Pullerits: Mis probleeme tekib Tartu rattarallil õige stardigrupi valimisega?
Sõitsin eile õhtul rahulikult Tartu raudtee äärsetel kergliiklusteedel ja mõtlesin, kuivõrd võivad rattaralli stardi uuendused tekitada segadust. Näiteks 60 km rajal, kui on esiteks lainestart ja teiseks saab igaüks eeldatava lõpuaja järgi valida, millisest lainest ta stardib.
Asja lähemal uurimisel sain teada, et kavas ei ole ainult lainestart, vaid 128 ja 60 km sõidus on ka tseremoniaalne neutraalstart, kus algul tuleb sõita rahulikult saateauto taga ja sellest möödumine on keelatud, kuni saateautost antakse märguanne, et nüüd on tehniline start ja siis võib igaüks vajutada nii kõvasti, nagu tahab. Neutraliseeritud ala pikkus on kahel pikemal distantsil tervelt 4 km. Ajavõtt käivitub igal lainel stardipaugust ning stardi läbimist kontrollitakse neutraalstardi joonest 50 meetri kaugusel oleva kontrollmati ületamisel.Niisiis sain vastuse esimesele küsimusele, mis moodi tehakse kindlaks, millise lainega keegi rajale läheb.
Aga edasi tekkis küsimus, et lõppaeg sõltub ju ka näiteks sellest, kui kiiresti saateauto esimesed 4 km läbib ja kas tehniline start toimub kõigile lainetele täpselt samast kohast. Siin võivad tekkida märkimisväärsed vahed. Tehke katse: püüdke sõita autoga mitu korda 4 km täpselt sama kiirusega, eriti arvestades, et sel 4 km lõigul on vähemalt neli täisnurkset pööret, mille eel tuleb kiirus maha võtta ja seejärel kiirendada, ning näete, kui suured erinevused kahe autosõidu vahel tekivad. Mitte et sel erilist tähtsust oleks – vähemalt mulle mitte –, aga arvestades, kui vihast võitlust tuleb rajal iga sekundi ja koha pärast, ei saa neid erinevusi eri lainete vahel ignoreerida.Teine huvitav küsimus on enda paigutamine 60 km stardigruppidesse. Kuna laias laastus läheb sinna ratturite teine ešelon, sh palju änksi täis noori kukki, siis oletan, et seal võib tekkida enda ülehindamisi. Kujutan ette, milline mitmekesine rahvas koguneb gruppi, mille eeldatav lõppaeg tuleb alla 1:45. Arvan, et sinna läheb ka enamik neid, kelle tegelik lõppaeg jääks võimete järgi pigem kahe tunni ligi, sest kes ei tahaks saada kiiremate tuules priid küüti. Seetõttu pakun, et alla 1:45 grupp saab olema ülerahvastatud ja väga mitmekesine, lisaks oletan, et see grupp tõmmatakse kiirelt ribadeks, sest kõvemad väntajad ei taha hakata enda tuules vedama tülikat ballasti. Ja seetõttu pakun, et 1:45 lainest startijaist paljud pudenevad järgmise laine sõitjate hulka.Kolmas huvitav küsimus on see, kui tõsiseltvõetavad need lainete lõpuajad 60 km sõidus siiski on. Näiteks kas saab välistada, et 1:45–2:00 laine üks või kaks kiiremat nn alagruppi pole kiiremad, kui alla 1:45 laine üks või kaks aeglasemat nn alaguppi? Samuti pole võimatu, et kui laines 1:45–2:00 on kümmekond hakkajamat sõitjat, siis veavad nad suurema osa selles laines startinuist soodsate ilmastikuolude korral üle lõpujoone samuti kiiremini kui 1:45ga. Võimatu pole ka see, et 1:45 laine kümmekond tugevamat lähevad kiirelt oma teed ning järelejäänud kulgevad tuulistes oludes rahulikus tempos, toitlustuspunktides peatusi tehes lõpuni ajaga üle kahe tunni.Niisiis tundub mulle loogikat arvesse võttes, et kes 60 km distantsil päris pühapäevasõitu teha ei taha – aeg üle kahe ning üle kahe ja poole tunni ehk kolmanda ja neljanda laine startijad –, siis neil on kõige mõistlikum liituda teise lainega, kuhu noori kukki ilmselt palju ei tule ja kus on tasakaalukama hoiakuga osalejad. Võimalik miinus selles valikus on tõsiasi, et sinna võib koguneda sõitjaid, kellel napib grupisõidu kogemust ja teistega arvestamise oskust. Ent teisalt, ega noorte kukkedega esimeses laines tõmmelda ka kuigi ohutu näi.
Selline on minu loogika. Aga milline on teie oma?
Foto 1: Ratturid 2019. aasta Tartu rattaralli stardi ootel Turu tänaval. Foto autor: Ardo Säks, Klubi Tartu Maraton
Foto 2: 2019. aasta Tartu rattaralli osalejad rajal. Foto autor: Adam Illingworth, Klubi Tartu Maraton
Fotod 3-5: Tartu rattaralli raja läbisõitjad 31. mail 2020. aastal Aura veekeskuse juures. Fotode autor: Sille Annuk, Postimees/Scanpix
25 Kommentaarid:
Loogika on, et õunte pealt vaatame. Riskid on samad mis ühes pundis aga punte on ja segadust on rohkem. See pole päris suusasõit aga eks kukkumisi tuleb ka taga ette kui olematu grupisõidu kultuuriga ajasõidu spetsid poogendavad ja mehisema õigust taga nõuavad. Lõpuks soovime teada meedikute statistikat ja seda võrdleme varasemate aastate arvudega. Tark ei torma ja pigem seekord passib.
Kes stardiautot roolib? Kunagi sõitis Soonets nn laibaautoga. Kui oleks tuttav sohver, siis mängiks kokku, et lase nt 3. laine kiiremini teele. Selliselt saaks kukkedele mõnusa tünni teha. Las pärast kirevad oleks, poleks.
Vader on teel Etnale jooksikute pundis, ca 30km minna, vahe pelotoniga 6'40.
Jah, vaatasin, et 8 km enne lõppu Taaramäe jääb. Aga nüüd 5 km lõpuni ja ta tagant tagasi tulemas, just liikus kolmandaks, läks neljandast ja viiendast, kellest veidi varem maha jäi, nagu seisvatest postidest mööda. Ilmselt sel kohal ka etapi lõpetab. Kokkuvõttes?
Nii läkski, nagu prognoosisin: Taaramäe etapil kolmas. Ja kokkuvõttes ka kolmas.
Kokkuvõttes samuti 3.!
Nibali ja Dumoulin ikaldusid. Vaderi satsi peamehel Pozzovivol samuti keskpärane päev.
Vader on kunn. Üli kunn.
Huvilistele nüüd põhjus tulla vaatama Tour of Estoniat ja osalema tartu rattarallil, sest:
Tour of Estonial tuleb esmakordselt starti ka Tanel Kangert, kes asub võistlema oma kodutiimi Team BikeExchange – Jayco koosseisus.
Tavaliselt maikuus Giro d’Italia velotuuril pedaaliv Kangert jäi sel aastal tervisemurede tõttu suurtuurist eemale ning see avas võimaluse tulla esmakordselt Tour of Estoniale. Kangerti enda sõnul viskas ta mõtte õhku kohe, kui sai teada, et Itaalia velotuurile minek jääb sel aastal ära. „Seekord oli nii, et kui Muhamed ei läinud mäe juurde, tuli mägi ise Muhamedi juurde. Ehk kui mind ei võetud Girole ja ei antud võidusõite, siis kutsusin ise neid siia võistlema,“ rääkis Kangert. Ta ütles, et tiimi nõusse saamine läks küllaltki kergelt, arvestades kui keeruline on korraldada logistikat, et tulla ühe võidusõidu pärast Lääne-Euroopast Eestisse.
Rääkides tiimi eesmärkidest tuuril, nentis Kangert, et eelkõige tullakse siia ikka tulemust tegema. „On palju mehi, kes eelistavad pigem siledat ja sellised etapid nagu meil siin Eestis on, võiksid neile sobida,“ tõdes ta. Tiimisisest rollijaotust Kangert veel öelda ei osanud, sest see selgub lähiajal. „Ei oska veel täpselt öelda, kes kaasa võetakse, kuid ilmselt võtame kaasa kiireid mehi. Mina siin kokkuvõtte mees kindlasti pole, mul pole sellist kiirust, mida oleks vaja proloogil või näiteks esimese etapi lõpufinishis,“ sedastas ta.
Kui kolmepäevane Tour of Estonia lõppeb 28. mail, toimub päev hiljem Tartu Rattaralli. Kangert ise osales viimati 2010. aastal, kuid plaanib üle 12 aasta taas osa võtta. „Ütlesin tiimi bossidele väga selgelt, et pühapäeval on ka võidusõit ja nad peavad selleks siia jääma. Leian, et seda üritust tuleb võtta kui tervikut, see on komplekt,“ rääkis Kangert.
Tour of Estonia võistluste direktor Indrek Kelgu sõnul tekitas Tanel Kangerti ning tema koduklubi tuleku uudis suurt elevust. “Sellist maailma tipptasemel meeskonda pole Eestis olnud ajast, mil Jaan Kirsipuu Ag2r tiimiga siin käis. Loodetavasti toob see ka üle pika aja rohkelt kaasaelajaid. Ei juhtu just tihti, et selline tiim Eestimaa teedel võistleb,” selgitas Kelk.
Kes esimesest grupist stardib ja ei ole enne 1:45 finisis saab karistada - protokollist vastu vaatavale häbile lisaks keelataks neil tulevikus rattarallidel osalemine :)
Ettepanek korraldajatele, kruusalõigud peaks masinharjaga üle käima, teravamad kivid eemaldama . Ma ei mõista lühikeste kruusalõikude lisamist maanteeratta võistlusele. Mida sellega saavutada tahetakse? Soovitakse võimalikult palju pettunud (rehvi lõhkunud) osalejaid? Sponsorid nõuavad või ? Et saaks kalleid tubeless jookse ja rehve müüa või vähemalt lõhutud sisekumme?
Mis sest rattasõidust vahtida, ega see pole trekisõit, kus kõik peopesal ja kogu aeg on action. Seda saab vaadata ainult ekraanilt, soovitavalt mitmelt ekraanilt. Raja ääres saab passida vaid juhul kui sul on ekraanid nina ees ja positsioon on piisavalt kõrge, et midagi ka üle peade näha. Eestis pole mägesid kah kus rattureid kauem silmitseda saab healt possalt. Ja üleüldse, igal rattal peaks olema peal kaamera nii, ette kui taha ning ülekanne peaks olema lives. Korraga on ees 100 kaamerat ja siis vaatad nende pilti, vajadusel kerid tagasi kui on kräshid vaatad aeg luubis jne kõik need trikid. Muidu on nii, et näed, et kuskil on hunnik ja kõik. Kõik see peab olema onlines, et reaalajas kaasaelada. Tagantjärgi võib kah, aga peamine on siiski reaalajaline videokajastus koos kõikide nüanssidega. Kui formaat on edukas, saab parseldada reklaami, nagu ikka. Esialgu vähemalt peaks kogu lõbu olema tasuta nähtav. Hiljem võib mingi osa olla ka raha eest aga seda keegi eriti siis ju ei vaata ja saab vähem reklaami müüa. Võiks olla muidugi reklaamivaba pakett müügis, et kõik sponsorplakatid on tasulises versioonis asendatud osalejate piltidega ja reaalaja statistikaga, et mitmendal possal mees on.
12:15 - loomulikult. Kaupmehed ongi ju need kurjajuured, kes on välja mõelnud jõulud ja emadepäevad. Nemad teavad millisele nupule tuleb õrnas kujunemata inimhinges vajutada, et rah voolama hakkaks. Ikka kehvad teed on selleks, et oleks palju jama ja inimesed saaks aru mis vahe on vanal säästu rattal ja uuel karbon viledega püssil.
12:26, ma lausa imestan, et selline tulevik, nagu kirjeldate, juba käes ei ole. Ma ei saa aru, mida keerulist on panna ratastele kaamerad. Hüva, üks probleem siiski on - pole nii väikseid akusid, mis kestaksid neli või viis tundi. Kui osalesin mõni aast tagasi Tartu tänavasõidul ja tegin live'is reportaaži, sai patarei vist kaks ringi enne lõppu otsa, kuigi lisatoide oli veel tagataskuski.
Kas keegi on kursis kas Vader paneb täna jälle kõigile nahmotti?
Imestamiseks pole põhjust Priit. Nende vidinatega on nii, et nad kõik tulevad aga hiljem kui loodetud. Seni kui rattaüritused on miskid seltsingute ego rahuldamise kampaaniad, ei juhtu midagi. Aga võime teha seaduse riigikogu kaudu, et kõik avalikel teedel liiklejad peavad kandma bodycami autos või rattal võib olla selle asemel ka pardakaamera kus kiiruse salvestamine on kohustuslik koos gps träkiga. Ja kõik saab korda nagu naksti. On vaja lihtsalt müksu. Ilmuvad turule sobivad mudelid ja leitakse ka võimalus seda turva või kommerts eesmärkidel kasutada.
Vaat nii tuleb välja öelda selge seisukoht, mida sisevaenlastega pihta hakata:
https://arvamus.postimees.ee/7519554/priit-pullerits-vaenlastega-tuleb-hakata-tegelema
Toetan hr Ansipi ettepanekut ja hr Pulleritsu tugevat arvamust!
Milleks ise käsi määrida? Mõttekas oleks teenus sisse osta. Näiteks tuleks koheselt anda ukraina meestele Mart Helme kodune aadress ja tuletada meelde, mida vana kaabu ütles ukraina naiste ja tüdrukute kohta. Las vana kremli agent siis püüab ennast välja keerutada oma semiootika ja ajalooga.
09:25
Väga hea ettepanek!
Ma kirjutan homses Postimehes loo teemal, millega paljudel on isiklik valus kogemus ja mida enamik parema meelega uuesti kogeda ei taha. Kes teab, millest jutt?
Bad sex?
Seiklused ööklubides Deniss Metsavase ja Riho Terrase näitel?
Ratas peaministrina...
Õige vastus, 20:37! Loost saab teda, miks mõnele on see tundmatu probleem, teine aga ei saa puile ega maile, kuni selleni, et praktiseerimine tuleb tipptasemel lõpetada.
Loos räägitakse, et miks toimub jäigastumine valel ajal ja vales kohas. Vaevalt, et linnasaunas keegi selle üle õnnelik oleks. Keegi ei tea, et mis käivitab ahelreaktsiooni. Võib olla, et palju musklis mehi ümberringi. Näide keha sättumusest?
8:04 nämma
Postita kommentaar
<< Esileht