reede, juuni 08, 2007

Pullerits: Hingehinnaga rattad

Art Soonets on nüüd meister - palju õnne! Ta tuli Võrumaa meistrivõistlustel rattakrossis veteranide arvestuses esimeseks.

Tegelikult pole siin midagi imestada, kui vaadata, missuguse tippvarustusega ta sõidab. Uurisin Priit Kaljalt, Tartu Velospetsi poe juhatajalt, nüüdse Elion Cupi ühelt käivitajalt (tollal Red Bulli sponsornime all) ja Atlanta olümpial Eesti rattakoondise mehaanikuna tegutsenud mehelt, mis seesugune varustus ka maksab, millega Soonetsile ja teistele temasugustele rattahulludele järele jõuab.

Vaadake neid hindu ja küllap hakkate aru saama, mispärast ma pole siiamaani soostunud rattasõitu investeerima.

Maastiku- või universaalratas, mil on 24 käiku ja mis ka vastu peab, alates 5500 kroonist. Aga võib osta ka 45 000-kroonise maastikuratta ning 25 000 - 30 000 kroonise hübriidi.

Maanteeratas alates 8900 kroonist. Maanteerataste tootmise 120-aastase kogemusega Bianchi hinnad algavad 15 000 kroonist, aga eritellimisel võib endale soetada ka 120 000-kroonise sõiduriista.

Igatahes on mitmed spetsid rõhutanud, et ega maastikurattaga maanteel korralikult sõita saa ja maanteerattaga maastikul ammugi mitte. Nii et korralik ja õige rattur ostab vähemalt kaks ratast.

Kiiver alates 390 kroonist. Müübivaim kiiver, mis on mugav ja kerge ning hea jahutusega, maksab alates 590 kroonist. Kui pea eriti kallis, võib osta ka kuni 3000-kroonise kiivri.

Osadel kiivritel on võrk sees - kas teate, miks? Aga seepärast, seletas Kalja, et kui herilane kiivri vahedest sisse lendab, ei saaks ta pähe nõelata. (Ja see pole mingi loll ettevaatusabinõu: aasta tagasi lendas mulle jooksu ajal herilane suhu ja suskas kurku. Õnneks juhtus see kodu lähedal, jooksin koju tagasi, panin jää peale ja naine viis kiirabisse, kus tehti tursevastane süst, et ma ära ei lämbuks.)

Prillid, mil UV-kaitse, alates 290 kroonist. Kolme klaasiga komplekt maksab 440 krooni. Prillid, muide, pole mõeldud üksnes kaitseks päikese, vaid ka putukate ja liivaterade eest.

Kindad 250-500 krooni. Kalja soovitab geelpatjadega kindaid, mis kaitsevad peopesi paremini. "Kui palja käega asfaldile kukud, siis ei saa pärast pliiatsit ka käes hoida," hoiatas ta.

Püksid, polstri ja traksidega, 490-1500 krooni. Hind on seda kõrgem, mida vähematest tükkidest püksid on õmmeldud ja kui kvaliteetsest materjalist on polster, seletas Kalja. Uuemates mudelites kasutatakse antibakteriaalset polstrit, märkis ta. Kvaliteetsete pükste hinnad algavad tema väitel 850 kroonist.

Samuti on võimalik soetada põlvpüksid jahedama suveilma jaoks ning ning eri paksusga termopüksid kevadise või sügisese jaheda ilma jaoks. Talvisteks sõitudeks on nn windstopperiga püksid, mis kaitsevad tuule ja niiskuse eest.

Särk alates 550 kroonist. Parimad särgid on materjalist, mis ei kleepu vastu ihu. Tagataskud ja pikem seljaosa, mis kaiteb külmetuse ja tuule eest, on rattasärkidel elementaarsed. (Kuigi üks endine tipprattur rääkis mulle hiljuti, kuidas Marat oli nõukogude ajal õmmelnud Eesti koondisele särgid, mille taskud olid hoopistükkis seespool.)

Higisärk (varrukateta võrksärk) alates 460 kroonist. Selle särgi mõte seisneb tõsiasjas, et jätab pealmise särgi kuivaks, mis omakorda on oluline selleks, et tuul läbi ei tõmbaks, märkis Kalja. Samuti kaitseb higisärk kuuma ja külma eest, lisas ta.

Rattakingad alates 1500 kroonist, kallimate mudelite hinnad 4000-5000 krooni. Pange tähele, et maastikuratta kingad on pehmema tallaga, võimaldades järsematest tõusudest üles joosta, ning maanteeratta kingad on jäiga tallaga, sest asfaldil pole ju joosta vaja. Seetõttu on nendega asfaldil ebamugav ja kohmakas käia, mistõttu ärge rattavõistlustel käies imestage, nagu oleks rattureil väärastunud kõnnak.

Seega siis, kui ostate kaks ratast, peate paratamatult ostma ka kahed kingapaarid.

Sokid (õmblusteta hõõrumise vältimiseks) alates 70 kroonist. Kuid Kalja soovitab osta pigem 160-kroonised sokid, sest neid kulub poole vähem kui 70-krooniseid.

Nokamüts alates 120 kroonist. Müts kulub ära siis, kui sajab või kui pea higistab, vältimaks ohtra higi valgumist silma.

Varrukad alates 290 kroonist. Neid on vaja siis, kui hommikul startides on ilm jahe - siis hoiavad nad käsivarred soojas.

Sääred alates 390 kroonist. Need kaitsevad jalgu külma eest. Sääri, mis seisavad üleval kummiga, oskavad vilunud sõitjad Kalja kinnitusel isegi sõidu ajal jalast võtta, kui ilm peaks soojemaks minema.

Jakk 1350 krooni. Ratturi jakk kaitseb tuule ja vihma eest, kuid laseb kehal hingata.

Kile 460 krooni. Kile kaitseb vihma eest, kuid Kalja sõnul kasutavad profid seda ka mägedes laskudes, et madala temperatuuri käes suurel kiirusel liiga jahe ei hakkaks.

Jalasoojad ehk kingakatted alates 500 kroonist. Neid on vaja juba siis, kui temperatuur langeb alla kümne plusskraadi, väitis Kalja, sest vastasel korral võivad varbad külmetama hakata.

Pedaalid alates 690 kroonist. Neil ratastel, mille hind ulatub üle 20 000 krooni, on võistluspedaalid juba küljes ja hinna sees, täheldas Kalja, kuid enamikul odavamatel mudelitel tuleb need lisaks osta.

Seejuures tuleb silmas pidada, et maastiku- ja maanteeratta pedaalid pole sugugi ühesugused, märkis Kalja. Maastikuratta pedaalil pole vahet, kumb pool parajasti kinga alla satub, kuid maanteeratta pedaal kinnitub kinga külge vaid ühe poolega. Nii et taas ootab kahe ratta omanikku eest topeltväljaminek.

Joogipudeli hoidja alates 50 kroonist. Aga tahate kaks korda kergemat, vaid 24 grammi kaaluvat pudelihoidjat? Sel juhul peate välja käima 790 krooni.

Joogipudel maksab 50-70 krooni, aga termopudel, kus jook püsib soe kaks tundi, 195 krooni.

Tagavarariistade komplekt purunenud kummi paikamiseks koos sisekummiga 450 krooni.

Kompuuter alates 160 kroonist. Aga kompuuter, millel on 15-16 funktsiooni, maksab alates 350 kroonist.

Lugege nüüd väljaminekud kokku. Kui ostate ainult maastikuratta koos täisvarustusega, kulub laias laastus 14 000 krooni. Kui otsustate ainult maanteeratta kasuks, siis 17 ja pool tuhat krooni. Kui aga ostate mõlemad - nagu näiteks klassika- ja uisusuusad -, siis parem ei hakka teid kulutuste suurusega šokeerima. Kui tahate, arvutage ise.

Lähen nüüd nädalaks Šveitsi laagrisse, et mõelda rahulikult järele, millele siin elus tasub panustada ja millele mitte. Martin Šmutov on uuel nädalal puhkuselt tagasi ja siis tuleb siin tema kord blogis tempot hoida.

Foto 1: Aliis Laidver, noore ratturi Viljar Kannimäe pruut, oma peigmehe maastrikurattaga, mille letihind on 43 990 krooni. Foto autor: Art Soonets, Scanpix
Foto 2: Art Soonets kihutamas Võrumaa krossimeistrivõistlustel veteranide esikoha poole. Foto autor: Aliis Laidver
Foto 3: Aliis Laidver ja Viljar Kannimäe ligi 44 000-kroonist sõiduriista takseerimas. Foto autor: Art Soonets, Scanpix
Foto 4: Pille Kannimäe, Art Soonetsi sugulane ja Võrumaa krossimeister tüdrukute arvestuses. Foto autor: Art Soonets, Scanpix
Foto 5: Võrumaa jalgrattakrossi meistrivõistluste noorte start. Foto autor: Aliis Laidver

18 Kommentaarid:

At 19:26, Anonymous Anonüümne said...

ega ükski huviline ju korraga mõlemat ratast ei osta. sinu pakutud summad näiteks kahe aasta peale jagades ei tulegi väljaminek teab mis suur. lisaks on võistlemisambitsiooniga ratturil võimalik leida ka vähe sõitnud ja iga päevaga ühe soodsamaid kasutatud rattaid. vaata näiteks http://velo.clubbers.ee/foorum/index.php
minu praegune bike maksis kevadel alla viie tuhande, senised kulud on kokku olnud max 8000 ja ma ei näe, et elionil esikahesajasse trügimine võiks jääda ratta taha.

 
At 21:07, Anonymous Anonüümne said...

Sveitsi laagri eest saaks üsna kobeda kaherattalise...

 
At 23:45, Blogger anc said...

Kallis on see lõbu küll. Vaatamata sellele, et kõike seda rõõmu, mida loos kirjeldatud, endale ostma ei pea. Näiteks, kui pole eesmärk just maailmameistriks tulla, siis saab maastikul ja maanteel samade kingade ja samatüübiliste klippidega sõidetud, aga see on väike võit.
Neli aastat tagasi ostsin endale uue ratta. Lisaks kõiksugu muud tarvilikku kraami. Kulutasin raha võistlemisele ja ratta hooldamisele ning hooaja lõpus summat kokku lüües ja sõidetud kilomeetritega jagades selgus, et kilomeetri hind tuli ligi 8 krooni Taksoga oleks odavam tulnud.

 
At 23:10, Anonymous Anonüümne said...

samas pole taksosõit ka just kõige huvitavam hobi :)

 
At 23:26, Anonymous Anonüümne said...

Suusatamise kilomeetrihind tuleb ancu metoodikat kasutades veel vägevam kirves. Tippudel ju veel mitmed komplektid iga olu jaoks, rattas saad ikka suusatamisega võrreldes lausa peenrahaga hakkama, juhul, kui paned juurde ka harrastamiseks sobilike kuude arvu.

 
At 08:53, Blogger Tiit said...

Siit siis moraal, hakkame kõik jooksma, isegi tipptaseme jaoks pole üle kahe tossupaari vaja ning hooldus on ka ju vaid kopikad. Kulud kokku ligi 5000 :)

 
At 11:27, Anonymous Anonüümne said...

Kle Tiit, ega sa ei jõua tippu kui sa ainult jooksed, on vaja teha mitmekülgselt, et ülejäänud keha ka vastu peaks. Jalad võivad sul kiired ja vastupidavad olla aga kui ülekeha ära väsib, siis ei ole sinust enam töölooma. Nii et võib öelda, et jooksjal ei kulu ainult kaks paari jalatseid, vaid tal on vaja ka ülejäänud varustust(ülejäänud keha jaoks).

 
At 11:50, Anonymous Anonüümne said...

Kus see tipp on kuhu eelmine kommenteerija jõuda tahab?

 
At 12:13, Anonymous Anonüümne said...

mina arvan, et Tiit mõtles Eesti tippu, nii et mina mõtlesin ka Eesti tippu.

 
At 12:30, Blogger Kidra said...

nii et siis ikkagi tuleb male kõige odavam :P

 
At 13:21, Anonymous Anonüümne said...

Eesti tipus püsimiseks tuleb male puhul viibida treeninglaagrites Maltal ja muudes eksootilistes paikades mis teeb ka male väga kalliks spordialaks. Usutavasti tipptasemel on kõik alad kallid.

 
At 15:32, Anonymous Anonüümne said...

kõige odavam on ujumine(jäävabal perioodil).

 
At 02:29, Blogger Tiit said...

Harrastamise mõttes on vaid vähesed spordialad tõesti kallid, näiteks squash on Tartus minu jaoks liiga kulukas spordiks muutunud ja ega näiteks purjetamine ka just odav harrastus pole jne. Aga tippspordi mõttes, isegi Eesti tasemel tippu jõudmine nõuab pea kõikjal märkimisväärseid kulutusi, ujumise puhul peaksid sinna kuuluma igasugu kallid õlid mida kehale määritakse jne jne. Samas teeme ju kõik väljaminekuid vastavalt sellele kui heasse vormi või millise tulemuseni tahame jõuda. Enda põhieesmärgiks muutus sellel aastal jooks, mille tarvis sai ka spetsiaalsed uued tossud muretsetud ning jälgin nädalas treenigplaani 2x 10km jooks, 1x 20km jooks, 2x jõusaal, 1x ratas (maantee 60km), orienteerumisneljapäevak ,jalkatrenn, kulud nädalas ~40 krooni ja minu jaoks on see piisavalt odav ja piisavalt arendav, aga eks igaüks tea ise mis tema jaoks on piisavalt odav.

 
At 08:40, Anonymous Anonüümne said...

Iga ratta - ja jooksukilomeeter juba maksab minimaalselt 1 krooni,neljapäevak 30...

 
At 10:17, Blogger Tiit said...

Okei arvutame siis:
Jooksukord, eeldan, et tossud peavad vastu näiteks 5 aastat ja nende puhastamiseks kuluv vee hind on tühine 2 krooni. Orienteerumine üliõpilanesena 15 krooni + 2 krooni tossud, Ratta hooldus 4 krooni kord, Jalkatrenn, varustuse uuendamine kajastub ühes korras ligi 6 kroonina, jõusaal 2 x 6 krooni, muud kulud tulevad nädala peale (pesemine pärast trenni, uue särgi ostmine) ~6 krooni.

Kokku saame 49 krooni (ja tõsi ligi 50 krooni), mis muidugi jälle on hinnanguline arvutus mille tegin möödunud ajal tehtud kulutuste järgi, kuid üldisel näitab, et ega ma väga puusse ei pannudki.

 
At 22:27, Anonymous Anonüümne said...

Tossupaar kestab 1000-1500 km...arvuta.Kui arvad et saab odavamalt või pikemalt,siis tulevikus ootavad ees kulutused arstidele,arstimitele,kunstliigestele ja karkudele.
Orienteerumine:liida kompassi ja SI pulga kulud.
Ratas: see on üldse kallis lõbu.Ainult hooldusega ei saa kuidagi läbi-kett,hammasrattad,kummid on pidev kuluartikkel.
Kroon trennikilomeetri kohta on ikka väga optimistlik hinnang.

Kui veel lisada trennidele raisatud aeg(aeg on teatavasti raha) ja trenniväsimuse tõttu tegemata jäävad tööd(= saamata raha) ja kulutatud kalorite taastamisele tehtavad täiendavad kulutused peab tõdema et igasugune sport on üks kallis lõbu.

 
At 05:49, Blogger oakleyses said...

montre pas cher, pandora jewelry, canada goose, juicy couture outlet, doke gabbana outlet, hollister, moncler, karen millen, marc jacobs, louis vuitton, replica watches, coach outlet, wedding dresses, swarovski, pandora charms, moncler, barbour jackets, canada goose outlet, ugg pas cher, canada goose, lancel, thomas sabo, ugg,uggs,uggs canada, canada goose, moncler outlet, moncler, louis vuitton, ugg boots uk, canada goose outlet, swarovski crystal, pandora jewelry, moncler, juicy couture outlet, michael kors outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, louis vuitton, sac louis vuitton pas cher, moncler, barbour, supra shoes, canada goose uk, links of london, michael kors handbags, toms shoes, moncler, bottes ugg, moncler, doudoune canada goose, michael kors outlet online, louis vuitton, canada goose, pandora charms

 
At 01:12, Blogger anosh said...

شركة تنظيف منازل بالدمام
شركة تنظيف موكيت بالدمام
شركة تنظيف كنب بالدمام
شركة تنظيف واجهات حجر بالدمام
شركة تنظيف واجهات وزجاج بالدمام

 

Postita kommentaar

<< Esileht