ei tea, ma ei vaata hammasrattaid, sätin ketti taga tunde järgi). Olen oma Scotti võidusõidurattaga aastaid nii toiminud ja mitte kunagi varem polnud kett seepärast veel maha tulnud ega kinni kiilunud. Aga seekord läks teisiti.
Pedaalid jäid järsku justkui lukku. Kuna see toimus vasaku jalaga allasurumise ajal, viskas jalgratta minu all kohe vasakule, aga kuna edasiliikumise suund oli otse, siis saate isegi aru, et rullusin parema küljega mürtsti maha, keset sõiduteed.
Kukkusin paremalt küljelt seljale ja mis edasi toimus, seda oskavad paljukogenud mehed tõenäoliselt juba aimata. Mis on sellise liikumise ajal kõige nõrgem koht? Muidugi kael. Mida kael hoiab? Pead. Kas ta jõuab seda hoida? Ega hästi mitte.
Järgmiseks sain aru ja jõudsin isegi mõelda, et nii, nüüd lendab pea kuklapool vastu asfalti. Jõudsin isegi mõelda, et nüüd käib hirmus kolks ja arvatavasti viskab silme eest mustaks. Hirmu sel hetkel tunda ei jõua, sest kõik käib liiga kiiresti – aga huvitav, et aju jõuab ikkagi kiiremini raalida, kiiremini mõelda, kui kõik toimub.
Niisiis, sel hetkel, kui olin valmis, et nüüd lendan peaga valusalt vastu asfalti ja olin psühholoogiliselt selleks mõnel määral koguni valmis, tundsin, kuidas kiivri tagaots löögi vapralt vastu võtab. Pehmalt, valutult. Vist pigem psühholoogilisest «ettevalmistusest» tulenevalt tundsin, et õrnalt, murdosasekundiks, üritas silme eest visata pisut-pisut hallimaks, aga koheselt oli kõik jälle korras, värviline.
Ajasin end istuli. Selleks ajaks oli Astok jõudnud ringi pöörata ja valmis minu ratast kähku tee pealt eest koristama. Ütlesin, et ärgu tormaku, võtku rahulikult. Sest paremalt silmanurgast nägin, et minu taga sõitnud auto oli peatunud ja ootas kannatlikult.
Istusin paar sekundit maas. Miski ütles, et ei maksa end koheselt püsti ajada, esmalt tuleb paugust toibuda, endasse tulla, ennast korralikult tunnetama hakata. Sest kes teab, mis tegelikult võis juhtuda. Esimese šokiga ei pruugi ju kõigest arugi saada.
Enda arvates umbes viie sekundi pärast ajasin end püsti, astusin kõnniteele, kuhu Astok oli mu ratta plangu najale tõstnud, ja vajutasin esimese asjana Suunto käekellal jooksva aja kinni. Siis vaatasin, mis on juhtunud.
Parem, opereeritud põlv oli marraskil. Painutasin seda. Liikus, valu ei olnud. Vähemalt jäi põlv terveks, nentisin. Küünarnukk oli samuti kergelt marraskil ja läks paiste. Seejärel juhtis Astok mu tähelepanu pükstele, et need on puusa juurest verised. Tõmbasin püksisääre üles – oligi suur marrastus. Kuid peamine oli, et pea oli selge, ei valutanud.
Kiiver oli mu päästnud. Ilma kiivrita, ma ei tea... ei taha kohe mõeldagi, mis oleks võinud juhtuda. Kolju mõra? ... Igatahes oleks olnud vaja kiirabi, fakt.
Ja näete, millisest süütust olukorrast see kõik juhtus: kiirus väike, keegi teine ei olnud süüdi – ehk kriitiline, kiivrit vajav situatsioon tekkis sama hästi kui mitte millestki.
Kas kellelegi on vaja veel rõhutada, et kandke igas olukorras alati kiivrit, kui rattaga sõitma lähete?
Kodus avastasin, et rattakindad olid päästnud parema käe sõrmenukid. Need olid vaid õrnalt marraskil. Aga kui kindaid poleks olnud, oleks raspeldus väga valusaks kujunenud.
Tõsi, õnnetusejärgsel kolmel ööl olen külje keeramiseks pidanud kätega pead toetama. Ei, pea ei valuta, aga valulikud ja tundlikud – mitte argiolukorras, vaid just lamades puhkeasendis – on kaela külgedel eespool ülalt alla ilmselt mingid kõõlused. Tõenäoliselt said need venitada või põrutada. Usun, et see häda läheb ajapikku mööda.
Olen sel hooajal kukkunud rattaga neli korda. Üks kord MTBga Suure-Jaani lähedal metsas Sakala teel libedal palksillal külili. Sain korraks ai-ai, muud ei midagi. Teine kord Hiiumaal MTBga Tahkuna poolsaare kruusateel, kui hakkasin eessõitjast mööduma, sattusin pehmele teepervele, kus esiratas sattus vastu kändu ja lendasin üle pea sadulast. Reis sai marrastuse ja püksid väikse augu. Kolmas kord kukkusin hiljuti Ilmatalu-Tartu teel kurvis, kui otse vastusõitva veoauto eest pidin kraavi suunduma ning seal libisesin ja küljega asfaldile prantsatasin. Taas mõned marrastused. Ja nüüd neljas kord siis Jakobi mäel.
Neli kukkumist suve jooksul – ei teagi, mis sellest järeldada. On seda palju? On see paratamatu? Kas neid on olnud võimalik vältida?
Jah, on küll. Kindlasti siis, kui üldse rattaga ei sõida.
******
GMC Terrain descending Spring Canyon road, Moab, Utah. Leia pildilt lennuk! 21. aprill 2012.
Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)
Foto 1: Christopher Froome'i kiiver ootab kandjat. Foto autor: Reuters/Scanpix
Foto 2: Rootslane Fredrik Kessiakoff on kukkunud mulluse Tour de France'i 13. etapil. Foto autor: AP/Scanpix
Foto 3: Andrew Talansky (vasakul) ja Svein Tuft toibuvad tänavusel Tour de France'il kukkumisest. Foto autor: AP/Scanpix
Foto 4: Prantslane Anthony Geslin ootab 2010. aasta Tour de France'i 2. etapil pärast kukkumist uut ratast. Foto autor: AP/Scanpix
Foto 5: Rein Taaramäe (keskel punases nr 81) vaatab mulluse Tour de France'i 4. etapil üle õla, mis on kukkujatest saanud. Foto autor: AP/Scanpix
Tark kannab kiivrit!
VastaKustutas.o. huinjaa,ma olen 2x autoga kokku saanud,mälestuseks kõver käsi ja teisel korral 10m salto,maandumisega tagumikule.KIIVRIT ei olnud peas kumbki kord.RR ja RM -idel olen kuhjades olnud 7x,1x viskasin kiivri minema peale maaühendust.JAHH,kiiver peab peas olema.
VastaKustutaJa nüüd Priit marss poodi uut kiivrit ostma, kukkumise läbiteinud kiiver ei päde enam oma ülesannet täitma.
VastaKustutaaink
Tark hoopis ei torma.
VastaKustutaPolitsei poolt aga trahvi tegemine noortele oli minuarust küll asjatu. Hoopis rohkem oleks aidanud lihtne nö noomitus/soovitus vanematele koos noorte ratturitega.
VastaKustutaKui ilma igasuguse hoiatuseta pauk ära teha, siis eestlane tõmbab end trotsi täis ja juba protesti märgiks ei osta mingit kiivrit. Kuidagi peab ju trahvi raha tasa teenima. Seega arvaks ka, et politseinikel oli halb päev ja tahtsid "mupot" teha.
Ise ilma kiivrita küll kusagile minna ei julge ning liikluses ikka enne manöövrite tegemist peab igale poole vaatama ja veenduma, et manööver ohutu oleks.
Võistlustel on aga olukord sootuks teine. Seal sageli ei vaata inimesed üle õla kui rada vahetavad või ei arvesta tagasõitvate ratturitega kui äkilised suuna muutused jms. Seda teemat aga on raske individualistidele õpetada. Finishis ja mujal on ok, et inimesed võitlevad positsiooni pärast. Seal võetakse teadlikult riske, kuid keset sõitu ka näiteks TRM-l pole selliseks käitumiseks põhjust. Seega lisaks kiivrile peaks ka jalgrattakultuuri veidi edasi aitama ning politsei ja mupo jms võiks (kindlasti nad ka seda teevad) ka sellele kaasa aidata.
Mul on tunne, justnimelt, sest ma pole kindel, et siinset blogi ja antud manitsust loevad rohkem pigem sportliku sõidustiili harrastajad, kes peavad niigi kiivrit enesestmõistetavaks. probleemsed on ikka igasugu hipid, noored jne. Kas nemad on siinse blogi usinad lugejad, ehk oskab autor paremini pakkuda.
VastaKustutaNeli korda hooaja jooksul on palju. Kogemuste kogunedes jääb neid (kukkumisi) vähemaks, see tunne tekib aja jooksul mida ja kus toimuma hakkab ja kelle tuules sõites peab ettevaatlik olema.
VastaKustutaAga kas te teate seda, et kiiver vananeb ja, et ca viie aastane kiiver muutub kasutuskõlbmatuks, vähemasti tootja ei garanteeri siis enam kiivri kaitsevõimet.
Terv. Toomas
...olen näinud kiivrita sõitjaid varasematel aastatel (sel aastal pole neis pärast rattarallit osalenud) ka Tartu Velo Klubi trennides.
VastaKustutaÕppejõud Priit, mida arvad Tiit Hennoste tänasest vastusest Vikerraadio saatejuhi küsimusele "Milline tase on ajakirjanikel, kas ajakirjanikud oskavad tuuma kokku võtta?"?
VastaKustutaHennoste:"Kas ma pean vastama?...Halb. Ma olen aus inimene. Ja see pole viimasel ajal ka paremaks läinud. Rõhutatakse ebaolulist, antakse hinnanguid, võetakse lihtsalt..." jne.
Selle aastane TurDeÖö Tartus, lugege ära mitu kiivrit leiate, mitmel korraldajal(punases) on kiiver. http://www.tartupostimees.ee/1351442/galerii-tour-d-oo-toi-ratturid-tartu-tanavatele!
VastaKustutaJaan
Mis trots? Jutt käib koolilastest kellel pole kiivrit peas. Tulebki tahve teha. Kui laps ikka paar korda trahvikviitungiga koju läheb, küll siis varsti kiiver ka tekib. Noomimine ja hoiatamine ei aita siin midagi. Asi peaks üldse algama koolist. Lastevanemate koosolekul võiks kool kiivri kandmise tähtsusele tähelepanu juhtida.
VastaKustutaTeet
Rasmus Kaljujärv, Tour d'Öö üks korraldajatest, väitis, et kui kõik hoolivad pole kiivrit vaja. :)
VastaKustutaMuide Rasmus on selle kommentaari kus ta väitis, et kui hoolitakse pole kiivrit vaja, nüüdseks kustutanud.
VastaKustutaJaan
margus 12:58 -
VastaKustutasüüdistus politseile, et paugust kohe trahvi tegid, on pehmelt öeldes küündimatu. Parem kui oleksid ennem Priidu poolt viidatud artikli KORRALIKULT läbi lugenud. Kontroll oli juba teist korda, noomiti paljusid. Väärteomenetlus oli AINULT neile, kes juba eelneval korral olid noomida saanud.
Blogi administraator eemaldas selle kommentaari.
VastaKustutaBlogi administraator eemaldas selle kommentaari.
VastaKustutaBlogi administraator eemaldas selle kommentaari.
VastaKustutakas siin blogis pole mõtet enam üldse kommentaare lugeda??? asi on lootusetult käest ära.
VastaKustutaTänan, 09:51, et lasete kosta oma häälel kommentaaride teemal. Võtan teie märkuse arvesse. Olen juba varemgi asjassepuutumatuid ja läbukommentaare kustutanud, millele mõned on valulikult reageerinud, et miks nende "geniaalne" ja "aus" ja "tõde sisaldav" mõte ära koristati.
VastaKustutaTänan teid toetuse eest, 09:51, ja hakkan edaspidi siin veelgi rohkem korda looma ning selle kinnituseks kõrvaldan kõik eelnevad Delfist virutatud asjassepuutumatud kommentaarid.
Tõesti, teil on õigus, ei saa lasta seda blogi suvaliste anonüümikute prügikastiks muutuda. Kord majja!
See oli kokkuvõttes õnnelik õnnetus ja pääsesid näiteks rangluu murrust. Loodan, et nüüd jälgid keti ristilaskmist väga hoolikalt ja ei suhtu sellesse ükskõikselt. Lisaks ohtlikusele ei mõju see ka rattale hästi.
VastaKustutaKui vähegi võimalik siis paluks Priidul toimetuses uurida kus Martin Pau oma kiivrit esimesed 5km, kruusateel sõites, hoiab? Oleks huvitav teada. Kas tõesti on mõistlik kodus kiiver kotti toppida ja suurele teele jõudes peatus teha, et see siis pähe panna? Priit võiks Martinile selgeks teha, et kruusateel võib samuti ratas alt ära minna ja üleüldse ei ole kiivrit vaja ainult autoga kokkupõrkel. Usun, et enamus kiivreid- ajusid puruneb ikka oma sõiduveast põhjustatud kukkumises, kus teisi osapooli ei ole. Seda kinnitab ka Priidu juhtum.
VastaKustutaTiit
öö tuuri piltidel on ilma kiivrita enamus mingid lambikad hipsterid, kellel pole vist siis kupli all midagi hoida, et tuleks pähe kiivrit kanda.
VastaKustutaTiit, ma ütlesin eilses arutelus Martinile samuti seda, et kruusatee võib olla vägagi ohtlik, igal juhul on see ebatasasuste ja kitsuse ja lahtise pinnase tõttu minu arust ohtlikum kui asfalt. Aga Martin lubas ise peagi vastata! Minu juhtum tõestabki just seda - ja just sellepärast ma sellest kirjutasingi -, et õnnetus võib juhtuda ka täiesti süütust olukorrast ilma mingi kõrvalise sekkumiseta ning lõppeda väga traagiliselt. Ehk järeldus: kiivrit tuleb alati kanda.
VastaKustutaJa otse loomulikult sain õppetunni, et tuleb jälgida, et ketti ei tohi risti lasta. Mul vist vajab esimene käiguvahetaja reguleerimist, sest tagant sätib kohe kangivajutuse järel krõksti keti ümber, aga eest tuleb kangi suruda ja hoida ja siis oodata, et hakkaks väikselt suurele kerima. kas keegi oskab n-ö telefoni teel diagnoosi panna, milles viga, või peabki esimene käiguvahetaja kuidagi aeglasemalt toimima?
Tere, Tiit!
VastaKustutaPriit Pullerits tutvustas mulle Teie kirja. Vastan lühidalt, et Priit ei peaks minu mõtteid tõlgitsema.
Esimesed viis kilomeetrit on mu kiiver kinnitatud jalgratta pakiraamile. Ma ei saa eitada, et kiivriga on turvalisem sõita igas olukorras. Ka kruusateel, kus oled ainus liikleja. Kommentaaris, mille kirjutasin, ei esitlenud ma end kui mingisugust eeskuju teistele. Isikliku näite tõin, et selgitada, miks on otsustusvabaduse jätmine mingeis piirides mõistlik: oht, mis varitseb inimest, kui ta kukub tühjal kruusateel, pole võrreldav ohuga, mis on tiheda liiklusega linnatänaval (oht kukkuda auto ette, oht kukkuda peaga vastu äärekivi, sillapiiret jne). Sestap ei saa võtta kohustust kiivrit kanda ühe mõõdupuu järgi. Kiivri kandmist pean ma oluliseks, aga veel olulisemaks pean ma enda nähtavaks tegemist (helkurvest). Ma ei taha teemat marginaliseerida, aga kui hakata arvestama kõiki võimalikke ohuolukordi, võiks ju põhimõtteliselt nõuda kiivri kandmist ka allalastud katusega kabrioletis istujailt. Mis oleks iseenesest väga lõbus vaatepilt!
Martin Pau
Ei ole vaja kiivri kandmist kohustuslikuks muuta. Mina pooldan iga inimese õigust ise oma elu korraldada, sealhulgas hinnata riske ja otsustada selle üle, kas ja kuidas ennast nende vastu kaitsta. Kui kõik käskude ja keeldudega täpselt ära reglementeerida, muutuvad inimesed laisaks ja eeldavadki, et keegi teine peab nende eest mõtlema.
VastaKustutaPriit, kontrolli, ega sul tagavahetaja äkki kõver ei ole ( http://www.downtube.com/images/Hanger_pics/Behind_View_Bent_Derailleur_Hanger.jpg umbes niiimoodi). Niisama kett sinna suurest üle ei tohiks eriti hüpata. Ja kodarad kontrolli ka nüüd üle, et kett neid poleks vigastanud.
VastaKustutaJa maanteeratta esimesel vahetajal on kaks asendit mõlema ketiratta jaoks.
Aitäh, 15:14, väärt nõuannete eest! Rõõm tõdeda, et leidub ka inimesi, kes heatahtlikult aitavad, et kõik ei käigi rusikas taskus, oodates momenti, et nurga tagant äsada. Veel kord, südamlik tänu teile!
VastaKustutaVõid proovida timmida neid kahte väikest kruvi, mis tagumise käiguvahetaja peal on - need peaksidki olema ülemine ja alumine piiraja, mille abil saab timmida piiri, millest käiguvahetaja (ja koos sellega kett) kaugemale ei tohiks minna
VastaKustutaTaavi
Ja väike õpetus ka: http://www.youtube.com/watch?v=7xV-ItsgyP0
VastaKustutaTaavi
Tere Martin!
VastaKustutaMeeldiv, et Te ei pidanud paljuks mulle otse vastata. Tunnistan, et lehelugu lugedes ma ei suutnud sealt valikuvabaduse konksu näha. Selles osas on näide, Teie isiklikust elust, igati asjakohane. Nõustun, et maal on liiklus hõredam ja linnas seevastu kohati väga tihe ning närviline. Küll aga loodan, et olete minuga nõus, kui väidan, et Teie lähedaste jaoks ei ole vahet kas saite surma/jäite halvatuks kukkumise tõttu vaiksel kruusateel, kandes kiivrit pea asemel pakiraamil, või juhtus õnnetus tiheda liiklusega linnatänaval. Kusjuures olgu mainitud, et linnas võib abi kiiremini kohale jõuda. Vähese liiklusega kruusateel lebades võib abi saabumine kordades kauem aega võtta. Seega kõik sõltub vaatenurgast. Kui vaadata statistikat siis jah - raskeid õnnetusi ratturitega toimub tiheda liiklusega kohtades rohkem ja maal vähem. Kui aga vaadata omaste silmade läbi siis pole vahet kus õnnetus juhtus. Siiski oleks lähedastel õnnetuse tagajärgedega lihtsam leppida kui nad teavad, et ohver tegi omalt poolt kõik, et enda pead kaitsta.
Ma ei saa olla ka nõus näitega, et kabrioletis sõitvad isikud peaksid kandma kiivrit. Sarnaselt püüdsid kiivrikandmist naeruvääristada ka Teie enda leheloo mitmed kommentaarid, nõudes jalakäiatele ja eriti vanuritele kohustusliku kiivrikandmist. Eriti jabur oli lugeda nõuet, et kiivri kandmisega koos tuleks juba nõuda ka põlve, küünarnuki jms. kaitsmeid. (tundub, et inimesed ei mõista siiani, et käeta või jalata on võimalik edasi elada aga katsu sa ilma peata elada) Seega need näited on asjasse mittepuutuvad, kuna jutuks on ikka kiivri kandmine rattaga sõites. Kui on soovi nõuda kiivri kandmist jalakäiatele jne. siis tuleks selleks kirjutada eraldi artikkel. Ratturitele on kiivrid toodetud, neid kasutatakse juba aastaid ja ka seadusandlus on selles osas olemas. Muudes eluvaldkondades ei ole selleks mingeid samme astutud ja ma ei näe mõtet seda ratturitel kiivri kandmise nõudega siduda. Lõppude lõpuks on kiiver ju kohustuslik ainult kuni 16. eluaastani (või ma eksin?)
P.S. Minu enda varateismeline poeg oli üks neist kes sai politsei esimesel reidil Tamme gümnaasiumi juures hoiatuse. Senimaani oli ta paadunud kiivrikandmise vastane kuna soeng minevat sassi. Minu ütlemised ja käsud teda ei loksutanud. Nüüd on suhtumine muutunud ja rattaga sõites on alati kiiver peas. Seega ühinen lapsevanemaga kes ütles, et politseile midagi ette ei heida.
Teravat sulge soovides
Tiit
Siin väike TEDx loeng, miks mitte kanda kiivrit. http://www.youtube.com/watch?v=07o-TASvIxY
VastaKustutaAitäh, Tiit ja Martin, viisaka, teineteisest lugupidava ja argumenteeritud diskussiooni eest!
VastaKustutahttp://www.mediashow.ro/show/56702-1/Helmet+makes+me+look+stupid.jpg??rndm=bvvu
VastaKustutaPäris hea kiivri reklaam
Jaan
Nähtamatu kiiver
VastaKustutahttp://vimeo.com/43038579
Super, 01:31!
VastaKustutaSoovitan kõigil ära vaadata.
qihang0904,nike trainers
VastaKustutamichael kors purse
longchamp sale
louis vuitton handbags
jordan shoes
prada bags
abercrombie
nike huarache
fitflops sale
louis vuitton outlet
nike roshe run
coach outlet online
louis vuitton outlet online
pandora jewelry
adidas superstars
michael kors outlet
nike sb janoski
birkin bags
michael kors outlet
mont blanc
fake watches
retro 11
concord 11
burberry sale
michael kors outlet online
jordan concords
michael kors outlet
louis vuitton outlet
cheap lebron james shoes
ed hardy outlet store
coach outlet
celine luggage tote
new jordans
q
tiffany and co, christian louboutin outlet, longchamp, oakley sunglasses, michael kors outlet, michael kors outlet, replica watches, nike air max, michael kors outlet, louis vuitton, michael kors outlet, prada outlet, cheap oakley sunglasses, oakley sunglasses, gucci outlet, prada handbags, michael kors, polo ralph lauren outlet, kate spade outlet, ugg boots, ray ban sunglasses, ugg boots, jordan shoes, ugg boots, nike outlet, burberry outlet online, longchamp outlet, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, michael kors outlet, louis vuitton, tory burch outlet, ugg boots, louis vuitton, louboutin, nike air max, louboutin outlet, chanel handbags, longchamp outlet, louboutin shoes, burberry, tiffany jewelry, nike free, uggs on sale, oakley sunglasses, replica watches
VastaKustutanew balance pas cher, sac longchamp, hogan, true religion jeans, kate spade handbags, nike air max, air max, north face, ray ban pas cher, air jordan pas cher, true religion outlet, nike air max, ralph lauren pas cher, north face, louboutin pas cher, coach purses, sac guess, lululemon, coach outlet, timberland, nike roshe, longchamp pas cher, michael kors, burberry, air force, true religion jeans, lacoste pas cher, tn pas cher, nike air max, abercrombie and fitch, true religion jeans, hermes, vanessa bruno, michael kors, nike free run uk, michael kors, ray ban uk, ralph lauren uk, coach factory outlet, nike blazer, mulberry, michael kors, coach outlet, converse pas cher, nike free, vans pas cher, oakley pas cher, nike roshe run, hollister, hollister pas cher
VastaKustutabottega veneta, giuseppe zanotti, mac cosmetics, nike air max, north face outlet, longchamp, lululemon, soccer jerseys, mont blanc, new balance, celine handbags, baseball bats, oakley, ralph lauren, babyliss, louboutin, valentino shoes, insanity workout, vans shoes, nike trainers, iphone 6 cases, asics running shoes, reebok shoes, mcm handbags, beats by dre, ferragamo shoes, chi flat iron, hollister, jimmy choo shoes, nike huarache, wedding dresses, nfl jerseys, instyler, p90x workout, ghd, north face outlet, herve leger, abercrombie and fitch, iphone 6s cases, iphone 6s plus cases, iphone cases, hollister, soccer shoes, ipad cases, birkin bag, nike roshe, s5 cases, iphone 6 plus cases, timberland boots, iphone 5s cases
VastaKustutalouis vuitton, converse, canada goose outlet, michael kors outlet, michael kors handbags, pandora jewelry, moncler, hollister, ray ban, sac louis vuitton pas cher, moncler, lancel, ugg boots uk, bottes ugg, doke gabbana outlet, moncler, coach outlet, montre pas cher, louis vuitton, moncler outlet, canada goose, louis vuitton, moncler, michael kors outlet online, doudoune canada goose, thomas sabo, moncler, karen millen, juicy couture outlet, toms shoes, wedding dresses, converse outlet, canada goose, moncler, vans, marc jacobs, links of london, hollister, pandora jewelry, moncler, canada goose uk, ugg,uggs,uggs canada, nike air max, swarovski, canada goose, pandora charms, ugg,ugg australia,ugg italia, swarovski crystal, supra shoes, canada goose, pandora charms, barbour jackets
VastaKustutayeezy shoes
VastaKustutaadidas tubular
adidas ultra boost uncaged
converse outlet store
tory burch shoes
derrick rose shoes
ysl handbags
adidas stan smith
tom ford eyewear
jordan 12