esmaspäev, mai 26, 2008

Pullerits: Kuidas ma teisi ohtu seadsin?

Rattameeste foorumis kirjutab end testisõitjana esitlev rattur pühapäevase Tartu rattaralli kohta nii:

"Võin kinnitada, et 3:46 grupp oli ka suht viisakas. Mõttetut rapsimist ja poogeldamist eriti ei esinenud. Erandiks üks tegelane, kel kogemust peaks justkui jaguma, aga ju siis on probleem milleski muus. Nime ja numbrit ei hakka välja tooma, aga muidu oli ilus kollane ratas :) "

Milleks siin sedasi salatseda? Nagu oleks meil pidevalt kagebiidid või stasi tegelased kannul, et peab kõike mõistukeeles rääkima. Olgem ausad ja avameelsed. Nii palju ma ikka matsu jagan, et aru saada, kellele nn testisõitja viitab ja vihjab. Minule.

Ratas oli kollane, number oli 985, aga kogemust küll pole - selles osas on eksitud. Ent olen kaugel sellest, et hakata toda komplimenti nina peale hõõruma.

Lubage hästi lühidalt seletada, mis kriteeriumidest sõidu ajal juhindusin, et siis saaks leida üles need vead, millega teistele probleeme põhjustasin.

Nagu hea sõber ja konkurent Art Soonets õpetas, ei maksa sõidu ajal taha vaadata, sest siis võib trajektoor käest ära minna. Ei teinudki seda ühtainust kordagi. (Vabandust, tuli meelde, et korra ikkagi tegin: siis, kui olin Pangodi kandis mitu kilomeetrit eesotsas tempot teinud, et veenduda, kas keegi järele ka tuli.) Pisut heidutav oli vaadata, kuidas Elva kandis üks grupiline pikalt üle õla tagasi vahtis. Samuti ei lehvitanud ma pealtvaatajaile, nagu mõni teine võistleja. Lehvitamine on loll tegu, sest Soonets oli rääkinud, kuidas üks ta sõber oli just seetõttu kunagi käkaskaela lennanud.

Püüdsin Soonetsi soovitusel hoida grupis esimesse kolmandikku - ehkki, nagu ütlesin, puudus mul vähimgi aimdus, kui suur see 3:46ga lõpetanud grupp oli. Samuti püüdsin vältida grupi keskele sattumist, sest seal pidi väidetavalt kõige ohtlikum olema.

Aga kui grupi eesots liiga suurearvuliseks muutus, siis hakkasid häirekellad lööma: tuleb ettepoole liikuda. Sellest tulidki need mõned ettesööstud, nagu näiteks enne Tartut, kus oli arvata, et peatselt läheb vajutamiseks, eriti viaduktil - ei saanud ju riskeerida enne lõppu grupist mahajäämisega. Kuid ma ei rajanud kunagi endale teed läbi grupi, vaid võtsin alati laialt kõrvale. Enne Tartut möödusin vasakult ja seadsin end grupis umbes kümnendale positsioonile. Viaduktilt laskudes möödusin paremalt, kus oli autode kiirendusriba, nii et samuti ei tohtinud arvatavasti kedagi suurt segada. Viaduktilt alla sõites kiirendasin lihtsalt seepärast, et kui hoog liiga kerge vaevaga suureks läheb, pole ju mõtet seda maha pidurdada - las inerts toimib ja kannab.

Kui paar lonku juua võtsin - Soonetsi soovituse järgi olin Dexali geelid lahjendanud veega, et mitte hakata pakendeid hammaste vahel lahti kakkuma ning ennast ja teisi niiviisi ohtu seada -, liikusin grupis pisut ettepoole ja võtsin seejärel kaugele vasakule tee äärde, et kõigil oleks turvaline. (Jah, sellega rikkusin rattaralli juhendit, mis keelab vastassuunavööndis sõita; aga kui seda punkti punktuaalselt jälgida, siis tuleks ilmselt suurem osa võistlejaid diskvalifitseerida, vähemasti 3:46 grupp kindlasti, sest näiteks Hellenurme ja Elva vahel sõideti in corpore pikalt vastassuunavööndis.) Liiati ei hakanud ma toidupunktides jooke rabama, millega oleksin samuti teiste elu keeruliseks teinud.

Nii, need oli asjad, mida püüdsin teha. Iseasi, kui hästi need välja tulid. Nagu mõnedest arvamusavaldustest lugeda, siis mitte eriti hästi. Sedapsi ongi mul palve, et head konkurendid annaksid ausalt ja keerutamata oma hinnangu, mida valesti ja ohtlikult tegin ning kuidas olnuks õige toimida. Selle nimel, et järgmisel korral oleks kõigil ohutum ega peaks minu pärast lisahirmu tundma.

Foto 1: Art Soonets (keskel) Tartu rattarallil Otepääl. Ta sai ajaga 3:32.32 244. koha. Foto autor: Allan Leppikson, Scanpix Baltics
Foto 2: Suur grupp Tartu rattarallil. Foto autor: Sille Annuk, Postimees / Scanpix
Foto 3: Tartu rattarallile kaasaelajad - võistlejate ergutajad või ohustajad? Foto autor: Allan Leppikson, Scanpix Baltics
Foto 4: Rallil kolmandaks tulnud Rein Taaramäe (nr 99) saab autost juua, samal ajal kui hilisem võidumees leedulane Aidis Kruopis peab tema tuules janusele abistamist pealt vaatama. Foto autor: Sille Annuk, Postimees / Scanpix

17 Kommentaarid:

At 10:57, Anonymous Anonüümne said...

Ma kardan, et sa mõtled üle. Olin ka seal pundis aga seoses kollase rattaga meenub mulle küll hoopis üks teine härrasmees, kelle tagajooks ei käinud just kõige sirgemat teed. Sinu kohta nii palju, et minu arust sõitsid täitsa normaalselt. Vähemalt minus hirmu ei tekitanud :)

 
At 11:29, Blogger Priit Pullerits said...

Siin pisut täpsustusi tolle väidetavalt 53. kohal lõpetanu kohta, kes protokollist maha võeti ja kelle nimi oli ei miski teine kui Jaan Kirsipuu.

Aet Nurk võistluse sekratariaadist seletas mulle, et kuna Kirsipuu katkestas ja sõitis seejärel Tartusse, tuli ta lõpus üle finišijoone ja ehkki ta oli andnud käega märku, et tema aega mitte võtta, siis kiip tegi oma tööd korralikult ning nõnda läkski tal tulemus kirja. Nii et mitte midagi üleloomulikku ega müstilist, nagu mõned püüdsid eelmise sissekande järel kavalalt vihjata.

Küll aga diskvalifitseeriti üks lätlane, kes võitnuks M55 vanuseklassi. Põhjus: valest stardikoridorist startimine. Ehkki Aet Nurga sõnul oli lätlast korduvalt suunatud õigesse koridori, oli ta ilmselt ikka osanud kuidagi oma ratta üle aia tõsta ja ettepoole trügida. Mida lätlane aga ei osanud arvestada, on see, et kiip fikseerib ka stardi, ning pole kuidagi võimalik, et mees, kelle number on üle 1500, on rajale läinud seltskonnas, kus numbrid on 200-300. Nii et väga labane vahelejäämine, kommenteeris Nurk.

Mees oli esialgses protokollis kirjas, kuid nüüd teda sealt enam ei leia. Rohkem seni diskvalifitseerimisi pole Nurga sõnul olnud.

 
At 14:37, Anonymous Anonüümne said...

Lõpetasin küll mõned grupid eespool, kuid mõned nõuanded mida algajamad maanteeratturid võiksid jälgida.
1. Ära trügi grupi peasse kui seal on tekkinud mitmest sõitjast koosnev punt kes korralikku karusselli arendab (juhul kui sa ise muidugi ei tea kuidas grupi peas käituda või karuselli sõita).
2. Eelkõige tuleb sõita SUJUVALT. Justnimelt tuleks vältida selliseid sööste. Kui on ikka sirge tee, siis ei ole mõtet grupi esimeses kolmandikus olles pidevalt kiirendada ja pidurdada, sellega ajad iseend ja teisi vaid närvi.
3. Pidev hirm ei 133km vältel ei tule küll kasuks. Tuleb olla valvas, kuid siiski asja sujuvalt ja lõdvalt võtta.
4. Sõidu ajal peaks pilk olema suunatud eessõitva ratturi turjale, niiviisi näed ka mis ees toimub. Tihtipeale ongi paljud õnnetused sellest põhjustatud, et vahitakse eesõitja käiguvahetajat ning kui ees toimub suurem tempomuudatus (äraminek või kukkumine) hakatakse äkilisi ning ohtlikke liigutusi tegema.

 
At 16:22, Anonymous Anonüümne said...

Tere, mina olen see "testisõitja" velo.clubbers.ee foorumist. Autori kohta paha sõna ei ütle. Tema kollane ratas ei jäänud üldse silma, seega ilmselt sõitis ilusti :).

Olgem siis konkreetne ja sidugem kollane ratas numbriga 486. Sõidujoon oli kohati väga ebalev. Järsud liigutused paremale ja vasakule. Nagu oleks ratta kaelalaagrid lahti. Kui nüüd kedagi positiivselt esile tuua, siis grupis olnud soomlased sõitsid väga ilusti.

 
At 16:35, Blogger Priit Pullerits said...

Eelmisele:
no vaat siis, ja mina võtsin suure õhinaga võõra süü omaks. Ega sellest midagi hullu ole, sest eneseanalüüs ja teiste kriitika aitavad asja paremaks teha, millest kokkuvõttes võidavad ju järgmine kord kõik.

 
At 16:54, Anonymous Anonüümne said...

Kui blogipidajal jätkub veel huvi Rattaralli verisema poole vastu, siis uurigu noore venelase kukkumist liidrite hulgas. Selle kohta liiguvad päris koledad jutud.

 
At 17:04, Anonymous Anonüümne said...

Vaadates seda kes peitus tolle mainitud 486 numbri taha, siis ma ei imesta üldse. Tegu ju teada pohhuisti ja ülbikuga. Õnneks on klubivorm tal piisavalt hästi äratuntav, et juba eemalt märgata ja eemale hoida.

 
At 17:55, Blogger Priit Pullerits said...

Sellest venelasest, kui see on ikka SEE venelane, kellest jutt.

Uurisin Indrek Kelgult, et mis juhtus. Ta ütles, et kui jutt on sellest venelasest, kes Janek Tombakuga puskis, siis midagi verist seal küll väga polnud, et probleemid olid tekkinud rattaga, miks ta edasi ei saanud sõita, ehkki väikest tohterdamist, nagu ikka sellistel puhkudel, oli ka vist tehtud. "Mingit tõsist häda tal küll ei olnud," ütles Kelk mulle sõna-sõnalt.

Kelk lisas, et pärast olid venelased käinud selle intsidendi pärast protestimas, et vene sõitjat trügiti ja ratas läks katki ja maksku ratas kinni. Aga ta lisas, et kohtunikud sõitsid seal järel ja nägid selgelt, et midagi erilist seal polnud, et oli väike õlgade kokkupanek, sest leistangid olid läinud sõlme.

Case closed?

 
At 19:15, Anonymous Anonüümne said...

rattasõit on täis motoorseid oskusi, mida lihtsalt seletamise kuulamisega sa vist küll selgeks ei saa. Ainus, mis aitab on harjutamine ja harjutamine ja harjutamine ja harj...

 
At 23:59, Anonymous Anonüümne said...

No kui sebisin selle numbri kaudu sportfotost ka selle näo välja, siis tunnen teile ainult kaasa, et see Molkus teie grupis oli. Vist kaks aastat tagasi pidin selle Molkusega ise TRR-il ühes grupis sõitma, kus ta süüdimatult tekitas kaks väikest kuhja (ise muidugi pääsedes, nagu õigele ülbikule kohane). Peale seda hoian heaga sellest Molkusest eemale, olen temaga põrkunud ka mujal, kui ainult rattarajal.

 
At 08:10, Blogger Priit Pullerits said...

Mulle tundub, et lähtudes nr 486 võistlejat (Kalev Nõmm) tabanud suurest kriitikalaviinist tuleks edaspidi luua enne Tartu rattarallit avalik nimekiri, kuhu osalejad riputavad aegsasti välja nende numbrid, selle eest nad soovitavad kaugele hoiduda. Nii oleks kõigile ju parem.

Samas arvan, et peaks julgemalt üksteisele rattarallil märkusi tegema. Näiteks kui sattusin Tõravere kandis paarimehelisse eestminejate punti, aga hästi kaasa minna ei suutnud, tuli tagantpoolt üks noormees ja ütles, et kui ma ees rabada ei jõua, siis hoidku parem pundi sisse. Ütles viisakalt, kärkimata, ja õigesti tegi, et ütles. Enam ei roninud ette.

Ühtlasi kuulsin, kuidas ka ühele neist, kelle selja taga ise tuulevarju aeg-ajalt otsisin, öeldi, et sa vingerdad nii palju, et mine ja hoia tahapoole. Julgelt tuleb selliseid asju välja öelda, sest vastasel juhul jääb võimalus, et pärast tuleb paljudel haavu lakkuda. Liiati on selge see, et gruppides on mõned targemad ja tugevamad kui teised. Las nemad siis kamandavad. Neil peaks see õigus mu meelest olema.

 
At 08:43, Anonymous Anonüümne said...

Elu on tasakaalus- enamuse Tallinna Rattarallidest pole hr.Nõmm ise matsu panemata pääsenud.

 
At 17:19, Blogger kalev said...

Mina olen 486 all sõitnud Kalev, müts maha Priidu ees kes konflikti üles korjas, ise mitte seda põhjustades, kuid nn. "testisõitjast veloclubbersist"- ei mäleta täpset numbrit, kuid punases corrateci riietes kodanik oli, kes joogipunktis pudeli järele lõigates oleks peaaegu 10-15 ratturit pikali tõmmanud, peale selle kui olin talle väikse märkuse teinud siis reageeris väga vvalulislt üle ja nagu näha jäi hinge..
pisike soovitus ka kõigile anonüümsetele- lööge selg sirgu ja tulge põranda alt välja, keegi teile liiga ei tee ning halvemaks ka kindlasti ei lähe.

 
At 08:04, Anonymous Anonüümne said...

Mulle helistanud rattamehed nii klubist kui väljast on edastanud info, et punases Specialized sõidutrikoos oli Lepik Urmas, kes siin on usinasti anonüümsena sõna võtnud, on Urmas spetsialist just joogipunktides segaduse tekitajana, ning seal mitme külakuhja autor, nii, et palju õnne kõikidele anonüümsetele, siin ka võib leida põhjust miks Te soovite nii anonüümseks jääda,
Täpsustuseks niipalju, et kui kellelgi on okas hinge jäänud, et teda on võistlusel korrale kutsutud, siis vaadaku peeglisse, mitte ärgu loopigu anonüümsena alusetuid süüdistusi, PP-le natuke paneb mõtlema kuidas selliste kogemustega ajakirjanik ikkagi väheanalüütiliselt läheb kaasa sellise anonüümse s-sõtkumisega, konstruktiivsetele kõigile tervitused ja ilusat ning sportlikku suve kõigile..

 
At 08:08, Anonymous Anonüümne said...

Mulle helistanud rattamehed nii klubist kui väljast on edastanud info, et punases Specialized sõidutrikoos oli Lepik Urmas, kes siin on usinasti anonüümsena sõna võtnud, on Urmas spetsialist just joogipunktides segaduse tekitajana, ning seal mitme külakuhja autor, nii, et palju õnne kõikidele anonüümsetele, siin ka võib leida põhjust miks Te soovite nii anonüümseks jääda,
Täpsustuseks niipalju, et kui kellelgi on okas hinge jäänud, et teda on võistlusel korrale kutsutud, siis vaadaku peeglisse, mitte ärgu loopigu anonüümsena alusetuid süüdistusi, PP-le natuke paneb mõtlema kuidas selliste kogemustega ajakirjanik ikkagi väheanalüütiliselt läheb kaasa sellise anonüümse s-sõtkumisega, konstruktiivsetele kõigile tervitused ja ilusat ning sportlikku suve kõigile..

 
At 14:59, Anonymous Anonüümne said...

Onu Kalev on vist oma kolm talve koolipinki nühkinud - kirja pandud sõnumi mõte on nii hõlpsasti hoomatav. Kuidas see vanasõna oligi... Santi parandab ainult haud.

 
At 13:55, Blogger Unknown said...

Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-pos (amaah.credit.offer@gmail.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: ( maviscalos_laen_laenamine@outlook.com ). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.

DO YOU NEED LOAN FOR PERSONAL BUSINESS? IF YES CONTACT OUR EMAIL ABOVE TO PROCEED WITH YOUR LOAN TRANSFER IMMEDIATELY OK.

 

Postita kommentaar

<< Esileht