Pullerits: Kuidas sõita rattarallit nii, et terveks jääda?
Nüüd küll aitab. Eile õhtul sai Tartu Velo klubi pundiga pedaalitud Tallinna maanteel Tartust Laevani ja tagasi, kokku ligi 60 km. Minnes karussellitasid esimesed vastutuulelõigul kiiruse 45 km/h kanti, nii et grupi tagaotsas pidi keti juba suurema hammasratta peale tõstma, et jalad liiga kiiresti ei nõeluks. Tagasiteel sattusin kaheksaliikmelisse jooksikute gruppi, kes pärast nn kamanda sõitmist jala sirgu lasknud klubilistest mööda tuhises. Paarikaupa üksteise alla vedades hoidsime kiirust 37-38 km/h. Ühtekokku kulus 59 km läbimisele 1:40, mis teeb keskmiseks kiiruseks ligi 36 km/h.
Aga see on nüüd tõesti kõik. Pühapäevani ei tee ma enam ühtki treeningut. Neist ei oleks grammigi kasu, pigem kahju.
Ometi ei ole eilne treeningkiirus midagi sellist, millega pühapäevasel Tartu rattarallil esimese paarisaja hulka võiks vändata. Ent kiirusest olulisem on see, et ei juhtuks mingeid jamasid. Et ei juhtuks õnnetusi ega kukkumisi. Nende ühiseks (sic!) ärahoidmiseks pakun siin Tartu Velo klubi trennidest välja mõned tähelepanekud, millega soovitan kõigil arvestada - et me pühapäeval ikka tervena Tartusse tagasi jõuame. Loomulikult on kõik teretulnud lisama oma õpetussõnu.
1. Rule number one: kui tahad terveks jääda, arvesta teistega! Keegi meist ei sõida pühapäeval üksinda. Kui me hoolitseme lisaks enda turvalisusele ka üksteise turvalisuse eest, on suur lootus, et suudame õnnetusi ära hoida.
2. Anna oma manöövritest aegsasti ja selgesti märku! Kui kihutate kellestki näiteks paremalt mööda, hüüdke, et "tulen paremalt!". Kui otsustate suunda muuta, andke tagasõitjale käega märku! Siin ei kehti vanasõna, et rääkimine hõbe, vaikimine kuld. Hoopis vastupidi!
3. Enne manöövri alustamist heida pilk kõrvale! Kui otsustate näiteks kellestki vasakult mööda kihutada, aga ei veendu enne, ega te vasakule võttes kellelegi ette keera, kehtib suure tõenäosusega vanasõna: õnnetus ei hüüa tulles. Samas, olen kuulnud, et ei tohi lausa üle õla taha vaadata - siis läheb suund paratamatult käest. Kogenud ratturid panevad taha vaatamiseks käe kõrvalsõitja õlale. Kes seda varem proovinud ei ole, ärgu hakaku seda rattarallil harjutama.
4. Ärge vaadake ainult eessõitja tagarehvi, püüdke vaadata ikka kaugemale ettepoole! Rattamehed on mulle õpetanud, et kui vaatate kaugemale kui pelgalt eessõitjat, siis on teil rohkem aega reageerida, kui ees peaks midagi juhtuma.
5. Vältige ülereageerimist! Arusaadav, et enamikul on närv üksjagu püsti, aga kui eespool on midagi juhtunud, peaks püüdma pidurdada ja manööverdada võimalikult sujuvalt. Järsku pidureid blokki tõmmates või jõnksuga kõrvale keerates põhjustate arvatavasti üksnes kukkumise.
6. Ärge kartke kaassõitjatele märkusi teha! Kui näete, et mõni mees sõidab rohmakalt ja teisi ohustades, on minu arvates lausa kohustus talle kõva häälega öelda, et ta nii ei teeks - et seda kuuleks tema ja teised ümberkaudsed ka. Rahmeldajate vaikides talumine võib pikapeale kõigile valusalt kätte maksta, sh rahmeldajale. Loomulikult ei maksa sõimata (sest sõim tekitab vaid liigseid pingeid), v.a juhud, kui eelnevast hoiatusest pole kasu olnud - siis loeb vist küll ainult kärkimine.
7. Ärge poogeldage ja siiberdage! Ehk teisisõnu: sõitke võimalikult sujuvalt ja ühtlaselt ja sirgjooneliselt. Kõik muu on mõttetu tõmblemine!
8. Leidke usaldusväärsed kaasvõistlejad! Kas pole mitte nii, et mida suurem grupp, seda suuremaks anarhiaks võib kiskuda? Liiati ei või ju eales teada, millise sõiduoskuse ja meelsusega on need, kes teile kõrvale ja ette satuvad. Minu arvates on oluline püüda grupis üles otsida need, kes tunduvad rattasõidu matsu jagavat ja kel näib ka kogemust olevat, ning hoida nende tuulde. See vähendab kindlasti probleemide tõenäosust. Näiteks eelmisel rattarallil sattusin Pangodist Tartu poole sõites ühel tõusul eksprofi Andrus Augi selja taha. Võtsin selle koha kohe endale, ja tundsin end võistluse lõppfaasis märksa kindlamini, sest teadsin - see mees minu ees juba katastroofi ei tekita.
9. Säilita lõpukilomeetreil kaine mõistus! Viimasel viiel kilomeetril seirab mitu ohtlikku kohta. Olen näinud, kuidas Tarbuse ees on kaks sõitjat kõmaki! külili prantsatanud. Olen näinud, kuidas Tähe tänava ristmikul on mõned mehed pidanud üle äärekivide hüppama, sest parempoolne tee äär aheneb ootamatult. Olen kuulnud kukkumistest vangla kurvis ja raudtee ülesõidul. Eelmine aasta oli suur kukkumine enne Sõpruse silda. Ja tean mehi, kes on viimasel kahesajal meetril end veristanud, eriti just piirdeaedu püsti hoidvate betoonblokkide tõttu. Viimastel kilomeetritel on tähtis liikuda sirgjooneliselt ja vänderdamata. Pigem kaotada kümneid kohti, kui sattuda haiglasse, on ju?
10. Kõik see, mis mul ütlemata jäi, ja kõik see, mis siinöeldu juures vajab täpsustamist (või suisa ümberlükkamist?), lisage, palun, kommentaari ossa! Usun, et sellest oleks kasu väga-väga paljudele. Ja levitage siinset postitust meie ühise turvalisuse nimel võimalikult paljudele pühapäevastele rattarallijatele.
******
Zion National Park, Utah. 25. juuni 2008. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)
Foto 1: California velotuuri 8. etapp Los Angelese maakonnas. Foto autor: AFP/Scanpix
Foto 2: California velotuuri 8. etapp Mulholland Highwayl. Foto autor: AFP/Scanpix
Foto 3: California velotuuri 3. etapp Tunitas Creek Roadil. Foto autor: AFP/Scanpix
Foto 4: California velotuuri 8. etapp Los Angelese maakonnas. Foto autor: AFP/Scanpix
Foto 5: California velotuuri 6. etapp Angelesi rahvusmetsas. Foto autor: AP/Scanpix
Fotod 6 ja 7: California velotuuri 6. etapp Angeles Crest Highwayl. Fotode autor: AFP/Scanpix
Foto 8: California velotuuri 5. etapp Kerni maakonnas. Foto autor: AFP/Scanpix
11 Kommentaarid:
kuhu on siis kadunud russitsismide vaenamine ?
"Tagasiteel sattusin kaheksaliikmelisse jooksikute gruppi, kes pärast nn kamanda sõitmist jala sirgu lasknud klubilistest mööda tuhises."
nõuannetest:
11) söömiseks ja joomiseks parim koht on grupi ees vahetusest välja tulles või siis päris grupi sabas. grupi keskel võib ühe käega lenksu hoidmine tee ebatasasuste või muude ootamatuste puhul halvasti lõppeda. ühe käega sõites hoia lenksust keskelt mitte lingist (ratas on kordades stabiilsem).
12) korda eessõitjate käemärke, kui kuuled eespool kukkumist vms. või tead rajal lähenevat ohtlikku kohta (nt. sihva s) hoiata teisi ümberringi kõva häälega. (ei või kunagi teada kes pundis esimest korda sõitja, oma mõtetesse vajunud või juba liiga süsi on.)
13) kui grupi keskel puruneb kumm ei tohi mingil juhul pidurdada, hoiatus + käsi püsti ja veered sirgjoones edasi kuni ükskord punt möödas on.
14) grupi loomulikku liikumist ei ole hea takistada, kui küljelt keegi ettepoole liigub anna pigem pisut järele ja lase tal mööduda. grupi keskelt ettepoole trügimine on alati äärmiselt ohtlik.
Kõige ohutum on kohe varakult rõve otrõõv teha ja uhkelt üksinduses sõita! 8)
Nael kummi!
väga head punktid iseenesest!
siin eelmiste artiklite kommentaarides on olnud vaidluseks erinevad grupisõidu teemad:
tekib küsimus, kui tean, et olen ebastabiilne ning kardan grupis sõita ja absoluutselt puudub grupisõidukogemus ning ei taha tekitada ohtlikke olukordi ning hoian grupi taha ja saan selle eest sõimata/riielda, et koguaeg taga olen. kas pean siis minema ikkagi ettepoole rahmeldama, saan jälle seekord ohtliku sõidu eest sõimata/riielda/kärkida või mida iganes selle nimetus on....
mis ma siis tegema peaksin lõppude lõpuks, eriti kui ma seal grupi lõpus pole mitte kõige nõrgem sõitja?
pean lihtsalt hoidma kõikidest gruppidest eraldi ja sõitma üksi?
või pigem peaksime olema tolerantsed inimeste ja sõitjate vastu? pooldaks pigem aitamist ja kasvõi kõrvale sõitmist ja paar sõna jutu rääkimist ning selgeks saamist milles asi on. alati ei tasu kohe politseid mängima hakata - sõitjad on väga erinevate taustadega ning kogemustega!
parem taga ja mitte grupi segamist.
Priit, miks Sa suusamaratoni ja teiste ürituste eel selliseid hirmujutte ei kirjuta?
Kas seal on ohud.
Kas see tuleb sellest, et Sa ei oska rattaga sõita ja arvad, et teised on samasugused?
Suusas peab ikkga väga suur keenius olema, et nii suurt kahju tekitada/kannatada kui see on võimalik rattasõidus.
Suusas olen korduvalt kepi murdnud, rattas pole midagi juhtunud.
Suusas ja jooksus on inimene surnud, rattas mitte.
Kui hunti kardad, ära metsa mine.
Sõitsidki üksi?
Noh võib ju öelda,et lubasin lõpetada
PP-ga samas grupis, kuid asjaolud olid sellised, et PP tõmbas sellest grupist üksinda jeehat ja tegi meile 2 minutiga ära ;) Püüdsime küll PP-d jälgida, aga no kus tuli mehel alles purakas välja. Nii kui minema tuiskas ei suutnud keegi isegi mitte reageerida ja kes siis seda uskus, et Priit finishini üksi vastu peab? Muhahaa. Tegelikult loll nali. Grupp üritas kõvasti aga PP-edu oli lihtsalt seekord püüdmatu. Priit, next time!
75kg
Postita kommentaar
<< Esileht