esmaspäev, märts 09, 2009

Pullerits: Kes peab pärast Haanja maratoni keda vallandama?

Pärast Haanja maratoni oli peaküsimus selles, kas Margus Ader vallandab mind või mina vallandan Margus Aderi. Lisaküsimus oli selles, kumb jõuab oma otsuse varem välja kuulutada.

Ausalt öeldes ütles sisetunne, et midagi head Haanjas loota pole. Aga ikka loodad. Stardinumber 88 oli ju esimeses grupis. Ehkki ega see midagi veel näita. Näiteks onkoarst Ain Kaare ütles, et tema oma 217. numbrit pole küll ära teeninud. Ja Võru mees Tarmo Mõttus ehk Vigurivänt läks rajale hoopis numbri alt 108, kuigi ma olen teda tänavu võitnud vaid korra, Alutagusel. Estoloppeti stardinumbrite väljakirjutamise süsteem, peaks ütlema nii, pole läbipaistev ega ilmselt ka jätkusuutlik.

Suuskade taha ei saa küll sedapuhku pugeda. Taavi Palo Silja Spordist pani mu Fischeritele alla täpselt samasuguse määrdekombinatsiooni nagu enda suuskadele. Igaks juhuks kontrollisin Margus Aderi abil, kas too kombinatsioon oli adekvaatne. Ader käis eelmisel päeval Haanjas radu proovimas ja andis üksikasjalise retsepti, mida alla panna. Palo, ise Haanja kandi mees, oli sõltumatult toiminud just nii, nagu Adergi oli soovitanud. (Kas pole hea ja põhjalik tiimitöö, mis?) Tõusude tippudes tikkus pisut kakkuma küll, aga pidas hästi ja ka libisemisele, mu alalisele murelapsele, ei saanud suurt ette heita. Suusad oli sama head nagu aasta tagasi Risto Rooneti tehtud. Võtame võrdluseks Art Soonetsi, kes lasi oma suusad teha A&T Spordis - nende põhjad olid totaalselt jäätunud. Kusjuures Soonets maksis oma suuskade ettevalmistamise eest ligi kaks korda rohkem kui mina. Palo määrdevariant pidi igati normaalne olema, sest ta ise sõitis end samasugusega 39ndaks, otse Tiit Peki ette.

Ent rajal oli juba esimestel kilomeetritel näha, kuidas enamik liigub minust suurema hoo ja särtsuga. Mindi mööda ja tehti peagi vahe sisse. Umbes 5. kilomeetril, kui oli esimene pikem laskumine avatud väljal, kus rada kergelt kurve tegi, lendasin rööpast hoopis välja. Keegi oli ees kukkunud ja olukorras, kus tekkis tunne, et ega isegi vist püsti jää, otsustasin heaga külili visata ja hange sõita. Ehk teisisõnu: parem kontrollida oma kukkumist kui kukkuda kontrollimatult. Terve rong läks hooga mööda. Ja kuidas ma seejärel ka ei pingutanud, et sajameetrist vahet tasa teha, ei see õnnestunud.

Mõni aeg hiljem suusastaadioni lähistel ilmus kõrvalrajale Ivar Tupp ehk dr Holden, number 180. Ütles, et võtab riski sõita kõva tempoga, et näis, kui kaua kestab. Ei saanud ju lasta tal tekitada illusiooni, et ta kuigi kaua kestab. Nii kui tulid kerged ülessõidetavad tõusud, vajutasin juurde ja jätsin ta uuesti selja taha. Pärast ta kommenteeris, et tema nägemine olla mulle mõjunud vist nagu punane rätt härjale. Eks see osati nii oli. Aga arvestades tema massi, siis ega tõusud saanudki ta jõu- ja ilunumbrite kohaks olla.

Varsti tuli selja tagant järgmine tuttav, omaaegne kõva keskmaamees, nüüdne Eesti perearstide pealik Madis Tiik. Ergutas, et pangu ma aga juurde, sest Haanjas on jooksumeeste rada. Vastasin vaid, et ju ma pole siis jooksumees - ja eest läinud ta oligi.

Aga ega siis ainult minust mööda sõidetud. Ise sain ka ühest mööda. Emeri Lepp, kellega oleme tänavu sõitnud nii, et kord on ees üks, siis teine, võttis ühtäkki rahulikult ja lasi mind mööda. Ütles, et ei jõua täna ja pigem matkab. Talle oli see juba kuues maraton nagu mullegi, mis viis mind mõttele, et ju päris paljud neist harrastajatest, kes on kogu Estoloppeti programmi kaasa teinud, tunnevad ilmselt, et kumm on tühi.

Pärast kuulsin, et näitleja Veikko Täär oli 5 km järel rajalt sootuks kõrvale astunud. Suusk oli olnud kehv, aga peamine oli terviseprobleem. Midagi südamega, ütles ta lühidalt. Oli lootnud raja kõrval taastuda, aga ei õnnestunud. Ei olnud paremaks läinud. Sedasi pidas ta mõistlikumaks katkestada.

Samas ei saa öelda, et ma täitsa kott oleksin olnud. Pingutasin ja piitsutasin end küll, kuid kasutegur oli väike. Sõit oli vaevaline, ei mingit värskust. Ju seesama efekt mis Aivar Rehemaalgi, kes sai samal ajal oma valusad vitsad pikast hooajast kätte Lahti MK-etapil, kus jäi 15 km vabatehnikasõidus päris tahaotsa. Kui keegi viitsiks teha statistikat, kuidas esinesid Haanjas need harrastajad, kel viis maratoni juba selja taga, siis arvan, et sealt kooruks nii mõndagi kõnekat välja. Kaldun arvama, et paljud neist tegid eile oma selle talve ühe kehvema sõidu vähemasti saadud koha poolest.

Kolmandiku distantsi läbimise järel saabus veel üks ebameeldiv üllatus, kui mööda läks nr 572, Marit Rjabov. Nüüd hakkavad naised ka mööda sõitma, läks mõte päris hapuks. Aga paaristöölõikudel suutsin end nii palju mobiliseerida, et tõmbasin ligi sajameetriseks kärisenud vahe peagi kinni ja läksin uuesti mööda.

Poolel distantsil sattusin umbes viie-kuueliikmelisse seltskonda. Endalegi üllatuseks tõdesin, et eriti hästi õnnestus mul nendega võrreldes liikumine tiheda sammuga sõidetavatel tõusudel. Sellest innustatuna võtsin ette väikse rünnaku ja üksteisele järgnevatel tõusunukikestel panin tempot muudkui juurde. Selja tagant oli kuulda, kuidas maha jäädi. Aga häda oli selles, et ees valitses totaalne tühjus. Püüda polnud kedagi. Lisaks, ega ma väga kaua niiviisi täistempos sõita jõudnud. Varsti saadi mind uuesti kätte. Ja enne eelviimast toitlustuspunkti, kui koukisin numbri alt välja Dexali geeli ja sellel korki maha kruvisin, saadi mind kätte ja mindi möödagi. Sellegipoolest loeti kohaks pisut peale 90.

Varsti saabus veel üks tragikoomiline hetk. Tagant tuli üks põlvepikkune poisike, vist Andres Hillep (nr 890, vanuseklass M17, aga selja tagant vaadates poleks pakkunud talle rohkem kui 14 aastat), kes näitas nii hoogsat minekut, et minusugune pikk mees ei saanud talle sugugi järele. Tema järel tuli tagant teisigi, nii et saja sisse mahtumine muutus üha kahtlasemaks.

Enne ja pärast viimast toitlustuspunkti sõitsin tükk aega koos Tarmo Neemelaga (nr 27), kes kurtis, et tal suusad ei pea ega libise. Hmm, kõrvalt vaadates ei saanud küll aru, et seal midagi katastroofilist oleks olnud. Aga ikkagi mõtlesin, et millised siis veel need päris ideaalsed suusad võiks olla, kui minu suusad olid niigi sel hooajal ühed paremad, aga nendega võrdselt libisev mees kurdab, et suusk ei toimi.

Mõrvaritõusu võtsin päris rahulikult astudes. Niigi oli raske ega hakanud end ribadeks kiskuma. Tagant tuli kolm meest ja lasin nad mööda, nende seas, nagu pärast selgus, ka tänavu suure arenguhüppe teinud Eero Antons (tal oli mingi kepiprobleem olnud, seepärast ta nii taga oligi.) Tõusu tipus kanti ette, et juba olingi saja seast välja pudenenud.

Kaks talve tagasi jõudsin samasse punkti täiesti lootusetu, nii pidamatu kui libisematu suusaga samuti lootusetus seisus, ligi 80ndana. Siis suutsin end viimasel viiel kilomeetril nii palju mobiliseerida, et sõida välja 70. koht. Nüüd oli suusk üüratult parem, ent koht sellegipoolest märgatavalt hullem. Ja nüüd ei olnud lõpukiirenduseks ka enam jaksu ega tahtmist võtta. Kolm kilomeetrit enne finišit möödus veel varasematel aastatel Eesti harrastajate tippu kuulunud Teet Jagomägi. Aga tema oli õnneks ka viimane, kes mulle kandu näitas.

Lõpetasin selle talve kõige viletsama kohaga, 106ndana. (Ei ole mõtet siin arvestada Tartu maratoni kohti, seal on konkurents palju tihedam.) Võitjale Priit Naruskile kaotasin oi-oi-oi - ligi pool tundi. Ju siis oli pikk ja maratonirohke hooaega oma valusa pitseri jätnud. Madis Tiik sõitis end 61. kohale, lüües mind kuue ja kolmveerand minutiga. Otse tema järel lõpetas Janek Truu, kes mulle Viru maratoni viimastel kilomeetritel kaotas, ent Tartu suusatalve võistlustel on pidevalt veenvalt võitnud. Tarmo Mõttus oli 70., minust viis ja pool minutit kiirem. Kõva klassikasõitja Priit Rooden, kel Tartu maraton ja ka paljud teised maratonid haiguse tõttu vahele jäid, alistas mu kolme ja veerand minutiga ning oli 85. 90. kohal ning minust kaks ja pool minutit varem lõpetas endine tippsuusataja Taivo Kuus. Kunnar Vahi, kelle kannul lõpetasin Tartu maratoni, oli minust üle pooleteise minuti nobedam ja sai 97. koha. Marit Rjabov lõpetas vahetult tema järel, naistest viiendana. Eero Antons oli täpselt sajas, minust minut ees. Tarmo Neemela oli 103. ja Teet Jagomägi minus ees 105., kümme sekundit eespool.

Lohutuseks peab ka selja taha vaatama. Endine tipporienteeruja Sixten Sild oli 109., minust 20 sekundit maas; Ivar Tupp oli 114., kaotust 1.05; Indrek ("Alati kohal) Pak oli 128., kaotust 2.45; tartlane Kalev Vunk, kes mind Alutagusel võitis, oli 130., kaotust ligi kolm minutit; Emeri Lepp oli otse tema järel 131.; Indrek Kelk, Tartu maratoni peakorraldaja, oli 134., kaotus kolm ja veerand minutit; Tiit Tali, kes mind Tartu maratonil lõpus võimsalt edestas, oli 146., kaotus ligi viis minutit; endine tippsuusataja Paul Vaard oli 154., jäädes maha ligi viis ja pool minutit; veel üks omaaegne kõva suusamees Peip Reedi, kes Viru maratonil oleks oma ideaalse suusaga mulle äärepealt kannule jõudnud, kui rada oleks vaid paar kilomeetrit veel pikem olnud, kaotas nüüd ligi seitse ja pool minutit ning oli 165.; otse tema ees lõpetas Riho Mõtlep, kes Tartu maratonil jäi minust maha vaid 20 sekundit (ja üle-eelmisel korral võitis umbes sama palju), kuid keda oli sedakorda kimbutanud mingi varustuse tõrge; Ain Kaare oli 233., Kalle Kiiranen 240., Jaanus Pulles 241. ja Art Soonets 259.

Niiviisi vaadates polegi ehk tulemus kõige trööstitum. Aga tegelikult ikka on küll. Saja seest poleks tohtinud välja kukkuda. Milles asi?

Ja kas mina pean vallandama Margus Aderi või Margus Ader minu?
******
Will Rogers Memorial Park, Beverly Hills, Los Angeles, California. 11. juuli 2008. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Foto 1: Priit Narusk, Haanja maratoni võitja, sedapuhku Otepää MK-etapi rajal. Foto autor: Tairo Lutter, Õhtuleht / Scanpix
Foto 2: Raul Olle, Haanja maratoni neljas, sedapuhku Tartu maratoni finišis. Foto autor: Rainer Rannala, Scanpix
Foto 3: Priit Talves, Haanja maratoni teine, sedapuhku Otepää MK-etapi rajal. Foto autor: Tairo Lutter, Õhtuleht / Scanpix
Foto 4: Madis Tiik, Haanja maratoni 61., sedapuhku Tartu maratoni finišis. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / Scanpix
Foto 5: Priit Narusk, Haanja maratoni võitja, sedapuhku Libereci MM-il sprindi kvalifikatsioonis. Foto autor: Toomas Huik, Postimees / Scanpix

At 10:53, Blogger Vahur said...

Autor on selle kommentaari eemaldanud.

Minu kepimure sai alguse tsiamäe ringi esimesel käärsammu tõusul, vist ca 3-4km)ja kepimure sai lahendatud tagasi Haanja suusastaadioni radadele jõudes natuke enne publikut. Tänan suusasõpra kes mind hädast välja aitas ja mulle oma suusakepi laenas ja vabandust kaasvõistlejate ees kellele ma ühe kepiga kakerdades jalgu jäin.

eero

At 11:15, Blogger Vahur said...

Tuleb nõustuda, et Estoloppet ja harrastajate võistlustalv on sellel aastal tõesti pikk olnud, ning treenitusest on saanud treenimatus või teadmiste puudumine (ja mitte vastav treenitus) muutis Haanja maratoni natuke vaevalisemaks, kui planeeritud. Kahju, et VIru maraton õigel ajal ei toimunud - 2 nädalane paus enne Haanjat oleks lausa IDEAALNE olnud!

Head suustamist, kuni veel lund !!!

At 11:29, Blogger dr Holden said...

Kodanik Mõttuse parim koht selle aasta Estoloppetil on Alutaguse 70., mis annabki reaalselt stardinumbri 108. Kahjuks aga "ansiplus" jätkub - kuna kodanik Mõttus pidas numbrit 108 enda jaoks liialt kehvaks, siis võis teda näha esimeses stardigrupis. Oleks mina olnud eilse maratoni korraldaja, oleks ma kõik ennast esimesse gruppi smugeldanud mitte sinnakuuluvad suuremad numbrid paar minutit enne starti lihtlabaselt diskvalifitseerinud vaatamata sellise klausli puudumisele Estoloppeti juhendis, viidates juhendis käsitlemata juhtudele, mis tuleb lahendada jooksvalt!

Kui parafraseerida üht kultusfilmi, siis matsid jäävad matsideks!

Mul tekib selline küsimus, et kas PP end liialt ei raiska nende pidevate vahespurtide ja rünnakutega. Need on küll omal kohal keskmaa jooksus aga kas ka maratonidel kui sõidetakse kohtadel 70-100. Loogiliselt võttes tuleb ju tagantulija suurema kiirusega ja mõistlik oleks talle sappa võtta ja ka koos tööd teha, selle asemel hakkab PP kohe tagantulijale midagi tõestama ja üritab uuesti eest rebida. Lõpuks ongi nendele vahespurtudele nii palju energiat raisatud, et hiljem lähevad rongid mööda ja neile järgi ei jõua. Ise olen kaugel blogipidaja tasemest ja ei soovi teda maha teha, kuid sellised mõtted on tekkinud tema maratonide kokkuvõtteid lugedes.

Marek

Millist tõusu loetakse haanjas "mõrvartõusuks"? Kas see tõus on ainult maratonirajal? või on 5km rajal või valgusatud rajal...? Vabandan kui mu küsimus rumal ja asjatundmatu on...

Marek, tegelikult ei tee ma neid spurte sugugi palju. Jah, kui keegi tagant tuleb, siis püüan sappa võtta, mis on paratamatult spurt. Aga üldiselt olen pigem ühtlase tempo sõitja, vähemalt oma arust.

Eile olin tõele au andes valmis isegi selleks, et kui mul on väga kesine päev ja Art Soonetsil hea päev, siis võin kaotada isegi talle. Nii et sisetunne andis märku, et kõik pole sugugi hästi. Aga ikka arvad, et see on mingi uina-muina psühhovärk ja loodad ning püüad enamat, kuid eile ei olnud rohkem mitte midagi võtta.

Margus Ader arvas pärast, et mul lihtsalt puudub Haanja maratoni radadeks vajalik funktsionaalne ettevalmistus. Arvan, et tal võib õigus olla. Aga ilmselt istus ka varasematest võistliustest märkamatu kerge haamer kuskil sees, sest lõpetamise järel pani süda ikka nagu õmblusmasina nõel. Hea on, et mul pulsikella pole, sel poleks vast nii suure numbri näitamise võimetki olnud :)

Aga Ain-Ivar ehk dr Holden on küll Mõttuse ehk Vigurivända peale mu meelest pisut ülekohtuselt vihane. Vigur näitas mulle stardikoridoris numbri ülanurgas kohtuniku luba startida esimesest grupist. Iseasi, kuidas ta selle loa sai - ta oli lubanud sõita 50 hulka. Aga ei sõitnud ju, 70. kohale jäi! Nii et vale lubadusega nihverdas ta endale selle numbri. Mis muidugi ei tähenda, nagu ta ei oleks minust või dr Holdenist kõvem suusataja. On küll.

At 12:43, Blogger ek said...

Üle päris mitme aasta ei langenud Haanja maratoni nädalavahetus kokku Vasaloppeti nädalavahetusega. Arvan et seetõttu oli Haanjas tänavu konkurents headele esisaja kohtadele mõnevõrra kõvem. Eelmistel aastatel on 150-160 eestlast olnud sel päeval Sälenis stardis. Ehk siis sadakond suusatajat seni Haanjas kindlasti selle arvelt vähem olnud. Ja mingi osa nendest (pakun ~20) on Haanjas kindlasti 100 sekka pretendeerijad.

At 12:50, Blogger dr Holden said...

Küsimus ei olegi kellegi kõvaduses, vaid suhtumises. Kui väljateenitult ei saa endale paremat stardikohta, siis tuleb see läbi ussi emmi kuidagi saada. Kasvõi valetades ja nihverdades.

Väljavõte juhendist: Startimise ohutust ja turvalisust silmas pidades, võib peakorraldaja ja ajavõtu ülem lülitada esimesse stardigruppi ka hiljem registreerunud murdmaasuusatamise ja laskesuusatamise koondislasi. Konkreetse etapi peakorraldajal on õigus teha muudatusi ka teistes stardigruppides;

Minu teada kodanik Mõttus küll ei ole ei murdmaa- veel vähem laskesuusakoondise liige.

Järelikult on midagi mäda kogu süsteemis, ehk siis mõned on ja mõned peavad end teistest võrdsemaks.

priit, ma olen ikka imestanud sinu pühendumist ja treeningvaimu ja selleks kulutatud aega jne jne, müts maha, aga nüüd tuleb tunnistada, et sa oled NÕRK. mida krt, 5-6 võistlust ja kumm tühi, vaim nõder jne. mida siis need harrastussportlased peavad tegema, kes stardivad hooajal x-n korda (pean eelkõige silmas rattureid, hooaeg algab aprillis ja kuni oktoobrini välja)?? endalgi tuli eelmine aasta ca 20 starti (kõik puha rattasõidus) ja pererahu huvides loobusin nii mõnestki võistlusest...
raul

Kui rääkida veel valest koridorist startimisest, siis hakkas mulle 400-500 nr grupis olnule silma, et eelmisesse gruppi hüppas selle liikuma hakkamisel ka üle 1000 nr mees. Kas kellelegi jäi täpne nr silma? Võiks mehe kenasti ära mainida nagu enne Haanjat sai räägitud.

pl

Noo Raul, ärme Priidust nüüd nii halvasti ka arvame. Arvestame siiski ka seda, kui pika "lühikese" aja jooksul on Priit need stardid teinud. Samuti on ta igal võistlusel püüdnud endast anda ka maksimumi, mida ei saa kaugeltki öelda 20 starti hooajal tegeva ratturi kohta (vähemalt pool distantsist istutakse grupis ja lastakse lulli). Ei tapa võistluste arv vaid intensiivsus. Üle anaeroobse läve intensiivsusi kannatab organism välja keskmiselt 5-7% ulatuses treeningute koguajast. Plaanige oma võistlused enne hooaega, teades millise intensiivsusega võisteldakse vaadake kui palju tuleb arendavaid treeninguid eelnevalt teha, et plaanitud võistlused edukalt läbida. Kui kulutavate (üleläviste) intensiivsuste piir ületada siis kipub vorm allamäge minema. Siin oleks ka Priidule üks koht mõtlemiseks, milleks võiks pulsikell siiski oluline olla.

Jarek

At 13:25, Blogger dr Holden said...

Priit Pullerits 02.märts: Aga ettepanek: hoiame Haanja maratonil korda, ärme seesuguseid trügijaid läbi lase, jätame nende numbrid meelde ja avame siin trügijate musta nimekirja. Mis arvate?

Priit Pullerits 09.märts: Aga Ain-Ivar ehk dr Holden on küll Mõttuse ehk Vigurivända peale mu meelest pisut ülekohtuselt vihane.

raulile 13:04
tule suusatama tugev poiss, pääsed siis ka 5-6 stardiga ja pererahu ongi olemas
Erinevaid asju ei tasu võrrelda

At 13:42, Blogger Madis said...

Ma lisaksin omalt poolt seda, et pulsikella võiks kasutada tavamõistes pigem tagantjärgi analüüsiks. Kõrge distsipliiniga rahvasportlasi leidub minu meelest üsna vähe. Neid, kes suudavad/tahavad ette kirjutatud lävesid hoida ja mitte üle/alla nende treenida. Aga samas korralikumad kellad võimaldavad läved paika panna ning piiksumisega nendest väljumisel märku anda. Aga 'täistreening' ei hõlma ainult pulssi. Kõiksugu muud verenäitajad ja taastumise kiirused on infoallikaks edasisel treenimisel. See on minu arusaam. Kindlasti leiame teiste arusaamadega koolkondi :-)

Minu arust võiksid sa pulsomeetri endale osta. Trenni on tehtud valesti, see on selge!

Oled sa harrastus- või saavutussportlane?

Holden, seekord haugud küll vale puu all. Igaühel meist on õigus endast arvata, mida soovime, igaühel meist on õigus reeglite kohaselt paluda oma stardigrupi muutmist. Mees küsis, mehele anti, milles mees süüdi on? Ta ei trüginud mitte kuskile, vaid käitus täpselt nii nagu juhendis kirjas - peakorraldajal on õigus teha muudatusi stardigruppides ja peakorraldaja tegi, sest tema poole pöörduti vastava sooviga ning ta pidas seda põhjendatuks. Mees küsis, mehele anti ja mees ka tõestas, et oli oma palvet väärt. Eks kui igaüks hakkab enne võistlusi stardigrupi muutmist paluma, küll siis muudetakse juhendit.

A mis selle iganädalase võistlemise point on, kas oma vormilanguskõvera jälgimine? Eesti suurim suusaüritus on ammu möödas ja järgi on jäänud vaid Estolopeti usinusesarja kohad, millest sõltub vaid järgmise võistluse rinnanumber kui stardis Antsipit teha ei viitsi.

Meil on nüüd ka oma naisansip- nr 201- Maarja Aigro. Saabus stardikoridori vahetult enne starti, kui kõik kohad juba täis, sättis suusad kohe lindi taha kahe raja vahele (esimene kord ansip), siis ootas mõne hetke ja hopsti lindi alt üks stardigrupp ettepoole ja ikka suusajälje vahele (teist korda ansip).

ain

At 14:33, Blogger dr Holden said...

to anonüümne 14:02

Selles ongi küsimus, et igalühel ei ole õigus nõuda oma stardigrupi muutmist - see õigus on juhendi järgi ainult murdmaa- ja laskesuusa koondislastel.

Mees ei tõestanud, et ta oma palvet väärt oli - ta lõpetas täpselt sellel kohal, mida nägi ette tema stardinumber.

Mehel, kellel moraaliga kõik paigas on, ei tule mõttesegi minna endale paremat stardikohta vale abil nuiama.

Haugu nüüd edasi ja tee seda kindlasti anonüümselt. Jõudu!

Kas see Tarmo Mõttus polnud see mitte see tüüp, kes eelmisel talvel sülge pritsis miski tühistamise pärast. Paistab, et lajatati õigele mehele. Paistab miski nihverdaja olevat. Pullerits veel kaitses teda suurte sõnadega. Vanasõna ütleb - ütle mulle kes on su sõbrad ja ma ütlen kes sa ise oled.

Georg aka "Jorss"

Njah, ju me siis loeme erinevaid juhendeid. Tunnistan, et esimesse gruppi poleks ta pidanud juhendi järgi saama, aga ei tunnista, et igaühel pole võimalust paluda stardigrupi muutmist - neljandast teise, aga palun! Ja lisaks...igaühel on õigus paluda, igaüks ei tohiks saada, seal on väike vahe. Ja kui mees ikka enne strati nii täkku täis oli, miks ta ei võinud siis küsida!? Just sellest kohast ma ei saa aru - kui mul ei ole õigust saada, siis mulle ei anta, mis ei tähenda seda, et ma küsida ei võiks...
Kui juhendis on sätestatud võimalus, et peakorraldaja võib gruppe muuta, siis on igati normaalne, et on ka neid, kes paluvad seda teha. Ma ei saa aru, mis selles küsimises nii taunimisväärset on?
Mis mõttes ei tõestanud? Oli number 108 ehk siis teine stardigrupp, sõitis 70. kohale ehk siis esimene stardigrupp.
Raske on ka valeks nimetada asjaolu, mida sa päris lõpuni juhtida ei saa. Spordis ei saa ette teada, mis tulemusega lõpetad. Korraldaja asi on sellist argumenti mitte aktsepteerida.
Ma olen täisti nõus, et trügijad on mõttetud mehed ja heas vormis suusataja sõidab igast positsioonist hea koha välja, aga tobe on ka teist inimest seljataga kellegi blogis matsiks sõimata. Öelnud otse ja näkku.
Lihtsalt ja kokkuvõtvalt...oli küll nõme lugu, aga süüdi ei olnud mitte küsija vaid lubaja.
Anonüümse kommenteerimise õiguse on andnud selle blogi peremees, pole mõtet sellepärast mõniseda. Kui ma siia Karl, Joosep või Jüri kirjutaksin, siis oleksin vähem anonüümsem või?

At 15:19, Blogger dr Holden said...

Ma rohkem ei viitsi antud teemal jahuda, aga seletan siiski veel korra.

Alutagusel saavutatud 70. koht andis Haanjas stardinumbriks 108.
Haanjas sama mehe poolt sõidetud 70. koht aga järgmisel maratonil enam nii head numbrit (108) ei tagaks. Tee endale selgeks stardinumbrite jagamise süsteem ja vaidle siis edasi!

Järelikult ei tõestanud nihverdamist, kuna sõidetud maratoni tulemusel ei suutnud oma stardigruppi parandada.

At 15:19, Blogger Priit said...

Eile oli väga hea suusailm!

Haanja maratonil mõjutab hea stardikoht lõpptulemust oluliselt rohkem kui Tartu maratonil. Rajad kitsad ja rivi venib esimestel kilomeetritel seetõttu väga pikaks.
Seega ka soovitakse võimalikult eestpoolt starida.

Kui M.A. eelmisel päeval käis määrdeid proovimas ja kasutasid seda siis ilmselt panid pidamisega täkkesse. Mis määret kasutasid?

See koht kus kukkusid(laskumine enne Tsiamäe tõusu) oli minu arvates rajameistril kahe silma vahele jäänud. Selles kohas(kurvis) ei oleks tohtinud enam suusajälgi olla, suusajälgedesse komistati ja kukuti. Minu ees kukkusid kaks meest 5-sest pundist ja palju ei puudunud et oleksin kolmas olnud, kuid õnneks lendasid nad hooga raja paremasse serva ja hange.

Meele tegi mõruks mehed kelle suusad järsematel tõusunukkdiel ei pidanud ja kes klassika jälje peal kääri jooksid. Kõrval oli "käärjooksu rada" vaba - tulemus klassika jäljed lõhuti kiirelt ära ja tagant tulnuna oli rada juba kehva sõiduks kasuada. Pisut tähelepanu võiks ka sellistele pisiasjadele pöörata.

At 15:30, Blogger Kidra said...

Stardigruppi 200-300 puges sisse ka suurem number (kui mu mälu mind nüüd ei peata siis 603) ja korraldaja käis teda ära kutsumas. Mees saatis ta aga kukele väitega, et 'ta tahab ikka sõita ka' ning ei läinud oma õigesse stardigruppi ega ka kuhugi mujale enne stardipauku. Korraldaja lubas ta disklaffida. Aga mis on tulemus? Mees on lõpuprotokollis olemas. Kindlasti sai ta ka diplomi ja puha.

Mina olen Dr. Holdeniga siin ühte meelt - startida TULEB korraldajate poolt määratud grupist, ükskõik kui ülekohtune see võib ka tunduda. Numbrite väljastamisel on oma kindel alus - miks seda ei austata. Kui osaleja peab ennast NIIIIII hirmus tugevaks, siis ma ei näe probleemi möödasõitudeks.

Millal see jõuab kohale igasugu 'ansipitele' et stardigrupid (NB ka muud juhendites kirjeldatud piirangud - väljaspool teeninduspunkte kõrvalise abi kasutamine, mõlema suusa vahetamine, sõidustiil KOGU võistluse kestel jmt) on kohustuslikud KÕIKIDELE osalejatele ning sellest mitte kinnipidamine ebasportlik?!?!?! Ja ei mingeid 'aga'sid.

Läbinisti ausal teel saadud lõpuajal ja kohal saab olla enda jaoks vaid mingi väärtus. Teistele ei lähe see tegelikult nagu nii korda.

Ja tõesti - 6 pühapäeva järjest startida maratonidel on ikka üllatavalt tõsiseks tegev. Senistel aastatel 4 maratoni-starti on tundunud täitsa normaalne. Poleks arvanud, et Viru ja Haanja maratonid saavad nii rasged olla :) Estoloppeti 2009 aastamedalil on kohe teine tähendus :) Minu jaoks muidugi. Ja suusakott eriti ilus ;)

At 15:46, Blogger Kidra said...

VIDAGE PARANDUS
Vabandan - ilmsed väsimuse märgid:
1) ...mälu mind nüüd ei peata -> mälu mind nüüd ei peta
2) ... rasged -> rasked

Sul on õigus, holden, pole mõtet tõesti jahuda, arusaadavalt me lähtume hetkel teistest alustest (Sind häirib see konkreetne trügija, mind häirib negatiivne suhtumine sellesse, kui keegi küsib stardigrupi muutust), kuigi põhimõtteliselt oleme ühel meelel, et trügijad üldiselt on mõttetud mehed-naised.
Numbrite jagamise süsteemi tundmisega ei ole mul raskusi, viitasin lihtsalt süsteemiväliselt ühe võistluse ulatuses sellele, et mees sõitis selles grupis, kus ta lõpetas. Jah, ma tean, et statistiliselt oli tema koht teises grupis.

See 603 lõpetas 446 kohaga. Siit küsimus, mitmendal kohal oleks ta olnud, kui alustanuks ettenähtud kohast?

At 16:42, Blogger dr Holden said...

Aitäh arusaamise eest!

Ja loodame, et järgmisel hooajal stardivad kõik sellest grupist, kuhu nad kuuluvad! Ning maratonide korraldajad ei tee enam kellelegi sääraseid mõttetuid järeleandmisi, sest sellise tegevusega seavad nad kahtluse alla enda pädevuse omatehtud juhendist arusaamisel!

Ka liikluskultuur meie teedel paraneb aasta-aastalt, eks see järk-järgult toimuv tsiviliseerumine jõuab kunagi ka meie harrastussportlasteni!

Oeh, peaaegu oleksin unustanud, et minu eest startis grupi 1-100 neljandast reast ehk siis umbes 40.-50. kohalt number 171, Kaido Mätlik, kes lasi algul eelmisega vahe sisse ja hoidis mind stardisirgel seejärel enda taga tükk aega kinni. Kuidas tema sinna ette sai? Ta sai Haanjas 158. koha ehk siis tema tase ongi see, mis ta rinnanumber oli. Huvitav oleks teada, kes ja millise argumendiga tema siia ette gruppi lasi?

Niisiis, võtame siin ansipi tegijad kokku:

KAIDO MÄTLIK (nr 171), koht 158.

MAARJA AIGRO (nr 201), koht 211.

ARNI ÕRUSTE (nr 603), koht 446.

Mis neil on enda kaitseks öelda?

Üldiselt mul on hea meel, et süsteem toimib ja juba hakkame märkame inimesi enda ümber, nagu vist rahvastikuministri mingi üleskutse omal ajal kõlas.

12:25 kui ma ei eksi, siis 5 km rajal sa mulle teadaolevale mõrvarile ei satu. Jalgrattaraja mõrvar on igatahes Munamäelt Plaani poole veidi ma pole viimased aastad suusamaratoni sõitnud, aga viimati kui sõitsin oli see rattamõrvar ka sees seega ma arvan, et sama tõus. lihtsat teed pidi peaks mälu järgi nii olema, et sõidat Plaani poole asfalti pidi ja peale munamäge teine tee vasakule kohe laskumise all, slit näitab turismitallu. Sealt sõidad kuni vasakul olev võsa ära lõppeb ja seal peaksiki Mõrvar olema.

Vabandust kõigi Arni Õrustete eest. Naäpukas! Peab olema ARNO Õruste, aeg 2:54.29,1.

See tõus, millest räägite, on Munamäe tõus.
Kõrguste vahe 30m.

Mike

Ei, Munamägi see küll ei ole. Vaata rajakaarti, see on natuke vähem kui 5 km enne lõppu ja see on Kivestmägi. Ku ma eksin, siis vast Holden parandab mind.

Ain

Mõrvari tõus ei tundund mulle küll sel rajal kõige raskem asi olevat. Ise ütleks, et oli raskemaid kohti. Samas oli mul mõrvaril stiimuliks nr 88, mis tegi sõidu seal lihtsamaks.
Stardigruppide vahetamise kohalt ma Ivariga päris nõus ei ole. Kui mõni suusasõber on näiteks võistelnud ainult välismaratonidel ja estoloppeti tulemust ei ole, siis poleks ju paha ta lubada mõne stardigrupi võrra ettepoole. Mina sain eelmisel haanja maratonil osaleda tänu sellele, et see lükati edasi nädala jagu. ilma selleta oleks minu jaoks tükk pusimist olnud, kui oleksin alustanud grupist 700+ kuigi võimete poolest oleks ju võinud korraldajad mu tõsta gruppi 101-200.

eero

Tsiteerides dr.Holdenit: Umbes 36km, Vaskna mõrvar, Kivestmägi,

At 20:02, Blogger dr Holden said...

Jah, Eero, idee on õige, samuti ju on ka meid, eestlasi, Vasal oma tasemele vastavasse stardigruppi lubatud. Aga see on ka sel juhul antud maratoni juhendis nii sätestatud.

Estoloppeti juhend näeb peakorraldaja õigustena ette koondislaste lülitamist esimesse stardigruppi ja muudatuste tegemist teistes stardigruppides.

Kodanik Mõttuse eilsel näitel aga ületas peakorraldaja järelikult oma volitusi ja rikkus sellega Estoloppeti juhendit.

Ka mina ühinen arvamusega "startida TULEB korraldajate poolt määratud grupist, ükskõik kui ülekohtune see võib ka tunduda". Kunagi, pärast "Vene sõjaväe poolt korraldatud kaheaastast komandeeringut", tuli alustada Tartu maratoni viimasest stardigrupist - st. 10 000+, finišisse jõudsin ca 1500-ndana. Alles kolmandal aastal pääsesin stardigruppi, mis oli ligilähedane minu võimetele. Ja mis siis? Esimese kümne hulka nagunii poleks jõudnud (parimaks kohaks on jäänud seal 60). See stardigruppides edenemine oligi omamoodi stiimuliks. Ei siis ega ka hiljem pole tulnud mõttessegi endale paremat stardigruppi lunida. Halenaljakas on lugeda inimestest ja näha neid stardis, kellele ongi "sportlikuks" stiimuliks bürokraatlikul teel endale maksimaalselt eespool olev stardigrupp välja kaubelda.
Teine, sisuliselt samasse kategooriasse kuuluv grupp on rajal põhimõttel - "rajal olen kõige tähtsam mina". Minnakse üle teiste suuskade ja läbi keppide, aetakse rütm segi nii endal kui teistel. Ökonoomsemalt sõites oleks kindlasti tulemus parem. Haanja maratonil oli sellise sõidustiili esindajaks nt. pr. Poljakova (nr.962).

Priidule: Ja kas mina pean vallandama Margus Aderi või Margus Ader minu?
Ehk ei peaks kumbki teist vallandama. On ju ütlus - läbi raskuste tähtede poole. Et sellel teel tagasilööke võib tulla, on päris kindel. Küsitavuste tekkimisel saab need alati läbi analüüsida ja taas edasi minna. Võib-olla juba järgmisel tasemel!? Siia-sinna hüplemine tõenäoliselt head (paremat) ei too.

At 02:36, Blogger Vigurivänt said...

Vaata kui huvitav teemaarendus on tekkinud. On mul ka ikka oskus sellistesse jamadesse sattuda. Läksin hommikul ja küsisin tõesti ümberpaigutust, sest TM tulemusega võis rahul olla, (kuigi pidin seal 40 km keppi pihus hoidma jne) ja enesetunne oli väga hea. Tunamullune 30. koht julgustas ka. Paraku määrisin hommikul end veidi kinni ja ühegi puhkepäevata nädal andis ka tunda. Kõigele lisaks parkis naine end lumehange ja ei jõudnudki geelide ja joogiga ette. Vabandusi ei otsi, aga midagi seadusevastast ka ei näe, sest pöördusin ametniku poole ja sain.
Holdeni pahameelt minu suunas tuleb ka mõista, see vimm on kestnud pikalt ja sinna ei saa ma midagi parata, nüüd tekkis lõpuks olukord, kus ennast välja elada.
Olen oma lühikeste harrastussportlase tegemiste jooksul 4 korda korraldaja poole pöördunud ja kõik korrad ka nn. numbri üle sõitnud, aga kardan küll, et see oli nüüd küll viimane kord. Kurb vaid, et Tupp neid etteheiteid teeb, minevik vist ununeb kiiresti.

PS. Anonüümsus ei ole minule Ivar, pole iialgi olnud.

Armsad ajakirjanikud, oleks aeg minna Turovski juurde.

1 nagu härjale punane rätik
2 jaanalinnu kombel pead liiva alla peitma
3 jne

Kuulake, mida need siis ikka täpselt tähendavad. Kas härjale mõjub ikka värv punane jne.

Krooniline tõbi. Mees on 4x üritanud tõestada, et pole kaamel. Aga juhendijärgsete reeglite järgi tembeldatakse ikka küüruga loomaks ja õiget numbrit ei anta.

Kui see stardigrupp on ikka ülioluline, tuleb vist suusamaratonidel osaliselt kasutada vormelimaailma reegleid - päev enne maratoni kvalifikatsioonivõistlus (vähemalt pool maratonidistantsist) nende osavõtul, kes oma stardikohaga rahul pole. Siis saab pildi hetkevormist ja et ka suuskade määrimisega oleks kõik ühene, ei tohi pärast enam midagi muuta - suusad antakse kinnisesse boksi, kust osaleja need enne starti kätte saab. Siis on asi selge ja tingimused õiglased. Ja korraldajad ei pea palkama eraldi tiimi erinevate varasemate tulemuste, koefitsientide, tervisliku seisundi jmt arvestamiseks iga osaleja jaoks eraldi.

Ajab sutsu tigedaks. Kui Tunne on hea, siis vudinal korraldajaga kaupa tegema. Oli Baari-Paavo, Prohmaka-Priit ja nüid ka Manguja-Mõttus. Pretsedent on loodud. Järgmisel aastal on HM korraldajatel suur jama kaelas.

At 09:38, Blogger dr Holden said...

Aga õnneks on Eestis veel kümneid ja sadu harrastussportlasi, kes suudavad maratonidel ka ilma korraldajapoolse allahindluseta oma stardinumbrist parema koha saada ja just selline terve konkurents teebki selle harrastusspordi nii põnevaks - täna siis Vestmann all ja Piibeleht peal, homme taas vastupidi....

Olen siiamaani uhke oma pühapäevase sõidu üle, sest suutsin korraks (ca üheks kilomeetriks) sõita eespool siinse blogi pidajat. Ei saa ja pole ju mõtetki salata, et see blogi ja teatav konkurents Priiduga on pannud mind usinamalt treenima. Ja see on kokkuvõttes vägagi tervitatav, sest konkurents olla ju elu edasiviiv jõud!!!

Lisaksin siia veel ühe mõtte juurde, see konkurents peab ka aus olema!

At 10:11, Blogger Vigurivänt said...

Täpsustuseks ütlen, et palumised on olnud seotud samanimelise nimekaimuga seotud segadustest.

Mul on hea meel, et Vigurivänt tuli ja omalt poolt oma asja seletas. Kahju, et Mätlik, Aigro ja Õruste siia ei satu. Õigluse mõttes tahaks ka nende seletusi teada saada, sest küllap on neilgi midagi enda kaitseks öelda.

Aga tõesti, põhiprobleem nende eranditega on selles, et teed ühe erandi - lood pretsedendi. Just seepärast ei tee ma näiteks ülikoolis oma kursustel tudengitele mitte ühtegi erandit, sest kui ühe teed, saavad kõik sellest peagi teada ja tulevad siis välja argumendiga, et kui Mari sai erandi, siis miks mina ei saa. Tõepoolest, miks? Tahaks näha, mis argumendiga tulevad järgmine kord Estoloppeti korraldajad kedagi näiteks teise saja stardigrupis kinni hoidma, kui too ütleb, et tal on sigalahe enesetunne ja ta tuli x-maratonil kunagi 60 hulka. See asi lõhnab selle järele, et peaks stardigrupid üldse ära kaotama - las igaüks võitleb enda eest ja toimub eneseregulatsioon/looduslik selektsioon. Vaat see oleks äkki lahe?

Kidra ütles:

Pullerits ütles:
Niisiis, võtame siin ansipi tegijad kokku:

ARNI ÕRUSTE (nr 603), koht 446.

Mis neil on enda kaitseks öelda?

1) Enne kui kedagi süüdistada kontrolligem fakte. Startisin grupist 200-300, numbri all 209 ja juhtusin nägema meest keda korraldaja grupi eesotsas noomimas käis kirjeldatud viisil. Et Arno Õruste on minu hea sõber kinnitan, et see inimene EI OLNUD Arno. Ehk siis "Kui mu mälu mind nüüd ei peta" lause ei saa olla aluseks kellegi süüdistamisel 50/50 tõenäosuse alusel.
2) Eeldan, et süüdistajad on aumehed ja vabandavad nüüd Arno ees, kes startis grupist, mis oli tema numbrile vastav.

priit@porterracing.ee

Tegelikult on suht ükskõik kas keegi lidus läbi 3 stardigrupi, mingi vänt sai tutvuse kaudu 1 grupi võrra ette, keegi lükkas 20 sammu uisku, keegi ronis ilma suuskadeta mäest üles vms.

On inimesed kes suusatavad ja on inimesed kes targutavad. Kommentaariumi läbustab see teine pool.

Huvitavad juhtumised rajalt, kasulik info jms jääb vingumise, süüdlaste otsimise jms saasta varju + siis paari mehe omavaheline nääklus. Tuli hea mõte: moodustage MunPo alla suusatamise osakond. Saab hakata kontrollima varustust, käitumist maratonidel ning treeningutel. Kõigi patustajate nimed peaks avaldama ajalehes.

----------------------------
Viimane Haanja maraton juhtus endal ka selline asi, et hakkasin siis vanast mööda minema, et enne laskumisele saada. Vana seda nähes pani muidugi juurde, et mitte sel juhtuda lasta. Jäin väliskurvi ning megapikkade suuskadega seal pehmes lumes ukerdades lendasin täiskiirusel hange (väga mõnus tunne oli sügava pulbri sisse maanduda).
Esimene mõte et püüan vana kinni ja lükkan ta ka hange. Peale 10 meetrit mõtlesin, et sõidan kõrvale ja küsin, et kas oli siis vaja a peale 100 meetrit mõtlesin et sitta kah ja nautisin oma sõitu.

Eile sain suusatada juba Oslo külje all ja tundub, et suusahooaeg pikeneb veel 4 nädala võrra. Peab ikka Birkebeinerile ka ära registreerima - siinne rahvas sõne otsese mõttes elab suuskadel.

Muuseas Priit , sellised stardigruppideta üritused on täiesti olemas. Ja mis kõige huvitavam, seal ei toimu eesotsas mingit trügimist, vaata, et kohti jääb veel ülegi.
Näiteid ei ole vaja kaugelt otsida: kodumaistest Haanja 100 (vähemalt kunagi oli, viimastel aastatel pole osalenud), suvisel Davosi maratonil oli lausa naljakas vaadata, et mida kaugemale stardijoonest seda tihedamaks startijate kontsentratsioon muutus.

ain

At 10:40, Blogger dr Holden said...

Aitähh, Priit, sekkumast! Minu eesmärgiks on maratonikultuuri parandamine, mitte mõne üksiku osaleja kottimine. Pretsedendid on taunitavad! Minu poolt lõpp!

Aga sinu postituse viimaste lausete kohta pean vastama, et ühel Eesti ca 300 osalejaga maratonil ongi nii, et ametlikke stardigruppe ei ole.

Esimesel väraval on silt - kõvad tegijad, teisel väraval silt - tegijad ja kolmandal väraval on silt - tšainikud. Gruppide vahel linte ei ole. Ning igaüks lähebki just sellesse gruppi, kuhu ta kuulub.

Tule ka sügisel Haanja100-le, siis näed, millest ma räägin.

At 11:03, Blogger Kidra said...

Ma vabandan! Kui Sa seda intsidenti nägid, siis vast Sulle meenub see number täpsemalt, kellega probleem oli? Ja tee või tina - just see number on silme ees sellisest juhtumuse meenumisel. Mina ei saa seda tõestada kuidagi. Kas Sina saad?

PS Anna kindlasti ka nõu, kuidas sellist fakti kontrollida.

to 10.33

Laskumine on suusatamise juures kõige ohtlikum liikumise koht ja siin võivad väga tõsised õnnetused olla. Arvan, et enne laskumist ja laskumisel ei ole õige hakata maid jagama ja oma tugevus (eessõitja ees) maksma panna. Kui mõõda ei saa, siis las läheb, kui oled tugevam, küll siis ohutumal rajaosal mõõda saab. Ise elasin Tartu maratonil läbi sellise juhuse. Olen keskmine harrastussuusataja (enda arvates), TM lõpetasin mõned kohad peale 700. Ühel laskumisel jõudis minule järele suurema numbriga suusataja, kes startist tagant poolt ja kes kindlasti oli minust tugevam ja liikus kiiremini. Ka suusad libisesid tal minust paremini. Laskumisel oli minu ja eessõitja vahe ehk 3-4 meetrit. Ta laskus minu kõrval jäljes, jõudis kõrvale ja nägi seda vahet minu ja eessõitja vahel ja muidugi plaanis sinna vahele saada. Aga mees ei oodanud ära seda hetke, et minust täielikult mõõda saab. Järsku prantsatas minu ette minu suuskadele, mis ragisesid hirmsasti, minul tasakaal täielikult läind ja sõitsin lumehange. Jäin küll püsti aga hoog maas ja katsu laskumisel uuesti rajale saada, sest mehi tuli nagu loogu mäest alla. Kas seda oli siis vaja ja kas enda suutlikkuse tõestamiseks peab teistest lihtsalt üle sõitma. Kahjuks suurest ähmist jäi number meelde jätmata.

Kui Arno Õruste on siin ansipi tegijate nimekirjas valesti, siis minu poolt suured ja siirad vabandused. Ehkki samas ei saa ma Priit Grünbergi ka kuidagi sajaprotsendiliselt usaldada, sest tema stardinumber 209 viitab, et ta ei saanud kuidagi näha, mis toimub temast jupp maad tagapool.

Eks see muidugi kahtlane ole, kui keegi mälu järgi musta nimekirja pannakse. Aga kuskilt tuleb alustada, et midagi ette võtta maratonidel korra loomiseks.

Räägime stardigrupist 200-300, mina startisin numbri all 209 grupi sissepääsu värava juurest. Minu taga said toimuda ainult sündmused stardigrupis 301-..

Millest väide, et see sündmus toimus minu selja taga?

Priit Grünberg

Milline on meie juhtumi struktuur:
1)Sündmus
2)Väide
4)Otsus

Number 3 ei puudu juhuslikult. Kas ei oleks mõistlik, kui seal seisaks Tõestus.

Mind ei peagi rohkem usaldama, kui kedagi teist, kuid mul on raske mõista miks peab inimene end kaitsma süüdistuste vastu, mis ei ole leidnud kinnitust.

Priit Grünberg

numbridetektiividele veel veidi uurimist www.vorufoto.ee

Kaido Mätlik, nr 171, esimene stardigrupp

Tanel Saamere, nr 221, esimene stardigrupp

To: Vigurivänt ja Dr. Holden
Huvitav oleks ikkagi teada mis siis on see mis Teie vahel sellist vimma on tekitanud? Kas üks on teiselt naise üle löönud vms.?Olete ju ühes rattaklubiski aga ei ole siis suutnud oma asju selgeks rääkida.

Minu arvates on numbriprobleemi juured Estoloppeti maratonide stardinimekirja koostamise valedes printsiipides.
Juhendis seisab: "...maratonide stardigrupid moodustatakse eelregistreerunute vahel, arvestades EMT Estoloppeti jooksva hooaja tulemust või selle puudumisel eelneva hooaja parima maratoni tulemust."
Selline süsteem premeerib liigselt osaluskordi võrreldes sportliku tasemega - paljudel maratonidel kohal käinud, aga tagapool lõpetanud suusataja stardib eespool vähem osalenud, aga oluliselt võimekamast suusatajast. Lisaks on probleem selles, et uisumaratonidega Põhja-Eesti põldudel võidetakse omale stardikoht klassikamaratonile Lõuna-Eesti kuplitel.
Ideaalne stardinimekiri peaks "ennustama" sõitjate lõppkohti, et võimalikult vähe oleks möödumisi ning sõit seega ohutum. Praeguse süsteemiga seda kindlasti ei saavuta. Oluliselt parem oleks anda numbreid näiteks järgmisel alusel, järjekorras:
1) Koht eelmisel Haanja maratonil
2) Koht sama aasta Tartu Maratonil
3) Koht üle-eelmisel Haanja Maratonil
4) Koht sama aasta parimal Estoloppeti maratonil
5) Estoloppeti jooksev edetabelikoht
Järjekorda võib varieerida, ent esmaprintsiibiks peaks olema, et stardikoht võideldakse välja samal maratonil järgmiseks aastaks.
Nüüd konkreetselt tänavusest Haanjast: kuna paljud ei suutnud mõista, miks nad nii taha on paigutatud, siis on loomulik, et mõned neist läksid peakorraldaja juurde küsima, seda enam, et juhendis on selline võimalus sätestatud: "Konkreetse etapi peakorraldajal on õigus teha muudatusi ka teistes stardigruppides". Ning kuna peakorraldaja oli ka ise teadlik Estoloppeti süsteemi vigadest, siis oli ta lahkelt valmis neid vigu korrigeerima. Muidugi on selge, et selline individuaalne lähenemine, kus julgemaid küsijaid premeeritakse, ei ole jätkusuutlik.

Mis seal ikka, mõlemad on suure suuga mehed.

At 13:03, Blogger Klubi Nelson said...

Ivar, anonüümsusega ei tasu vaielda. Kui inimesel ei ole nii palju autunnet, et oma nime all esineda, siis ei vääri ta vastamist. Stardinimekirja koostajana ja inimesena, kes tunneb nimepidi kõiki Eesti murmaakoondiste (Täiskasvanute, U23, Juunioride, Noorte) liikmeid ning laskesuusakoondist vaatan alati üle nende nimed, kelle osas ei tekkinud relatsiooni Estoloppeti andmebaasi ja paigutan need inimesed õigesse gruppi. See, muide lnihutab tahapoole teisi võistlejaid. Vahel on probleemiks erinev nime kirjapilt (Eriti slaavi nimed). Sellisel juhul on võistlejal tõesti moraalne õigus oma stardigrupi parandamiseks. Muul juhul - igaüks on oma tulemuse sepp ja sellest tuleneva stardinumbri valaja.

Praegune parima koha järgi stardinumbri süsteem soosib neid, kes osalevad rohkematel maratonidel. Ja just see ongi Estoloppeti üks eesmärke.

Aga Klubi Nelson, mis sellest rohkem Estoloppetitel osalemise soosimisest kasu on, kui ühe võistluse mehed võivad endale ikkagi parema koha välja kaubelda?

Kui tahetakse Estolopetit propageerida, siis tehakse sellest meedias teavitust. See et tänavuse populaarseima Estolopeti maratoni kohta ei olnud rahvuslikus tv-s mitte piiksugi, see näitab, kui marginaalne on selline organisatsioon nagu Estolopet. Olemasolevate sõitjate hulgas ei ole estolopetit vaja propageerida, nendele on tähtis et neid paigutatakse stardigruppidesse vastavalt varasematele tulemustele. Seni oli arvestatud eelmise aasta tulemusega(Haanja), miks see enam ei kõlvanud. Eelmine aasta saadud koht esisajas tagas minule numbri teise saja lõppu. Lõpetasin jälle esisajas, kas järgmine aasta jälle samamoodi, Alutagusele ja Virule ei ole ka tuleval aastal plaanis minna. Olen rõõmuga anonüümne, kuna tahan mitte saada tulevikus sanktsioneeritud igasugu nelsonite poolt

At 13:36, Blogger Klubi Nelson said...

Eks see kauplemise teema jääb kaupleja ja peakorraldaja südametele. Selles osas saan osaline olla ainult Tamsalu-Neeruti maratonil ja juhul kui võistluste TD peaksin olema. Ise ei kauple, kauplejaid ei armasta ja põhjendamatusse kauplemisse ei lasku.

Mis puutub ETVsse, siis rahvaspordiürituse kajastamiseks ETV uudistes peab tõesti läbi ussi m..i pugema. Sellised prioriteedid on ETV omale võtnud ja neid murda on VÄGA keeruline.

Keda ma sanktsioneerinud olen?

Vahur tõesti eksib kui väidab, et rohkematel maratonidel osalemine tagab parema numbri. Parima numbri jaoks on vaja ühte head kohta ning selle saamine on lihtsam väiksema osavõtjate arvuga sõidus. Selleks aastaks tagas parimad numbrid eelmise aasta Viru maraton 260-ne lõpetajaga.
Omalt poolt olen alternaativsed ettepanekud numbrisüsteemi muutmiseks korraldajatele edastanud ja Priit lubas sellest lähipäevil ka blogisse eraldi teema teha.
Erki

Kui sari tõepoolest kogu asja juures oluline oleks, võetaks sarja võitmiseks arvesse kõiki maratone. 6 maratoni on ikka midagi muud kui 4 maratoni. Süsteem peaks ka võitjatena soosima neid, kes on osalenud rohkematel maratonidel.

Mis jamate siin oma numbritega! Minu kogemus on ,et kui vähegi sõitja mees oled ,siis Estoloppetil suurt vahet ei ole kas stardid 100 või 200 pealt.Kui jõudu ei ole piisavalt ,siis hakataksegi vabandusi ostima nt, stardikoht ja "nägin kedagi eespool suure numbriga"!!
PP . homme Tartus suusatalve sprint ! Oled kohal või oled juba kepid nurka virutanud???

pange edaspidi sõbrad-tuttavad stardis pilte tegema, siis pole vaja pärast vaielda, et kas see nr oli selles grupis või ei.
Naabri Valve

At 14:28, Blogger Klubi Nelson said...

Erki väide on tõene, kui ta väidab, et on vaja 1 head tulemit hooajal. Praktika näitab aga seda, et tõenäosus hea koha saamiseks on siis, kui osaled rohkematel maratonidel.

Mis, kas homme on mingi võistlus Tartus või? Ma arvasin, et nüüd on kõik. Kas tõesti peab veel midagi tõestama tulema? No minust ei ole küll enam nagunii midagi võtta... täna ei jõudnud õieti töölegi tulla, vist on toss väljas...

Loen komme ja filtreeriks Priidu jaoks välja veel ühe kajastamist vääriva teema. Kui suuri numbreid tuleb näidata, et massispordiürituselt videoklippi õhtustesse spordiuudistesse saada? Kas tegemist on osavõtjate arvu numbriga või mõne muu numbriga, jäägu kaasamõtlejate otsustada.

KN

Kuule nelson alias KN - tee ise oma videoklipp valmis ja saada sporditoimetusele ning ongi mure lahendatud. Kui klipp on normaalne, siis läheb see ka eetrisse - kogu saladus.

krooniline anonüümik

Ärge nüüd siin võtke sõna teemal, mida te ei tea. Nii see ikka eriti ei käi, et teen klipi ja saadan jaamale ja see laseb selle eetrisse. Vähemasti ei käi see asi nii jaamades, mis endast lugu peavad. Peavad ikka olema konkreetsed lepped enne.

Mis siin salata, ega ka lehtedesse ole massispordiüritustel eriti suuri pääsemise šansse. Haanja marartonist ei olnud Postimehes minu meelest sõnagi. Samas suutsin Tamsalu maratonist kui hooaja esimesest kirjutada uudisküljele päris normaalse, ligi 2000-tähemärgise loo koos pildiga. Tartu maratonist sain Tartu Postimehes kirjutada terve külje - tutvused loevad, mis muud. Aga Tartu maraton on ka Tartu maraton.

Ükski enesest lugupidav jaam ei jäta head 20" spordiuudise klippi eetrisse laskmata, kui tegemist on sama päeva sündmusega, mis on kvaliteetselt edastatud. Meie korraldajad lihtsalt ei suuda oma tegevusi operatiivselt valgustada ja ootavad, et keegi teine teeb nende eest nende enda saba kergitamise tööd. punkt

PS. Lehemehed on ausalt öeldes spordiinfo edastamisel tõelised musta mandri esindajad.

Meediasse saamise probleem tuleneb peamiselt sellest, et meedia paikneb valdavalt Tallinnas ning seega kajastab ka eelistatult Tallinnas toimuvat. Seda nii spordi kui ka teiste sündmuste korral.
Näiteks 2005 aasta rahvusvahelised Hansapäevad Tartus said vähem tähelepanu kui iga-aastased Tallinna vanalinnapäevad.

Aga Vikerraadio kajastab maratone küll.
Meedia poolt vaadates on küsimus ka selles kui paljudele (lisaks osalejad) Estolopet korda läheb?

Erki

Kalev spordist lastakse Viru maratoni ja Tamsalu maratoni sõite kajastavat 15`min. juppi päris tihedalt eetrise. Pisut amatöörlik näib, kuid see kajastus on kajastus ja tegemist väärt.
Lausa lust kohe nautida ilusat talvist rahavasporti.

ETV paraku tegi sellel talvel meeletu BLACKi Tartu maratoni ülekandega. Lasid oma püksid täis.

Kellel huvi vaadake Kalev spordist Haanja maratoni:
K 11.03
08:15 Murdmaasuusatamine. Estoloppet 2009. Tallinna maraton
R 13.03
19:15 Murdmaasuusatamine. Estoloppet 2009. Viru maraton*
19:30 Murdmaasuusatamine. Estoloppet 2009. Haanja maraton

Tore on näha, et kellegi "kui mu mälu mind ei peta" arvamuse tõttu ja hr. Pulleritsu kiirel kaasabil on minu nimi antud teema kommentaaride hulgas korduvalt kajastamist leidnud ja sellise "kuulsuse" omandanud. Kahju ainult, et sellise laimu korral ei suvatse ei väljahõikaja ega lugupeetud ajakirjanikuhärra fakte kontrollida, vaid lasevad stiilis "naised saunas rääkisid" tekkinud teemal rahulikult edasi areneda. Ja juhul kui keegi väidab täiesti kindlalt vastupidist, seatakse tema väide kohe kahtluse alla - tõesta! Miks süüdistajad ise tõestada ei suvatse?
Pullerits ütles...
"Kahju, et ... , ... ja Õruste siia ei satu. Õigluse mõttes tahaks ka nende seletusi teada saada, sest küllap on neilgi midagi enda kaitseks öelda." Hr. Pullerits, kust sa tead, et Õruste siia ei satu? Ja miks pean mina ennast kaitsma alusetute süüdistuste eest, samas kui sina ei vaevu oma väiteid kontrollima.
Olen ka varem seda blogi lugenud ja mitte esimene kord ei satu sääraste mõtlemata väljaütlemiste peale.
Kui see "tõestusevajajaid" rahuldab, siis õnnestus mul leida ennast ühelt Võru Foto galeriis asuvalt pildilt, mis jäädvustatud stardisige lõpus asuval tõusul ja kus minu ümber on tuvastatavad 5,6,7 ja 9-ga algavad numbrid. Kahjuks on kaasvõistleja küünarnuki varju jäänud viimane number (3)ja vaevalt selline pilt faktitäpset ajakirjanikku rahuldab. (http://www.vorufoto.ee/galerii/image.php?id=33405&thumb=false , isik asub fotol keskpunktist pisut vasakul, musta mütsi, hallide käistega jaki, tumesiniste pükste, oranžide suusasaabaste- ja keppidega ning numbri algusega 60...)Samuti oleks ilmselt korraldajate käest võimalik välja uurida, mis numbriga võistlejat siis täpselt stardialas korrale kutsuti.
Kui see jutt nüüd siiski hr. Pulleritsule korda läheb, siis võiks ta allakirjutanu nime eelnenud postitustest kustutada - kui ei, siis oleme sunnitud tõdema, et selline ongi meie ajakirjanduse tase.
Edaspidiseks oleks Kidrale ja teistele kommenteerijatele üks palve - kui te endas täiesti kindlad ei ole, siis parem ärge tooge välja konkreetseid numbreid või nimesid. Ma usun, et kellelgi teist ei ole väga meeldiv oma nime sellises olukorras kommenteeritavana leida.

Arno Õruste
aoruste@hotmail.com

to 15.03 ja 16.14

Tõsiseltvõetava kriitilise massini jõuab üritus ainult läbi ETV spordiuudiste. Selleks, et seal pildiga kajastust saada, tuleb läbirääkimisi pidada antud ala kureeriva mehega. Kui korraldajapoolsed "müügiargumendid" on veenvad, siis läheb asi eetrisse. Kõik muu - video kvaliteet, kaugus Tallinnas jms - on tehnilised nüansid, mis hea tahtmise ning oskusliku tegutsemise korral on ületatavad. Ärge rääkige asjadest, mida te omal nahal pole kogenud.

At 20:39, Blogger dr Holden said...

Tjah, olen ka ise oma ürituste asju igapidi üritanud ETV-sse saada. Seni on õnnestunud, aga ega see lihtne pole olnud.

"Müügiargumente" pole õnneks pidanud kasutama, aga sellest teemast olen mitmelt poolt mujalt kuulnud.

Näiteks Haanja100 anno 2007 eetrissepääsu hea argumendina käras maratonil raami murdnud Jass, aga veelgi parema argumendina toimis Haanja100-l osalenud Oll. Toimetajana töötas tol päeval Lemps ise!

Kui ikka piisava ajavaruga oma soovist ette teatada ja õigeks ajaks kokkulepitud formaadis pilt ja maili teel tekst koos tulemuste linkidega edastada, siis peaks üsna kindlalt oma ürituse 30 sekki ETV-sporti sisse saama!

Aga jah, selleks et ETV ise kohale tuleks ja pilti teeks, peaks ikka megaüritus olema - EMV, EM või MM olümpiaalal vms

to 19.17

Kui ikka ei saa oma pilti eetrisse siis tuleb peeglisse vaadata ja sealt viga otsida.

Nagu ilmneb, siis naabrivalve hästi siiski ei tööta. Esineb eksimusi. Siinkohal vabandan ARNO ÕRUSTE ees, et toetusin liialt kaasvõistlejate tähelepanekuile ning lasin talle ülekohut teha, sest nagu ta ise kinnitab, startis ta igati õigest grupist.

Kahju, kui korraldajad ei suuda ise korda luua ning rikkujaid fikseerida. Kuni nad seda ei tee, tõestab Õruste juhtum, et võistlejad ei saa ka korraloomist enda õlule võtta ning korralagedused seetõttu ilmselt jätkuvad.

Veel kord, vabandan Arno Õruste ees siin talle osaks saanud ülekohtu pärast.

üks pilt ka blogijast enne maratoni,
juhuslikult sattus kaadrisse http://static2.nagi.ee/i/p/391/70/09792735f93143_l.jpg

At 09:32, Blogger raybanoutlet001 said...

birkenstock sandals
replica watches
basketball shoes
ed hardy

At 05:47, Blogger raybanoutlet001 said...

mont blanc outlet
cheap basketball shoes
coach bags
2017.7.5

At 04:05, Blogger raybanoutlet001 said...

michael kors outlet
coach outlet store online
valentino outlet
nike outlet
armani exchange
jordan 8
miami heat jersey
coach outlet store online

At 04:46, Blogger Unknown said...

nike football boots
michael kors handbags outlet
vibram fivefingers
adidas ultra boost
gucci belt
longchamp outlet
lacoste online shop
longchamp handbags

At 05:23, Blogger jeje said...