neljapäev, veebruar 14, 2019

Pullerits: Mida näitas viimane kontrollstart enne Tartu maratoni? Kas tormihoiatus?

Peakohtunik Ergo Kukk ütles kaks ja pool minutit enne starti seal, kus laupäeval siirduvad Tartu maratoni lastesõidule vanemate hoolitseva pilgu all sajad mudilased, et tunneb lähtejoone taga kärsahaisu.

Seal olid kahes-kolmes reas võtnud tihedalt koha sisse kooliealised suusapoisid ja -tüdrukud, tõrjudes täisealised – need, kellest enamik neist mööda sõidaks – halastamatult tahapoole.

Lemeksi suusasarja viienda, vabatehnikaetapi peakohtunik Kukk nägi, et noorsugu on liiga varakult võistlusärevusse sattunud. Kärsitumad noist kogunesid stardijoone taha juba neli-viis minutit enne lähet. Nagu oleks tegemist Tartu maratoniga, kus iga suusatäis maad on enne stardipauku võitlemist väärt.

Selle kohta Kukk nentiski: kooliealised põletavad varakult närvienergiat, nii et kärsalõhn üleval. (Ja sellest sai ka Postimehes avameelne lugu tehtud!)

Osa energiat ilmselt põleski ära, sest ette nad pärast stardipauku ka kohe jäid. Kilomeetrise nn Lauri ringi kogu jõepoolne paun kulus selleks, et nende vahelt mööda laveerida. Alles siis, kui viie kilomeetri vabatehnikarada (hilisem mõõtmine Endomondo rakendusega kinnitas, et tegelikult oli rada pikk 6,1 km) pööras Tähtvere spordipargist üle Emajõe äärde viiva autotee dendroparki, sai hakata vabamalt sõitma, ilma et oleks pidanud siia-sinna nõeluma. Kuid siiski mitte liiga vabalt. Tempo, mille eespool olijad sisse lükkasid, oleks võinud kiirem olla. Nende taga oli liiga kerge, nagu oleksid jalutuskäigul.

Dendropargi ringi esimesel laskumisel sai ettepoole nihkutud. Hooldemees Jaanus Kunts oli oma harjadega veerand tundi enne starti kiirkorras imet teinud. Miskit ainet tõmbas ta samuti paar jutti suuskade alla, aga mida, ei ma seda uurinud – vahet pole, minu asi on sõita, mitte määrdeinete nimesid küsida. Pärast tunnistas Kunts, et mulle sai hiljuti Hawaii Expressis kivilihvitud auguga Fischerite alla ainult poolik variant võrreldes nendega, kellele ta jõudis teha täieliku suuskade ettevalmistuse.

Kuntsi töö oli nii hea, et teisel laskumisel pidin lausa püsti tõusma, et eesmisele mitte selga sõita. Kõrvale astuda polnud tark, sest seal libises värskel niiskel lumel viletsamini. Järgnenud pikal vasakkaarel püüdsin välisküljelt positsiooni parandada, kui ühtäkki märkasin, et stardist paremini minema saanud Sille Rell, endine kolleeg Postimehest, oli rajale prantsatanud. Sedasi jäi ta otse ette minu vasakul käel mulle vastupanu osutanud noorele suusatajale. Ilmselt toimus seal kokkupõrge, mida võib oletada kostnud kiljatustest. Õnnega pooleks suutsin Relli paremast suusast, mis mulle rajal risti ette libises, nii üle sõita, et püsti jäin. Tegelikult oli karta, et kitsal rajal, kus möödumiseks ruumi napilt, sellised õnnetused ja kukkumised varem või hiljem nagunii juhtuvad.

Pärast kolmandat tõusu läks sõit viimaks palju vabamaks. Enam ei pidanud kellegagi otseselt võitlema. Kukkumise ajal olid neli meest mõnikümmend meetrit ülejäänuist lahti saanud, asusin neid jälitama.

Tänu Kuntsi nelja minutiga ettevalmistatud suuskadele ning heale sõidule Tartu teatemaratonil tundsin end üksjagu enesekindlalt. Mõistsin, et hooaja alguse mõõn on ületatud. Eriti kindlalt tundsin end tõusudel, mida, nagu nägin, ründasin eesmistega võrreldes tunduvalt kõrgemale tempovariandis, enne kui läksin üle tõusuvariandile. Neljanda laskumise lõpuks, seal, kus rada pöördub stardipaigast kõige kaugemas kohas suure paremkaarega tagasi, olin esimesed neli meest saanud peaaegu käeulatusse. Enne massiivse elektrimastini jõudmist möödusin neist ühest, pärast viiendat laskumist teisest ning enne kuuendale tõusule lähenemist ka kolmandast. Seega võtsin oma sõidus sisse teise koha.

Esimest meest paraku kätte ei saanudki. Aga ka tagant ei tulnud keegi ohustama. Pigem kärises vahe tagumistega suuremaks. Finišeerides tundsin, et suutsin viimaks ometi teha sel talvel korraliku kiiremat sorti sõidu.

Õhtul avaldatud protokoll näitas, et esikohast jäi õige napilt, alla viie sekundi puudu. (Kokku toimus õhtupoolikul neli ühisstardist sõitu.) M50+ vanuseklassis oli Kalev Vunk minust 4,8 sekundit ning Aivar Veri kõigest pool sekundit kiirem. Ei hakka siin pikalt vaagima, kuhu need sekundid võisid kaduda, sest see on niigi selge: alguses kärsatanud noorte taha, teise püstise laskumise ning kolmanda tõusu all korraldatud kukkumise taha. Kõige üllatavam on aga see, et väga tugevat Teet Jagomäge, tunamulluse Tartu maratoni 82. koha meest, edestasin veerand minutiga. Ka Veiko Soo ja Rein Kullamaa, kes senistel etappidel olid mind pidevalt võitnud, jäid sedapuhku ligi poole minutiga mulle alla. Lemeksi sarja konkurentsitult tugevaim naine Heleri Kivil, kes teeks suusarajal tuule alla ka enamikule meestele, kaotas mulle rohkem kui 40 sekundit. Kui arvestada, et raja pikkus oli 6,1 km, siis läbisin distantsi keskmise kiirusega 21,28 km/h ehk sõitsin sama kiiresti, nagu Peeter Kümmel Tartu teatemaratonil minu meeskonna Borealis/PSJJ avavahetust.

Tundub, et vorm on õnnestunud Tartu maratoniks hästi rihtida. Küsimus on vaid selles, ega suusad ja määre ilmselt väga keerulistes ilmaoludes alt ei vea.

Fotod 1 ja 3: Lemeksi suusasarja viienda etapi teise, kella viiese sõidu osalejad ootamas stardikäsklust (foto 1) Tartu Tähtvere spordipargis ja rajale tuiskamas (foto 3). LEIA ESIMESELT FOTOLT PRIIT PULLERITS! Fotode autor: Erik Kukk.
Foto 2: Lemeksi suusasarja viienda etapi esimese, kella veerand viiese sõidu start. Foto autor: Erik Kukk
Foto 4: Tillukesed suusatajad nn Lauri ringil. Foto autor: Erik Kukk
Foto 5: USA meeskonna võistlusvormis Priit Pullerits stardi- ja finišialas. Foto autor: Ergo Kukk
Foto 6: Noored suusatajad end Tähtvere spordipargis pärast võistlust lõkke ääres soojendamas. Foto autor: Erik Kukk

Hr. Pullerits, kas eile ei olnud mitte juttu, et tähtsaim võistlus on teatemaraton? Selles artiklis olete vormi sättimas jällegi TM põhisõidule.

Kuulge, eelmine härra, ei saa elada minevikus, alati tuleb vaadata homsesse, tulevikku. Teatemaraton on läbi, nüüd tuleb keskenduda Tartu maratoniks. Ja kui Tartu maraton läbi, siis Alutaguse maratoniks. Mis siin keerulist on?

At 14:03, Anonymous suusaunt said...

Ainult vanad kindralid valmistuvad eelmiseks lahinguks. Padrel on alati uus lahing silmapiiril, see erineb eelmisest alati.

Suusaundil näitab kompass õiges suunas. Olete ka ise resistansi mees? Kui nii kõva satsi kokku saame võib juba Berliini peale minna. Noh, või vähemalt Köniksbergi. Pärast Alutagust.

Ma ei tea, et kas ainult mulle tundub aga mulle tundub, et tean inimest, kes igas lahingus saab tappa aga ikka eluvaim on ikka sees ja tormab järgmisse. Kust võetakse selleks aur? Katel peaks juba ammu olema auklik ja selles katlas ei tohiks mingit auru sees olla aga ikka tossab. Äkki on tegemist Keisriga?

Alutagusel kastame mõõgad verre.

Vastus: PP on 197 ja 138 vahelt näha. Jälgib kolmandas reas, mida tagumised teevad ja keskurat tallub mu lihvitud suuskadel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skijoring - TM'il saavad valitud kuulata, kuidas Priit joriseb.

Mina võtaksin tormihoiatust tõsiselt. Esimesed 40 meest võivad end ehk kindlalt tunda. Ülejäänutele on vitsad soolas.

Väga terane, 15:55. Selge teie võit!

Ilmaprognoosi vaadates võiks Kelk TM-i esmaspäevaks edasi lükata.

Dressi järgi otsustades on üsna kõvad sponsorid appi saadud.

Täna proovisin klassikasuuski, mis olid tulnud kivilihvist. Pidamist all polnud, rada oli klaasist. Avastasin, et pidamiseta peab sama hästi kui mingi pehme või poolpehme pidamismäärdega sellistes oludes. Kas määrdebisnis on meid kõiki orki tõmmanud, müües igasugu kallist plöga, millest pole rohkem kasu kui puhtaks lükatud pidamisalast?

Mina õnneks ei karda seda tormihoiatust. Kui Palule jõuan, sööb härra juba Elvas suppi. Sulailm ja lõõskav päike tekitab mõnusa kevadetunde pühapäeval. Üritan siis enne lume sulamist finishisse jõuda. Õnneks rihtisin oma vormi TM ajaks. Mõlemad trennid tegin juba aasta alguses ära.

20:56, parem karta kui kahetseda.

At 23:19, Anonymous Aarne said...

Priit, äsja kivilihvitud suuskadega maratoni sõitma minemine on riskantne. Kivilihvitud suusad, mis määrimisel veel "karvu" ajavad ei libise hästi.

Meenub mõned aastad tagasi Alutaguse, kus saigi sõidetud ilma pidamismäärdeta. Enne starti tõmbasin veel pidamisala liivapaberiga üle. Samas eelmine aasta olid vist 15 esimest meest üldse uisusuuskadega. Ise valisin kõrge kulbiga kliistrisuusad selleks TM-ks.

Kiiruse ja kerguse põhjal (ka võided skalpide , sealhulgas Olümpiavõitjate omade) nõuame TM esisaja kohta.

Ma pakun et kui suuskade määrdega täkke läheb siis 64.koht. Värisege!

Ma usun et mehed värisevad nagu haavalehed, nad püüavad seda viimse minutini varjata.

Ja kõik nooremad kui PP kes tahapoole jäävad peaks peeglisse vaatama pärast sõitu,ehk siis tõsiselt järele mõtlema elu üle.

Peeglisse vaatamine pole midagi. Nad on sunnitud tegelema sisekaemusega. Väga valusa sellisega. Pole paha sulguda nädalaks keldrisse. Naine toob vett ja süüa.

Njaa nii mõnigi eluke saab uue suuna.

Põhimõtteliselt pole see aasta rohkem vaja minna koormusteste tegema, saab rajal info kätte kuskohas omadega oldakse.

Loodan et te kõik eespool olijad jätate mulle, kui Grete Lõbu grupist startijale peale sellist sula ikka aimatava klassikajäle alles.)

11:26 tubli mees oled. Sülele siis Gretet meie poolt ka. Anname sulle mandaadi.

EMHI-i on TM-i prognoosi üles pannud.

Kuigi mõni tüüp poriseb, kui siia Postimehe linke panna, lisan selle siiski. Väga huvitav lugemine ja Priit on lisanud lõppu juurde nii empaatilise kui perspektiive avava jutu.

At 12:27, Anonymous Huugo, kelgukoertekasvataja ja hobivesipallur said...

Viimane aeg ennustusvõistlus käima panna.
Pakun, et ka TM-l juhtub see, mis ikka viimasel ajal juhtub- isand Pulleritsul läheb midagi p...e ja ta lõpetab 346. kohal

Huugole ennustaks tripperit. Oled selle auga välja teeninud.

Huugo ei tea millega riskib. Leiab ühel hommikul esikust surnd hobuse pea.

Ütleme, et Huugo on selle prognoosiga isegi ilma juhtumisetagi liigagi optimistlik.

Jätkame ennustsvõistlusega. Koht 400 hulgas oleks hea tulemus. Kui ennustada siis see piir jääb vast seekord alistamata. Kui just paljud tulemata jätta. Nagu juhtus 2017 Tartu Rattamaratonil, kus igale kohale tulnule kingiti u. 150 jagu parem koht.

Ennustan Padrele 77.kohta

Usun, et 250 koht oleks tubli tulemus.

Siin tuleb hakata väljenduma matemaatiliselt:
Pehme rada (rasked olud) + eriti kõva mees + Teppani ja kõigi teiste määritud supersuusad + konkurentidest pussukottide värisev jalg = kokkuvõttes hiilgav koht, esituhat vähemalt!

Lubasite ju mehed mõõgad verre kasta. Või on see eufemism fiššerite parafiini sisse kastmisele?

Kastame vere sisse igal juhul ja läheme Berliini peale. Tee peal põletame Kalningsbergi linna.

Kas Padre teie rüüstamise plaanid sanktsioneeris? Omapead ei lähe te poisikesed kuhugi.