Pullerits: Kuidas sõidab liidergrupp?
Mis juhtus Tartu rattarallil grupi eesotsas? Ei enamik meist seda tea, sest võimed sinnani ei küüni – kui te pole just Antsla gümnaasiumi lõpetav 19-aastane Viljar Kannimäe, kes harjutanud rattasõitu kõigest neli aastat, ja sedagi valdavalt omal käel. Tema võimed küünivad, sest ega muidu oleks ta saanud stardinumbrit 98. See on eliitgrupi number, muide.
Uurisin Viljar Kannimäelt, kes tuli juba kaks aastat tagasi 17-aastase noorukina rattarallil 154. kohale, mis seal eesotsas siis toimub.
Ta oli startinud eliitgrupi teisest reast. Selleks pidi ta 15-20 minutit enne lähet minema positsiooni võtma. «Sinna ette hullult ei trügita,» lausus ta, «aga pärast tuli [stardi]boks ikkagi mehi täis.»
Viljari eesmärk oli lõpetada rattaralli 50 parema seas. Mullu tuli ta Elion Cupi üldarvestuses 38. kohale, enda vanusegrupis U23 (tegelikult mitu aastat vanematega konkureerides) platseerus kuuendaks. Mullustelt Eesti meistrivõistlustelt tal paraku tulemusi ette näidata pole, sest ta ei hakanud seetarvis litsentsi hankima.
Rattarallil, nagu Viljar mulle seletas, oli ta taktika minna kaasa esimese suure grupiga. Ja loomulikult jälgida, et ta alguses ei kukuks ega end liiga kinni sõidaks ega ka maha jääks.
«Päris kiire minek oli algul,» meenutas ta, «päris kõvasti tõmmati.» Teades, et ega tal proffide vastu jõudu jätku, üritas ta sõita võimalikult targalt. See tähendas umbes 50-liikmelise juhtgrupi keskele hoidmist, sest ees tuleks liiga palju tööd teha, taga aga seiraks oht maha jääda.
Ligi 30 km sõitis juhtgrupp koos, siis läks umbes kümnemeheline punt eest ja saavutas edumaa, mis vahepeal kärises ligi poole minutini, mäletab Viljar. Tema hoidis jätkuvalt peagruppi ja säästis jätkuvalt jõudu, sest aimas, et Kanepi ja Otepää vahel mägedes võib tal raskemaks minna.
Peagrupis püsis Viljar enda sõnul ilusasti sees, ehkki tõusudel, tunnistas ta, pandi mõnikord käik kõvasti põhja ja ka sirgetel kiirendati aeg-ajalt sedavõrd, et kiirus küündis 60 km/h-ni. Aga siis, pärast lühikesi kiirendusi, lasi grupp taas jala sirgemaks, sest ei leidunud vedajaid.
Enne Kanepit kiirendas Allan Oras, paar meest läksid talle järgi ning koos nendega ka Viljar. Kui suureks nad vahe käristasid, seda ta ei vaadanud. Igatahes kauaks peagrupp neid eest ei lasknud.
Enne Kanepit juhtus aga Viljaril õnnetus: kett kiilus kinni. Ja mis eriti hull – ta ei saanud seda kuidagi kätte. Üksvahe mõtles koguni, et peab vist mutrivõtme välja koukima. Sedasi keti kallal jännates kulus tal enda arvates ligi minut. Kui ta uuesti sadulasse sai istuda ning Kanepist laskudes kiirust üles võttis, nägi ta kauguses vaid peagrupi saba välkumas. Hoolimata ponnistustest tal gruppi enam kätte saada ei õnnestunudki.
Järgmised rohkem kui 30 km pedaalis ta ihuüksinda. Ees polnud kedagi, taga samuti mitte. Enne Otepääd lasi hoo pisut alla, et äkki tagantpoolt tuleb mõni punt, kellega ühineda – aga ei tulnud kedagi.
Lõpuks, Nõuni ja Pangodi vahel, jõudis järgmine grupp talle siiski kannule. Enne Pangodit pidi Viljar tuttavalt tüdrukult juua saama, kuid ei suutnud pudelist kinni haarata. Janu kustutamiseks tankis ta end Pangodi TPs. TP-le järgnes tõus teise mäefiniši tippu. Seal juhtus teine õnnetus.
Ühtäkki, mäletab Viljar, hakkas grupi eesotsas hirmus ragistamine. Järsku olid mitmed mehed asfaldil maas. Viljar pidi kukkumise vältimiseks ühest üle hüppama. Õnnestus. Aga lendas teisele mehele selga – kiirus oli ikkagi ju suur. Vähemasti oli ta tee ääres, kus kujunenud situatsioon oli pisut vähem dramaatiline kui tee keskel. Ta sai ühe jala maha ja üritas teist jalga ka pedaalilt lahti saada. Kellegi ratas lendas omakorda talle selga, kuid tõsist viga ei tekitanud. Kuidagi läks tal korda oma rattast eralduda. Sõiduvahend maandus hunnikusse, Viljar ise kargas teeservale.
«See kõik oli nii ootamatu,» tunnistas ta. «Ehmatas ära.» Millest suur kukkumine tekkis, seda ei tea ta siiamaani.
Mitu meest olid seal külakuhjas kummi lõhkunud. Viljaril oli vaid leistang kõver. Selle painutas ta sirgeks. Edasi sõites selgus, et kett ei taha hästi hammasrattail püsida, kuid vähemasti maha see ka ei jooksnud.
Viiese grupiga püüdis ta eespoolt veel mitu meest kinni, kuid finišispurti keegi enam ei ponnistanud. «Mõtlesin, et ei hakka hullu panema,» lausus ta. «Sõitsime mõistlikult lõpuni.»
Kokkuvõttes sai kaks õnnetust läbi elanud Viljar Kannimäe 3:08.56,6ga 249. koha. M20 klassis oli ta 40. Aga kui ta ka pärast gümnaasiumi lõpetamist rattasõitu jätkab, korralikku tiimi ning professionaalse treeneri käe alla pääseb, siis usun, et sellest noormehest kuuleme edaspidi ka suures meedias. Igatahes julgen soovitada ta nimi meelde jätta.
Foto 1: Viljar Kannimäe tänavuse Mulgi maratoni stardis. Foto autor: Art Soonets, ScanpixFoto 2: Viljar Kannimäe 2005. aasta Tartu rattamaratonil. Foto autor: Lauri Kulpsoo, Postimees / Scanpix
Foto 3: Viljar Kannimäe pedaalimas Art Soonetsi tuules 194 km pikkusel treeningsõidul Lõuna-Eestis pärast Ateena olümpiat 2004. aastal. Foto autor: Priit Pullerits, Postimees / Scanpix
Foto 4: Viljar Kannimäe (ees vasakul) vedamas 2004. aasta sügisel treeningsõidus kaaslasi üles Tatra orust. Foto autor: Priit Pullerits, Postimees / Scanpix
Foto 5: Kummivahetus 194 km pikkusel treeningsõidul Lõuna-Eestis aastal 2004 - vasakul Viljar Kannimäe, paremal Toomas Pindis. Foto autor: Priit Pullerits, Postimees / Scanpix
8 Kommentaarid:
Kaugel see kukkumiste artikkel ka omadega on?
Ise ei taha oma nime avaldada aga 3:17 grupis oli küll palju kukkumisi. Ise osalesin kahes aga läks õnneks st. sõitsin kellegi rattast mõlemal korral üle ja panin korraks ainult jala maha. Veel nägin 4 kukkumist ja viimasel kildil olevat olnud selle pundiga 5 kukkumist.
Tahtsin hoopis juhtida tähelepanu politsei tööle laupäevasel proffide sõidul. Nägin ise pealt kuidas ment vahtis mokk tõllakil kui Krooksu laskumise juurest läks mutike üle tee ja üksik rattur pidi endale karjudes teed rajama. Õnneks kokkupõrget ei järgnenud aga sama ment lasi ka teise muti südamerahus üle tee ja siis sõitis keegi ratturitest talle ka otsa. Keegi väga viga ei saanud aga rattur hakkas jälle nullist hoogu üles võtma. Peale seda kui ka üks tütarlaps tegi ratturile napika siis tuli sellele mendile abiks naispolitseinik ja siis sai asi enam vähem korda (loe: võistlus sai läbi). Mul tekkis küsimus, et kas nende varustusse ei kuulu mitte viled millega nad saaksid inimesi hoiatada.
Kuuldavasti olevat politseinike vea tõttu toimunud ka ratturi ja auto kokkupõrge.
Nende laupäevaste õnnetuste kohta ei tea kahjuks midagi, aga kui jutt vastab tõele, siis oli tol GP-sõidul küll olukord katastroofiline. Jääb loota, et mõni korraldajaist seda siit lugema juhtub ja järeldused teeb.
Kukkumiste lugusid tuli päris palju, kui need kokku panna, arvan, et tuleks selle blogi kõige pikem sissekanne. Järgmine nädal riputan nad pärast sorteerimist üles, et korduma kippuvad intsidendid mitu korda üleräägitud ei saaks.
Veel nii palju, et just pidasin Martin Šmutoviga välknõupidamise, kuidas seda blogi sügisest arendada veelgi sisukamaks ja põnevamaks ja tuumakamaks ja kuidas siia kaasata aktiivselt teisigi inimesi. Mis ja kuidas, sellest veel täpsemalt ei räägiks, aga luban, et asi läheb sügisest kohe palju huvitavamaks. Seni elagem see suvi üle.
Laupäevasel GP-l oli üks kukkumine, mida terve mõistus lausa tõrgub uskumast.
Keset ratturite võistlus sattus "kinnisele" võistlustrassile auto ja otse laskumisele. Noor Viljandi mees Mikk Vaaks, kes võistles Eesti U23 koondise eest, ei suutnud 60-kilomeetrisel tunnikiirusel kokkupõrget enam kuidagi vältida ja lendas üle auto. Puruks oli enam-vähem kõik: ratas, riided ja muidugi mees ise.
Õhtu otsa uuriti meest haiglas ja leiti, et kondid on terved, aga põrutused olid päris korralikud.
Kuidas saab UCI kategooria võistlusel midagi sellist juhtuda? Kes peaks ikkagi ratturite turvalisuse eest võistlustel vastutama?
Väga huvitav informatsioon.
Ma asun seda uurima. See on tõesti ennekuulmatu, et midagi säärast saab juhtuda. Vanasti ikka Venemaa olude kohta räägiti selliseid tragikoomilisi asju, nüüd tuleb välja, et ka Eestis pole sellised intsidendid midagi erandlikku.
Priit! See on sinu ja su blogi "süü" et ma ka ratast sõitma hakkasin. Hetkel 3000 kroonine Merida linnaratas, aga ega ratas sõida vaid mees. Üritan siinseid nõuandeid ja kirjutisi järgida ning õppust võtta ja võhma koguda. Tänud innustuse eest!
MK
Rõõm kuulda, fleik!
Nael kummi, sitkust ja vastupidamist, sest iga algus on raske, aga edaspidi läheb üha huvitavamaks ja samuti hasartsemaks.
oakley sunglasses, tiffany and co, prada outlet, louboutin shoes, michael kors outlet, ray ban sunglasses, gucci outlet, christian louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, replica watches, nike free, michael kors outlet, cheap oakley sunglasses, ray ban sunglasses, prada handbags, tiffany jewelry, longchamp, michael kors outlet, louis vuitton outlet, ugg boots, ugg boots, louis vuitton, burberry, uggs on sale, oakley sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton, burberry outlet online, michael kors outlet, louboutin outlet, nike outlet, louboutin, louis vuitton, jordan shoes, michael kors outlet, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, replica watches, ugg boots, nike air max, louis vuitton outlet, michael kors, nike air max, polo ralph lauren outlet, chanel handbags
abercrombie and fitch, mulberry, ray ban pas cher, hollister, air force, nike air max, air jordan pas cher, nike blazer, nike air max, vans pas cher, hermes, michael kors, true religion jeans, lacoste pas cher, louboutin pas cher, converse pas cher, coach outlet, north face, air max, ray ban uk, coach outlet, longchamp pas cher, tn pas cher, true religion jeans, ralph lauren uk, lululemon, timberland, true religion outlet, nike free run uk, vanessa bruno, michael kors, sac longchamp, hollister pas cher, north face, ralph lauren pas cher, new balance pas cher, nike roshe run, coach purses, hogan, coach factory outlet, nike free, kate spade handbags, nike roshe, nike air max, sac guess, michael kors, true religion jeans, michael kors, burberry, oakley pas cher
Postita kommentaar
<< Esileht