teisipäev, detsember 18, 2007

Pullerits: Mitte keskea kriis, vaid keskea rõõmud

Ilmselt on mõned mehed veel liiga noored, et elus asjadele pihta saada. Ent ega neid selles süüdistada saa: noorus pole patt, vaid ikka rohkem privileeg. Kuid pihta ei saa nad asjale absoluutselt, kui väidavad, et minusugused viiendas elukümnes mehed põevad keskea kriisi, sest miks muidu nad nii ennastunustavalt ja -salgavalt trenni teevad.

Ma ei tea keskea kriisist midagi. Sest nagu kevadel ühe põhjaliku testi alusel sai viidatud, olla mu tegelik füsioloogiline vanus 31 aasta kanti, mis on ju murdmaasuusatajale parim iga. Ja ausõna, ei tunne ühegi märgi põhjal, et oleksin keskea kriisis. Kui ma neid märke näha ei oska, siis olge head ja andke kommentaarides lahkelt teada.

No mõelge ise, mis kriis see saab olla, kui võtsin reede õhtul kell pool kaheksa, pärast tööpäeva lõppu ja Silja Spordis murdunud kepiotsa uuendamist, oma Swenori rullikud ning läksin Tähtvere spordiparki kahe ja poole tunnisesse klassikatrenni. Külm oli, miinus viis, ja esimest korda sel sügisel oli lumekahur välja veeretatud. Kui ma kella 22.10 paiku lõpetasin, olin selle aja jooksul näinud rajal veel vaid ühte rullsuusatajat. Mõtlesin, et küllap põrutasid kõik Otepääle kunstlumele. Kui see vaid nii oleks...

Kui inimene oleks kriisis, siis ta sellisel päeval ja sellisel kellaajal sellist trenni ei teeks.

Küll aga tean üht-teist keskea rõõmudest. Võrdluseks mäletan, et kui olin noor, kahekümnendate lõpus, ja peatoimetasin sellist ajakirja nagu Favoriit, deklareerisin sellist meelsust, et milleks, kurat, need nädalalõpud ja pühad, need ainult segavad töö tegemist. Tagantjärele vaadates: vaat, see oli kriis. Kogu elu kriis, kui niimoodi totaalselt töhe pidi sukelduma.

Aga nüüd on puhas rõõm. Puhas keskea rõõm. Ei mingit vajadust paaniliselt raha teenida, et elu rööpasse seada. Ei mingeid laene, mille tagasimaksmise pärast põdeda. (Ausalt, ma pole elu sees pangast ega ka mujalt tegelikult kordagi laenu võtnud.) Ei mingit vajadust enam karjääriredelil ronida. Ei mingit vajadust öösiti lapsi kussutada ega enam ka mitte vajadust neid siia-sinna vedada. Nad on juba nii suured, et saavad ise hakkama.

Võrdluseks: eelmine talv rääkis Eesti Energia juht Sandor Liive, et tema peamine suusatrenn on kärukõnd. "Mis, mis?" küsisin imestunult, kui ta seda mainis, ise imestades, et huvitav, kas mingi uus treeningmoodus on leiutatud ja mina ei teagi sellest. Aga ei olnud. Oma pingelise töö ja lapsega olemise kõrvalt oli tal ainus võimalus end liigutada nii, et käis teda kärus lükates metsa all jalutamas. Mõni ime siis, et Tartu maratonil temast vastast ei olnud.

Siit siis tulebki minu suur eelis - keskea rõõmudest. Keskea vabadusest. Keskeas saabunud uuest hingamisest. See on trump, mille vastu paljud nooremad kuidagi ei saa. Ja see šanss tuleb ära kasutada - mida ma nüüd püüangi teha.

Foto 1: Keskealine hollandlane paljalt jõusaalis. Foto autor: AP / Scanpix
Foto 2: Näitlejad William H. Macy ja ta abikaasa Felicity Huffman tänavu varakevadel Los Angeles Hollywoodi bulvaril El Capitani kino ees keskealiste motoretkest pajatava filmi "Wild Hogs" linastuse eel. Foto autor: Reuters / Scanpix
Foto 3: Sandor Liive viimasel vabariigi presidendi vastuvõtul. Foto autor: Aivar Kullamaa, Kroonika / Scanpix
Foto 4: Kaie Mihkelson filmis "Keskea rõõmud". Foto autor: Kalev Lilleorg, SL Õhtuleht / Scanpix

16 Kommentaarid:

At 14:59, Anonymous Anonüümne said...

Kui 31 on suusataja parim iga, miks sa siis Rehemaad ja Kokka vanaks tembeldasid siin? Ja usu ikka tarku ja kogenuid, aasta-poolteist võid seal Tähtveres raiuda kella 22ni õhtul, siis oled augus. Praeguseks on juba fifty-sixty võimalus, et maratoni eelsel kuul põed täiesti arusaamatul moel mitu haigust läbi.

 
At 15:56, Blogger Priit Pullerits said...

Ants, olgem täpsed! Ma ei tembeldanud nimatatuid vanaks, vaid ütlesin, et nad ei ole enam mingid noored. Need on ikka kaks eri asja. Koka ja Rehemaa puhul on rõhutatud, et nad on noored mehed, aga ei ole nad miskit enam noored, ammu juba eas, kui teised mehetegusid teevad.

Ja kes ütles, et ma peaks veel aasta pärast suusatamist tegema? Kui eesmärk õnnestub täita, siis kuhu veel oleks mul minu vanuses edasi pürgida? Miks ei võiks siis hakata elu ja sporti palju rahulikumalt võtma?

Ja miks kõik tikuvad arvama, et mind mingid haigused tabavad? Ega sellepärast, et ma enamikust sihikindlamana suudan end rohkem mobiliseerida ja rohkem treenida tähenda, et ma midagi üle teen või endale auku kaevan. Nii saab arvata ainult see, kelle enda tegemistest puudub süsteem ja kes seetõttu arvab, et ma enda tarkusest kaootiliselt lahmin. Kordan veel kord: mul on väga hea treener ja ta teab, mida ta mulle ette kirjutab ja millele kõik järgnev tugineb.

Enesetunne on peaaegu et suurepärane! Väga suurepärane ei peagi veel olema, sest üks raske treeningtsükkel on veel ees. Täna on tund rattaga ja siis kolmveerand ujumist. See rattasõit sakib, aga tuleb ära teha...

 
At 16:46, Anonymous Anonüümne said...

Kunagi ammu on kirjutatud raamatki "Elu algab 40-aastaselt"...
Ja rahvaspordi kontekstis ei ole midagi häda ka 50-60-selt, kuni tervist on.

 
At 18:24, Anonymous Anonüümne said...

Päris õues käid praegu rattaga veel sõitmas või?

 
At 21:56, Anonymous Anonüümne said...

"Enesetunne on peaaegu et suurepärane"

Bolingi postulaat:
Kui te tunnete end hästi, ärge muretsege. See läheb mööda.

 
At 08:30, Blogger Priit Pullerits said...

Eelmisele:

"Kui te tunnete end hästi, ärge muretsege. See läheb mööda."

Ei muretsegi. Ja hea on, et mööda läheb. Sest hea enesetunne peab ju asenduma väga hea enesetundega!

Üle-eelmisele:

Ei, õues siiski ei käinud, ehkki olen iga nädal näinud Tähtvere spordipargi ringil mõnda kalli rattaga ratturit, kes pimedas sealseil küngastel turnib.

Mina piirdusin siiski veloergomeetriga, tõusva ja siis kahaneva koormusega väntamisega. Pärast pidin võtma Arenas lapid ja ratta ümbert higijärved ära pühkima. (Olen seda meelt, et ühiskasutatavais kohtades peab igaüks oma jäätmed siiski ise ära koristama; ega keegi ju taha kellegi higilompide otsas ja keskel trenni teha.) Hästi nüri trenn.

 
At 09:02, Anonymous Anonüümne said...

Kui see, mida Sa siia kirjutasid (ma pole sugugi nii vana nagu numbrid näitavad, olen 31 jmt) pole klassikalise keskea kriisi tunnus, mis see siis on? OK ma tean, et Sa vastad, et teistel oleks sellisel juhul keskea kriis aga Sinu puhul ongi see puhas tõsi :)
Hästi paned!

 
At 09:50, Anonymous Anonüümne said...

Olen mõned aastad vanem kui Priit ja hakkasin samuti ca 5 aastat tagasi uuesti aktiivsemalt spordiga tegelema. Ja just samadel ajenditel: lapsed suured ja iseseisvad; perel peavari olemas -sai ostetud maja ja see ära remonditud, töökoht kindlalt paigas ja tõusta pole eriti kuhugi. Nüüd käin ülepäeviti jooksmas ja muidugi osalen Tartu maratonil. Mida veel tahta!!!!!

 
At 11:32, Anonymous Anonüümne said...

Ma ei olnud aastaid lugupeetud blogiautori kirjutiste austaja kuid see spordiblogi on küll suureks eeksujuks. See artikkel oli aga super ja ma soovitaksin ta ka paberist Postimehes ära trükkida. Ma ise olen 33 kuid arvatavasti sarnane aparaat määras tegelikuks vanuseks hoopis 38. Pole elus sporti teinud, põen prostatiiti ja olen ülekaaluline.
Just sellest blogist olen saanud kuhjaga innustust senist elukorraldust muutma. Olen näinud hr Pulleritsu endast mitu korda Nõmme metsas mööda jooksmas kui teen oma kepikõnniringe. Igal juhul on ka mul eesmärk – saada kätte oma õige vanus taaskord! Ja see blogi on innustajana suurepärane!

 
At 12:07, Blogger Priit Pullerits said...

Eelmisele: rõõm lugeda! Kui mõni on siit innustust saanud, siis on mu vaev end kuhjaga ära tasunud. Jaksu jätkamiseks!

Aga Nõmme metsas ei ole olnud küll mind võimalik näha. Pole seal eales käinud. Päris kindlasti on olnud tegemist kellegi teisega. Loodan, et selle tõsiasja nentimine nüüd treeningindu vähemaks ei võta.

 
At 12:31, Anonymous Anonüümne said...

Nõmme ja Harku metsa tasub proovida Priit. Kui juhtud näiteks Tallinnas olema.
Seal saab ilmselgelt loovamaid treeninguid läbi viia kui selles kurikuulsas Tähtvere spordipargis.

 
At 14:41, Anonymous Anonüümne said...

Ikka keskea kriis, Priit, aga kriisidel ongi positiised ja negatiivsed lahendused. Nii nagu on pos ja neg stress. Sa lihtsalt ei otsi endale nooremat naist ja uut elu, vaid leiad vanale elule (ja nagu aru saanud olen, ka naisele - mõtlen seda õunamahla ajamist ja söögitegu:-)))uue rakenduse. Innustav ja tore on lugeda - aga eks Nõmme mets on Sinutagi meiesuguseid täis....

 
At 13:16, Anonymous Anonüümne said...

14:41 : kriis või hoopis motiiv?

 
At 07:46, Anonymous Anonüümne said...

I like this! good! :)

Roletai
automobiliu nuoma kaune
meksika
DVIRACIAI

 
At 07:41, Blogger oakleyses said...

abercrombie and fitch, mulberry, ray ban pas cher, hollister, air force, nike air max, air jordan pas cher, nike blazer, nike air max, vans pas cher, hermes, michael kors, true religion jeans, lacoste pas cher, louboutin pas cher, converse pas cher, coach outlet, north face, air max, ray ban uk, coach outlet, longchamp pas cher, tn pas cher, true religion jeans, ralph lauren uk, lululemon, timberland, true religion outlet, nike free run uk, vanessa bruno, michael kors, sac longchamp, hollister pas cher, north face, ralph lauren pas cher, new balance pas cher, nike roshe run, coach purses, hogan, coach factory outlet, nike free, kate spade handbags, nike roshe, nike air max, sac guess, michael kors, true religion jeans, michael kors, burberry, oakley pas cher

 
At 07:50, Blogger oakleyses said...

montre pas cher, pandora jewelry, canada goose, juicy couture outlet, doke gabbana outlet, hollister, moncler, karen millen, marc jacobs, louis vuitton, replica watches, coach outlet, wedding dresses, swarovski, pandora charms, moncler, barbour jackets, canada goose outlet, ugg pas cher, canada goose, lancel, thomas sabo, ugg,uggs,uggs canada, canada goose, moncler outlet, moncler, louis vuitton, ugg boots uk, canada goose outlet, swarovski crystal, pandora jewelry, moncler, juicy couture outlet, michael kors outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, louis vuitton, sac louis vuitton pas cher, moncler, barbour, supra shoes, canada goose uk, links of london, michael kors handbags, toms shoes, moncler, bottes ugg, moncler, doudoune canada goose, michael kors outlet online, louis vuitton, canada goose, pandora charms

 

Postita kommentaar

<< Esileht