teisipäev, september 30, 2025

Pullerits: Kuidas vabaneda Strava sõltuvusest ja pääseda MMi starti?

Ilm oli päikseline, aga jahe. Rattakombinesooni alla tuli ajada Salt Lake City taliolümpia aegne suusakombinesoon ja selle alla musta värvi pikkade käistega higisärk. Tööpäeval oli just joon alla tõmmatud, nii sai võtta petlikult kenast päevast viimast – kuni päike veel liiga madalale pole vajunud.

Jalad käisid kergelt ringi. Tuule suund oli soodne. Kilomeetri järel tekkis mõte ja tunne, et siit võiks midagi tulla. Eelmisel päeval ei tulnud. Sellepärast, et Rahinges sõitis Kulli teelt suur järelhaagisega traktor, mis lähenes Tartu-Ilmatsalu maanteele, peateele, mulle kergliiklusteel ette. Tuli pidurdada, peaaegu seisma jääda, kuidagi traktori tagant mööda nikerdada. Sinna need sekundid kadusidki. 6,46-kilomeetri lõigu läbimiseks kulus seetõttu 10.43. Üle 20 sekundi rohkem, kui seni kiireimal sõidul.

Ega mul mingit rekordi taasüritamise plaani eile olnud. Oli plaan pärast istuvat tööpäeva lihtsalt mõnus lühike sõit teha. Aga plaan tekkis käigult, iseenesest – sellepärast, et tekkis huvi, tahe ja võimalus. Kas seda tekkinuks, kui poleks Stravat? Ei, vaevalt. 

Järelikult saab rääkida Strava sõltuvusest. Mõned võivad seda maskeerida jutuga Stravast kui motivaatorist, aga see, tunnistage, on enesepettus.

Muidugi tuli rekord. Tartust Ilmatsallu 9.40-ga ehk rohkem kui minuti jagu kiiremini, kui päev varem. Keskmine kiirus 40,1 km/h. Paraku jääb sellest väheks, et jõuda Strava kõigi aegade edetabelis esikümnesse, mille lõpetab Alo Jakin 8.3-6ga (keskmine kiirus 45,1 km/h).

See 40,1 km/h tundus kergliiklusteel niigi piiripeale. Ehk kohati liiga kiire. Kas seda on vaja? Ei ole vaja. Miks siis püüdsin ja pingutasin? Aga sellepärast, et spordikell tiksus ja Strava töötas. Kas klassikaline näide sõltuvusest?

Probleemist lahti saamise eeldus on selle tunnistamine. Kas peaks Stravast loobuma? Andku siin nimeliselt endast märku need, keda on Stravas kuvatavad andmed samuti rohkem pingutama pannud. Ei usu, et see on ainult minu probleem.

Muidugi pole mu eilne keskmine lõigukiirus midagi märkimisväärset võrreldes meeste MMil grupisõidus (kahel ülemisel fotol) esimeseks tulnud Tadej Pogačari (fotol vasakul) võidukiirusega 42,1 km/h. Teisalt vaadates: vähemasti sõitsin oma sõidu lõpuni. MMil oli katkestajaid nii palju, et ma ei hakanud neid kokku lugemagi. Neid oli näiteks Sloveeniast ja Suurbritanniast kummastki seitse, Hispaaniast, Taanist, Belgiast ja Austraaliast kõigist kuus, Itaaliast, Hollandist ja Prantsusmaal igaühest viis, Lätist kolm. Lõpuni sõitis 30 meest. Nagu oleks tegemist olnud viimase mehe võidusõiduga.

Loomulikult on proffidel mõistlik pooleli jätta, kui paremate hulka asja pole. Aga 30 lõpetajat on ikkagi tähelepanuväärselt vähe. Kui võitja keskmine kiirus oli 267,5 kilomeetri peale 42,1 km/h – ja Pro Cyclingu info järgi oli võitja teinud 66,6 km soolosõitu –, siis on küsitav väita, et rada oli proffidele liiga raske. Harrastajatele muidugi selgelt üle jõu käiv.

Peale lõpetajate väikese arvu pani imestama, miks ja kuidas said selle võistluse starti ratturid, kes kohe esimesel ringil grupist maha jäid. Mis on selliste sportlaste võistlema lubamise mõte? Et saada linnuke kirja, et näete, Kariibi mere piirkonna ja Aafrika riikide eindajad on samuti osalemas? Aga kellele nende küündimatut osalemist vaja on, kui nad kiirelt grupist pudenema hakkavad? Sel juhul kutsutagu juba mind ka starti, ma teen sellest vähemalt leistangikaamera abil paar minutit otsereportaaži ja pärast kirjutan värvika loo, mis tunne oli. Sellest oleks maailma rattaüldsusele palju rohkem kasu.

Foto 1: Rein Taaramäe maanteeratturite MMil Rwandas eraldistardist sõidus. Foto autor: AFP/Scanpix
Foto 2: Kergliiklustee Tartus Vaksali tänava ääres. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 3: Cian Uijtdebroeks (esiplaanil) Belgiast rattaspordi MMil Rwandas meeste grupisõidus. Foto autor: ZUMAPress.com/Scanpix
Foto 4: Raul Garcia Pierna (Hispaania), Fabio Christen (Šveits), Ivo Oliveira (Portugal) ja Julien Bernard (Prantsusmaa) rattaspordi MMil Rwandas meeste grupisõidus. Foto autor: ZUMAPress.com/Scanpix
Foto 5: Tadej Pogačar Sloveeniast teel grupisõidu MM-tiitli poole. Foto autor: ZUMAPress.com/Scanpix
Foto 6: Kes tunneb ära, kes on see üle õla vaatav rattur rattaspordi MMil Rwandas meeste grupisõidus? Foto autor: ZUMAPress.com/Scanpix
Foto 7: Pikk võistlejate rivi rattaspordi MMil Rwandas meeste grupisõidus. Foto autor: ZUMAPress.com/Scanpix
 

0 Kommentaarid:

Postita kommentaar

<< Esileht