teisipäev, september 23, 2025

Pullerits: Kas Tanel Kangerti kriitika on õigustatud ehk milline on õige kruusarada?

LISATUD VIDEO

Endine profirattur Tanel Kangert, kes sai Tartu rattamaratoni 126 km pikkusel gravelisõidul 228 lõpetanu seas 34. koha, kaotades võitnud leedukale ligi pool tundi, ei olnud ETV spordiuudistele antud intervjuus võistlusrajaga kuigi rahul. Ütles, et see pole ikka päris õige kruusasõit.

Ma pole rahul sellega, et räägitakse gravelist. Mis kuradi gravel?! Meil on ilus ja kaunis emakeel, eesti keel, ning eesti keeles tähendab see kruusa. Seega: kruusasõit. Käige põrgusse oma graveliga!

Siit on nüüd hea edasi minna. Klubi Tartu maraton juhataja Indrek Kelk vastas samas teleloos, et ei maksa loota, et selle võistluse rada (mitte, muide, trass, mis on russitsism!) saaks kulgema otsast lõpuni ainult kruusateedel.

No vaat siis, nüüd on kaks Eesti spordis olulist meest sel teemal laupkokkupõrke kursil. Mille peale nüüd enamik ilmselt küsib: aga kelle poolt mina olen?

Minu vastus on lihtne. Olen sõitnud palju Kagu-Eesti kruusateedel. Kruusateed meeldivad mulle rohkem kui metsaalused singlid – mis võiks sellele võõrsõnale olla ilus eestikeelne vaste? –, mis ei tähenda, et kitsad rajad mulle ei meeldi. Aga need rajad peavad olema õiges keskkonnas, kus ümberringi on suursugust avarust, mitte sügiseti ligaseks muutuval mustal mullal puude vahel, kus avarust ja vaateid ei ole. Maitse asi muidugi, ma ei suru oma arvamust kellelegi peale, ainult väljendan seda

Küll aga on mul väga selge arvamus, millised on rattasõiduks parimad ja tiivustavamad kruusateed. (Mitte selline, nagu pildil paremal.) Arvan, et kui neid kirjeldaksin, ei suudaks ma ka parima tahtmise korral piisavalt klaari ja veenvat pilti maalida. Seetõttu vaadake ise, millised on need kruusateed, kus mulle meeldiks sõita – ja ma usun, et teile ka. Usun, et meeldiks sellepärast, et ainuüksi suursugune ümbrus annaks kiirusele paar-kolm kilomeetrit tunnis juurde. Vähemalt mulle andis.

Fotod 1-4: Tänavune Tartu rattamaraton. Fotode autor: Sille Annuk, Tartu Postimees / Scanpix

22 Kommentaarid:

At 10:44, Anonymous Anonüümne said...

Eesti kirjakeele seletussõnaraamatule tuginedes trass = saksa Traß.

 
At 12:46, Anonymous Anonüümne said...

Kuna nn singleid sõidetakse meil peamiselt metsas, siis võikski lihtsalt metsarada olla, karjäärides või videos nähtu põhjal liivarada. Sellega assotsieerub raja kitsus. Kui kitsusest kinni hakata, siis miks mitte jällegi lihtsalt kitsas rada, kitsa raja võistlus, kitsa raja sõit.
Mul läks mõte uitama ka üksteise järel sõitmise peale. Hanerida, hanerivi, rivi...

 
At 16:47, Anonymous Anonüümne said...

Singel - jalgrada, vahet pole kas jalgsi või jalgrattaga

 
At 18:19, Anonymous Anonüümne said...

Toetan Priitu ja Tanelit. Mudasõit pole mingi kruusaralli.

 
At 19:31, Anonymous Anonüümne said...

Kui on õige vingerdav mägine singel, siis vaevalt seal jalgsi liigutakse. Aga nimi - miks mitte.

 
At 20:01, Anonymous Anonüümne said...

Mõlemad rajad on pisut kehvad. Kui arvatakse et rahvas tahab midagi uudset, siis pigem tahetakse põnevamaid metsalõike vms.huvitavat uudsena näha. Kruusalõigud on olnud väikses mahus väga head ja vajalikud nii möödumisteks kui korraks puhkamiseks. Metsa mõiste on samuti väga lai ja olen kindel et just sellega saaks tõsta emotsiooni kõigil. Mudaseid kohti palju ei oleks vaja, ikkagi rahvasõit,
Tõnu

 
At 20:08, Anonymous Anonüümne said...

Bussidega trantsport tehku korda, noored ja vanemad ootasid tunde et sõita tagasi Tartusse, Otepääle...ning korraldaja (transpordi) kehitas õlgu kui küsiti kuna üldse bussid väljuvad.
Eelmine aasta ootasime 1h...nüüd 2h...hirmutab mõeldes järgmise aasta peale, aga piletiraha küsiti hästi.
Ats

 
At 22:07, Anonymous Anonüümne said...

Tartusse, Otepääle tuleb kuivade riietega rattaga tagasi sõita.

 
At 06:58, Anonymous Anonüümne said...

Ma olin väga noore lapsega! Ära kahtle võimetes ka sõita, kuid asi oli ikka korralduslikus teenuses (makstud).
Kuivab kokku see varasem vinge melu ja kvaliteet.

 
At 08:33, Anonymous Anonüümne said...

Kangerti ja Kelgu "laupkokkupõrge" on nüüd küll pastakast välja imetud. Asja iva peitub lihtsalt selles, et Kangert korraldab Tartus ise ühte sarnasele auditooriumile mõeldud kruusasõitu (Grävely fest). Enda üritus tundub ikka õigem ja parem.

 
At 09:39, Blogger Priit Pullerits said...

Konkurents viib edasi, sunnib mõlemat meest pingutama, et oma üritust arendada. Kangert oli ETVs oma väljenduses väga selge, et see küll nüüd õige kruusasõit polnud (ilmselt asi selles, et osa rada oli metsa all mudas/poris). Kelgul on ka kindlasti omad kalkulatsioonid, mida ja kuidas teha, ja eks see kruusasõit oli tal ka esimest korda, selge see, et sealt korjab ta tagasisidet ja siis loodetavasti järgmisel aastal vaatab, mida saaks teisiti teha, et enamuse soovidele vastu tulla. Ega keegi taha teha võistlust, mis paljudele ei meeldi - aga teha võistlus, mis kõigile ühtemoodi meeldib, on ka võimatu.

 
At 10:28, Anonymous Anonüümne said...

Blogi tekstis ei olnud laupkokkupõrge isegi mitte jutumärkides. Tüüpiline PP võte normaalset situatsiooni dramaatiliseks muuta.

 
At 14:28, Blogger Andres P said...

singel (kui kitsas, ainult hanerivis läbitav rada) viib tegelikult raja algse tähenduseni tagasi. Kui inimesed kõndisid jalgsi ja pigem üksteise järel, energiasäästmiseks. Alles hiljem on "rada" laienenud ja teadvus automaatselt ei piira enam nii kitsaks. vt kasvõi suusarada ( tänapäeval sageli _raja_masinaga tehtud 4 meetri laiune). ATV-rada. Siiski on rada samas suunas läbitav vastava liikumismooduse vahendile ühekaupa. Tee on juba see kus saab mitu vahendit samaaegselt kõrvuti kas samas või vastandsuunas liikuda.

 
At 15:42, Anonymous Anonüümne said...

Tihti on üldse ju käpa- või kabjarada.

 
At 15:45, Anonymous Anonüümne said...

Vahelduseks Pulleritsuga sõna "gravel" kasutamise ebavajalikkuse osas väga nõus. See GRÄVELY FEST ürituse nimena tundub ikka ilma vaseliinita eesti keele vägistamine. Paremal juhul lihtsalt korralik maitsevääratus.

 
At 16:09, Anonymous Anonüümne said...

Vahelduseks üllatus rahvaspordist - mõni popi, glämmi ja woke tegelane paistab vägagi vinge võhmamees: https://sport.err.ee/1609808451/harry-styles-tegi-berliini-maratonil-muljetavaldava-tulemuse

 
At 18:20, Anonymous Anonüümne said...

Tuleb jälle Tserpi kiita. Vaimukas pealkiri on kirjatükile pandud.
"Olümpiarõngaste jagu nulle on Eesti kergejõustikul olemas – kuidas neist Los Angelese mängudeks tulemusi sepistada?"

 
At 18:47, Anonymous KP said...

Kangert unustas ühe väga olulise punkti ja see on ilm. Tavalise kuiva ilmaga on TRM rada kõva ja ilma igasuguse mudata. Pigem ei saanud väga aru, milleks seda 126km etappi vaja on kuna nagunii enamus ei taha nii pikalt sõita ning 86 ja 40km on ka graveliga vabalt läbitavad. Seda on raske uskuda, et 126km siia palju välismaalasi tooks.

 
At 19:07, Blogger Priit Pullerits said...

Vanasti öeldi selliste nimede panemise kohta kadakasakslus. Mis nüüd? Anglopedendus?

 
At 19:33, Anonymous Anonüümne said...

126 km ja 21 km rajal oli samas suurusjärgus lõpetajaid. Vastavalt 228 ja 335 ratturit. Et siis kumbagi pole vaja? Need kes tahavad pikemat pingutust ja need kes alles alustavad ei peaks saama võistelda? 126 km distants minu teadmise kohaselt tehti sihiga saada UCI Gravel World Series sarja sisse. Lõpuks on see rahaline kalkulatsioon, kui tulud on suuremad kui kulud jääb 126 km alles. Kui ei, siis kaob ära nii nagu nt Tartu rulluisumaraton.

 
At 22:00, Anonymous KP said...

21km oleks arvatavasti rohkem sõitjaid kui start ja lõpp oleks ühes kohas Elvas või Otepääl ning hind kuskil 15-20eur kuni stardipäevani. Läheks isegi poisiga koos sõitma ja hiljem jõuaks vast mõne sõidu starti ka veel sedasi. Hetkel see start Palust on logistiliselt niru. Kui tahta välismaalasi siia, siis tuleks mõni tuntud youtuuber siia meelitada. Soomlaste Saimaa 300 käis sõitmas sakslasest sisulooja skatepunk2425 ja tänu talle oli seal nüüd stardis väga suur seltskond ning tema nimelised stardigrupid. Ega Soomes ka väga keegi tea, et meil selline sõit siin on.

 
At 23:07, Anonymous Anonüümne said...

Väga hea märge eelkõnelejal! Ka mina sõitsin 21 km koos lapsega, kuid võimalusel osaleks ka pikemal distantsil et elamust ja koormust saada. Kui need ei kattuks ja logistika oleks ka loogiline, siis korraldaja teeniks pisut osalejaid st.rahagi juurde. Distantside ja maastikuga kombineerides (mtb/cyclo/gravel) avaneks lausa mitu topelt võimalust.
Nt.L sõidaks maastikul 40 km, kuid P tõmbaks 100 km kruusakal ka otsa...mõnus laks oleks ja saaks mõneks ajaks rahu sellest.

 

Postita kommentaar

<< Esileht