kolmapäev, aprill 03, 2019

Pullerits: Mis mõte on sõita mõttetul kõnnumaal?

Mark Johnson, kummaski käes üks punane hantel, ei kuulnud, kui ma talle selja tagant lähenesin. Ma tegelikult arvestasin sellega. Sest polnud kuigi tõenäoline, et Mark Johnson võinuks üldse arvatagi, et keegi sealkandis järsku välja ilmub. Ma polnud ise ka kedagi juba tükk aega kohanud.

Me olime tegelikult mõlemad ebatõenäolised mehed tolles paigas. Johnson jalgsi, mina jalgrattaga. See polnud matka- ega rattarada. Juba nimi on sel kurjakuulutav, mis peaks kaitsetuid, kergesti rünnatavaid tegelasi eemale hoidma: Fallen Peace Officer Trail ehk Langenud Korrakaitsja rada (fotol ülal paremal raja ääres). See oli maasturite, bagide ja mootorrataste rada. Ja veel selline, kuhu noidki sõidukeid just tihti ei satu.

Sest seal pole midagi erilist ega märkimisväärset. Kolm aastat tagasi, kui Moabi ühes rattapoes uurisin, kas tasub Fallen Peace Officeri rada (fotol vasakul) sõita, sain igasuguse isu äravõtva vastuse: seal on lihtsalt paljas ja mõttetu kõnnumaa. Aga nii kummaline, kui see ka pole, jäävad seesugused kommentaarid kummitama. Võiks ju oma silmaga üle kaeda, mis maa see on, mis on paljas ja mõttetu, kus pole mitte midagi, mida vaadata, ja mis asub tagatipuks tsivilisatsioonist, st teistest siinsetest radadest sedavõrd eemal, et isegi üheainsa linnu nägemise võib nimetada suureks vedamiseks.

Keerasin oma rendimaasturi maanteelt maha ja sattusin kohemaid trööstitule hallile pinnasele. (Eks hallust rõhutas ka hall taevas.) Toda halli pinnast oli kõikjal ümberringi, kuhu silm vaid ulatas (fotol paremal). See on niisugune materjal, mis märjaks saadeks muutub vastikult kleepuvaks plögaks. Mis tähendab, et kui vihma peaks tulema – ja see polnud sugugi välistatud –, jääd sinna nagu liimi sisse kinni. Kaartidel on sellise pinnasega kohtadesse lisatud märge: «Impassable when wet.» S.t kui maapind on märg, on see läbimatu. Ja seesugused hoiatused ei ole sugugi liialdus.

Võtsin Fallen Peace Officeri raja alguses kohe paari vändapöördega hoo üles ja... oleks äärepealt lollusega hakkama saanud. Kui pinnas on hall, on see ühtlaselt hall (fotol vasakul). Sedasi ei näinud, et ühtäkki kadus tee justkui serva alla ära. Pidurdada oli hilja. Nüüd tuli keskenduda, et ligi põlvekõrguselt astangult hüpates püsti jääda. See pole asi, mida oleks kunagi treeninud. Aga jäin siiski sadulasse. See oli kiire meeldetuletus, et Moabis uljaks minna ei maksa.

Tee kulges n-ö rulluval, sisuliselt olematu taimestikuga maastikul üles ja alla. Paljud tõusud olid järsud, nii et ka kergeima ülekandega pidi viimase välja panema, et üles saada. Mõned laskumised näisid vaat et pooleldi püstloodis. Lisaks olid maasturimehed ja mootorratturid enamiku järske tõuse-langusi puruks sõitnud: neid kattis lahtiste kividega hall liiv, mille alt turritasid omakorda puruks sõitmist ootavad kivid.

14-miiline Fallen Peace Officeri rada (fotol vasakul) on saanud nime 2010. aasta novembris Moabi lähistel juhtunud intsidendi järgi. Pargivaht Brody Young märkas õhtupimeduses Poison Spideri raja alguses üht sõidukit ning läks kontrollima, kas seal on keegi või on mõni inimene äkki ära eksinud. Üks mees, Lance Arellano, oli seal – ja ta tulistas Youngi üheksa korda, sh paaril korral lähedalt. Ometi suutis Young abi kutsuda ja jäi ime kombel ellu. Pärast seda algas suur jaht mõrtsukale, milles osales isegi helikopter ja üks paat, sest Poison Spideri raja algus asub Colorado jõe kalda lähedal. (Poison Spideri rada sõitsin oma esimesel Moabi rattaekspeditsioonil seitse aastat tagasi koos Jaanus Laidveega.) Aga kedagi ei leitud.

Viis aastat hiljem leidis kevadvaheajaks koju saabunud kohalik üliõpilane ühest Colorado jõe äärsest koopast Arellano jäänused. See tõsiasi näitab, kui lihtne on Moabi müstilises looduses ära kaduda, nii et sind ei pruugi kunagi leida.

Mark Johnsoniga kohtusin juhuslikult paigas, kus samuti vaevalt et keegi oleks võinud meid niipea leida: Fallen Peace Officeri raja kõige kaugemas nurgas, seal, kust paistavad küll Archesi rahvuspargi kummalised liivakivikõrgendikud, Klondike Bluffs (ülal parempoolsel ja alla vasakpoolsel fotol taamal), aga kuhu vaevalt keegi satub, sest tegemist on justkui ei kuhugi viiva 2,3-miilise haagiga.

Johnson, sale ja sihvakas, aga välimuse järgi ilmselgelt pensionär, oli pärit naaberosariigist Coloradost, Ourayst. Aga ta sõidab palju ringi, ja nüüd oli ta tulnud viieks nädalaks Moabi kanti. Ta rääkis, et oli oma treileri parkinud eemale suvalisse kohta, ja veedab päevi matkates või rattaga sõites. (Oma seiklustest kirjutab ta boxcanyonblog.com.) Küsisin, kas tal sedasi muust maailmast täiesti eraldatuna vahel veidi hirm pole. Ta vastas, et ei. Ainus, kes võiks ohustada, oleks puuma ehk mountain lion, aga ta väitis, et siinkandis neid pole.

Puumadest olen kuulnud ja lugenud küll. Nendega olla hull see, et ega sa enne tema lähenemist märka, kui ta sulle juba kallale kargab. Ja siis on šansid kindlalt inimese kahjuks. Aga Johnson lisas, et kuna olen jalgrattaga, siis paistan puumale ilmselt suur (fotol paremal, klõpsu tegi Johnson), mistõttu on tõenäoline, et ta pigem hoiaks eemale. Ta jutustas mulle, et oli kord rattaga sõites näinud, kuidas puuma temast paarkümmend meetrit eespool suurte pehmete hüpetega üle tee jooksis. Vaatepilt oli tema väitel lummav.

Muidugi küsis Johnson, mida mina teen ja kust pärit olen. Kui olin talle rääkinud, mis moodi siinne eriline loodus mulle meeldib, kutsudes muudkui tagasi ja tagasi, tegi Johnson ettepaneku, et võiksin taotleda Ameerikas elamisluba või immigrandi viisat. Lükkasin selle mõtte kohe tagasi, seletades talle, et kui kõik eestlased oma kodumaalt jalga lasevad, siis ei jäägi varsti Eestimaale enam inimesi järele.

Kilomeetri pärast jõudsin järele ühele Jeep Wranglerile (fotol ülal vasakul ja all paremal), millega sõitis noor perekond. Veendusin, et ega autost siinsetel radadel jalgrattale ikkagi vastast pole – isegi suhteliselt hea kvaliteediga lõikudel. Aga peagi läks tee taas hullemaks – kivid, astangud –, mis tähendas, et edaspidi ma Wranglerit enam ei näinud.

Kui teekonna lõpuni jäi vähem kui miil, kuulsin üle väikese oru teisel mäenõlval Sovereign Singletrackil sõitmas mootorrattaid. Keerasin korraks pilgu kõrvale ja kui neid uuesti pilguga saatma hakkasin, nägin, et üks mees lamab rajal maas. Aga teine ei teinud kuulma ega nägemagi, vaid rühkis alanud tõusust üles. Kuigi kukkunud mees lasi muudkui signaali. Ilmselge, et ta oli hädas, sest püsti ta ei tõusnud ja tsikkel lebas maas.

Lõpuks, tõusu otsas, vaatas ees sõitnud mootorrattur tagasi ja ei näinud oma kaaslast. (Fotol vasakul mootorratturid Fallen Peace Officeri rajal.) Aga ilmselt ei kuulnud ka tolle signaalitamist, sest seisis koha peal ja ootas. Kuni lõpuks taipas, et midagi on vist juhtunud ja sõitis alla tagasi. Oru teiselt nõlvalt ma väga täpselt ei näinud, mis toimus, aga paistis, et kukkunu oli oma ratta alla jäänud ega saanud sealt välja. Tema kaaslane sikutas lõpuks ratta püsti ning kukkunu ajas end longates kahele jalale. Paistis, et pääses suurema traumata.

Söönud lõunaks banaani ja kreemiga saia, sõitsin veidi maad edasi Dalton Wellsi. Seal asus Suure depressiooni ajal üks noorte, 18-25-aastaste meeste töölaagreid. Selliste laagrite mõte oli suure tööpuuduse ajal meestele kasulikku rakendust pakkuda. Teise maailmasõja ajal rajati Dalton Wellsi aga Ameerika jaapanlaste interneerimislaager. Sinna toodi eelkõige neid, keda peeti teistes interneerimislaagrites probleemide tekitajateks. Seal oligi löömaks läinud, nii et mõned mehed olid ka surma saanud. Nüüd pole Dalton Wellsi laagritest järel midagi muud peale paplite, mille noored ameerika mehed sinna istutasid.

Dalton Wellsi külje alla asub Cedar Mountain, Seedrimägi (fotol ülal paremal osa sellest). Mingeid seedreid seal küll pole. Sest mägi, mille nõlvad on tumelilla ja -punase savi värvi – aga halli ilma tõttu ei tulnud need värvid sugugi välja –, ei suuda ilmselt kanda ega kasvatada ühtegi puud. Mäe nõlvad olid kaetud tumedate kivimürakatega (fotol vasakul). Ääretult sürrealitslik vaatepilt. Millegipärast tekkis mõte, et osa põrgut võiks selline välja näha.

Seedrimäe alla oli pargitud kümneid treilereid (fotol ülal vasakul). Nende ümber ja vahel valitses tavapäratu vaikus. Justkui oleks kõik välja surnud. Põhjus oli ilmselt selles, et treilerite omanikud olid oma mootorrataste, ATVde, bagide ja tont teab millega veel sõitma läinud.

Ilm pööras aga vastikuks. Tuul ulus juba sellise hooga, et tõstis liiva üles ja kandis seda üle avarate tasandike. Läänest lähenesid tumedad pilved. Kui jõudsin Dalton Wellsist kõige kaugemale, kuhu plaanisin minna, Vaseaheliku teele, hakkas puistama külmi vihmapiisku. Vihm oli sealkandis aga viimane, mida tahta. Sest see muudaks saviliivased teed (fotol paremal) kiiresti mülkaks. Ja need on sügavad mülkad, mis siis tekivad, nagu võis näha mitmes kohas, kuidas varem mülgastesse kinni jäänud autod olid tekitanud hirmus sügavad roopad.

Keerasin otsa ruttu ümber ja hakkasin tagasi kihutama. Põhja pool paistis aga üks suuremaid heledaid liivakivivälju, mida Moabi ümbruses võib leida. Ja kui sadu hoogu sisse ei saanud, ei saanud väikselt riskides jätta vastu panemata kiusatusele toda välja lähemalt vaatama sõita. Seda julgustasid tegema kolm ATVd, millele peagi järele jõudsin (fotol paremal). Üllatas, et noist kahte juhtisid, pakuks, et igal juhul alla kümne-aastased tüdrukud, kusjuures ühe tüdruku selja taga istus veel koolieelikust õde. Ja kui nägin, milliste suurte kivide ja sügavate aukude ning järsu kaldega mäest nad alla sõitsid – nii et ise pidin seal ratta seljas ekstra ettevaatlik olema –, siis järeldasin, et a) on ikka hulljulge isa, kes oma tütred nii raskele rajale on toonud, ja b) et kõik noored ei olegi pehmod.

Liivikiviväli (fotol vasakul, taamal lumised La Sali mäed) oli muidugi röögatult suur. Otsustasin seal loominguliselt veidi ringi sõita, sest kummist rehvid nakkuvad kergelt krudisedes nagu liivapaberil, ning oleksin peaaegu ära eksinud. Sest eemalt vaatad, et väli on justkui ühtlane ja sile, aga kui sõitma hakkad, leiad sealt mitme meetri sügavusi lõhesid ja vagusid, mis tähendab, et pead marsruuti loovalt otsima. Aga nii üha rohkem kõrvale kaldudki, kusjuures märke, mille järgi orienteeruda, sisuliselt pole.

Viimaks, kui järg oli täitsa käest, leidsin juhuslikult valged jutid, mis juhatasid kätte liivakiviväljalt äraviiva raja otsa (fotol paremal). Aga peagi tekkis terve rida hargnemisi, mis tekitasid uuesti pisukese segaduse. Ent võttes appi tunded ja loogika ning loomulikult kaardi, kuhu paraku ei ole märgitud sugugi kõiki teejuppe, mis aastate jooksul on juurde tekitatud, sain enda arust kätte õige suuna, mis peaks viima tagasi Dalton Wellsi. Viiski.

Ühtekokku sõitsin 52 kilomeetrit, rattakompuuter näitas puhast sõiduaega 3:52, kell kinnitas, et koos peatustega olin väljas 5:17. Tahaks vaid loota, et ilm paraneb, sest halli ilmaga läheb siinse looduse imeline võlu suuresti kaduma.

Kõigi fotode autor ja autoriõiguste omanik Priit Pullerits.

17 Kommentaarid:

At 08:25, Anonymous Anonüümne said...

Iga yegevuse juures on kõige olemusel omada häid ja eelkõige õigeid riistu.
Cube on kahtlemata upgrade. Kui trailidel sõites Moabis on tagaamort Targa inimese valik (pussy pole ta kindlasti). Tee 200m proov trailil sellise rattaga ja saad aru millest ma räägin.
Moabi puhul isegi soovitaks xc asemel traili ratast, pisut teise geomeetriaga raam (eelkõige esiamordi nurk). Pikema käiguga amort, toekamad rehvid.
Soliidses eas ja ennast hoida sooviv spordimees ei peaks ennast lõhkuma hardtailiga .Isegi Eestis mitte. Kui ta ikka muidugi kasutab oma maastiku ratast metsas ja maastikul sõitmiseks. Ka mina, kõvasti noorem inimene sellest aru saanud.

Huu

 
At 11:15, Anonymous Thor said...

Kui nüüd tõesti side sakib, siis teeme ajutiselt Priidu seiklused kättesaadavaks offline workaround lahendusega, mis küll üldistab aga siiski annab asjast aimu.

 
At 11:27, Anonymous Anonüümne said...

Vägevad mehed need armeerikamaa mehed, kui jagub vurtsu tühermaal kündmiseks. Aga külvitehnikat vist kohale ei veeta?

 
At 11:36, Anonymous Anonüümne said...

Vaatad neid välju ja tegelikult kasvab nendes tingimustes vili mis mühiseb. Keegi ei urise, et põud või vihm ja ei nõua maksumaksja taskust erakorralist hädaabi. Ah, Priit vajab aga tema ei külva.

 
At 17:35, Blogger Priit Pullerits said...

Lp Thor, 11:15, midagi seal kaardil ei klapi. Näiteks Fallen Peace Officer rada on õige, aga sellest lõunas on Dalton Wellsi ja Cedar Mountaini juures küll asjad täitsa metsas. Ma saan aru, et tahtsite vist mu teksti põhjal kaarti kokku panna, aga infot nappis? Horsethief Campgroundi juurest on ka Chisholm ja Rodeo õiged, aga teisel pool maanteed on kaootika. Kuidas andmeid olete saanud? Kuidas saan veel toetada kaardiloomat? Nt mobla arvuti kaudu ühendada netti? Pole seda kunagi teinud, vajaks juhiseid.

Järgmistele: ei, sel maal siin ei kasva midagi. Liivakivil ja kivisel pinnasel vaevalt tärkab nii palju rohututte, et lehmad saavad mõnes kohas midagi kätte. Põllumajandus on siin out.

 
At 17:38, Blogger Priit Pullerits said...

Eelmise kande kommentaaride all oli küsimus, millele ka siin vastan:

Internet tuleb õhu kaudu arvutisse. Sain parooli, et olen kogu aeg wifi-s. Kui nüüd telefoni panen ka wifisse siinse võrgu kaudu, kas siis hakkan telefonis maksma eraldi selle eest?

 
At 17:39, Blogger Priit Pullerits said...

Jah, Huu, te jutt on täiesti õige, ei vaidle. Aga kas te teate, mis siin maksab päevane FS rent? Vaadake järele Moabi bike shopide nimekirjast!

 
At 17:53, Anonymous Thor said...

Ega see kaart ei pretendeeri täpsusele, kuna on tehtud teiste meeste rajalogidega, kes väidavad, et nad sellenimelistel radadel viibisid. See sihuke jämedakoeline juhis. Hää oleks kui ikka telefoni wifisse paneksid, siis saab õiged andmed kätte. Wifi ikooni leiad kui libistad ekraani ülalt sõrmega alla ja siis avaneb kiirmenüü kus wifi ikoon on samasugune nagu arvutis. Seal õige võrk valida ja parool panna ja oledki sides.

 
At 18:12, Anonymous Anonüümne said...

https://www.lifewire.com/connecting-android-device-to-wifi-577618

Selle lingi esimene osa räägib wifiga ühendamise protsessist sutsu pikemalt.

 
At 18:27, Blogger Priit Pullerits said...

Aktiviseerisin moblas wifi, aga parooli see küll ei küsinud...??

 
At 18:31, Blogger Priit Pullerits said...

Okei, leidsin püles, sisestasin ka parooli, nagu peab, aga millegipärast ei ühenda....
Fakk, I hate technology! Really hate it!

 
At 18:32, Blogger Priit Pullerits said...

Kurat, mul on sin Moabis muud ka teha, kui debiilse tehnoloogiaga jamada. Ja siis võtavad need IT-arendajad oma täiesti kasutuskõlbmatu, streikiva, problemaatilise, segase ja sogase arendused eest roppu raha. Krt, kui ma ka sellist s*tta kirjutaks, siis oleks mind ammu vallandatud - ja õige kah. Aga näe, neid progejaid jms-id ei vallanda keegi, kantakse veel kätel oma crapi eest...

 
At 18:35, Blogger Priit Pullerits said...

---ilmnes autentimistõrge. Mis tõrge??? Mingit tõrget ei saa olla, arvuti töötab sama parooli peale siin samas mu kõrval.

 
At 18:47, Anonymous Anonüümne said...

Suured ja väikesed tähed on vaja panna nagu kirjas. Üleliigseid tühikuid ka ei sobi lisada. Igatahes põnev.

 
At 21:02, Anonymous Thor said...

Üks võimalus oma seikluste kuvamiseks on kui teed fotokaga oma mobla ekraanil kuvatavast Endomondo ussirajast pildi ja riputad siia blogisse üles. Siis saab juba selle malli järgi kaardile ka täpsema seiklusraja kuvada.

 
At 22:15, Anonymous Anonüümne said...

Jätke Padre rahule. Las lammutab ja võtab mõõtu kohalike astronautodega ja kirjutab õhtul reportaasi. See kuidas ta Mihhailil selja prügiseks tegi oli tore lugeda. Nagu rannamees rotti. Lisa sedasorti seiklusi.

 
At 05:29, Blogger yanmaneee said...

adidas ultra
nike shox for men
air max 270
jordan 13
kyrie irving shoes
lebron 15 shoes
kevin durant shoes
supreme
yeezy shoes
nike air max 95

 

Postita kommentaar

<< Esileht