reede, september 19, 2025

Pullerits: Miks lähevad Eesti kümnevõistlejad nii tihti võistlema vigastatuna?

Olen teinud oma elu jooksul kolm või neli kümnevõistlust ja isegi ühe viievõistluse Tallinnas Kadrioru staadionil ning tunnistan, et mulle olid need ennekõike jooksuvõistlused – nagu on nüüdse punktitabeli järgi saanud kümnevõistlusest ka maailmatasemel peaasjalikult jooksuvõistlus.

Kusjuures kehtiv punktitabel on suuresti süüdi selles, et just Eesti paremad kümnevõistlejad, tulenevalt nende looduslikest näitajatest ja võimetest, on pahatihti vigastatud ja peavad võistlema katki mineku piiril, nagu nüüdki Tokyo MMil

Eesti kümnevõistluse kommenteerimine piirdub pahatihti pelgalt võrdlusega, kui palju kaotab keegi võistluse käigus oma rekordigraafikule või edestab seda. See on ka kõnekas ning kasulik teada, kuid see annab kümnevõistlusest vägagi pinnapealse pildi. Kaks päeva varahommikust hilisõhtuni kestev ala, mis on üks maailma kõige keerulisemini treenitavaid alasid üldse, sisaldab aga palju rohkem olulisi tõsiasju ja määravaid nüansse, millega saate tutvuda siin, minu tehtud põhjalikus intervjuus, kui soovite Tokyo MMi kümnevõistlusest paremini aru saada.

Ainult üksainus näide: kas olete mõelnud, miks saavad alatasa mõned kümnevõistlejad kaugushüppes nulli, kuigi oleks ju nii lihtne võtta hoojooksu alustades sammu pöia jagu tagasi?

Vastus: „Kümnevõistlejad ei harjuta seda ala sellisel moel, nagu näiteks Tõnu Lepik. Nad peaaegu kunagi ei hüppa trennis kaugust täishoo pealt. See on intensiivne ala, võib sind lõhkuda. Hüpatakse kaheksa sammu pealt või joostakse täishoo pealt sammurütmi.
Lepik on rääkinud, kuidas ta harjutas seda, et täpselt märgi juurde saada, kuidas harjutas viimase sammu rütmi. Kaugushüppaja on ka kogu aeg vajalikus kehakaalus ja teravuses. Aga kümnevõistleja ei ole. Ta võib isegi kaugushüpet harjutada, aga ta endiselt ei saa pihta, sellepärast et ta jookseb lõike, teeb kangitrenni, tal on kogu aeg väsimusfoon, ta ei saa õiget rütmi. Ta puhkab välja kümnevõistluseks ja siis on tal hoopis teine tunne.”

See on see, millest spordiajakirjandus teile ei räägi. Aga sellistest tähtsatest asjadest saate lugeda minu intervjuust.

Fotod 1 ja 2: Johannes Erm jooksmas tänavu 5. juulil 100 meetrit (1. fotol esiplaanil) ja hüppamas kaugust (2. fotol) Pierre Paul Bernardi staadionil Prantsusmaal Talence'is. Fotode autor: SIPA/Scanpix
Foto 3: Johannes Erm hüppamas tänavu 11. juunil kaugust Oslos Bisletti staadionil. Foto autor: EPA/Scanpix

35 Kommentaarid:

At 19:32, Anonymous Anonüümne said...

No mõtlesin, et valiks seekord Isamaad. Aga see mõõdutundetu Kriiski upitamine hakkab vastu.

 
At 21:02, Blogger Priit Pullerits said...

Oeh... Küll inimesed on oma otsustes tormakad. Jaanus Kriisk ei kandideeri neil valimistel mitte kusagil ega ole ka ühegi erakonna liige. Saate äriregistrist järele kontrollida. Kuid taas, olge hoiatatud: ärge olge tormakas! Seal on üks tema nimekaim, vaadake sünniaega!

 
At 23:03, Anonymous Anonüümne said...

Juurika puumad PM-s - maailm on hukas, varsti hakkavad kivid ka vett välja pritsima https://kultuur.postimees.ee/8326734/juurikas-leia-pildilt-puuma

 
At 14:26, Anonymous Anonüümne said...

Ootaks Kriiski (Isamaa) analüüsi Eesti mitmevõistluse krahhist. Üks liin on endine: USA ülikoolides ja ülikoolide juures treenides on Eesti sportlased kas vigaseks treenitud või tähtvõistluseks kurnatud.

 
At 20:33, Anonymous Anonüümne said...

Tilga polnud kuskilt otsast kurnatud, täiesti idiootlik otsus oli alustada 1.90-st! Imestan, et ta treener samasuguseks lambapeaks osutus.
Ja Õiglane teadis väga hästi, mis seisus ta hüppaja-põlv enne võistlust oli (ja on viimased aastad olnud). Tulla sellises seisus ikkagi kohale, ja turisti panema, näitab täiesti ebaadekvaatset võimet olukorda reaalselt hinnata.
Võtmu Ermist eeskuju, täisproff, 180 kraadi teine lähenemine ja ettevalmistus. Ja resultaat.
USA treenerid ja seal tehtav töö ei puutu asjasse, probleemid on meestel kupli all.

 
At 22:55, Anonymous Anonüümne said...

Tugitoolis on hea targutada. Lähme edasi. Küll seal kupli all asjad paika korrigeeritakse. Siin mögisemise asemel oleks esmalt vaja kasvõi ise turistina kohale minna ja meie mehi toetada. Nii paljukest võiks austusest Eesti vastu teha.

 
At 12:20, Anonymous Anonüümne said...

Turisti ja mögisemise juttu võid endale ajada, silmaklappidega naljamees. Kui sa sinna Jaapanisse juba reisisid, siis soovitan seal tribüünil oma silmad ka lahti teha. Näiteks Teivashüpet vaatasid? Tundub, et sa kas ei vaadanud või ei mõista enda ümber toimuvat.
Seletan lahti siis: Johannes Erm tassib Eesti kümnevõistlust (ja hetkel tervet meie kergejõustikku), sest tal on kuplialune korras ja programm on professionaalne. Selle tulemuseks on vormis mees ja läbimõeldud tegutsemine võistlusolukorras. Puust ja punaseks.

 
At 13:01, Anonymous Anonüümne said...

Kas keegi oskab täpsustada Eesti meeste kvalifitseerumist MM-ile, kas Eestil kui riigil on kohad või on koht MM-il ikka ja ainult sportlasepõhine, st kas ületad normi või saad pingereas reitingu alusel. Miks ma küsin? Minu meelest on vastutustundetu sellises konditsioonis, nagu Õiglane oli, võistlustele minna. Need lonkamised ja nututihkumised on ju klounaad. Näitemäng kergeraksuliidule kui toetuse maksjale ja Eesti publikule. Tilgaga on lugu sarnane, see ei hakka vähemalt piinlikult ulguma. Olen 12:20-ga nõus, mõlemal koliseb ka kupli all. Tilga kui ei oota lihastes mingit naksu või krõpsu, siis on häiritud alade ooteajast!?

 
At 14:11, Anonymous Anonüümne said...

5 koht on sitt. Kuppel võib korras olla aga see ei koti. MM on läinud eestlastel perse. Vaatame kõik peeglisse ja näitame näluga sinna ning küsime, et milline oli sinu panus, et me sellisesse jamasse oleme vajunud.

 
At 14:33, Anonymous Anonüümne said...

Huvitav on taaskord Eesti meedia hinnang MMile. Justkui kõik meie sportlased on esinenud äraütlemata hästi. Maratoonarid olid imetublid, sest ikkagi lõpetasid!!! Mitmevõistlejad lausa kangelased, et mitme nulli kiuste võistlevad edasi!!! Jne, jne.. Vabandust, aga see on piinlik. Saan aru, et meediamajad on rasket raha maksnud, et ajakirjanikud Jaapanisse saata (ja raha eest tuleb ju lugejale positiivset elamust pakkuda), aga natukegi kriitilist meelt võiks olla.

 
At 14:56, Anonymous Anonüümne said...

Lisaks on huvitav ka meedia analüüsivõime.
Näiteks: Kodanik A isikik on 8500 punkti, ta jooksis selle sees 100 m 10,5ga ja sai selle eest 975 punkti.
MMil näiteks see sama kodanik A jookseb 100 m 11,0 ja saab selle eest 861 punkti. Ehk sai 114 punkti vähem kui rekordseerias.
Mida teeb meie superanalüütikust meediatöötaja. Lihtsa arvutuse teeb, 8500-114 ja annab teada, et kodanik A liigub nüüd 8386 punkti graafikus. Krt, võiks nagu aru saad, et kodanik A pole ilmselt parimas vormis , ning ilmselt kuivab punktisaaks ka mitmel teisel alal oluliselt kokku.
Ehk sellist analüüsi pole mitte mingit mõtet teha. Sisuline väärtus NULL.

 
At 15:03, Blogger Priit Pullerits said...

Täiesti nõus! Ajakirjanikud ükskõik mis alal, mitte ainult spordis ja kümnevõisltuses, peaksid rohkem konsulteerima oma ala asjatundjatega, mitte ise leiutama mingeid kodukootud valemeid. Kriisk ju seletas selgelt, et 10võistlus on muutunud jooksu- ja plahvatusalaks ning selge, et kui 100 meetris annad ära 0,5 sek, siis tõenäoliselt läheb punkte ka teistel nn teravusaladel.

 
At 15:04, Blogger Priit Pullerits said...

Seda ma arvasin, et Pihela saab nulli. Aga ei hakanud siin enne sõna võtma, sest oleks tulnud süüdistused pahatahtlikkuses. Kuid igaüks, kes sporti veidi tunneb, teab, et kui su tase on 1.88, siis algkõrgus 1.88 käib väga suure tõenäosusega üle jõu.
Hämmastav, et Pihela ütles teleintervjuus, et nii suur alkõrgus 1.88 oli talle üllatav, et ta arvas, et tuleb 1.85 või 1.86. Huvitav, ma teadsin seda, et 1.88 on algkõrgus, juba samal päeval pärast kvalifikatsiooni, sellest kirjutasin ka eelmise sissekande kommentaariumis. Arusaamatu, kuidad sportlane ja tema treener seda ei teadnud või vaadata ei osanud!

 
At 15:17, Anonymous Anonüümne said...

Teeme nüüd nii, et võtame sportlastelt raha ära ja anname selle ERSO-le ja uueks kontserdimaja ehituseks. Kes minu nina all julgeb mega spordihalli ehitusest veel kõnelda, saab lõuksi. Ausõna.

 
At 15:28, Anonymous Anonüümne said...

Las Kriisk (Isamaa) seletab, kuidas lihased kinnituvad sellistele jõujuurikatel nagu Owens-Delerme ja Garland.

 
At 16:41, Anonymous Anonüümne said...

Väga imelik on pidada eksperdiks tüüpi, kel ei ole ühtegi arvestatavat saavutust ette näidata. Eriti põnev on süvateadmine kõikidest aladest.

 
At 19:35, Anonymous Anonüümne said...

Pihelaga on nii ja naa, ta tegi oma tavatulemuse ära. Ei rohkem, ei vähem. Sest 1.83-1.88 ongi tema reaalne tase, maailma mõistes ei midagi erilist, pigem lahja, kui ajalooliselt naiste kõrguse tulemusi vaadata.
Sest see naiste kõrguse 1.88 on rankingu punktidega näiteks sama kui hüpata meeste teivast 5.39, mis on 91cm vähem kui Duplantis (ja millega saaks täna Eesti MV-l hädaga pronksi), aga maailma rankingus asub 5.39 ehk umbes teise saja teises pooles. Aga Pihela on seevastu oma 1.88-ga naiste kõrguse maailma rankingus umbes 37 real, ning meedia ei saa tuhkagi aru, sest ei süvene, kütab teemat ja mõttetuid ootusi.
Siin ongi tegelik probleem: naiste kõrgushüppe keskmine tase ongi maailmas hetkel lihtsalt väga madal. Okei, kulda alla 2.00 ei saa, aga mm-i ja teemantliigale saad tänapäeval 1.88-ga lõdvalt peale. Mis on anomaalia.
Tahan öelda, et Pihela pole süüdi, et ta kogemata finaali potsatas, võiks isegi öelda, et mõnes mõttes ta on selle tobeda olukorra ohver. Ma arvan, et ajakirjandus võiks lasta tal nüüd rahulikult toimetada ja kui kunagi hakkab stabiilselt 1.95 juurde hüppama, siis võiks edasi vaadata.

 
At 20:18, Anonymous Anonüümne said...

Kellel ja kus need teadmised Eestis paremad on? Palun, tulge lagedale, näidake end ja laotage teadmised huviliste ette! Millegipärast pole neist kuulda. Kui PP jutule pääsemise lävend on kõrge, sest PP on nõudlik ja kriitiline, siis Deivil Tserbi ja teiste juurde peaks ikka oma teadmisi avaldama pääsema.

 
At 20:22, Anonymous Anonüümne said...

Sulle öeldi juba kord, et Kriisk pole enam Isamaa liige. Kaua sa kaagutad?

 
At 21:00, Anonymous Anonüümne said...

Ei ole seda väitnudki. Lihtsalt nalja teeb selline igal alal eksperdi mängimine. Oleks midagi ette näidata…

 
At 23:23, Anonymous Anonüümne said...

100% kindel, et Eestis on vähemalt üks puuma, Priit peaks kohsle minema ja aru pärima, et kas idee puma kasvatamiseks tuli tema kuulsatest Moabi retkedest ja puumade kantseldamisest - https://www.err.ee/1609807608/saaremaa-puumapidaja-usub-et-eesti-metsades-nahtud-loom-on-ilves

 
At 00:00, Anonymous Anonüümne said...

https://isamaa.ee/tartupk/

 
At 00:11, Anonymous Anonüümne said...

Paraku läks Erm odaviskega alt… Kahju! Kes on treener?

 
At 03:22, Anonymous Anonüümne said...

Tuleb välja,et noor käija Jekaterina ja Erm ja Kivikas olid ainsad kes oma ära tegid. Leedul Hõbe,Lätil hõbe ja meil tühjad pihud sest Erm on katki tehtud. Väidetavalt juba USAs hakkas see kino pihta. Kui oled 23-24selt juba pool aastat vigastusega väljas ja valudes siis pole see õige asi. Alles 27 aastane mees koguaeg vigastatud. Selle taustal ligi 8500 pole halb aga laiem probleem on. USA ülikoolist tuleb eemale hoida kui katkust.. Rohkem tuleb enda eest seista,et teha ühislaagreid kas või Küprosel või Hispaanias talviti,et ei peaks sinna USAsse minema..Ennem kannatagu haridus ja ülikooli jõuab minna ka 40selt..Ta oli juunioride MM pronks ehk kohe oli näha,et pole vaja USAsse minna. Vigastuste tulem on see,et Eesti jäi tahapoole isegi Samoast kes kettas pronksi sai..

 
At 03:29, Anonymous Anonüümne said...

Rääkides veel vigastuste ennetamisest Kriisk ei pane ikka päris täppi. Garland kes pronksi sai on eriti suur mees(võiks vabalt tegusid teha kulturismis) ja ei ole suuri probleeme füüsiliselt. Sama Neugebaueri ja Owensiga.. Olen seda meelt,et lisaks jõutreeningu doseerimisele on oluline taustajõud ja metoodika ja individuaalsus mida USAs pole olemas välismaalase jaoks. Erm rikuti ära. Ainus tiitlivõistlus kus ta oli terve oli mullune EM. Garland ei hiilga just IQga ja võib olla polegi ülikoolis käinud ning saabki individuaalselt asjale läheneda..

 
At 06:47, Anonymous Anonüümne said...

Pidev lõikude jooksmine on minu arvates liialdus. Mõned lühikesed kordusjooksud, pigem jõusaaal, vähene aeroobne võimekus, tehnika kallal nokitsemine.

 
At 06:52, Anonymous Anonüümne said...

Pole siin midagi naljakat. Kui loete nüüd Kriiski räägitu üle ja siis vaatate võistlusi, siis näete, et puhas kuld. Vt kuidas Holloway ei mahtunud tõkete vahele ära, näiteks. Jne.

 
At 08:44, Blogger Priit Pullerits said...

Vaat see on nüüd suurepärane näide sellest, kuidas suvalisi inimesi, kes internetis sõna võtavad, ei saa uskuda ja miks sotsmeedia ei asenda kunagi ajakirjandust - sest puudub professionaalne oskus fakte kontrollida.
Esiteks, küsisin isiklikult järele, kas Jaanus Kriisk on endiselt Isamaa liige ja kas kandideerib neil valimistel. Vastus mõlemale küsimusele oli ei.
Hüva, võib ju kahelda, et äkki ta luiskas. Olgu, sel juhul kontrollime siit:
https://ariregister.rik.ee/est/political_party/members_search?person_name=jaanus+kriisk
Näete, seal on kaks Jaanus Kriiski? Kuidas neil vahet teete? Sünniaasta ja -kuupäeva järgi.
1. Jaanus Kriisk on sündinud 29.07.1969.
Kergejõustikutreener Jaanus Kriisk on sündinud 4. juulil 1964.
2. Jaanus Kriisk seal andmestikus ongi sündinud 4. juulil 1964.
Aga pange veel tähele ühte asja, mis tema nime juures kirjas on: Isamaa erakonna liikmelisuse lõppemise aeg. See on 21. juulil 2025.
Tegin nüüd teile puust ja punaseks, et eksite, kui väidate, et Kriisk on Isamaa liige. Ärge enam suud paksu täis võtke.

 
At 10:55, Anonymous Anonüümne said...

Kui saaks selle know-how, mis siia kommentaariumisse kogunenud on, Eesti spordi hüvanguks ära kasutada, siis vist võidaksid Eesti sportlased kõik võistlused ära.

 
At 11:50, Anonymous Anonüümne said...

Vaat see on nüüd selline juhtum, kus ajakirjaniku instinkt hakkab hagu andma, sest andmed ei kattu. Ajakirjaniku jaoks peab see olema üks magus hetk, kus küsimusi küsida, mitte piirduda ettesöödetuga. Kas Kiisk on endiselt partei piirkonna juhatuse liige vaatamata parteist lahkumisele? Või miks Isamaa ehib Kriiski liikmelisusega end kodulehel edasi? Sotside must raha pani ju tegutsema ja Heinsari (end Pullerits, end Vagabund ja SDE; tänane Isamaa) käest küsimusi küsima.

 
At 12:17, Anonymous Anonüümne said...

Pole vaja rääkida seda, mida igaüks niigi näeb.
Selliseid “mina tean kõike” tüüpe ei saa tõsiselt võtta kuni neil ei ole midagi ette näidata.

 
At 12:18, Anonymous Anonüümne said...

Just, vaevuks vaid “igalalameister” oma teadmisi näpu otsagagi jagama.

 
At 13:57, Anonymous Anonüümne said...

Lahendusi on vaja, mehed!
Jõleda Moabi eluka saab väga lihtsalt kinni püütud järgmiselt:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1390847409707915&set=a.700219962104000&type=3&ref=embed_post

 
At 14:23, Anonymous Anonüümne said...

Jaanus Kriisk on avalike andmete põhjal Isamaa Tartu piirkonna juhatuse liige. Erakonnast ta võib ju olla ametlikult välja astunud, aga igal juhul seostavad kõik tema tegevust Isamaa erakonnaga. Vähemalt veel mitu aastat.

 
At 21:23, Anonymous Anonüümne said...

😎 👍

 

Postita kommentaar

<< Esileht