Pullerits: Kui ohtlik on rattasport tegelikult?
Räägitakse, isegi televiisoris, et rattasõit on ohtlik. Kui vaid rääkijad teaks, mis tegelikult on ohtlik - ja kui süütuna näivad asjad on palju ohtlikumad kui rattasõit.
Ameeriklased paiskasid hiljuti välja uurimuse (sellest kirjutas hiljuti ajakiri U.S. News & World Report), mis kinnitab, et jalgrattad on tarbekaupadest-asjadest alles neljandal kohal, kui pidada arvestusest selle järgi, kui tihti nendega juhtunud õnnetused viivad inimesi haiglasse. Kas teate, mis on esimesel kolmel kohal? Pakkuge!
Olgu, teen asja lihtsamaks. Esikolmikusse kuuluvad voodi, põrand ja trepp. Siit edasi on fantaasile küllalt lennuruumi, kas pole?
Rutgersi ülikooli teadlased, kellele taas viitab toosama U.S. News, võrdlesid jälle omavahel kõndimise, ratta- ja autosõidu ohutust. Siin ei ole tulemused aga sugugi rattasõidu kasuks. Tuli välja, et ühepikkuse läbitud kilomeetraaži kohta on rattasõidu surmajuhtumite arv 11 korda suurem kui autosõiduga. Jah, ratturid läbivad kokkuvõttes kindlasti palju vähem kilomeetreid kui autojuhid, mis ilmselt aitab seletada seda suurt erinevust. Aga samas, kui edasi mõelda, siis ega ratturid 11 korda aeglasemalt ka liigu kui Ameerika autod, millele kehtib kiirteedel kiirusepiirang 95-105 km/h kandis.
Rattureile lohutuseks on ehk see, et jalakäija tõenäosus ühepikkusse läbitud kilomeetraaži kohta surma saada on tervelt 36 korda suurem kui autosõidul. Kas see tähendab, et ka jalakäijaile tuleks kiiver pähe suruda?
Ratturile positiivne uudis on U.S. Newsi andmeil arvatavasti see, et rattasõiduga kaasnev tervislik kasu kaalub ilmselt üles teedel luuravad fataalsed riskid. Taani teadlased on avastanud (ja ajakirjas Archives of Internal Medicine) avaldanud, et rattaga mittesõitjate seas on suremus (mortality rate) koguni 39 protsenti kõrgem kui rattasõitjate hulgas. Taanis, muide, teevad inimesed tervelt 18 protsenti kõigist oma käikudest jalgrattaga. (Hollandis on see protsent veel suurem, 27, ja USAs - kus vahemaad on väga suured ja rattateed peaaegu puuduvad [tulemus: USAs saab saja miljoni läbitud kilomeetri kohta surma keskmiselt 5,8 ratturit, Hollandis aga vaid 1,1] - kõigest üks protsent, mis kajastub ilmekalt ka ameeriklaste kehakaalus.) Brittide uurimus aga kinnitab, et rattasõidust saadav kasu kaalub ohud-riskid üles koguni 20-kordselt.
Ja mis veel huvitav ning rattureile rõõmustav: Hollandis ja Saksamaal jäävad autojuhid vanuritest ja lastest jalgratturitega kokku põrgates süüdi ka siis, kui nood eirasid liikluseeskirju. Kuid igal heal asjal on ka miinuskülg: jalgratturid, kes rikuvad Hollandis ja Saksamaal liikluseeskirju, võivad palju suurema tõenäosusega trahvi saada kui mujal Euroopas.
Mis arvate, kas Hollandi ja Saksamaa eeskuju vääriks Eestis rakendamist?
******
Goblin Valley, Utah. 29. juuni 2008. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)
Foto 1: Patrick Sinkiewitz Saksamaa meeskonnast T-Mobile lamab mullu juulis sõiduteel pärast kokkupõrget pealtvaatajaga Tour de France'i kaheksanda etapi järel, mil ta oli teel hotelli. Mõlemad kokkupõrkes osalejad said tõsiseid vigastusi ning kiirabi viis nad Grenoble'i haiglasse. Foto autor: AP / Scanpix
Foto 2: See kunstnikutöö, kus jalgrattatee jookseb üle vasakpööret sooritava sõiduauto, on osa mullusügisesest miljoni dollari suurusest reklaamikampaaniast New Yorgis, mille eesmärk oli kutsuda rattureid ja autojuhte teineteisega rohkem arvestama, et vähendada õnnetuste arvu. Foto autor: AP / Scanpix
5 Kommentaarid:
Kui sa jalgrattaga tööle sõidad oled kehvem mees, kui naaber, kes sõidab tööle autoga. Kui sa võitlustel rattaga sõidad, siis on kindlasti naabrimehel kallim ratas, uus käiguvaheti, klipid, riietus jne.
Kuni eestlased ei saa sellest mentaliteedist lahti, et "mul suht ükskõik, millega liigun" jäävad autod liikluses võidutsema .
PS! Vahel on raske olla tänaval jalakäija, mis me ratturitest räägime.
Aga mind ikkagi huvitab, kuidas proff lihtsurelikke tuuseldas....
oakley sunglasses
louis vuitton
christian louboutin pas cher
michael kors
michael kors outlet
oakley sunglasses
cleveland cavaliers jerseys
ralph lauren outlet
canada goose clothing
fitflop sandals
hzx20161226
Il ne devrait air jordan 1 new love pas vous surprendre qu'il y ait beaucoup de critiques pour ce Air Jordan 11 Chaussures produit sur le web. 3 flammes peuvent vous lever et adidas zx flux rose et noir pas cher travailler sans avoir des questions posées. Si vous le cortez nike homme jaune faites, vous pourriez profiter de l'offre spéciale obtenir une seule basket nike air jordan 5 retro offre gratuite qui réduit principalement de moitié le prix de l'article. air jordan future low femme pas cher
Mobile Prices Bangladesh that is sooper cool
Postita kommentaar
<< Esileht