neljapäev, veebruar 22, 2024

Jaanus Laidvee: Kuidas ma sõitsin Tartu maratonil uue rajarekordi

Seda reportaaži võib alustada eelmise aasta sissejuhatusega, et seekordne Suur Mõõduvõtt toimus jälle väga keerulistes ilmaoludes. Kui kolm varasemat aastat on valitsenud täpselt ühesugused olud – eelmisel päeval sula ja lumesadu, öösel (kõva) lumesadu ja maratoni ajal jätkuv sadu, lisaks temperatuur nulli ümber ja enamus sõiduajast sulalumi –, siis sel korral oli sadu eelneval päeval väiksem, öösel läks temperatuur miinusesse, jäi sinna mõne kraadi juurde terveks sõiduks ning maraton toimus väga kõval, jäisel ja rekordiliselt kiirel rajal. (Parempoolsel fotol loo autor finišis.)

Ilusal päikselisel ja tuulevaiksel pühapäeva hommikul (fotol vasakul) kell 7.40 olin Tehvandi staadionil Skiwaxi määrderuumi ukse taga. Tartu maraton oli mu kolmas võistlus, kus suusad olid määritud fluorivabade määretega. Esimene oli Viru maraton, teine Alutaguse maraton. Lasin Skiwaxil ette valmistada kaks paari, mõlemad pidamismäärdega. Kuna ilm läks sulast miinusesse ja lund juurde ei tulnud, siis polnud kahtlust, et jäljepõhi jääb kõvaks ning väga jäiseks ja ainuke variant, mis sellistes oludes töötab, on kliister. Eelnevalt olin määrdemeister Thomas Kuusile teada andnud, et pangu kliistrikiht õhem kui n-ö käsiraamat ette näeb, sest mulle on oluline hea pidamine maksimaalselt kuni Kuutseni ja seejärel võib jää ka kogu kliistri alt ära olla koorinud, isegi parem oleks, sest edasi läheb nagunii ainult paaristõugetega sõitmiseks.

Suusad käes, suundusin maratoniraja algusesse suuski testima. Esimesel kilomeetril, pärast autoparklat, on väike laskumine, millest piisab, et suuskade libisemisel vahet teha. Laskusin nõlvast mõlema paariga kaks korda, sama paari mõlemad liud sisuliselt samasse auku, paaride vahe aga mitu meetrit. Üllatusin isegi, et väikse kallaku peal saab olla nii suur vahe täpselt sama libisemis- ja pidamismäärde korral.

Paremini töötas sooja ilma suusk, all Selde lihv nr 8, võrrelduna külmema ilma suusa ja lihviga nr 7. Seejärel sõitsin mõlema suusaga vana lasketiiruni, et oleks võimalik tagasiteel mäest üles ka vahelduvat sammu kasutada ja pidamist testida. Sealsel tõusul pidasid mõlemad paarid ühtviisi hästi. Kell 8.10 olid suusad testitud ja valik tehtud.

Viisin võistluspaari stardigrupi, millel nimeks eliit, väravasse, kuid võistlejaid kohe koridori siseneda ei lubatud. Tegemist oli esimese maratoniga Eestis, kus tehti suuskadele fluoritesti. Suusad, uudsete fluorikleepsudega markeerituna tuli ette näidata Epp Paalile (vasakpoolsel fotol vasakul; tema kõrval Vahur Leemets, kelle taga Jaanus Laidvee) või Ülle Viinapuule ja jääda ootama, kas fluori fortuuna on ka suusad fluoritestiks välja valinud. Ei olnud.

Seejärel võttis suusad üle väravalindi vastu peakorraldaja Indrek Kelk isiklikult ning viis suusad märgistatud stardipaigale nr 52. Esimesed 100 stardikohta olid numbriliselt märgistatud (fotol paremal), jagatuna 15 suusajälje vahel (parempoolsel fotol). Ütlesin Kelgule, et ta asetaks suusad maha külgedele – kliister on agar lund ja kõike muud enda külge kleepima – ning need näpunäited kukkusid viljakasse pinda. Tänan!

Seejärel suundusin testil teiseks jäänud suusapaariga kell 8.25 soojendussõidule. Tavaliselt teen 15–25-minutilise soojenduse koos kiirendustega, pühapäeval piisas 15 minutist. Edasi jäi ainult stardi ootamine, väiksed venitusharjutused ja lahti riietumine. Harjutuste vahele tegin ka mõned keppidega sörgid, kuid ühel hetkel suutis küljelt lähenev mees astuda täpselt maapinnale toetuva kepikulbi peale ja kulbi pooleks murda (kepi toru jäi õnneks terveks). See lõi muidugi pulsi üles ja üle huulte lendasid tõenäoliselt mõned „tänusõnadki“, kuid pikemalt põdema polnud vaja jääda, mul on varukepid alati kaasas. Võtsin teised kepid tavaliste kulpidega, mis, nagu hilisem sõit näitas, osutuski paremaks valikuks kui algsed suuremad kulbid, sest ööga oli kepiala kõikjal piisavalt ära külmunud ja kepp kordagi läbi ei vajunud.

Stardist mindi kohe täiega (fotol vasakul), mingit passimist polnud, kuid väga viisakalt ja ühtegi kukkumist, isegi mitte katkisi kepiotsi, ma stardis ei näinud. Rada oli algusest peale jäine ja kohati katsid trassi siledad jääväljad, mis olid moodustunud madalamates lohkudes eelmise päeva sulavee külmumisel. Nende peale oli hooga väga riskantne sõita ja kui vähegi võimalik, sõitsin äärtelt mööda. Suusk töötas alguses kenasti, nii libises kui pidas jäises jäljes hästi ja enamasti sõitsin keskmises, natuke „karvasemas“ jäljes. Tõenäoliselt polnud selle jäljepaari frees nii tugev või parimal viisil töötanud, mis jättis jälgedesse suured jääkristallid ja kui lagedatel oli tuul ajanud lahtist (tuhk)lund jälge, libises karvases jäljes oluliselt paremini. Põhjus selles, et lumi vajus jääkristallide vahele suuresti ära ja suusk libises ikka jää peal, mitte värskelt jäljepõhja lennelnud lumel.

Kuna alates suvest on suusahooaja ettevalmistust seganud erinevad (õnneks küll väiksemad) vigastused, mis pole intervalltreeninguid peaaegu üldse teha lasknud, siis on ka keha võime taluda kõrgema pulsiga tööd väiksem kui näiteks eelmisel aastal. Seetõttu nägi sõiduplaan välja selline, et alustan varuga ja sõidu edenedes vastavalt enesetundele vaatan, kas ja kui palju juurde panen. (Fotol vasakul loo autor stardis.)

Kohe algusest peale sattusin koos sõitma klubikaaslaste Raku (Ragnar Kaasik, fotol all vasakul) ja Emeri Lepaga (fotol paremal). Nad on suusas küll märksa tugevamad – Emeri lõpetas eelmisel aastal kohal 13 ja Raku viimati, kui osales 2021. aastal, kohal 28 –, kuid ka neil on sellel hooajal olnud erinevaid tagasilööke ning nii me üksteise alla liikusime. Emeril oli kuni Matuni veel eriti raske, kuna mootor keeldus töötamast vähegi kõrgematel pööretel.

Juba enne Matut hakkasin aga tundma, et suusaga pole asi siiski päris õige, sest pidamine muutus järjest hellemaks ja aina vähem sai tõusudel vahelduvat sammu kasutada. Üldiselt on see väga keskpärane lugu, kui lähed peale plaaniga järsemaid tõuse vahelduva sammuga sõita, aga pead juba tõusu alguses ümber kohanduma ainult paaristõugetega mäkke raiumisele. Mentaalselt küllalt väljakutsuv ja üldsegi mitte meeldiv olukord.

Pärast sõitu Skiwaxi Tomiga rääkides jõudsime järeldusele, et kuna kliistri kiht oli õhuke ja rajapõhi väga jäine, ka paljudel tõusudel, siis sellistes oludes oleks pidanud panema siiski natuke paksema kihi, kuna puhta jää peal nii õhuke kiht eriti ei saanudki töötada.

Matul olime endiselt kolmekesi koos, minul kohaks 62 (parempoolsel fotol ees). Mida Harimäele lähemale jõudsin, seda selgemaks sai, et tuleb ümber orienteeruda täielikult paaristõukele ja juba Harimäe tõusu algusest alates kuni lõpuni ainult paaristõuge sõiduviisiks saigi. Harimäe tõusul proovisin ka intensiivsemalt tööd teha, kuid varsti adusin, et laktaati hakkab lihastesse kuhjuma liiga kiiresti ja liiga palju. Olemine muutus üsna ebamugavaks ja andsin peagi tempos järele. Harimäe tõusu lõpuosa oli ka kohaks, kus head tiimikaaslased vahe sisse said ja rohkem ma neid ei näinud.

Organiseerisime Suusasemude tiimiga jootmise kõigis TP-des ka sellel aastal. Kuue TP peale oli meil kolm jootmistiimi ehk iga jootja sai joota kahes TP-s. (Fotol vasakul Suusasemude jootjad Reet Savastver, Katrin Lang, Kaie Arge, Nele Laidvee.) Kuidagi juhtus aga nii, et Matu TP-s 12. kilomeetril ja Kuutse TP-s 32. kilomeetril jäin joogist ilma. Tõenäoliselt ei tundnud jootjad mind kohe ära, sest sarnaseid kombesid on tõesti palju ja seetõttu ei astunud õigel ajal rajale lähemale ning nii ma jootjate ahelikust (mitmetel tiimidel on oma jootjad väljas) niisama läbi sõitsingi. Suuremat tagasilööki need kaks „nulliringi“ õnneks ei põhjustanud, kuna nii viimaste päevade kui maratonihommiku energiatarbimine olid piisavalt organismi täis laadinud. (Fotol all paremal jootjate punkt.)

Sõidukiirused olid seekord suured ja rohkem või vähem ärevaid hetki oli kindlasti kõigil, eriti koos suurema pundiga laskudes. Mul oli kaks tõsisemat momenti. Esimene Harimäe pikal laskumiste kaskaadil, kus laskusime kaheksase pundiga. Mina esmalt taga lõpus, kuid kuna teadsin, et mul on pundi parim suusk, siis astusin kohe laskumise alguses rivist vasakule jäävale rajale ja hakkasin järjest meestest mööda libisema. Lähenedes järjest pundi kolmanda meheni, hakkas see üha rohkem jalga väristama, käsi ja keppe laiali ajama, milledest vasakpoolne ulatus paraku üle minu raja. Hõikasin küll, et võta kepp eest, kuid kuna näha oli, et mehel endal on väristamisega juba nii palju tegemist, siis väga koordineeritud liigutusi loota polnud mõtet ning temani jõudes olin sunnitud endale parema käega teed tegema.

Kuna minu (vasakpoolsel fotol ees) kiirus oli kõrvalsõitja omast suurem ja jälg täielik jäärenn, lisaks väga jäine jälgede vaheline ala, polnud palju vaja, et see tee tegemine mind natuke tasakaalust välja lõi, niivõrd jäisel pinnasel seda taastada ei suutnud ning kukkusin paremale tuharale maha. See on see siksakiline koht 20. kilomeetril, kus laskumise alguses keerab rada vasakule, siis paremale, uuesti vasakule ja seejärel pika lauge paremkurviga lõpuni.

Vahetult, 150 meetrit enne kukkumist saavutasin sõidu maksimaalse kiiruse 54 km/h. Kukkumise hetkel oli kiirus 45 km/h. Hea pauk käis ja esimene mõte oli, et kepid seda küll üle ei ela ning siia sõit lõpebki. Kuid pärast seisma jäämist ja uuesti jalule tõusmist tundus mu suureks üllatuseks kogu varustus terve olevat ning lükkasin ennast uuesti liikvele. (All parempoolsel fotol varukepid jootjate juures.)

Selge oli aga, et hea punt, seitse meest, oli läinud ning jäin üksi. Päris minutit sellesse pauku ei jäänud, aga üle poole minuti kindlasti. Rütm õnneks väga ei kannatanud ja sõitu sain jätkata normaalselt. Ande TP-s 23. kilomeetril olin kukkunud 78. kohale.

Rohkem suuremaid vahejuhtumeid kuni Hellenurmeni polnud. Pärast Peebut sain kokku noorsportlase Päär Suursillaga, nr 35, ning tulime pea kogu edasise trassi koos kuni finišini. Ta küll üritas korduvalt, sai paariks minutiks ettegi, kuid pikas lõpuspurdis jäin peale mina. (All vasakpoolsel fotol Suusasemud pärast Tartu maratoni lõpetamist.)

Teine ohtlikum koht oli umbes 50. kilomeetril, enne Hellenurmet. Tegu paremkurviga laskumisega, kus keskel jääväli, mis tekkis vaatevälja küllaltki äkitsi pärast kurvi ja mida tuli igal juhul vältida, selle asemel, et seal suure hooga riskida. Sai põigata kas paremale või vasakule. Kuna olin vasakpoolseimas jäljes, siis üle täiesti jääs jälgede paremale põigata ei tundunud üldse hea plaan ja valisin vasakpoolse rajaääre. Häda oli aga selles, et see oli väljapoole kaldega ja ka väga jäine ning oli õnne, et sealt välja ei libisenud, sest suusk seal peal praktiliselt ei kantinud. Hiljem võis lugeda, et korraldajad saatsid sinna hoiatajad ette, et hoidke kindlasti paremale sisekurvi, seal rohkem kanditavat pinnast, kuid minu läbimisel seisid seal ainult lumi, võsa ja jää ning nagu kuulda sain, sõitsid nii mitmedki otse võssa.

Geele oli mul kaasas kolm, aga viimaste päevade ja maratonihommiku energiatarbimine, lisaks rajal joodud koos geelidega spordijoogid tähendasid seda, et ühtegi oma geeli keha seekord ei vajanud.

Elvasse jõudsin 83. kohaga ja ajaga 3:00.26, mis tähistab mu uut rajarekordit. Keskmine kilomeetri läbimise kiirus oli 2.52. Samas oli pulss kõige madalam, millega olen Tartu maratoni sõitnud: keskmine 144 lööki, maksimaalne 160 lööki minutis.

Suusasemudel oli kokkuvõttes väga hea päev: kaks meest poodiumil, Taavi Kaiv neljas ja Andres Juursalu kuues (ülemisel vasakpoolsel fotol) ning võit Estoloppeti tiimide arvestuses (top100-s oli 11 Suusasemu). (Parempoolsel fotol naiste parimad, 3. koht Suusasemu Tatjana Mannima.)

Fotod: Margus Ansu, Postimees/Scanpix (fotod 2, 3, 6 ja 7), Sportfoto, Nele Laidvee ja Katrin Lang, Tartu maratoni Facebooki avalik galerii

Aituma kirjutamise vaeva eest. Lugemine läks kiirelt, ju vist oli igav sõit : ) Edaspidiseks soovin sama kiiret rada ja siis saab ka 3 tunni klaassein purustatud!
Kui juba suvest saati vigastused kimbutavad siis mis läks valesti? Võiks teha lausa eraldi sissekande, võibolla oleks huvitav ja õpetlik lugemine.

Priit, kas Sinu suur fluoriteemaline ažiotaaž päädib kokkuvõtva info kogumise ja jagamisega ka või jääbki kõik õhku rippuma? Kas kellelgi jäi startimata, paljud finišis põrusid? Finišibussis räägiti, et üks härrasmees pidi stardist loobuma testi järel. Samuti, et üks auhinnalisele kohale tulnud naine testis põrus, aga Kelk piirdus noomitusega.

Laidveele kummardus, korralik sooritus ja hea lugemine!

Andrus näeb poodiumil välja nagu irvitav kährik. Vabandan tema talendi austajate tunnete riivamise eest. Jaanusele aga aitähh.

Joogi hulk pakub küll huvi, et palju siis rajal vedelat sisse sai kallatud, et kõik 3 oma geeli alles jäid. Lisaks tatistamine, kas läbi suu või nina? Raporteeritud geeli kogusega ja eeldatava võimaliku joogi hulgaga jõuaks ma vaevu Harimäe otsa ja sedagi oluliselt madalama tempoga. Lisaks suusa lipe. Mis selle suusa siis lippama pani, kas lippamise määre või puhtalt muster? Ma sain maksimum kiiruseks Harimäe kõige kiiremas jupis 50 km/h. 55km/h oli helesinine unistus, võib-olla hea paaristõuke seeriaga künka otsas oleks see isegi olnud tehtav aga laskumisest peab ikka mõnu ka tundma ja mõnusam on alla jõuda, kui keha laktaati täis ei ole mis kepsud värisema panevad.

See oli rohkem võistlus iseendaga. Laidvee suguselt bõkilt, vaata kui võimsad reie lihased oleks oodanud võitlust mõne vastiku sakslase soomlase norralasega, või rott liberastiga keda oli kindlasti maratonil palju esindatud. Ise verest tühjaks tilkunud aga võidu koju toonud.

Tegelikult tahaks mõnelt kissellijooja tasemega suusatajalt lugu saada, aga otsides leidsin, et KJ on selle juba kirjutanud. No olgu siis. Tundub, et üsna emotsioonitu sõit oli kõigil seekord. TM osalejate arv siit küll ei kasva, isegi lühema maa oma mitte. Üllatavalt õigustas end avaliku raja sõidu ära lõpetamine ja laupäevane vabasõit - rahvast kõvasti rohkem kui avatud rajal tavaliselt.

Pealkirjast paluks küsimärk ära koristada, muidu võib seda lobedat teksti küsimusena võtta, mida see aga sugugi pole.

Harimäe laskumise kukkumise nahka 3h alistamine läkski.
Suuskade külili panemise veidrust polegi varem tähele pannud.

Siin eespool oli just, kogukonda ei huvita mis määre ja lipe, kogukond ootab tulist võitlust, vaenlane langeb ja oma kabaali mees Laidvee võidab. Vaadake Rein Taaramäe lugusid, kas võit või kaotus vahepealset ei ole.

At 16:30, Blogger Jaanus said...

12:55, rajal jõin neljas TP-s ehk 4 topsi jooki. Ühes topsis oli vast 150 ml.

Tatistamine käib suusamehel ikka läbi nina! Nii palju võiks olla koordinatsiooni ja tasakaalutunnetust trennides tekkinud, et kepiotsaga nina veriseks ei tao ning nina-meetod on kindlasti palju meeldivam võrreldes sellega, kui kõik mis vähegi seal leidub, kurku luristada ja sealt mööda keelt maitseelamuste saatel välja libistada...

Suusa lippe teeb kõige suuremas osas ikka suusk ise (spetsialistid vist nimetavad suurusjärku 80% ringis?), seda näitas hästi ka hommikune test, kus kõik muud tegurid olid samad, erinevus oli vaid suusas.
Tõenäoliselt oli ka muster nendesse oludesse enam-vähem sobiv ja olen kindel, et Skiwax oskas parima määrdevariandi ning struktuurigi kohapeal testides välja valida ja alla lükata.

Jaanus, kui kaua suusad jäljes pidasid ehk millal tuli minna tõusudel üle vahelduvsammult paaristõukele?
Kas pidasid paaristõukeid kiiremaks tõusuviisiks kui käärsammu jooksmist?
Kuidas võrdled ja iseloomustad pikal rajal esimese poole olusid (pidamine, libisemine) võrreldes raja teise poolega?

At 16:49, Anonymous Skinnisõber said...

Kiselli jõin ühe või kaks topsi ja sain aru, et sellega mind ei võlu ja lõpuni panemiseks ma sellest piisavat energialaksu ei saa. Edaspidi vältisin seda valikut.

Aga. Tegelikult oli nii. Mulle meeldib rohkem nagu uisusammuga mäkke minna, kuidagi naturaalsem värk ei ole mingit pongestamist ja hüppamist jalalt jalale, eriti kui tahta tempokalt põndakust jagu saada. Seetõttu siis kõigepealt uisusõit.

Kahjuks suusa muster ei sobinud oludega ja polnud ka täiendavaid paare kaasas, millest ässade kombel valikut teha. See mu ainus terve uisupaar.

Kuna plaan oli ka pikk sõit läbi teha, siis oli vaja kõike hästi rahulikult võtta, et nagu kindla peale minek. Esimene mägi ja juba rajad koos. Tuusad blokkisid mind kuhugi kahe kolonni vahele ja sealt oli vaja teha tükk aega teed, et käte asemel ka jalgade abi kasutada mäkke lükkamisel.

Kui esimesed tõusud läbi ja rada põhidistantsiga kokku läks siis oli pulss kõrgustes ja tunne maru kehva. Proovisin natuke tempot alla lasta aga sellest polnud suurt abi. 6 kilomeeter vaatasin, et pekki, see sõit jääb küll pooleli ja tõmbasin tõusudest hästi rahuliku sammuga üles, no uisk ei sobinud kohe kuidagi. Õnneks tuli kohe ka TP kus sai iiveldama ajavat mustikat ning kiiresti sai otsitud jõujooki selle asemel. Korralik turgutamine ja siis avastasin, et vintage rada oli mõnusamas konditsioonis kui uisu rada ja paaristõuge aitas ülejäänud osas edasi. Pidi ju tulema kerge sõit Palule. Tühjagi ta kerge oli, suusk lihtsalt ei lipanud. Ainuke rõõm oli siis kui rada täitsa jääs oli, siis nagu liikus. Palul veelkord laadides ja siis oli juba selline lõdva paaristõuge lõpuni.

Need lombid. Enne Palut lõid lombid vett üle pea sellise hooga, et tekkis kartus, et kui see põllult tulnud soga suhu sattus, äkki lööb veel järgmiseks päevaks kõhu lahti. Pool maad oli igatahes nii, et saapas oli vesi tänu lompidele nii kõrgel kui see mahtus. Õnneks olid topelt sokid ja all oli lihtsalt vesijahutus. Külm ei hakanud aga väga imelik tunne oli kui jalad ujusid saapas siia sinna. Finišis oli aga juba selline tunne tänu paaristõugetega tööle, et pikk maa tuleb ka ära teha, ilma kahtluseta.

Uuel päeval oli määrdeks miski heledam pehme fluoriga vaha, mille juba eelmise hooaja lõpus targu uutele skinidele alla panin ja reedel maha nühkisin tsikeldades ning harjades. Seejärel läks laupäeva õhtul peale fluori vaba kiirmääre balloonist Swixi arsenalist. Ega me mõisa peale ei sõida ju. Müüa andis garantii 30 km-le. Noh jah. Peaasi, et Harimäelt alla see kestaks täie vungiga, saab puhata ja nautida pikka liugu ilma põndakutest üles kühveldamata. Järgi oli veel 6 SIS uue vormula geeli ja lisaks maratoni Enerviti sõidupakett. Kõik sai raja peal otsa ja Hellenurmes tuli leppida ainult korraldaja jõujoogiga. Ma ei mõista, et kuidas need esiotsa mehed hakkama said, kas tõesti tegid nn carbo laadimist? Ise ma sellega ennast küll ei vaevanud.

Põhisõidu stardi teine laine oli maru uimane, nagu tavaline, siis pidi hoidma head distantsi ning lisaks keppidega ka pidurdama, et mitte otsa vajuda eesmistele. Ansumäe otsa ronides selgus, et eelmisest päevast olid käed valusad ja tempokalt ei tasunud põndakuid rünnata. Paaristõukega tuli olla tõusudel ettevaatlik aga kuna skin pidas siis väga mugav oli lasta üles vahelduv paaristõukelise stiiliga. Suurema momendi sai jätta jalgade tööle ja kätega tuli vaid lõdvalt hoogu hoida. Ansumäe nõlval oli juba esimene tropp. Sinna minnes tuli kasutada sahkpidurit, et pundile mitte sisse lennata. Lasin eelmistel allapoole kaduda ja vaatan, et mida pekki, mehed sõidavad peaaegu püsti alla. Selge, siis tuleb oodata natuke kauem nõlva peal. Ühesõnaga sain alla nii, et tegin ennast ka lõpuks hästi suureks, nagu langevari ja saingi Ansumäelt nõnda alla, et ei pidanud rada enne järgmist kurvi vahetama.

At 16:50, Anonymous Skinnisõber järg.. said...

Siis läks sõiduks. Rada lippas maru hästi. Kõik rööpad olid rööbaste moodi ja polnudki laiali tallatud kuigi juba 1500 nägu oli sealt üle käinud. Sai otsitud, et kas kuskil lippab paremini, sest millegipärast mõnel laskumisel ei olnudki mul pundi parim lipe. Noh võis ju olla, et poisid olid oma suusad korralikud ära fluoritanud aga sõidu alguses kontrollisin tihti erinevate radade libisemise omadusi. Proovisin ka raja vahetusel nii öelda uisusammuga naturaalse lume lipet ja see oli maru kehv, rennis oli ikka üle prahi ja rennide lippeomaduste vahe oli suhteliselt väike, kuid aegajalt siiski oli märgata, et mõnes kohas on lipe parem. Seejärel juba jälgisin, et ma oleks selles rennis, kus visuaalselt tundus olevat tihedam kepipistete jälg kõrval, see võinuks lipata paremini vähemalt tänu eelsõitjate poolt tehtud silumise tööle. Esimene TP tuli täiesti märkamatult. Matu TP laudu vaadates olid kõik umbes. Eelmise päeva praktiline kogemus oli, et paremalt viimane laud oli kindel valik, sealt sai ikka kogu kraami kiiresti kätte ja oma geeliasja ka ära ajada. Seekord oli ka see laud rahvast täis. Aga laua lõpus oli miski hõredam koht kuhu paistis olevat soodne võimalus oma boksipeatuseks. Sain sinna seisma ja olin juba valmis haarama geeli kui vaatan, et meeter eespool jälgib mängu hr president. Selge, sellest siis see hõredam koht seal... Teisest küljest elu võimalus paar sõna juttu ajada ja pilti teha enne kui ennast hea ja paremaga kostitada. Igatahes tuju läks heaks.

Järgmine mälupilt oli Karu kauss. Nii pikka lipet pole minu suusad seal varem teinud. Kuhugi sinna kurvi taha, enne kui keppidega oli mõistlik hoogu juurde anda. Harimäe tõus oli natuke nigelam, kuna ma ei saanud aru, et palju seda veel on vaja teha, sest käed ikka kippusid valutama ja kohati tuli minna päris vahelduvsammule üle. Lõpuks viimane põndak ja tehtud see oligi. Seejärel viimaste aastate kiireim laskumine Harimäelt ja edasi poolele maale. Lühikese rajaga ühinemise kohal võtsin lisapausi koha ja sisse läksid Enerviti 2 suuremat geeli. Tegelikult oli ju väga lahe. Olin jõudnud sellesse punkti kõvasti enne lühiraja starti. Seega edasine rada oli sama kvaliteetne nagu ennegi ja polnud vaja täiendava rahvahulgaga koos pusida. Küll aga oli selge, et Enam kätega väga ei tahtnud paaristõugetesse tõusudel panustada. Seetõttu oli üldjuhul ikkagi tõusude võtmine edaspidi suhteliselt rahulik. Samas skinn pidas ja jäljest astusin välja eelkõige siis kui jälg oli juba liiga pudiseks trambitud või oli tõusunurk liiga järsk. Kõik lombid mis eelmine päev pritsisid oli kenasti ära jäätanud. Ja mis kõige olulisem alates ühinemise punktist teadsin, et kui õiget libisevat jälge ma tabada ei suuda, siis tuleb valida kahe parempoolse jälje vahel. Need toimisid päev varem ilma probleemideta ja suure tõenäosusega olid nad sama head või paremad ka põhisõidu ajal. Palule laskumine oli tänu sellele teadmisele maru lihtne ja üli kiire. Kuivõrd jääl tuli teistest ka mööduda, siis mõnevõrra tuli tempoga piiri pidada, et korralikult rennist renni saaks liikuda.

At 16:50, Anonymous Skinnisõber järg... said...

Palult edasi aga tavaline paaristõuge. Mingid sellid veel läksid mööda kui otsisin õiget libisevat rada aga edasi tulid kõik ikkagi selg ees vastu. Läks sõiduks. Lipe oli hea. Mitmeid kordi keegi jõudis hea tempoga laskumise alguses veel kõrvale tõmmata aga siis sai lihtsalt pardi asend korrektselt sisse võetud ja edasi kiirendas suusk juba nagu püssist kõrval libistajast mööda ja ees juba vahelduvat sammu kasutavatest suusatajatest samuti. See tegi tuju maru heaks. Täiesti nagu iseliikuvad suusad. Kohvipunktist veel viimase turgutava lonksu haaranuna proovisin õnne kõige parempoolse rajaga ja seal oli hüperlipe. Sisse läks tihe paaristõuge ja kohati oli tunne nagu F1 roolis või Oti Hyundai roolis. Eks tänu sellele, et puude rivi oli suure kiiruse juures väga lähedal ja kohati oli jää selline, et ei tea kuhu suusk viib. Finiš oli kiire ja tunne oli selline, et võiks tagasi ka Otepääle veel suusatada ehk siis ei tekkinud sellist tunnet, et ma andsin endast kõik ja kõik jäi rajale. Ma võin öelda, et see oli kõige kergem Tartu Maraton, mis ma kunagi sõitnud olen. Suured tänud muidugi rajameistrile, super töö. Mis puutub 10 km enne lõppu olnud jäisesse paremkurvi, siis kuivõrd ma juba eelmise kogemuse põhjal istusin paremas servas jäärennis, siis hoog oli nii suur, et polnud aega seal uurida, et mida vasakus servas rahvas võpsikus ja raja ääres toimetas. Tegevust seal oli aga mitte midagi sellist mis paremas servas oleks kuidagi seda kurvi läbimist häirinud või tähelepanuväärseks teinud.

Ometi üks nauditav ja emotsioonidega ülevaade lihtinimeselt, aitüma! Jutt viis lausa end juba mõtetes rajale.

At 17:14, Anonymous MargusM said...

Aitäh Skinnisõbrale, siiani parim maratoni kirjeldus.
..ja tunnustav õlalepatsutus, mees sõitis uisu- ja klassikaetapi, tubli!

At 17:56, Blogger Jaanus said...

Priit, 16:43
Umbes kümmekond km pidasid normaalselt, aga enne Matut hakkas juba selginema, et Harimäele vahelduva sammuga tõenäoliselt ei tõuse.

Kui vähegi jõudu on lükata, siis paaristõugetega mäkke on palju mugavam liikuda kui joosta, eriti mittepidava suusaga, sest tagasi hakkab suusk liikuma mingitel hetkedel nagunii.
Ja kui jõudu on, siis on ka kiirem.

Väga libisemine ei muutunud, kuna sulaks ei läinudki kuni lõpuni. Lihtsalt Palult edasi oli oluliselt rohkem kehvemaid, õhemaid ja määrdunud kohti ning tark oli mitte nende peale sõita ja mööda laveerida, siis polnud ka erilist lippe kadu.

At 22:13, Blogger Ain Veemees said...

Jaanusest ca 1 min tagapool oli sõit sama igav, eest startides on tempo tavainimesele ikka liig.

Kogukond enne maha ei rahune kuni Kägu pole oma lugu üles lükanud. See saab hirmus olema.

At 07:44, Anonymous Filoloog Mirjam said...

Kas Kägu üldse sõitis? Mina hakkasin kahtlema.

Kus Kägu lubas, et sõidab? Temas on rohkem roosa udu sisu kui jõulist vintsket muskulatuuri. Olete näinud maailmameistreid või olümpiavõitjaid Käo moodi kribamas peenikest teksti? Ei. Nemad jutustavad kui mikker on nina all. Käol läheb aga kogu aur märkide toksimisele. Füüsisele jääb järgi lahja udu.

Mis mind pani sõidu ajal imestama, et nii vähe kukkumisi ja kepilõhkumisi oli.
Enne starti prognoosisin, et selles osas tuleb oluliselt karmim sõit.
Tõenäoliselt taga pool kukkumisi ja jõkkesõitmisi oli rohkem, külakuhjasidki või kuidas kogukonnal selles osas kogemus oli?

Kas kuskil on näha ka värsket videomaterjali TMi kuulsast Ansomäe laskumisest ja teistestki kiirematest kohtadest. Ja osalusvideod?
Kui keegi siin jagaks, oleks kogukond kindlasti tänulik.

At 12:28, Blogger Toomas said...

Kägu pani kõva tulemuse aga parem vist kui ta ei jutusta teil läheb vesi lahti seal allpool otsa.

Starditud I grupp, kolmas rida, sõidetud kogu trass 200 +- kohal. Ei näinud ühtki kukkumist.
Enne harimäe tõusu oli küll kulp maas ja ka üks mees lükkas ennast murdunud kepiga üles.
Rohkem ei miskit!
Videolt vaadates läheb Ansomäel lappama ca 400 numbri pealt - ei jõuagi ära imestada, kuidas sirge raudtee jälg sellise kaose juba seal tekitab.

Oleks Kägu kõva, kukuks ta siin juba ammu. Moraal on, et Kägu peale ei saa kindel olla.

Kägu teeb trenni mitte ei mölise siin koos sitakottidega.

Kägu kaebles tolle negatiivse kaldega jäise kurvi üle. Kogu emotsioon. Suusameeste, v.a skinnisõbra, juttude resümee on: kui tahate emotsiooni, siis vahtige ERRist laskesuusatamist.

Kuskilt jäi silma selline emotsioon:

Kui ikka eesoleval sõitjal jalad võbelevad all, siis on mõistlik valida teine rada, et mitte sattuda võimaliku kukkumisse.
Kui nad seal lihtsalt enda ja publiku lõbuks ukerdaks, poleks hullu, aga nad tirivad ju endaga kaasa ka need suusatajad, kes ilma kõrvalise "abita" suudaks püsti jääda. Milleks sa ronid suusamaratonile, kui puudub elementaarne suusavalitsemise oskus? Sama hea, kui minna piduriteta rattaga rattarallile, lootuses, et ehk midagi ei juhtu, kuna üksi tasasel maanteel vändates sai ju nii hakkama küll.

Kui ikka sihikindlalt oled kõik särgid ja värgid ära teinud, siis rajal liikumine on eelkõige tuulevuhin kõrvus ning puhas nauding, et suusk ei anna tagasi, paaristõuge viib edasi ja kui saad juba väikese kallaku peale, siis gravitatsioon liigutab sind pikalt-pikalt ise - mitte midagi tehes, lihtsalt suuskadel istudes ja passides. No kuulge, mis siin igavat on kui vaatad, kuidas suusarada väänleb ees nagu lõgismadu, üles alla, vasakule paremale, koguaeg on põnev. Igav on ainult Antarktikas.

:))

👍

Mehed, võhmameest Ligi pekstakse. Kogukond peab koonduma kaitseks ja vastulöögile. Suure kõhuga Lumehelbekesed seal volikogus

Õige võhmamees profülaktika mõttes korra päevas lasebki ennast peksta. Ainult nii sünnivad tõeliselt karastunud mehed, kes isegi kui kukkumise tagajärjel lõikab põlvist saadik jalad alt Suurel Mõõduvõtul tulevad ikkagi lõpuni.

Isegi märgade pükste, sokkide, munade ja kottidega tulevad tõeliselt karastunud mehed Suurel Mõõduvõtul lõpuni!

Ja kuidas ise, kas tulid lõpuni?

Head meestepäeva kõigile!

Tibla sai sõna sekka öelda.

No näed: Suure Mõõduvõtu vaim elab ja emotsioon pulbitseb.

Otepääl toimub MM ja ükski telekanal ei edasta live pilti. Täitsa ajuvaba ikka...
Kül tehakse naljanina ultrakatsumustest saateid jpm....aga MM nagu lastakse vaikselt mööda nagu Rannu ümber paisjärve suusasõit oleks.

Maailm on mm-e täis, kõiki ei jõua jälgida. Hea kui tulemused teada saab. Entusiastid võivad kohale minna ja ettekanda kogukonnale.

ERRi portaal kannab ju üle Otepää MMil toimuvat.
Saab vaadata ja kaasa elada, isegi kommentaarid peal, pole häda midagi.

To 22.16 ERR spordiportaal edastab Juunoride ja noorte laskesuustamise MM i. Ilmaasjata kiunute kodanik.

ETV, ETV2 ei kanna üle MM-i...või ma tõesti magasin maha midagi.

Vales kohas hädaldate, see pole laskesuusablogi.

Palju õnne, blogi peremees ja kogukond.🥂
Oleme õigel teel, Elagu Eesti! 🇪🇪

Pulleritsu blogi pole küll laskesuusa blogi aga kui Talijärve asemel oleks olnud Brita Kaasik vahest oleks pronks ära paugutatud ja ajalugu valmis tehtud?

Blogi peremehele ja kogukonnale palju õnne ja suurte munadega meestele kes raskustest hoolimata Eesti asja edasi trügivad suur tänu ja hed

Nali? 3 ringi miinimum.

Ilusad soovid, pisar tuneb silma, elagu kentuki poisid, head aastapäeva!

11:53 - kes on Talijärv???

Ei kaasik poleks kindlasti välja vedanud, kui siis kuusik või tammik

Õige mehed paneme edasi ja paneme tagumiku valmis ka uuel aastal saab pizduleid kui palju mölisete.

Hääd vabariigi sünnipäeva, spordimehed!
Kas keegi suuska, jooksu, ratast, laskesporti, päevanorm samme täis tegi? Või oleme ühtselt ja rõõmsalt pidupäevalaua taga, ah?

Tegin hommikupoolikul saabunud vihmas 12 km, klassikat, absull ei pidanud. Pärast olin päris laip. Laidvee tegi 40 ja pool. No on Loom!

Palju õnne kõigile Eesti Vabariigi aastapäeva puhul! Pikka iga kõigile, sh meie vabariigile!

Alutaguse maratoni võitja, norrakas, soovib ka meie vabariigile õnne. Tubli mees järelikult! Lisaks hea nõuanne, mida Padre ja hr Laidvee demonstreerisid.

Heas pidupäeva! Tänud Jaanus. kas Vasa plaanis ka sel aastal.Tean et päris mitmed võhmamehed võtsid sel aastal TM ette paaris ja ei kõrbenud. Ei teagi nüüd, endal kliistrita pidamist TM polnud. valmistan ka ise vaasaks kahed suusad … aga kuidagi ei julge seda ikka ilma kliistrita ette võtta. Jõudu, kes homme Tallinna Maratoni stardis. Tegin ka ise 40 Kõrvemaal paaris. Rada super, kliister Krt ei pidanud

Mehe krt suusahooaeg on läbi! On aeg rattad keldritest ja garaazidest välja ajada.

Vaadates Tartu maratoni fotosid, siis nii mõnigi Suusasemu oli otsustanud sõita uisusuusaga ja klassikasaabastega. Miks? Uisusaabas peaks andma oluliselt paremat tuge ja tegema lihtsamaks rajavahetused jms manöövrid.

Vara veel. Tuleb Haanja ja tuleb tõenäoliselt muudki.

Homme on ka Tallinna maraton, st et sõite veel omajagu. Idas ja Haanjas jätkuvalt lund korralikult.

Klassika saapaga saab uisu suusaga paremini tõusudest üles joosta, st ei eksi sammus

Kui moto on double or nothing, siis mis tõusudest üles jooksmisest me räägime? Paaristõugetega tuleb lükata. TM profiil pole nii raske, et oleks kuskilt vaja üles joosta. Ski Classic sarjas ei sõida keegi uisusuusa ja klassikasaapaga.

At 10:02, Blogger Jaanus said...

Vasa on plaanis, 21:33.

Eks see ilma pidamiseta sõit taandub sellele, palju on kätes ja ülakehas jõudu ning kui efektiivne on tõuge.
Miks sel TMil polnud paaris väga kõrbejaid, oli see, et rada oli niivõrd hea libisemisega ja mäkke seetõttu oluliselt lihtsam lükata.
Kes ennast paaris väga kindlalt ei tunne, see peabki eelkõige ilma ja rada vaatama, kas minna või mitte.

09:05 - sulle vastavad vast meie paaristõukespetsid ise.

Kes on vabariigi paaristõuke kunn? Kägu on aga kes on tema selja taga 2-3 ?

Panin paaris,kahes kohas jooksin kuuske,uisusaabastega.

Jaanus, kui saladus pole, siis mitu paari suuski Sul on (klassika ja uisk)?

At 10:44, Blogger Jaanus said...

Võistlussuuski on 5 paari. Mõlemas stiilis külma ja sooja ilma suusk, lisaks klassikaks zero suuski.

Jaanus. Lugesin uuesti läbi su eelmise aasta Vasa sissekande. Väga kasulik lugemine, kes planeerib minna. Kommentaarides on ka juttu klassika v uisu saabas. Pean tunnistama et ka mulle istub klassika saabas paaristõukeks paremini. Praegu prognoosib pilvist ilma, öösel kerge miinus, päeval +1. Planeerid ka sel aastal minna paaris v see on viimase päeva otsus. Tuleb kiire kiire sõit ja tõenäoliselt jääb mul endal saavutusmedal jälle mõne minuti kaugusele;)

At 10:46, Blogger Jaanus said...

*zero suusk

At 10:53, Blogger Jaanus said...

Tänan hea sõna eest, 10:44!
Millega Vasal peale lähen, see on jah viimase õhtu otsus.

Padre laksib hästi paaristõukeid nagu vene koolkonna parimas stiilis trahh ja trahh. Kägu vastu muidugi ei saa Kägu paneb nagu Vegard Ulvang tsahh tsahh suhh.

Padre ei käi Vasal selle pärast, et Moab on parem.

Ski classics sarjas pea 100% sõidab kombisaapaga, uisusaapaga ei sõideta, kuna tald ei paindu (kogu ulatuses carbonist). Suusasemud sõidavad samuti kombisaabastega. Samas 4 koha saanud Taavi Kaiv sõitis klassikasaapaga. Klassikasaapaga on paaristõuke tunnetus parem, tõuse on parem sõita, samas on see ebakindlam kurvides, rajavahetustel, laskumistel, eriti suur vahe on jäljest väljas sõidu puhul. Ski classic prosarjas on kiirused nii suured, et seal ei sõida keegi enam klassikasaapaga. Kummaga tõusul kääri joosta parem on, keeruline öelda. Kuna pidamist all ei ole, tuleb joosta sirge jalaga (muidu läheb suusk all libisema) hüpates nagu part jalalt jalale, ilmselt võib kombisaapaga olla ka mugavam tõusul kääri joosta. Suusad - sõidetakse enamjaolt DP ja uisusuuskadega, suht vähe klassikasuuskadega, viimased on rajavahetusel kurvides ebamugavamad, samas viimasel TMl olid väga heade lipetega just sulailma klassikapaarid. Kõik sõltub oludest.
Emeri

Just. Klassikamaratonidel on pidev rajavahetus (uisusamm) oluline element - uisusammu on parem ikka toekama saapaga võtta.

Suured tänud informatiivse kommentaari eest, Emeri! Varustuse teema on väga huvitav. Idee kas või Suusasemude blogi uueks postituseks - milliseid suuski omatakse, kui tihti suusaparki täiendatakse ja kuidas valimine käib?

Kuidas Tallinna maraton täna? Kui keegi käis vüiks paar rida kribada!

Ma vaatan et pinge läheb suusameeste peale ja võhmamehed unustatakse sootuks pildist välja. Pullerits ole ikka erapooletu ja toida võhmamehi triatloni mehi ja naisi võrdselt. Laidvee on kõva mees ja feimi saanud küllalt. Teised tahavad ka

Laidvee on kunn suusatab jookseb ja toob Eestimaale feimi. Võtke eeskuju sitakotid. Norrakatele kaotab aga sakslasi võidab ja see on õige.

At 18:07, Anonymous Mati, treener said...

See on Suusablogi, 17:48!
Teie kentsakas mure jääb mulle, vanale suusamehele, täiesti hoomamatuks...

Kord olin Austrias vaatasin võistlust üks tüüp sinimustvalges kombensoonis pani nagu torm, järgmised tulid alles 5 minuti pärast. Õhtul vaatasin internetist kes see hirmus vend oli. Laidvee!

Pullerits paugutab Moapis, Laidvee Austrias nii ongi õige. Sinimustvalge peab heiskama Berliini riigipäeva hoone torni.

Sel ajal kui võhamehed on hõivatud Berliini riigipäeva hoonega, heiskab Varro koos oma geelisoenguga sõbraga Pika Hermanni torni vene föderatsiooni lipu.

19:22 nii on vaene Varro on täiega veeremas kurat teab kuhu, idioot saarlase Mati Väärtnõuga sama rehv

Varro on Kägu sõber.

Sitt sõber. Sitad sõbrad

18:22 Pulleritsut ja Laidveel jäävad käed lühikeseks. Ainus mees kes suudab Berliini vallutada ja hanssudele päkad silma ajada on kes? Kägu, aimasite kindlasti isegi

See aeg kui te siin lõugu lõksutate ja tühja juttu ajate, ehitab Kägu vanadest suuskadest imemasinat ning küll te siis näete kuidas Berliin ja Moskava ühe hooga ära võetakse.
Kõvemad paaristõuke mehed nagu Laidvee, Pullerits ja Kunts võetakse meeskonda massinale hoogu andma.

Aitäh, Emeri Lepp ja Jaanus Laidvee, väga asjalike ja kasulike kommentaaride eest!
Näeme noist seda, et meestel, kellel on sisu, on alati midagi sisulist öelda; nemad niisama mingi käotamisega siin keskkonda ei risusta.
Edu, Emeri ja Jaanus, järgmisteks startideks!

Ilane ja prssepugev padretamine siin blogis on sujuvalt asendanud mingi niisama käotamisega. Kas pole kahepalgeline, et esimest tüüpi loba Pulleritsu teps mitte ei häirinud ja kriitikat ära ei teeninud.

Padre annab alati kiire, asjakohase ja õiglase kriitika, kui on kriitika koht!

Padre annab jah.

See on padre blogi ja padre teab, mis teeb, mida ütleb ja mõtleb. Kõiksugu ilased kaagutajad siia ilmunud.

Lõuapoolikud ja padretajad nautige sõitu parem - https://www.youtube.com/watch?v=VBPUtKpuWPo Tartu Maraton 2024 Rando kaameraga.

Kogukond aitab blogil silma peal hoida. Padre üksi ei jõua tal palju tegemist ja töid.

Mina avaldan Padrele tänu et ta on hellalt hoidnud ja kaitsnud vabariigi spordimeeste ja võhmameeste au ja kuulsust ennastohverdavalt oma nahka säästmata. Ka amatööride ja sitakottide

Padre töönädal kestab kaheksa päeva. Tööd ja lolle on viimasel ajal liiga palju siginenud, et jõuaks vähema ajaga asjad korda aetud.

Padre käest saate korraliku peapesu.

Padretamine ja kägutamine läheb siis lahti, kui teema on ammendumas. Nii et paluks Padrelt uus teema kogukonnale puremiseks anda.

At 17:02, Blogger AlarS said...

to 09:05. Ei tea su nime ega kui tubli suusataja sa oled, aga kõiki harrastajaid SkiClassics näidatavate tippudega võrrelda on kohatu, seda isegi saapa- ja suusavaliku osas. Ehk vaid TM esi-3 kannatavad seda võrdlust. Ma näiteks sõitsin paaristõukes, uisusuusa ja kombisaapaga, see on mulle sobivaim saabas. Spets DP suusk oli liiga pehme hommikul testides, kuidu oleks selle võtnud. Selleaastasel TMil läksid kõik tõusud paaris üles, kordagi ei olnud vaja joosta. Rada libe ja kepijälg ka kõva, pidas. Mullu oli rada aeglane värskes lumes ja ühes või maksimaalselt kahes kohas enne Kuutset vist oli vaja joosta just nimetatud põhjustel. Paljud just sõidavad klassikasaapaga, kuna need annavad paremini päkkadele tõusta oma painduva talla tõttu. Osad sõidavad uisusaapaga juba sinu poolt mainitud stabiilsuse tõttu. Mul omal on näiteks parem põlveliiges ilma mingi kõhre ja meniskita ja seetõttu kombisaapaga on veidi kindlam kui kl. saapaga. Ehk olin abiks uudishimu rahuldamisel.

Kas keegi Tallinna maratonmi ka sõitis, et annaks lühiülevaate, mis toimus ja kuidas rada kaks ringi vastu pidas, kas oli väga jäine jne?

Mina ikka sõitsin 🙂.Rada oli viimase kahe päeva ilma arvestades suure-
pärane.Ainuke koht,kus tuli suusa-
valitsemis oskust näidata,oli Vene-
mäe laskumine.See on vasakkurviga
laskumine enne teist tp.Korraldajad
olid sinna küll korraliku lume tassinud,
aga vihm tegi siiski nii palju kahju,et
kurvi tuli võtta külg ees 🙂.Seal oli ikka puhas jää.Aga,noh,kuna TMil sai ka seda praktiseeritud,siis polnud hullu midagi 🙂Oli ka väga palju selliseid lõike,kus polnud aru saadagi,et vihm ja sula oleks olnud.Minule teadaolevalt
käis kauaaegne peakorraldaja Jüri
Voodla veel kell 2.00 öösel tugeva tuule tõttu rajale kukkunud puid eemaldamas ja rada korrastamas.
Õhtul ülesseatud stardi-finišikoridor
tuli samuti tuule tõttu hommikul kõik uuesti püsti panna.
Ehk korraldajad tegid kõik endast
oleneva ja rohkemgi,et suusasõbrad
saaksid teha üks tore suusasõit.
I "AK" P

Kägu ja Padre on kogukonna liidrid. Nende meeste järel läheme või maailma lõppu.