neljapäev, detsember 06, 2007

Pullerits: Minu edu saladus

Saladuse teadasaamiseks - ja tuvastamaks, kas teil ka see on - vaadake peeglisse. Või laske kellelgi end kõrvalt vaadata.

Olen näiteks vaadanud kõrvalt Andrus Veerpalu. Eriti hea on vaadata suvel. Ja näinud, kui peenikesed ja pikad lihased ning kõõlused tal on. Mõni ime siis, et ta on nii hea suusataja.

Kui veel keskmaajooksuga tegelesin, mäletan, kuidas treener Raimond Luts, kes 1980. aastate keskel võttis Eesti noorte poolmailerite ja mailerite arendamise enda õlule, märkis pärast Tallinna-Tartu maavõistluse 800 meetri jooksu (kus sain Tartut esindades 5. koha), et mul on kerge ja pikk samm. Eks lihased aitasid sellele kaasa.

Eesti Päevalehe spordiajakirjanik Andrus Nilk rääkis mulle, kuidas suusakoondise peatreener Mati Alaver olla hiljuti öelnud, et mis Pulleritsul viga joosta, tema ju selleks sündinud - vaadata vaid, millised pikad jalad tal on. Eks pikk jalg eelda pikki lihaseid.

Suusaliidu president Toomas Savi mõõtis mind paar talve tagasi Kekkose suusasõidul Harimäe torni all pooleks sekundiks pealaest jalatallani ja märkis, et mis mul viga sõita, ainult tõuka takka. Et lihased on kerged ja skelett samuti.

Ja doktor Ain Kaare, kes on siinse blogi vennaskonnas füsioloogias ja meditsiinis ilmselgelt targem kui kõik ülejäänud kokku, olla mu salaallika sõnul öelnud, et temal on mulle raske vastu saada kas või ainuüksi seepärast, et mul on pikad ja peenikesed lihased.

Selles siis ongi kogu saladus ja trump - lihastes. Mul on tavaline vastupidavus, alla keskmise kopsumaht ja tublisti alla keskmise jõudu, aga seda kõike kompenseerib konstruktsioon. Ja ainult ei kompenseeri, vaid annab ka eelise.

Eelmisel talvel Tallinna maratoni finišis küsisin suusaõppejõud Kaarel Zilmerilt, kus on minu igipõline rivaal Art Soonets. Zilmer lõi lootusetusest käega ja ütles, et Soonetsil on oma massiga raske, et tal pole minu vastu mingit šanssi. Mis siis, et Soonetsil on rohkem vastupidavust, rohkem võimsust - ilmselt on tal kõike rohkem kui mul. Kahjuks ka massi.

Andku ma treeningnõu, on paljud küsinud. Siin teile siis asi, millest alustada: võtke kaal alla. Saage lahti õllekõhust. Vaadake, et poleks puusadel armusangasid. Vaadake, ja seda peeglist, et reielihastel ei oleks apelsinikoorenahka. Ühesõnaga: vaadake, et keha oleks trimmis. Ja ärge tehke seda lollust, et tahate oma füüsilist jõudu veelgi rohkem maksma panna ja pumpate musklid suureks.

Olen kaugel väitmast, et mul on suusatamiseks mingi ideaalne keha. Ideaal on ikka Veerpalul. Aga saab ennast talle järele aidata.

Küsin: kui paljud teist näevad päevas alatihti vaeva lihaste töötlemiseks? Kas istute niisama õhtul väsinuna teleri ette või võtate endaga midagi ette ka? Kas teete samal ajal harjutusi seljale, kõhule, külgedele, õlgadele? Kas hoolitsete lihaste eest, mida suusatamises kõige rohkem vaja läheb?

Tehke harjutusi! Tehke harjutusi! Tehke harjutusi! Hoidke toonust ja trimmige lihaseid. Kas teete 50 kätekõverdust ilma, et tempo raugeks? 55? Kas teete 45-kraadise nurga all selili lamades 30 ülestõmmet kõhulihastele? Ja siis kohe veel 30? Ja siis 35? Ilma, et väsimus tuleks ja pulss tõuseks ja lihastes midagi tunda annaks. Ja kas teete 10-kilose kettaga seljalihaste harjutusi, lastes end 45-kraadise nurga all olles alla ja siis tõstes keha üles, ning nii 20 korda järjest? Ja siis veel 20? Ja siis 23?

Ei, need siin pole mingid rekordid. Need on mõned näited lihtsalt selle kohta, millest alustada.

Foto 1: Andrus Veerpalu. Foto autor: Marianne Loorents, SL Õhtuleht / Scanpix
Foto 2: Priit Pullerits eelmisel talvel Vooremäel. Foto autor: Sille Annuk, Postimees / Scanpix
Foto 3: Andrus Veerpalu. Foto autor: Kristjan Lepp, Kroonika / Scanpix
Foto 4: Priit Pullerits. Foto autor: Toomas Huik, Postimees / Scanpix
Foto 5. Bodypumpi treening spordiklubi Arctic Sport saalis. Foto autor: Tiina Kõrtsini, SL Õhtuleht / Scanpix

23 Kommentaarid:

At 13:51, Anonymous Anonüümne said...

Muide, olen ka omette mõelnud P.P. ja A.V. füüsise sarnasusest. (sellest ei maksa muidugi eufooriasse minna :-). Muidugi, tippsuusatamises on olnud igasuguseid kujusid. Ntx kes mäletab Vedeninit - ta oli küllalt jässakas. Kuid tänapäeval üldiselt on tegijatel ikka pikad lihased ja kerge kont. Mis muidugi ei tähenda et rahvaspordi tasemel jässakamatel ei maksa suusatamise ja jooksuga tegeleda.

 
At 14:13, Blogger Priit Pullerits said...

Kui juba võrdlusele viitamiseks läks, siis selle lihtsustamiseks olgu andmed:
AV 182 cm ja 73 kg
PP 186,5 cm ja 69 kg

 
At 14:33, Anonymous Anonüümne said...

milest järeldub, et AV tihedus on suurem

 
At 14:48, Blogger Priit Pullerits said...

...aga millest tekib omakorda küsimus, kas suurem tihedus on pluss või miinus.

Kahju, et Ain Kaare Saksamaal on, ta teeks siin asja kiiremini meile selgeks...

 
At 14:56, Anonymous Anonüümne said...

Kus see edu on, kas 200+ koht TM-l? Ükski tippsportlane ei suuda tippu tõusta ainult eelduste baasil. Head eeldused teevad alaga alustamise kergemaks.

 
At 15:19, Anonymous Anonüümne said...

Ükski sportlane ei tõuse tänapäeval tippu ilma eeldusteta.
Ja niikaua kui Sa ei suuda oma VO2-e üle 80 viia ,võid oma ilusate lihastega lutsu visata või Tartu Maratoni sõita.
"Mul on suurem kui sul"oli selle kande mõte vist.

 
At 15:32, Anonymous Anonüümne said...

Oma edus võid tänada vaid oma esivanemaid,sinu enda osa selles on kaduvväike. Juba sündides on inimesed vm. organismid totaalselt erinevate võimetega ,ning nii see jääb surmani,treeningu või treenimatusega on seda muidugi võimalik mõnevõrra suunata . Ehk tuleb siinkohal meelde mõni spordivõistlus mudilasepõlvest..ei olnud parematel poistel seljataga tuhandeid treeningkilomeetreid või -tunde,nad olid juba sündides paremad.Sama lugu on kaaluga-kui ma peaksin langetama kaalu Priidu tasemele(-20kg) siis sportida ilmselt enam üldse ei jõuaks.

 
At 16:21, Anonymous Anonüümne said...

Priit, kui sa suudaks mõned kilod lihast juurde kasvatada, nt. 73 kg-ni. Siis oleks sinust ka paugumeeste sekka(ettepoole siis) asja. Nende lihastega suudad sa hoida küll rahvaspordivõistluste jaoks vajalikku üsna kõrget keskmist liikumiskiirust, aga nagu "paugutamiseks" läheb, pole sa mitte keegi ja eesotsas(tipus) paugutatakse kõvasti ja ka suusatamises... see on ka põhjus, miks sa ratast sõita ei jõua - seal ainult tirr ja paugutamine käibki.
Räägin sulle omast kogemusest, seni kuni võistled aeroobses, pole ka kaasaminemisega probleeme. Nagu kiirus kasvab segareziimile jõuad ka mõne äraminekukatsega kaasa minna, aga kui töö läheb punasesse, siis oled sa kutu, lihtsalt lihasvõimsust selle kõrge keskmise kiiruse pealt enam ei jätku, kuna sa pole selle jaoks jõusaalis mitte halligi teinud.
Suur raskus, vähe kordusi, palju seeriaid ja 2009a. oled hoopis teine mees nii rattal, kui ka suusarajal. Ja nii võib Sinust isegi hea rulluisutaja saada. Vaata meie viimaseid talvesid - läbi häda 2 kuud suusailma! Peame rohkem valmis olema keskeuroopa talvedeks ja ka sellega kaasnevateks spordialadeks. Ma ei treeni juba ammu spetsiaalselt suusatamise jaoks, sest see on mõtetu närvikulu ja see kuradi lume pärast muretsemine on ooper omaette nagunii! Olen jõusaalis oma pika lihase nii heale järjele aidanud, et ratast lasen nii mis ludiseb. Ennem olin Sinu masti mõtetu mees rattal:)

 
At 16:32, Anonymous Anonüümne said...

tere jälle, keegi raul siinpool. kolisin oma kommiga ka siia, äkki sa vanade sissekannete kommentaare enam ei loe. rattateema ikka :-) tahtsin veel küsida, et mis on sinu jaoks kallis ratas?? mul ei anna ikka hing rahu, et see optima on ju ikka totaalne ront (vabandan su naise ees). ma ei ütlegi, et sa pead ostma 50 000 maksva carbonraamiga mudelit, küsi art soonetsi käest nõu :-) ja ta leiab sulle parima hinna ja kvaliteedi suhte. ma saan aru, et sul rattasõidu huvi pole, aga mõtle nats - 400 kohta rattamaratonil, 200-300 kohta rattarallil (seal küll raske maanteka vastu saada) ja ongi sul põhjust nelikürituse tabelit uurides rõõmustada. ja ega ma mingit agitatsiooni tee, aga alustasin ka kunagi rattaga mis maksis 3000, siis tuli 8000, siis tuli 20 000 ja praegune on ... (seda ma ei saa öelda, äkki naine loeb). ja ikka libedat suuska sulle.
p.s. sa teed siis teleka ees mingeid "sangakaotamis harjutusi??" mul on alles üks igivana "kehakultuur" arvatavasti kuskil 80-ndate keskel, seal on sees enesemasaazi õpetus ja mina hoopis oma lihaseid mudin, väga abiks, eriti pärast raskemaid trenne ja pikemaid võistlusi.
edu veelkord.

 
At 17:12, Blogger Priit Pullerits said...

Hakkame lõpust peale.

Raul, mul pole mingeid sangu, mida kaotada. Teen selliseid jõuvõimlemise harjutusi, mida norralased teevad ja mida Kalmer Tramm on mulle kiitnud ja jooksutreener Meelis Minn samuti.

Edasi, mis mõte on maksta 20 000 krooni mingi asja eest, mis lõppkokkuvõttes mingis üldtabelis, mida vaid 150 meest vaatavad, 25-30 kohta ettepoole viib? Ehk teisisõnu: mitte keegi siin kaasarääkijaist ei ole suutnud esitada veel sellist argumenti, mis paneks mind seda neetud ratast ostma (ja pulsikella ka :) )

Ja ausalt öeldes on selle Optimagagi probleeme, et kus seda hoida (ma ei ela lossis). Rõdul küll ei saa - sealt paar aastat tagasi juba varastati poisi ratas ära (2. korrus Tähtveres).

Ega ma päris kindel ole, et ma 69 kg olen, nii palju kaalusin viimati suvehooaja lõpus. Nüüd olen teinud sügisel palju ka jõudu ja ilmselt olen 71 kg kandis, nagu mullu samal ajal, aga see on õige küll, et paugutamise jõudu on ilmselt puudu. Püüan seda puudust likvideerida.

 
At 17:23, Anonymous Anonüümne said...

Kuidas su pere liikmed Sind välja kannatavad seal teleka ees võimlemas ?
Või on Sul mingi oma kuut?

 
At 17:45, Blogger Priit Pullerits said...

Ega naine kannatagi. Ütleb, et tal läheb süda pahaks seda vaadates. Kord isegi ähvardas, et helistab
Kalmer Trammile ja küsib, kas tõepoolest peab kogu aeg niiviisi trenni tegema. Tütar on tolerantsem - tema lihtsalt ignoreerib.

Olen püüdnud koduseid lohutada, et Veerpalu pidid veel rohkem trenni ja harjutusi tegema, millele mu naine aga vastab, et erinevalt Veerpalu naisest ei ole tema küll näinud, et mina suusatades ühegi krooni oleks koju toonud.

Millele ma vastan, et ega Veerpalu ka teisel treeningaastal veel midagi teeninud.

 
At 20:49, Anonymous Anonüümne said...

Ega Veerpalu oma teisel treeningaastal keskeakriisis ka veel ei olnud.

 
At 23:22, Anonymous Anonüümne said...

Ega pole jah mõttet Priidule seletada pulsikella või paremate rataste vajalikkusest. Lihtne asjale lähenemine on see, et eks elu õpetab. Tark õpib teiste kogemustest, rumal ei õpi enda omadestki. Trenn ja varustus peavad ikka käsikäes käima. Mina näiteks suvel ei liigutanud lillegi ja Priit võitis mind sügisel maastikusõidus mingi paarikümne minutiga, kuigi mul on üle 2x kallim ratas. Ja kui Priit sõidaks mingi 20 tuhandese rattaga, siis Kirsipuu teeks ikka talle selle Optimaga ära (kui see just ära ei lagune). Kui anda keskpärasele tüübile profiratas, siis ei tähenda see, et ta hakkab ka 70-ga sõitma.
Ja ega ainult kehamassiindeks ei näita tugevust. Väga palju mehi on 182cm ja 73 kg, kuid keegi neist ei küüni kunagi Veerpalu tasemele. Tähtsat rolli mängib näiteks lihaste osakaal kehamassist. Kui Sa, Priit, suudad tõsta oma kaalu peamiselt lihaste (ma ei pea silmas kõrvalihaseid vms) arvelt, siis see tuleb esialgu kasuks. Kusagilt läheb see optimaalsuse piir. Kui lihaseid on liiga palju (nagu nt kulturistidel), siis ei suuda kopsud seda lihasmäge toita hapnikuga. Aga kui on lihaseid liiga vähe, siis tuleb võimsusest puudu.
Füüsiliste näitajate võrdlemine (pikkus ja kehakaal) on umbes sama nagu trenni tegemine kellegi teise isikliku plaani järgi. See Veerpaluga võrdlus tundub kuidagi kohatu. Ei midagi isiklikku - aga Veerpalu on siiski maailmatipp, kuid Priit on keskpärasest natuke parem.

 
At 03:58, Anonymous Anonüümne said...

Ma mäletan, et kui ma 16-aastane oli sõitis Pullerits minust Tallinna maratoni esimesel ringil mööda. Ega muidu polekski teadnud võibolla, aga kommentaator ütles just ja mina oli Pulleritsu taga. Lõppkokkuvõttes sain pähe. Aga olin sel ajal suusatamaisege ainult aastakse ka tegelenud. Sel aastal ehk teen Pulleritsule juba pähe. Enne praegust hooaega (juunis) spordiarstil oli mu VO2 MAX 76. Pikkus 174 ja kaal 52. 4 protsenti rasvmassi. Luustik on mul kerge (peenike poiss olen). Seega oleks huvitav teada kui palju oleks ideaalne rasvmass ja kui palju lihsmassi. "Paugutamisega" on ka minul probleeme. Arvan et jõutreeninguga saan oma tulemusi parandada.

 
At 09:04, Blogger Priit Pullerits said...

Eelmisele: et me võistlus aus saaks olla, oleks mulle ikka viisakas teada anda, kellega ma konkureerin.

Ja üle-eelmisele: miks kuradi pärast jahutakse keskeakriisist? Kohe pahaselt küsin seda. Ei ole mingit keskeakriisi. On keskeas saabuv UUS HINGAMINE - jätke kurat see meelde! Kui elu joonel (töö on, laene pole), tervist jagub, lapsed suured ja saavad ise hakkama - siis alles õige elu algabki ja tuleb aeg treenimiseks.

Nii et kebige kõik õige puu taha oma tobeda jutuga keskeakriisist. See on klišee!

 
At 09:16, Anonymous Anonüümne said...

to prohvet:
Veerpalu on tipp jahh.
P.P on keskmisest veits parem küll, aga siiski keskmisest harrastajast!

 
At 09:23, Anonymous Anonüümne said...

a kas see haiglane eneseimetlus trenni ei sega?

 
At 15:09, Anonymous Anonüümne said...

Eks see eneseimetlus ikka väheke segab aga samas on väike lootus, et ausammas vintskele eneseimetlejale spordipargi keskele püsti pannkase.

 
At 18:01, Anonymous Anonüümne said...

Jah, ega vanemaks saades tarvitse tervis ja ka vorm halvemaks minna. Muidugi teatud vanuseni, lõputult see ei saa olla, lõpp on ju teada 100%. Minul ntx olid 30-40-aastaselt seljahädad, mis lõppesid opiga. Nüüd pole neid. Üks teadja rääkis et nii ongi, kusjuures diskid vajuvad kokku (olengi ca 2 cm lühemaks jäänud) ja jäigastuvad, ei rõhu enam närvile. Ja vastupidavus ja treenimistahe suurem. Loomulikult eeldab see pidevat liigutamist.

 
At 12:20, Anonymous Anonüümne said...

Kas Meelis Minn ongi Priidu jooksutreener, keda Priit nii kiivalt saladuses hoidis ning nüüd kogemata välja lobises?

 
At 10:59, Blogger Priit Pullerits said...

Jah.

 
At 09:13, Blogger raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.14
adidas nmd
nike chaussure femme
true religion outlet
canada goose jackets
super dry
pandora jewelry outlet
nike outlet
nike factory store
ed hardy uk
ralph lauren uk

 

Postita kommentaar

<< Esileht