reede, aprill 11, 2025

Pullerits: Kas raha puuduse tõttu jääb kahel Eesti naissportlasel olümpial startimata (ehk kahe vähetuntud ala anatoomia)

Kui järgmise aasta taliolümpiale pääsevate skeletonisõitjate ja kelgutajate nimekiri löödaks lukku lõppenud hooaja tulemuste põhjal, saaks seal Eestit esindada nii Darta Zunte (fotol paremal) kui Emma Triin Seer (fotol all vasakul), ent nende startimine Cortina d’Ampezzosse ehitataval rajal sõltub siiski suuresti sellest, kas nad saavad uue hooaja alguseks kahe peale kokku 90 000 eurot.

Just nii palju läheb Eesti Kelguspordi Liidu presidendi Rein Esauli sõnul Zuntel (24) ja Seeril (21) alates sügisest vaja rahalist tuge, et täita jaanuari alguseks rahvusvahelistel võistlustel normid, mis tagaks neile tuleva aasta veebruaris osaluse Milano Cortina olümpial.

Praegu seda summat Eesti alaliidul pole ega ka paista, et selle võiks kokku saada, sest Eesti Olümpiakomitee president on Esaulile tunnistanud, et EOK rahaline olukord on väga kehv.

Rahvusvaheliste alaliitude seatud normide järgi pääseb olümpial naiste konkurentsis starti nii 25 kelgutajat kui skeletonisõitjat, kõige rohkem ühest riigist kolm. Selleks tuleb kaks ja pool aastat tagasi Läti värvest Eesti lipu alla kolinud Zuntel, kelle emapoolne vanaisa oli eestlane, jõuda sügisest algaval uuel hooajal neljal MK-etapil 30 parema hulka. Lõppenud hooajal sai ta sellega hakkama kõigil kaheksal etapil, kus osales. Parima tulemuse, 19., saavutas ta Lätis Siguldas.

MK-sarja kokkuvõttes sai tüdrukueas Läti kiirjooksjate paremikku kuulunud Zunte 26. koha, aga temast eespool lõpetasid näiteks neli sakslast ja neli ameeriklast.

Nooruses samuti kergejõustiku kiirusaladega tegelenud Seer (fotol all paremal), kes alustas kelgutamisega kaks ja pool aastat tagasi, peab tuleval hooajal mahtuma samuti neljal MK-etapil 30 parema hulka ning koguma neil kokku vähemalt 24 punkti. Äsjasel hooajal sai ta madalama kategooria Nations Cup sarjas kolmel korral 21. ja korra 22. koha. Need tulemused andsid talle MK-sarja kokkuvõttes 33 punktiga 38. koha.

Aga selleks, et üldse punkte teenida, tuleb näidata võistlusel kiirust, mis ei ole aeglasem kui 107 protsenti võitja ajast. Kes kaotab rohkem, jääb punktideta. „Ei ole nii, et hüppad kelgule ja sõidad,” sõnab Esaul, kes töötas varem üle kolme kümnendi Soomes, aga peab nüüd Eestis pensionipõlve.

Esaul kinnitab, et lähtudes olümpiale kvalifitseerumise süsteemist, kus osalejate arv on riigiti piiratud, mahuks Seer eelmise hooaja tulemustega täpselt 25 hulka, sest temast eespool on nii palju sportlasi, kes Cortinasse ei pääse, sest nende kodumaa limiit on täis.

Rahalises mõttes on olümpiapääset raskem kindlustada Seeril, sest erinevalt skeletonisõitjaist, kelle kõik MK-etapid toimuvad tuleval hooajal enne olümpiat Euroopas, peavad kelgutajad sõitma detsembris kaheks nädalaks USAsse, kus võistlevad omaaegsetel, Lake Placidi ja Park City olümpiaradadel.

Esauli sõnul lisab sõit ookeani taha Seeri hooaja eelarvele vähemalt 20 000 eurot, sest kaasa tuleb võtta ka kaks treenerit. Näiteks on treenerit vaja raja äärde, kus teda märgates saab sportlane teada, millal alustada ettevalmistust kurvi sisenemiseks, seletab Seer. Ainuüksi 22-kilose kelgu, selle jalaste ja raskuseks lubatud 8-kilose tinavesti läkitamine eripagasiga USAsse ja tagasi maksab Seeri andmeil ligi 3000 eurot. (See kaalub 53 kilo, maksimaalne lubatud lisaraskus on 10 kilo, koos kelguga ei tohi sportlane kaaluda rohkem kui 90 kilo.)

Kelgutamine ja skeletonisõit on kallid alad ka seetõttu, et iga laskumine maksab. Ühe sõidu hind jääb tavaliselt 40 ja 50 euro vahele, Siguldas on Seer ja Zunte (fotol ülal vasakul) saanud tänu lätlaste pakutud allahindlusele maksta laskumise pealt 35 eurot. Seevastu Austrias Iglsis maksab üks sõit 52 eurot.

Ühes trennis saab teha kolm-neli sõitu, sest rohkemat ei suuda aju n-ö ära seedida, tunnistab Seer (fotol paremal).

„Aju peab töötama väga võimsalt,” kirjeldab ta. „Otsustada tuleb kiiresti, olla valmis plaan B-ks, plaan C-ks.”

Enda arvepidamise järgi tegi Seer eelmisel hooajal 270 sõitu, mis, kui arvestada ühe sõidu hinnaks keskmisel 40 eurot, teeb kokku 10 800 eurot. 

Esauli sõnul on 250 sõitu aasta jooksul minimaalne, et võiks end üldse arvestatavaks kelgutajaks pidada. Sellest väiksem sõitude arv tähendab tema väitel kuulumist harrastajate leeri. Maailma paremad teevad hooaja jooksul umbes pool tuhat sõitu.

Lõppenud hooajal said Seer ja Zunte (fotol vasakul) EOK eelmiselt presidendilt Urmas Sõõrumaalt treeninglaagrite läbiviimiseks kokku 10 000 eurot. Ülejäänud panuse andsid sportlaste pereliikmed, samuti toetas neid jõudu mööda Esaul. Lisaks on Zuntet aidanud tasuta bussipiletitega bussifirma Lux Express, et ta saaks kodulinnast Valkast Riias õppimas ja tööl käia.

Esaul tunnistab, et Seeril ja Zuntel ei ole palgalist treenerit. Näiteks Zuntet abistab Läti treener, kes on ametlikult Šveitsi koondise treener. Varem aitasid Seeri palju samuti lätlased, kuid viimasel hooajal nende abivalmidus kahanes. „Lätlased tunnetavad minus konkurenti,” lausub Seer, kes õpib Tartu külje all lennuakadeemias teist aastat lennunduse info- ja telekommunikatsioonitehnoloogiat.

Esaul sõnab: „Nad on aru saanud, et tüdruk on teinud hüppe edasi.” Üle-eelmisel hooajal kaotas Seer parematele kolm sekundit, lõppenud hooajal sekundi.

Üksjagu mahajäämust tuleb tehnika pealt. Zunte (fotol paremal) sõidab neli ja Seer (fotol all vasakul) seitse aastat vana kelguga, mille ta sai austerlastelt. Esauli sõnul sõidavad tipud ühe kelguga kõige rohkem kaks hooaega. Kelgu hind on umbes 10 000 eurot. „Tehnoloogia poolest jääme alla,” sõnab ta.

Seeri sõnul on kelgu põhi ehk see osa, millele selili heita, talle sobilik, kuid vaja on just uusi jalaseid. Nende paar maksab 1500–2000 eurot, parematel kulub hooajal jalaseid kuus paari. Neid lõhub näiteks rajale kogunev imepeen tolm – iga kriim röövib aega. „Jalas peab olema nagu peegel, mille abil võid habet ajada,” kirjeldab Esaul.

Lisaks tuleb teada, mis moodi jalaseid sõltuvalt temparatuurist ja jääoludest teritada. „Selline teadmine meil puudub,” tunnistab Esaul. Pealekauba tuleb osata jalaseid enne starti õigesti määrida, mille kohta Eesti esindajatel samuti teavet pole. Nad ei tea isegi seda, millega määrida, mistõttu plaanivad alustada koostööd Tallinna tehnikaülikooli teadlastega, et ses vallas mahajäämust vähendada.

Kuna jalaseid teeb kõigile üks Austria firma – teiste toodanguga võistelda ei tohigi, märgib Esaul –, siis on väheseid võimalusi ühesuguse varustuse puhul veidigi eelist saada oskus säilitada sõidu ajal jalaste temperatuuri. Esaul seletab, et kui väljas on näiteks kaheksa külmakraadi, tohib jalaste temperatuur starti minnes olla maksimaalselt seitse külmakraadi. „Kui jalased on soojemad, saad disklafi,” lausub ta. 

Niisiis peitub edu üks võti selles, kuidas hoida sõidu kestel jalaste temperatuuri võimalikult kaua miinus seitsme kraadi juures, sest kiirus võib sõidu lõpuosas jahutada jalaste temperatuuri mitme kraadi võrra, ja mida jahedam jalas, seda kehvemaks muutuvad selle libisemisomadused. Siin tulevadki appi määrded. „Seda maailma me ei tunne,” sõnab Esaul.

Vähemalt on Zunte ja Seer saanud hooajaks uue võistluskombinesooni, mille valmistab Läti firma ja mis maksab 400 eurot. Tavaliselt vahetatakse kombinesooni igal hooajal: uuega võisteldakse, eelmisel hooajal kasutatuga treenitakse. Kiivrit tuleb kohustuslikus korras vahetada iga kahe aasta järel.

Esaul tunnistab, et kui tulevaseks hooajaks vajalikku raha kokku saada ei õnnestu, tuleb käed paratamatult püsti tõsta ja nentida, et Milano Cortina olümpial jääb osalemata. Ometi sai Eesti Kelguspordi Liit moodustatud 2022. aasta novembris just selleks, et Zunte (fotol paremal) saaks olümpial esindada Eestit. Peagi lisandus talle teise olümpiakandidaadina Seer. Eesti Olümpiakomitee tippspordi komisjonil tuleb 15. aprillil, järgmise nädala teisipäeval langetada otsus, mis edasi saab.

Fotod 1 ja 6: Darta Estere Zunte mullu mai algul Valkas ja Valgas. Foto autor: Arvo Meeks, Lõuna-Eesti Postimees / Scanpix
Fotod 2 ja 3: Emma Triin Seer tänavu jaanuaris Winterbergis. Fotode autor: Michael Kristers, FIL
Foto 4: Darta Zunte mullu detsembris MK-etapil Siguldas. Foto autor: EPA/Scanpix
Foto 5: Emma Triin Seer tänavu jaanuaris Siguldas. Foto autor: Michael Kristers, FIL
Foto 7: Darta Zunte esindamas 2021. aasta jaanuaris MK-etapil St. Moritzis Lätit. Foto autor: EPA/Scanpix
Fotod 8 ja 9: Emma Triin Seer mullu detsembris Innsbruckis. Foto autor: Michael Kristers, FIL
Foto 10: Darta Zunte mullu veebruaris MK-etapil Siguldas. Foto autor: LETA/Scanpix

22 Kommentaarid:

At 11:40, Anonymous Anonüümne said...

Nagu ikka, esimene lõik vaja ühte lausesse mahutada - tulemuseks aga mingeid topelttühikud? Diagonaalis edasi lugedes ainult kirjavigadele satudki ("lubaud"?). Piinlik.

 
At 13:01, Blogger Priit Pullerits said...

Aitäh tähelepanu juhtimast. Avalõiku oli tõesti sattunud "lukku lõppenud" vahele kaks tühikut ja allpool oli sõnast "lubatud" t-täht puudu. Parandasin ära. Aga see, et "edasi lugedes ainult kirjavigadele satudki", on ilmselge liialdus: ka järelkontrollis rohkem kirjavigu ei leidnud. Kui olete nii hoolas ja täpne lugeja, mis on kiiduväärne, siis olge, palun, täpne ka oma väidetes. Piinlik.

 
At 14:10, Anonymous Anonüümne said...

Kas Laidvee saab sponssi teha tädidele? Paar reissut Priiduga kõrbesse ja mustikasupimaale ära jätta, peaks klotsi kottidega üle jääma küll?

 
At 14:22, Blogger Priit Pullerits said...

Kui siin juba kelgusporditarkuse jagamiseks läks, siis üks küsimus: kas teate, kuidas on kelgu juhtimine varasemaga võrreldes muutunud?

Mõelge pisut, enne kui vastate.

Õige vastus: kelgu juhtimine käis vanasti rohkem jalgadega, nüüd enam mitte; nüüd juhitakse kelku rohkem õlgade ja kätega.

 
At 15:40, Anonymous Anonüümne said...

Näed, Priit ka sisenenud sisuturunduse hukatuslikku maailma. Toredad neiud, teevad sporti, aga oh häda, sport on kallis. Ei saagi aru, mida see blogipostitus öelda tahtis. Kas seda, et EOK võiks pappi pritsida? Sest ikkagi olümpiaala, missest et marginaalne, eriti eestlaste jaoks. Või kutsub Priit blogilugejaid uljaid daame toetama? No ma ei tea, ma pigem annaks raha meie kallitele laskesuusapiigadele, isegi nende 82. koht läheb rohkem korda.

 
At 16:50, Anonymous Anonüümne said...

ERRi ei sobi, ei oska kirjutada! Tuleb edasi kibestuda

 
At 17:10, Anonymous Anonüümne said...

"...starti nii 25 kelgutajat kui skeletonisõitjat, kõike rohkem ühest riigist kolm." - ei ole ka korrektne.

 
At 17:54, Blogger Priit Pullerits said...

Tänan teid. Parandasin ära.

 
At 17:57, Anonymous Anonüümne said...

Ma pigem toetaks kelgutajaid. Laskesuusanaised, mõned neist, juba 10 aastat tammuvad ühes ja samas kohas. Kaua võib!

 
At 22:59, Anonymous Anonüümne said...

Mul kuuri all vana raudjalgadega kelk. Lasen talvede alguti luisuga teravamaks, panen WD40 peale, seejärel silikoonpulgaga veelgi libedamaks ja lauluväljakul libiseb nõnda, et kõik need 250 euroste roolkelkudega Viimsi, Pirita, Kakumäe ja Nõmme lapsed nutavad ja nõuavad oma rikastelt issidelt sama kelku. Kahjuks neidusid aidata ei saa, aga kui paneks pikema liimpuitkilbi lippidele peale, siis saaks kahese või kolmese kelgu teha küll. Olümpiat ei võida, aga kodukülas oleks tegijad ja võib-olla on selliseid kelke veelgi, saaks teha Eesti meistrikad. Kui lugesite tähelepanelikult, siis see on floorivaba sport.

 
At 08:48, Anonymous Anonüümne said...

Mina saan Priidu jutust aru, et Eesti sport on semutsemise rängas vangistuses, mistõttu eelistatakse mõnda marginaalset aga kallist ala teistele. Selline diskriminatsioon ei ole ok vähemalt seni kuni kehtivad sookvoodid ja võrdõigluslikkus. See on rudiment nõukasüsteemist, mille on välja nuputanud nõuka taagaga tsinovnikud, punkt.

 
At 12:03, Anonymous Anonüümne said...

Tehnikasport on atraktiivne, ent kallis ala. Entusiastide põlve otsas nokitsemine hoiab ala küll hingitsemas, aga kui tahta enamat kui Jamaica kahene ja neljane bobi, siis tuleb masinavärk tööle panna ja alaliit ilma näinud manageridega mehitada, näiteks hr Laidvee ja ta sõpradest rahajõmmid. Sprinterlike võimete arendamisel tuleb Zunte ja Seer viia Eesti edukaima alaliidu - Kergeraksuliidu - juurde, kus ametisse asub arvatavasti empaatiline M.Kallas ja kus jääb endiselt niite tõmbama E.Teigamägi oma enneolematute kasulike sidemetega. P.Pullerits tõmbab meediamulli käima, mäletate mis möll toimus Tartu maratoniga, kui vanameister kaasa aitas! Olid vast ajad.
Kogukond aitab neidude olümpiaks valmistamiseks kaasa ühisrahastusega. Kamoon, kahe neiule 90 tuhhi, see pole midagi. Peale olümpsi tuleb uus struktuur paika saada, seniseid tegijaid peame meeles aupresidendi ameti ja elutöö diplomitega. Ala tuleb huvitavaks teha ka EOK-le, sportlik ja sõnakas proua president tuleb Jurmalas korra kelgule kas jalad ees või, kui julgeb, pea ees panna ja hopp. Kellelegi ei meeldi, kui ukse taga käiakse niiskete silmadega rahanatukest nuiamas. Asjad tuleb reipalt liikuma panna!

 
At 12:22, Anonymous Anonüümne said...

Priit, ole nüüd hea mees ja viska siia ikka kelguneiude kontode numbrid ka. Kogukond kibeleb toetama.

 
At 12:45, Anonymous Anonüümne said...

Teen ettepaneku, et esimesel kommenteerijal hakkaks olema moraalne kohustus kommenteerida sisu ja anda algsele postitusele vunki juurde, aga mitte tulla ja hakata esimese asjana mölisema komade ja juhuslike kirjavigade pärast.

 
At 13:10, Blogger Priit Pullerits said...

Eesti Kelguspordi Liit MTÜ
Coop pank
EE734204278625999201
SWIFT: EKRDEE22

 
At 13:39, Anonymous Anonüümne said...

Ikka neidude omasid paluks.

 
At 14:19, Anonymous Anonüümne said...

Väga nõus!

 
At 20:50, Anonymous Anonüümne said...

Lugu ei kõnetanud, sellest ka diagonaalis lugemine. Pool lugu puntkidest, siis üllatav fakt, et raske kelgu transport on kallis jne. Hea meelega hariks end, et ala oleks huvitavam vaadata, aga ei tulnud siit miskit.

 
At 07:37, Anonymous Anonüümne said...

Üks viga veel sees. Kas leiate ise üles?

 
At 08:04, Anonymous Anonüümne said...

Minu arust lugu oli informatiivseim, mis sellest alast Eestis tehtud. Väga palju uut sai teada. Aitäh!

 
At 21:18, Anonymous Anonüümne said...

Väga igav lugu

 
At 08:44, Anonymous Anonüümne said...

Ei ole nõus teiega. See blogipostitus on väärt ajalehes ilmumist. Loodetavasti kuskil ilmub ja loodetavasti peetakse PP-d ka meeles, kui keegi teine selle suure lehe looks vormib. Kuid küsimus on endine, miks spordiajakirjanikud selliseid ideid ei genereeri? Laskesuusahooaeg on läbi ja turundustöö on võhmale võtnud?

 

Postita kommentaar

<< Esileht