Pullerits: Kas sponsorite prohmakas?
Teeme esmalt soojenduseks ühe väikse lihtsa arvutuse. Võtame näiteks mu Tartu maratoni stardinumbri 734. Siis võtame lõpukoha, mis on 214. Teeme tehte 734-214 ja saame tulemuseks 520.
Mis ma sellega öelda tahan? Aga seda, et rohkem kui poolest tuhandest inimesest sõitsin ma merkantiilses mõttes mõttetult mööda. Ainus, mida need, kellest möödusin, nägid - ja kindel on see, et iga möödujat vaadatakse huvi ja hoolega, et kes see sealt nüüd tuleb -, oli mu mittemidagiütlev rinna- või õigemini küll seljanumber. Selle kaubanduslik väärtus on ümmargune null.
Nüüd püstitagem küsimus: kuhu vaatavad suusasponsorite silmad ja kuhu läheb nende sponsorraha? Eks ikka sinna, kus logo nägijaid vähe või pole neil nägijail mingit väärtust, nagu osutasin juba mitu kuud tagasi Sporditähe kuukommentaaris. No öelge, palun, mis tolku on sellest, kui maed ja šmigunid ja veerpalud ja teised koondislased sõidavad oma firmasiltidega dressides ringi Olosel või Levil või Ramsaus või kus iganes piiri taga? Kes noist välismaalastest hakkab seepeale eestimaist kesvamärjukest otsima või mingit Baltikumi panka eelistama? Vaevalt küll keegi seda teeb.
Ja isegi kui Eesti suusatajad raja tagant Eestisse põikavad, käivad nad harjutamas aegadel, mil potsentsiaalne logomärkaja ehk tavakodanik suusaraja asemel töökohal oma tooli nühib, või treenivad kohtades, kuhu lihtsurelik parema meelega end kurnama ei lähe, nagu näiteks Tehvandi rada.
Seega, mulle tundub, et üksjagu sponsorrahast lendab laias kaares tuulde. Samas mõelgem, millise efekti see annaks, kui mingi firma oleks nõelunud oma logo Tartu maratonil näiteks Mihkel Järveoja taguotsale. Mehe stardinumber oli pealt 2800 - pange tähele, et mäletan seda, selle asemel, et mulle võinuks meelde jääda ka tema seljale kinnitatud firmasümboolika! (kuid seda polnud) -, aga koht tuli teise saja sisse. Arvutage nüüd ise, kui palju aktiivseid kontakte ta rajal oleks võinud luua. Kust võiks sponsor endale veel teist nii tõhusat reklaamivõimalust leida?
Paraku, tundub, et suusasponsorite seas valitseb anonüümsele ja näotule massile lootev reklaamitaktika. Eks teisisõnu: panen logo suure suusataja rinnaesisele, sest küll keegi seda seal ikka märkab. Kas ikka märkab? Kindlasti leidub üksikuid suusafanaatikuid, kes teavad une pealt, kes toetavad Peeter Kümmelit või Priit Naruskit või Jaak Maed, aga las nüüd mittefanaatikuist suusasõbrad (ja neid on enamik) ragistavad siinkohal endamisi ajusid ja püüavad loetleda neid silte, mida nad on näinud näiteks Anti Saarepuu või Kaspar Koka või Aivar Rehemaa dressidel. Kas suudate üle ühe-kahe nimetada? Tunnistan ausalt: mina ei suuda nimetada ühtegi.
Kavalad on need, kes ei panusta oma sponsorlogole paigutust otsides massile, vaid peavad selle asemel silmas täpselt valitud sihtaudotooriumi. Ümberöelduna: mõistlikum on logo paigutada sinna, kus seda märkab küll vähem inimesi, kuid see-eest on kindel, et nad märkavad seda igal juhul ja jätavad ka meelde. Ehk näiteks siis kodustel maratonidel valitud sõitjate taguotstele.
Kui selle mõttekäigu selgituseks veel meediast paralleele tuua, siis tark on osta reklaamipind väikse trükiarvuga, kuid lojaalse ja jõuka lugejaskonnaga (ehk väga täpselt valitud auditooriumiga) väljaandesse, mitte aga suuretiraažilisse üllitisse, mida lappab küll palju inimesi (seega on audotoorium laialivalguv), aga kellest keegi ei vaevu lapatava sisusse süüvima ja kellest suurel osal pole ka huvi ega resursse, et seal üllitises reklaamitavaid kaupu-teenuseid tarbida.
Nüüd järgneb kindlasti palju spekulatsioone, et üritan suusatajailt omakasupüüdlikel eesmärkidel sponsoreid üle lüüa. Aga kui see vastuvaieldamatu asjaolu kõrvale jätta, siis kuidas tundub, kas mu mõttekäik on totaalselt vildakas või leidub siin siiski ka pisut majanduslikku loogikat, turunduslikust ja finantsilisest ivast rääkimata?
Foto1: Priit Pullerits Tartu maratoni finišis. Foto autor: Margus Ansu / Postimees / Scanpix
Foto2: Priit Pulleritsu selg, millel pole ühtegi reklaami. Foto autor: Art Soonets / Scanpix
Foto3: Loodetav rahasadu, mis jääb aga tõenäoliselt tulemata. Foto autor: Egert Kamenik / Postimees / Scanpix
11 Kommentaarid:
"Samas mõelgem, millise efekti see annaks, kui mingi firma oleks nõelunud oma logo Tartu maratonil näiteks Mihkel Järveoja taguotsale. Mehe stardinumber oli pealt 2800 - pange tähele, et mäletan seda, selle asemel, et mulle võinuks meelde jääda ka tema seljale kinnitatud firmasümboolika! (kuid seda polnud) -, aga koht tuli teise saja sisse. " --- loodetavasti on hr. Pullerits lisaks suusatamisele kursis ka teiste spordialadega - tegu on eelmise aasta juunioride maailmameistriga :)
Ma olen püüdnud märgata, kui keegi must möödub, kuid 2 sekundit hiljem on kogu temaga kaasasolev info minu ajust alatiseks kadunud. Miks, sest suusatamisel peab pöörama tähelepanu oma motoorikale ja eessõitjatele, mitte aga möödujatele. Ainus mida pundis olles tasub möödujast tähele panna on tema sõidu kiirus, et kas talle sappa hüpates tõmbad ennast rihmaks või mitte. Loomulikult pakub huvi ka see, et kas on tegemist tuttavaga, kuid see võib nõuda juba liigset tähelepanu.
Sponsorlusest niipalju, et kui Priit oleks oma pükstele maalinud Silja suusapoe logo, siis 500-st oleks võibolla 5 poele uueks kundeks hakanud. Järeldus. Sponsori jaoks pole sihuke pull, rentaabel. P*rse kukkunud hooajaga tippsuusataja kallal ilkumine annab sponsorile palju suuremat rentaablust tänu pidevale meediakajastusele, kui harrastaja tegevusse raha tampimine.
Igas eluvaldkonnas toimib 80/20 printsiip ehk siis 80% tulemusest saavutatakse 20% tööga ja ülejaäänud 20% tulemuse saavutamiseks tuleb teha 80% tööd. Üksikharrastajate logodega katmine on just nimelt see 80%tööd 20%tulemuse nimel, millest on vaeva ja kulu kindlasti rohkem kui tulu. Rahvaspordis on otstarbekam toetada tervet võistlust või sarja (EMT Estoloppet näiteks). Mis siis, et meedia tahab sponsori nime ära jätta - kohapealne bränding on ja jääb ning sponsori nimega vahefinishit näevad kõik suusatajad, kes selle läbivad (mitte ainult need, kellest logoga kaetud harrastaja mööda sõidab).
Teine aspekt on see, et suuresti tehakse sponsorlust siiski armastusest selle ala vastu (kõlab väga luuleliselt, aga on tõsi: ükski firma ei toeta ju alasid, mida nende juhid ja turundajad vihkavad, ikka neid, mida armastab teatud kriitiline hulk otsustajaid). Ja kui armastad ala tervikuna, siis toetadki neid asju, kus see aitab kaasa ala edenemisele tervikuna (nii tipp- kui rahvaspordi tasemel). See aga, kas üks harrastaja sõidab välja 100 kohta parema tulemuse või mitte, on ala edendamise seisukohalt olematu tähtsusega. Paraku. Nii et harrastussportlased küll võivad endale sponsoreid leida, aga pigem siis selle tõttu, et nad ise või nende tegutsemisviis sponsorile meeldib, mitte kainest turunduslikust arvestusest. Või kui harrastajal on sponsorile välja pakkuda midagi enamat kui lihtsalt logo esitlemine oma seljal või tagumikul.
BTW,kui küsida suvaliselt Tartu maratoni lõpetajalt,kas ja millised sponsorlogod tema ja kõigi teiste osalejate numbrit katsid,siis palju on õieti vastajaid ??
Mina tean ,sest käisin äsja spetsiaalselt üle kontrollimas.
No arvestades blogi külastatsvust ja palju siin blogis on Silja sporti mainitud-kiidetud, siis Pulleritsul peaks küll varustus tasuta käes olema, või vähemalt tootja spets hindadega.
Tänu selle blogile on loomulikut võimalik reklaam oma tagumikule edukalt maha müüa, kui veel lubad, et järgmine maraton alustad stardi rivi lõpust ja sõidad 150 hulka.
Kui arvestada seda,et mees stardib numbriga 2800 ja veel õigest koridorist(mõned seda ei tee) ja lõpetab teises sajas,siis tähendab see,et ta stardi hetkel ei viibi nö.omas liigas ja enamus möödumisi teeb juba enne Matut,kus palju rahvast veel üheskoos,siis jääb ta ka suure tõenäolisusega nähtamatuks.Sel hetkel on sinu.kui võistleja ainuke probleem võitlus iseendaga ja selleks et keegi eredalt meelde jääks,peab temaga tõsine kokkupuude olema.
See 20-80 jutt on õige ja toidab sponsorit rohkem,eriti veel kui võitja satub oma olema.Mis aga ei tohiks segada maaletoojaid ja edasimüüjaid valimast oma promomehikesteks tavalisi inimesi.Kui Potsataja ja Gena läbivad Tartu maratoni(sel aastal kahjuks neid ei näinud),siis suure tõenäosusega ei jää nad märkamata.Paneme nüüd ühe harrastaja,ntx Pulleritsu,paksult reklaame täis,kindlasti see 20-80 suhe muutub :-)
Kui seda mõtet edasi arenada, siis kes on tavaliselt reklaamile kõige altimad? Lapsed muidugi! Siin on nt Kalevi kommivabrik triki ära tabanud ja toetab noorte suusasarja.
*
Tegelikult on positiivne, et keegi üritab natuke promo teha, et toetataks ka muid mehi-naisi kui ainult tippe.
plastikiniai langai -----
kvepalai -----
mobilieji telefonai -----
darbas anglijoje -----
oakley sunglasses, tiffany and co, prada outlet, louboutin shoes, michael kors outlet, ray ban sunglasses, gucci outlet, christian louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, replica watches, nike free, michael kors outlet, cheap oakley sunglasses, ray ban sunglasses, prada handbags, tiffany jewelry, longchamp, michael kors outlet, louis vuitton outlet, ugg boots, ugg boots, louis vuitton, burberry, uggs on sale, oakley sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton, burberry outlet online, michael kors outlet, louboutin outlet, nike outlet, louboutin, louis vuitton, jordan shoes, michael kors outlet, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, replica watches, ugg boots, nike air max, louis vuitton outlet, michael kors, nike air max, polo ralph lauren outlet, chanel handbags
mac cosmetics, mcm handbags, wedding dresses, beats by dre, birkin bag, vans, asics running shoes, north face outlet, p90x workout, new balance, mont blanc, ray ban, hollister, bottega veneta, babyliss, nike huarache, vans shoes, nike trainers, louboutin, baseball bats, jimmy choo shoes, north face outlet, hollister, giuseppe zanotti, nike roshe, nike air max, celine handbags, nike air max, chi flat iron, insanity workout, reebok shoes, converse, gucci, converse outlet, timberland boots, soccer shoes, iphone 6 cases, lululemon, soccer jerseys, abercrombie and fitch, instyler, herve leger, longchamp, valentino shoes, hollister, ferragamo shoes, nfl jerseys, ghd, oakley, ralph lauren
montre pas cher, pandora jewelry, canada goose, juicy couture outlet, doke gabbana outlet, hollister, moncler, karen millen, marc jacobs, louis vuitton, replica watches, coach outlet, wedding dresses, swarovski, pandora charms, moncler, barbour jackets, canada goose outlet, ugg pas cher, canada goose, lancel, thomas sabo, ugg,uggs,uggs canada, canada goose, moncler outlet, moncler, louis vuitton, ugg boots uk, canada goose outlet, swarovski crystal, pandora jewelry, moncler, juicy couture outlet, michael kors outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, louis vuitton, sac louis vuitton pas cher, moncler, barbour, supra shoes, canada goose uk, links of london, michael kors handbags, toms shoes, moncler, bottes ugg, moncler, doudoune canada goose, michael kors outlet online, louis vuitton, canada goose, pandora charms
Postita kommentaar
<< Esileht