reede, juuli 15, 2011

Pullerits: Kuidas ma grupil jälle (!) eest ära sõitsin?

Kõigepealt parandan ühe varasema vea. Täna helistas Jaak Mae ja ütles, et tema aastane töötasu murdmaasuusatamise Otepää MK-etapi korraldusmeeskonna juhina, mille asjus ta ei ole Eesti Suusaliiduga veel lepingut sõlminud, kuid teeb seda loodetavasti uuel nädalal, ei saa olema 50 000 eurot, nagu ma olen varem kirjutanud, vaid heal juhul pool sellest summast. Mae lisas, et see summa katab ka tema majanduskulud, nagu mobiiliarved ja autokütuse kulu. Vabandan eksliku info avaldamise pärast Mae ja lugejate ees.

Nüüd aga sellest, mis juhtus eile.
***
"Kas sinu jaoks on liiga aeglane või?" küsis Jaan Veeranna, kes Aavo Pikkuusi parimatel aastatel kuulus Eesti rattasporditippu, kui Tartu Velo klubi mehed olid oma eilsel treeningul jõudnud Tartu-Põlva maanteel tagasipöördepunkti, Liivale, kus Tartu rattarallirada metsa vahele Karilatsi ja Ihamaru poole pöörab.

"On küll," vastasin. Liiva suunas sõites olid veloklubilased Vana-Kuuste kandis paarikaupa ees karussellitades kiiruse mõnusalt 40 km/h ligi vedanud, aga siis, kui tuli pikem, ehkki äärmiselt lauge tõus, lasid jala kollektiivselt sirgu. "Huvitav, miks seisma jäädi? Hakkas just huvitavaks minema," küsisin enda taga sõitnud Art Soonetsilt, Scanpixi Baltimaade pealikult, kes ortopeed-traumatoloog Leho Ripsiga ohjeldamatult juttu ajas (Lobamokk on Soonetsi hüüdnimi). "Aga sa võid ju ise ees edasi panna," vastas Soonets. Vara veel, mõtlesin, ja loksusin grupis pöördetähiseni.

Sedasama, et võin ise ette minna, pakkus mulle tagasipöörde järel ka Veeranna. Igaks juhuks küsisin üle, kas ta mõtles seda ikka tõsiselt, sest tean, et tagasiteel armastavad veloklubilased spetsiifilisi sõiduharjutusi teha, kus ei ole soovitav jalgu jääda. Veeranna kinnitas, et mõtles küll tõsiselt.

"Olgu, ma siis lähen," ütlesin ja vajutasin tugevamini pedaalidele. Maanteeratas on ju kiiresti sõitmiseks, ja see on puhas nauding, kui saab kiiresti sõita. Oi, kuidas see mulle meeldib, kui saab võistlusmomendi juurde tekitada!

"Aga ära sa 32-ga mine!" hüüdis Peip Reedi, veloklubilaste kamandaja, mulle tagant järele. "Kui lähed, siis mine ikka 50-ga!" Jutt käis, mõistagi, kiirusest.

Aga ma ei kavatsenudki kohe pedaale jõuga põhja vajutada, vaid aegamööda kiirust koguda. Ajasin spidomeetri näitaja 38-39 km/h peale, Liivalt väljaviiva tõusu võtsin 32 km/h-ga ja seejärel pedaalisin nii, et kiirus oleks 40-41 km/h. Puhus küljetuul. Ega mul ausalt öeldes selget eesmärki olnud. Mõtlesin lihtsalt, eks näis, kui kaua üksinda ees vastu pean, enne kui grupp massiga tagant järele tuleb, sest vaevalt, et nad lasevad mul kogu tagasitee ees soleerida. Finišini oli 28 km.

Enne teist tõusu, mis rattaralli sõitjaile on tuttav umbes 20. km, raja teise pikema laskumisena, piilusin korraks selja taha. Üllatuseks gruppi ei silmanud. Võtsin tõusu 31 km/h-ga. Pressisin omajagu kõvasti, sest ühel hetkel tundsin, et parema sääremärja põlveõndla lähedane sisekülg tõmbas ühe vändapöörde ajal imelikult kokku. Ajasin kohe tagumiku sadulast püsti, et jalatöö amplituudi suurendada ja lihaseid venitada. Probleem kadus koheselt.

Kui olin sõitnud pisut rohkem kui 10 km, ilmusid vasakult selja tagant ootamatult sinivalges võistlusvormis veloklubilased. Ehmatasin, et kas tõesti sai grupp mu nii kiiresti kätte. "Kurat võtaks!" jõudsin juba vanduda. Siis aga nägin, et nad sõidavad hanereas - teevad meeskonnasõitu. See oli pikk rivi, tavalise nelja sõitja asemel kuus või seitse meest. Nad tulid nii hea hooga, et mul polnud lootustki neile sappa haakida. Ja nad muudkui kaugenesid.

Ent ega ma sellest moraali alla lasknud, ehkki endamisi nentisin, et ega see ilus küll ole - seitsmekesi ühe kallale tulla. Hoidsin oma kiirust edasi 41 km/h peal, kui 2-3 km pärast tuli sama ootamatult järjekordne rivi veloklubilasi. Aga sedapuhku tegutsesin otsustavamalt ning haakisin ilusasti viiese rivi viimase mehe tuulde.

Kauaks seda tuulessõitu ei jagunud, sest juba kilomeetri jagu hiljem, Vastse-Kuuste tõusu all - see on tõus, mida rattaralli sõitjad teavad esimese pika ja ka kiire laskumisena - lasid mu ees sõitjad jala sirgu. Nagu oli seda nende ees teinud ka esimene meeskond. Ent siis tuli mul meelde kusagilt kuuldud õpetus, et just sellal, kui teised järele annavad, on hea kontrasse minna. Ja seda tegingi. Ajasin jälle tagumiku sadulast püsti ning läksin tõusu ründama. Enne ei jätnud, kui tippu välja kangutasin. Tõusul hoidsin kiirust 31 km/h, tipus lasin veidi järele, aga siis hakkasin uuesti tempot üles kruvima. Pärast Võru-Tartu maanteele keeramist vaatasin üle õla - gruppi ei paistnud.

Ent nüüd ootas ees kõige raskem ja ebameeldivam lõik. Tee pööras sedasi, et tuul puhus rohkem vastu, lisaks on Tartust Võru suunas välja viiva maantee asfaldi murdekohad niimoodi silutud, et seal muudkui hüppab. Ent seda rohkem võtsin end kokku, et kiirust hoida. Kui nägin, et enne Ülenurmet sain kätte 36-37 km/h, siis hakkas tekkima juba lootus, et äkki õnnestubki ette jääda.

Linnaäärsele raudteeviaduktile lähenedes ei leidnud silmad endiselt selja tagant gruppi üles. Ronisin viaduktile 31 km/h-ga. Lõunakeskusele lähenedes hoidsin kiirust ligi 40 km/h, mille tõstsin pärast Riia maantee ringteelt maha sõitmist 45 km/h-ni. Taha enam ei vaadanud, aga vaist ütles, et selliste kiiruste korral grupist vastast ei tohiks olla. Viljandi maantee ringilt läksin lõpukilomeetrile samuti kiirusega 45 km/h ega lasknud jalga sirgeks enne, kui üle peatee lähenemise märgiga tähistatud kujuteldavast lõpujoonest üle olin.

Isegi kohaliku rattaspordi seisukohast oli minu eestsõit no-event, aga mis tähtsust sel on! Ise tuleb endale oma väiksed eesmärgid püstitada ja ise neid täita ja see, mis maksab, on enda rõõm nende eesmärkide elluviimisest.

Hakkasin grupile vastu sõitma ning veendusin, et sõitsin grupil üksinda eest kindlalt kaks, kui mitte lausa kolm kilomeetrit.

Pärast sain Veerannalt tunnustava sõna, et "tubli!". Tänasin ja küsisin, et ega ma oma seesuguse soolosõiduga Velo klubi trenne riku, sest lõppude lõpuks saan ju kaasa sõita vaid klubilaste vastutulelikkusest. Liiati, ega mina käi nendega trenni tegemas, vaid niisama rattasõitu nautimas. Veeranna kinnitas veel kord, et ei riku.

Sellegipoolest tean, et mu sõit läheb korraliku trenni ette. Aga mida tegid eile tund ja kolmveerand Soonets ja Rips, kellel isegi Tartusse jõudes polnud jutt veel otsa saanud, sellest ma küll aru ei saa.

Ei tea, kas must võib kunagi veel jalgrattur saada?
***
Kel aega, sisustage oma pühapäeva hommik kell 10.10 Vikerraadio "Jutusaatega", kus mind intervjueerib Tarmo Tiisler.
******
Wash ehk kuivanud jõesäng, mida mööda jooksevad pärast vihmasadu tulvaveed, Saguaro National Park, Rincon Mountain District, Arizona. 2. aprill 2011. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Foto 1: Tour de France'i neljapäevane mägietapp. Foto autor: AFP/Scanpix
Foto 2: Jeremy Roy (vasakul) ja Geraint Thomas on Tour de France'i neljapäevasel mägietapil grupil eest sõitnud. Foto autor: AFP/Scanpix
Foto 3: Johnny Hoogerland Tour de France'i parima mägedesõitja särgis. Foto autor: AP/Scanpix
Foto 4: Geraint Thomas Tour de France'i neljapäevasel mägietapil. Foto autor: AFP/Scanpix
Foto 5: Selline preemia ootab Tour de France'il jalgratturit kiire sõidu eest. Foto autor: Reuters/Scanpix

Kadunud talent... Oleks nõukaajal Priidule tenniste asemel maantepüss jalgevahele surutud oleks Tour de France üldvõit aastaid juba eestlase nimel.

Kunagi Pole Hilja, Priit, Just Do It!

Lp. hr. Pullerits!
Võtke endale järgmiseks rattahooajaks mõni tõsine eesmärk: näiteks alistada 2012.a. Tartu Rattarallil selle aasta M50 klassi võitja Urmas Karlson! Väga huvitav oleks siin blogis jälgida Teie treeninguid mõne tunnustatud rattatreeneri juhendamisel, aga kõige põnevam oleks lõpptulemus - millise koha oleksite võimeline Tartu Rattarallil saavutama!

Priit: "Vabandan eksliku info avaldamise pärast Mae ja lugejate ees."

Palun lahka ka eksliku info avaldamise anatoomiat: millistel asjaoludel sinusugune professionaalne ajakirjanik ekslikut infot avaldas.

Minule kui meediatarbijale on oluline vahendatava info usaldusväärsus, sellised eksimused seavad ajakirjaniku usaldusväärsuse, objektiivsuse ja sõltumatuse kahtluse alla.

At 20:37, Anonymous Paul said...

Juba mitu korda olen mõelnud kirjutada aga nüüd siis teen selle ära. See mugavusspordi jutt hakkab ära tüütama. Kõik natukegi rattasporditeadlikud inimesed teavad mida tähendab " postiljoni effekt" seda sa Priit just harjutad.
Selleks et mõista miks valitakse just selline tempo, peaksid osa võtma rohkematest treeningutest kui 1x nädalas.
Tule proovi tegelikku harrastaja ratturi koormust ja räägi siis mida tunned . Kui ka siis on kerge, siis oled tõesti tugev.
Harrrastaja treenngunädala soovitus.
E:Arcticuga klubi juurest 65 km ( puhkepäev)
T:Veloklubiga 80 km( 10 km alla ja peale soojenduseks ja lõdvestuseks)
K: Tri-Smile Teamiga Werneri kohviku juurest 60-70 km
N: Veloklubi 80 km
R: Puhkepäev
L: Veloklubiga 100km
P: Sama mis laupäev. Proovi seda järgida vähemalt 2 nädalat. Ootaks huviga su kommentaar peale seda.Omal valikul või vel ühe trenni nädalas vahele jätta.

Rattasõit pidi ju jooksule kõva põõna panema. Nii, et rattameheks võid saada, kui õnneks läheb, aga jooksumehe rollist saad kindlasti lahti. Mõtle sellele, Priit!

Pauli programm on näide kuidas ei tuleks treenida. 3-4 harjutuskorda ühe tempo ja pikkusega on harrastajale, kes sõidab lõbu pärast ega taotle maksimaalset arengut, täiesti okey. Kui soovitakse enamat, siis tuleb hakata kombineerima erinevaid temposid ja pikkusi; tuleb hakata tegema intervalle, jõutreeningud, tasakaalustavat ja toetavat kõrvalalatreeningut - jooksu, võimlemist, massaazi, ujumist,...

At 23:28, Blogger AinK said...

Tekkis kaks küsimust:
1. Milleks minna pundiga sõitma, kui pundis sõitmise asemel pundist jalga lased?
2. Kellele ja mida sa sellise pundist jalgalaskmisega tõestada püüad?

aink

kui Mae saab 25k eur kätte siis lisa erinevad maksud ja algne jutt ei jäegi tõest kaugele.

Priit tahab lihtsalt veloklubi mehi kiiremale sõidule ärgitada. Viimastes trennides, kui aruandeid lugeda, tundub, et tempo ongi tõusnud. Priit saab grupiga "mängimist" endale lubada, sest ta treenib õigesti. Kolm asja: valmisolek teha tempo- ja intervalltreeninguid, periodiseerida ettevalmistust ja piisavalt puhata.

Ja lepime siis ka kokku et talvel pole ohkimist ,miks suusatulemused alla lähevad või kevadel jooksuaeg järjekordselt mitu minutit mullusest kehvemaks on läinud...

Et sa mugavussportti langenuna endast midagi arvama ei hakkaks soovitaks vahel mõned ca tunnised kontrolljooksud oma lemmikringidel teha-jõuad kiirelt karmi reaalsusesse tagasi :)

Paul kas te tõesti teete nii meeletult trenni, ma siis küsiks et miks tulemused on sellise trenni pealt "sellised nagu nad on", ise ajan vähemalt poole väiksema trenniga. Mul tuleb 800 km kuus, tase sama mis sul, ei ole endine rattasportlane ka.

Sini-valge-punased pööravad pärast mansalõiku tagasi ja ootavad grupi järgi. Kui Priit sõidab üksi 40-45 km/h, siis meeskond sõidab samal ajal sinust mööda kiirusega ca 50-55 km/h ja lõigu pikkuseks on 5km, mitte 25km.

T.

Priit P.

kui oled asunud eksliku info osas vabanduste teele, siis on see ju hea märk, aga kui võtad oma kirjutatud lood ette, siis veendud ka ise, et oi kui paljude inimeste ees oleks veel vaja vabandada...
Need solvatud inimesed ei oota sinu vabandusi, ei algata kohtuprotsesse, on aga võtnud sinu kui "uuriva" ajakirjaniku suhtes oma seisukoha- neil pole vaja ei sind , ega sinu kirjutisi. Neid kirjatükke vajab vaid sinu edevus, suur ego ning muidugi ka "kvaliteeleht" PM

Aga ta teeb ju oma lõbuks trenni nagu ta siin ikka ja jälle räägib.Aga kui trennis nii kõvati panna jõuad, kas ei oleks mõttekam proovia seda võistlustel resultaadina ära teha?
Tee iga nädal mõni kergem rattavõistlus,ei pea ju koguaeg pikka distantsi ragistama vaid võib ka ju sõita lühemaid "matkasõite" näiteks Filtris või mõnes muus sarjas.

Tüngakõnesid (http://sport.delfi.ee/news/suusatamine/murdmaasuusatamine/aivar-pilv-jaab-arusaamatuks-miks-selliseid-oletusi-on-vaja-avalikult-ohku-visata.d?id=49585725) harrastaval zurnalistil pole küll vaja vabandada.

Aga see on ju ainult vesi Pulleritsu veskile... tsiteerides "tänapäeva ajakirjanduses müüvad intriigid ning kõmu" mida ongi võimalik tekitada selliste spekulatsioonide koha pealt ning mis võivad veel õigeks osutuda,kuna tõenäoliselt just mingile juriidilisele punktile Veerpalu kaitsmises rihiti.

Eestis on üks spordiala (väga tuntud ala, mõned isegi ütlevad, et see on eestlastele kõige loomualasem ala üldse), kus põimuvad RAHA, VÕIM, SPORT ja KURITEGEVUS. Ainult üks mees suudab selle puntra lahti harutada. Arvake ära, kallid lugejad, kes see mees on?

Eelmisele, kus see pundar on?

No Mae tegi selle vabandava kõnega oma margi täis. Ole mees ja aja oma rida lõpuni. Kui algsed tingimused olid sellised, aga nüüd enam pole, siis lubas kõva suusamees endale pähe istuda. Veelgi hullem on oma ebakindlust ajakirjandusele välja näidata. Rohkem selgroogu Maele.

22:52 - väga terane tähelepanek kõige populaarsema spordiala kohta!:)

Olen siin ka varem avaldanud arvamust, et Priit on ainus mees, kellel on veel säilinud huvi seda pundart lahti harutada. Teised paistavad olevat distantsi pooleli jätnud. Jõudu Pridule.

Kas valimatult tõeste ja valede infokildude avalikkuse ette lükkamine teeb PP-st kohe puntraharutaja? PP ambitsioonid on hoopis teistsugused. Kõige tabavamalt on PP olemuse lahti rääkinud lugupeetud Kaarel Zilmer.

13:26ga nõus.
Oli mingulgi ebaõnn avada Viker poolelt lauselt, kus PP justnagu selgitas, et on võimalik olla ülemusega nõus ja sellegipoolest oma tõekspidamistele truuks jääda. Ja et vabandab kõigi ees, kellele lugudega haiget teinud. Just nagu meie kass, kelle laualt näppamise kombest lahti saada ei ole õnnestunud ja kelle näost võib selgelt lugeda: ok, pahanda pealegi, peaasi, et kotlet kõhus.
Aga kummastav on küll, mõneti lausa kahju natuke inimesest. Selline suisa sotsiopaatiline sinisilmsus. Võtame või selle kõige viimase. Kui asi ka AV õigeksmõistmisega laheneb - kahju on korvamatu. Nagu oli korvamatu Šmiguni tulemuste langus pärast kõva kodust tänitamist.
Nagu paar kommentaari eespool märgitud "tõenäoliselt just mingile juriidilisele punktile Veerpalu kaitsmises rihiti." Me ei tea esitatud dokumentidest mitte midagi, aga "rihtimine" on mõnedele juba selge. "Mingi juriidiline" ka. Kusjuures reeglid ja protseduurid ongi eksimuste vältimiseks ette nähtud. (Muuhulgas nt see, et dopingujuhtumit ei ole enne B-proovi avamist). Ja sobraja usub sinisilmselt, et see ongi vilepuhumine.

Ja siis ikka see vana hea heietus - miks anonüümselt avaldutakse. Olen ka isikut avaldanud, vahet pole. Arvamus ei loe, sest arusaamised on nii erinevad.

Priit Pullerits ja Tarmo Tiisler

At 19:14, Anonymous Kitse arvamus said...

Sain täna Postimehe sooduspakkumise kus 6 päeva letihinna eest saab suisa 2 kuud hapukurgihooaja lehte oma posti. Hea diil? Pigem meenutab see ajupesu sooduspakkumist kus avaldatakse kinnimakstud reklaami, just business leimi, kollaseid kuulujutte ja vaikust teatud grupile ebameeldivatel teemadel.

Käisin just tapeeti valimas. Ja jäin mõtlema, et kas Postimeest makulatuurina seina tapeedi alla sobib panna st kas see tapeeti suudab endale külge kleepida või mitte ehk siis kas seda värkeks makulatuuriks tasuks soetada?

Iga päeva Postimehest saad 2-3 poognat, mida seina panna. Laupäevase lehe võid kohe kõrvale visata. Seal on Arter vahel ja seda jama ükski kliister kinni ei võta.

Härra Kits,
Minul kui intelligendil tekib jälle meie kultuurilehte vaadates selline kafkalik purkis tunne. Nagu oleks tüütud putukad klaaspurki pandud. Aeg-ajalt hakkab mõni neist klaasseina pidi üles ronima, aga langeb muidugi tagasi.

Vajavad vaid ajudeta inimesed
ajude tapeeti

Lehest loed, et
ühte austati ja teine kinni peeti

Lehest lugeda võid
mida mõeldi, lõpuks teoks ka tehti

Ja mis ilm ja
riigikord ja raha praegu kehtib

Meil ei ole palju ajalehti
Aga vaata - tuul on pargis keerutamas lehti!

20:20 Braavo, milline meisterlik aktuaalsel teemal luuleseadmisoskus!

19:42 2-poognat per leht - see tundub olevat täitsa kobe tulemus.

Mul tuleb lapsepõlv meelde, kui vanaema juures tapeedivahetuse käigus Rahva Hääl ja Правда välja ilmusid kus olid ikka paduigavad tekstid mis kuidagi töö motti ei tõstnud. Arvestades tänast lehe taset on aastaid hiljem tapeedivahetuse käigus oluliselt lõbusam kui 30 aastat tagasi.

Ainult üks probleem on, et ma tahaks tapeedi mõne päeva pärast värskele makulatuurile tõmmata, kuid sobiliku lehekoguse jaoks peaks 2 nädalat hoogu koguma...

19:14

Üks Eestis väga-väga tuntud ja hinnatud arst saatise pühapäevase raadiosaate peale sellised sõnad:

Juhtusin kuulama Tarmo Tiisleri saadet Teiega. Kahjuks meie väga harva avaldame tunnustust, siis mina ütleks, et see oli huvitav, aus ja mõtlema panev jutt.

Üks väga vähe tuntud ja täiesti põhja joonud inimene arvab, et Tiisläril oli raske suurele enesekiitmisele midagi vahele öelda...
Nii siin eespool kui ka saates lausutud suured vabandused kõigile solvatutele ei too kunagisi solvamishetki tagasi..
Kuidas ka Pullerits ei tahaks andestust saada- aga vaat ei saa

Priit, sa vist ei ole tähele pannud, et peale lõigutrenni keeratavad kiiremad ümber ja sõidavad aeglasematele vastu Velo trennides. Seega oma ärasõitmise saad sa võrrelda ainult keti nõrgimate lülide kiirusega kahjuks...

At 08:55, Blogger 柯云 said...

2016-03-18keyun
coach factory outlet
p90x
michael kors handbags

At 15:54, Blogger Unknown said...

Hi, I do believe this is a great site.

At 08:14, Blogger yanmaneee said...

yeezy boost 350
oakley sunglasses for men
true religion outlet
adidas gazelle

At 13:46, Blogger Unknown said...

Kenali Jenis Permainan Ayam Bangkok Dari Sumber Terpercaya hanya di suara ayam bangkok asli

At 10:21, Blogger miki said...

0815jejeair jordan 5 gs La marche air jordan 11 concord pas cher nordique est souvent un avantage pour le groupe de patients souffrant de air jordan basketball socks maux de dos chroniques, mais chaque sujet aura son propre Air Jordan 13 Homme bénéfice individuel: vous voyez la marche vous procure basket nike air max 90 premium un soulagement fantastique pour votre arthrite des membres. La air jordan 1 retro femme cale de transition Midfoot augmente l'efficacité du footstrike. Le prix air jordan basketbol ayakkab? standard d'un sac Dickies est d'environ 20 $ à 50 adidas zx flux noir et rouge $.