reede, juuli 17, 2009

Pullerits: Kuidas rattamehed uuel alal tervist ohtu seadsid?

Mõnikord teevad igati mõistlikud inimesed tont teab millepärast asju, millest neil õrna aimugi pole.

Üleeile õhtupoolikul oli Tähtvere spordipargis üks selline kord.

Üks tegijast oli Tartu linnapea Urmas Kruuse.

Ahvatlus, millega sai kümme teatud mõttes diletanti peadpööritavasse ja kaelamurdvasse – ja tundmatusse! – ettevõtmisse meelitatud, on laululava taha valminud Eesti esimene BMX-rada.

Mitte keegi, kes pahaaimamatuks katsejäneseks soostus tulema, polnud seesuguse rajatise jõnkse ja põntse eales tunda saanud. Sest kui pole rada, ei saa Eestis olla ka ühtegi BMXi ehk trikirataste krossisõitjat. Erinevalt Lätist, kus radu on seitse ja litsenseeritud sõitjaid 150.

Tartu 350 meetri pikkuse kolme viraažiga ja kolm miljonit krooni maksma läinud raja disainija lätlane Artūrs Matisons, Euroopa eksmeister, rääkis, et kui ta kodulinnas Valmieras hommikuti kodurajale harjutama läheb, on ta leidnud mõnigi kord mõne künka tagant tumepruuni laigu. Öiste hulljulgete veri, mis muud.

Kuulnud nädala algul mu kavatsusest korraldada uuel rajal Eesti ajaloo esimene BMX-võistlus, andis 24-aastane Matisons kaasa soovituse: ärgu mingil juhul küngastel hüpatagu, vaid surutagu hüpped maha.

Seda, et tegemist on ohtliku alaga, näitab pikk õmmeldud arm musklis ülakehaga Matisonsi parema rangluu kohal. Seda on ta murdnud kahel korral. Tänavu kevadel lendas ta nii valusalt õlale, et ei saa siiamaani võistlustel kaasa lüüa. Ja Pekingi olümpial, kus võidutses tema kaaslinlane Māris Štrombergs, kustutas Matisonsi medaliunistused kukkumine poolfinaalis.

Ühena kümnest soostus osalema Tartu Ülikooli Kliinikumi traumatoloogia-ortopeedia arst-õppejõud Leho Rips, sitke harrastusrattur. Tema kutsumise tagamõte: et medabi oleks häda korral omast käest võtta. Aga stardieelsel päeval raja servas visuaalset luuret teostades – ja silmadega Matisonsi kuuemeetriseid õhulende saates – reetis ta ilme isegi läbi tumedate prilliklaaside kõhklust, kas ahvatlevale kutsele järeleandmine oli ikka mõistlik otsus.
Ilmselt saab suurim vaenlane olema hasart, tunnistas ta.

Ent võistlusel valitses esialgu, ajasõitudes, siiski kaine mõistus. Vaid kaks meest, downhilli-klubis Freedown rattal kiirlaskumist harrastav Magnus Maramaa ja trikirattur Ingvar Neumann, on varem BMX-ratta sadulas istunud (ent mitte BMX-krossi sõitnud) ning suutsid seetõttu pisut gravitatsioonijõudu trotsida. Teised hoidsid targu nahka ja luid. Peale Art Soonetsi, Scanpixi fotoagentuuri juhi, kes sai juba teisel nukil sadulaga sellise paugu hargivahesse, et paar kõrvaltnägijat oma silmad õudusest kinni katsid.

Maksu- ja tolliametis töötaval Laura Lehtmel oli eriti suur põhjus end hoida: tal on homme pulmad. Tulevane kaasa oli lugenud sõnad peale, et hoidku end tagasi. Võib-olla seepärast kaotaski ta oma piirivalves töötavale õele Kadrile kümnendiku.

Ajasõitude neli kiiremat said tulemuste järjekorras valida endale veerandfinaali mees-mehe vastu sõiduks ise vastase. Viimasena lunastas koha kaheksa parema hulgas linnapea Kruuse, kes pidi selleks alistama lohutusringis õed Lehtmed.

Maramaa tegi konkurentidele teene ja otsustas teise vähegi oskaja, Neumanniga sotid varakult selgeks klaarida. Ülejäänud paaridest pääsesid nelja parema sekka ortopeed Rips, Läti profirattatiimist Rietumu Banka masu tõttu koondatud Raivo Maimre ja Olavi Mõts Haanja Rattaklubist.

Kuna peale Maramaa olid kolm ülejäänut kõik võhmasõitjad, surusid nad reeglitesse käigult muudatuse, et poolfinaalid jäägu ära ning võitja selgugu ilma puhkepausita üksteise järel peetavas kolmes sõidus, kus iga sõidu viimane langeb välja.

Lõpuks said raja äärde kogunenud huvilised näha ka seda, mida hing salamisi ihkas. Esimeses finaalsõidus läks Mõtsal esiratas ootamatult viltu. Ta prantsatas rajale ning veristas põlve ja sääre. Tasuks neljas koht.

Teises finaalsõidus jäi jaksust enim puudu Ripsil. Hiljem avaldas ta, et tundis end sama kurnatuna nagu pärast kurikuulsat 209 km pikkust maanteesõitu Alpides. «Samamoodi oli pilt eest ära,» lausus ta.

Enne otsustavat sõitu, kus vastamisi jäid Maramaa ja Maimre, kurtis Maimre: «Pole elus nii koomas olnud. Pump on punases. Vesi keeb.»

Aga ta oli saanud sinasõbraks spetsiaalse, madala sadulaga BMX-rattaga, mida Extreme Spordi kaupluse omanik Ain Sinikas oli kolm tükki katsetamiseks kohale toonud. Need, mil raamil ilutseb tähepaar GT (ja hind 4000-7500 krooni vahel), on igati maailmatasemel, veenis Sinikas, ise surfaja.

Maimre, kes Eesti maastikukrossidel on kaotanud laskumistel parimaile koguni minuti, teadis, et mida rohkem sõita tuleb, seda suuremaks paisuvad tema šansid tehniliselt vilunuma, ent vähema võhmaga Maramaa vastu. Aga ta pani mängu ka taktikalise arsenali, tõrjudes rivaali viimases viraažis nii ebamugavasse olukorda, et too kaotas lõpusirgeks vajaliku hoo. Võit oli tema.

«Elus pole ükski võit nii raskelt tulnud,» tunnistas Maimre lõõtsutades. «Täiesti läbi... tõsiselt.»
Pole hullu, sügisel saab puhata. Siis pidi ta minema Inglismaale kartuleid võtma.
Maramaa märkis päev pärast kaotust, et tal pole jalad veel kunagi nii läbi olnud.
Kohe pärast Postimehe võistluse lõppu tuiskas mäest alla rajale kiivrita noormees, kes maandus esimesel künkal näoga leistangile. Ajas end küll püsti, tuikus pisut, ja vajus siis mullahunniku jalamile. Talle tuli kutsuda kiirabi.

Traumatoloog-ortopeed Rips oletas, et tema nägu tuleb õmmelda vähemalt tund aega.
Foto 1: Eesti esimesest BMX-krossist osavõtjad. Esireas vasakult Art Soonets ja Ain Sinikas, tagareas Magnus Maramaa, Leho Rips, Kadri Lehtme, Raivo Maimre, Laura Lehtme, Ingvar Neumann, Urmas Kruuse ja Olavi Mõts. Foto autor: Andres Ehrenpreis, Postimees/Scanpix
Foto 2: Läti BMX-sõitja Arturs Matisonsi stiilinäide Tartu BMX-rajal. Foto autor: Andres Ehrenpreis, Postimees/Scanpix
Foto 3: 5.-10. koha sõidu start. Vasakult Ingvar Neumann, Ain Sinikas, Laura Lehtme, Urmas Kruuse, Kadri Lehtme ja Art Soonets. Foto autor: Andres Ehrenpreis, Postimees/Scanpix
Foto 4: Magnus Maramaa (paremal) ja Ingvar Neumanni duell veerandfinaalis. Foto autor: Andres Ehrenpreis, Postimees/Scanpix
Foto 5: Art Soonets jälitamas veerandfinaalis Raivo Maimret. Foto autor: Andres Ehrenpreis, Postimees/Scanpix
Foto 6: Magnus Maramaa juhtimas teist finaalsõitu Raivo Maimre ja Leho Ripsi ees. Foto autor: Andres Ehrenpreis, Postimees/Scanpix

6 Kommentaarid:

At 18:46, Blogger Raiko said...

Mulle eriti meeldis see osa, kuidas võistlejad said vastavalt oma soovidele käigult reegleid muuta, et sellega konkurente kõrgest mängust välja lülitada. Peaks proovima, ehk endalgi õnnestub mõnel üritusel selline asi.

 
At 11:42, Anonymous Anonüümne said...

Praktiliselt kõikidel Eestis toimuvatel rattavõistlustel toob kiivri mittekasutamine endaga kaasa automaatse diskvalifitseerimise. Kurb pilitdelt näha, et peakorraldaja PP sellest midagi kuulnud pole ning seega kaudselt kiivrita sõitu propageerib.
Tom

 
At 02:43, Blogger raybanoutlet001 said...

birkenstock sandals
lions jerseys
armani exchange
san antonio spurs
hugo boss sale
miami heat jersey
cheap nfl jerseys wholesale
saints jerseys
toms shoes
michael kors handbags

 
At 03:55, Blogger Unknown said...

michael kors outlet
oakley sunglasses
raiders jerseys
jerseys wholesale
kate spade outlet
ugg boots
nike blazer
converse shoes
cheap jordan shoes
ecco shoes

 
At 04:10, Blogger raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.4.27
michael kors outlet
michael kors handbags
nike trainers uk
ed hardy clothing
adidas superstars
canada goose jackets
oakley sunglasses
air jordan uk
nike huarache
coach outlet online

 
At 05:33, Blogger Unknown said...

ray ban aviator sunglasses
fitflops
adidas gazelle
yeezy shoes
adidas shoes
atlanta falcons jersey
cheap oakley sunglasses
yeezy shoes
cheap jordans
vibram five fingers

 

Postita kommentaar

<< Esileht