esmaspäev, oktoober 26, 2009

Pullerits: Kelle jalavarjud toovad võidu?

Hoolimata vihmast ja vaatamata kahele tööpäevale Tallinnas, millest üks kulus SEB Panga juhtivanalüütiku Ruta Arumäe ja teine 6640 häält kogunud Tallinna abilinnapea Deniss Boroditši usutlemiseks, jõudsin eelmisel nädalal ka trenni teha. Esimest korda kerkis nädala rullsuusakilometraaž üle saja - 102ni. Sinna otsa laupäeval veel 45 km rattaga. Rullikutel tuli treeningaega umbes seitse ja veerand tundi, koos rattasõiduga kulus nädalas treeningule üheksa tundi. Ei tea, on seda vähe või palju, kes ütleb?

Vastus pole nii ühene, kui arvestada, et kõik need rullikutrennid said tehtud imeodavate vanade vähimagi kõrgenduseta Alpina siniste suusasaabastega, mis teeb tasakaalu hoidmise vägagi keeruliseks. Nüüd on küsimus selles, mis saapad tasub hiljuti talla alt pooleks murdunud Madshusi kombisaabaste asemele osta, ja siin on asjatundjate hüva nõu kallis.

Valikud on järgmised: kas osta kombisaabas või eraldi uisu- ja klassikasaabas? Arvestada tuleb seda, et seni olen sõitnud kombisaapaga ja oma arust mitte halvasti, Tartu maratonil mullu 155. kohale ja Estoloppetitel kõik korrad (v.a Haanja maraton) esisaja sisse. Ja kui valik tehtud, siis kas eelistada Fischeri, Madshusi, Rossignoli, Salomoni või Alpina saapaid?

A&T Sport, kes esimesena pakkumise tegi, andis kaasa sellise üldsoovituse:

"Ideaalis on nii, et kui pole rahalisi piiranguid, soovitatakse kasutada klassikasuusaga klassikasaabast ning uisusuusaga uisusaabast.
Klassikasaabas on reeglina madal, ulatub üle pahkluu, sel on kergesti painduv päkaosa, mis võimaldab üle päka tõugata. Uisusaabas on kõrge säärega. Jalakuju järgiv saapakõrgendus toestab hästi jalga, jäik tald hoiab saapa suusaga kontaktis.
Alternatiiviks harrastajaile on kombi- ehk universaalsaabas, mis koosneb reeglina klassikasaapa tallast, millele on lisatud uisusaapa ülaosa (kõrgendus ning kinnitusrihm)."

A2K Sport, kuulnud, et olen eelistanud kombisaabast, soovitas võtta eraldi saapad klassika- ja vabatehnika jaoks. Firma esindaja väitis, et kuna olen sõitnud valdavalt klassikat, siis kombisaabas on veidi jäiga tallaga ja võib pikal maal jala peale hakata.

Ma sõidan siiski ka uisku ja mullused parimad tulemused tulidki just vabatehnikas ning suurim häving saabus klassikatehnikas Haanja maratonil, kus pudenesin esisajast välja.

Aga mis firma toodangut eelistada? Siin on A2K Spordi ettepanek:

"Kui viimast paari aastat vaadata, siis MK-etappidel on pilt suht punaseks muutunud, ja kui laskesuusatajad ka hulka arvata, siis usutavasti kasutab tippudest umbes 40 protsenti Alpina saabast. Isegi sellised Salomoni/Fischeri/Adidase maad, nagu Venemaa, Rootsi ja Ukraina, lähevad järjest Alpina peale üle. Kui vaadata maailma suurimaid suusaturgusid, siis Norra ja Soome sportlased sõidavad valdavalt Alpina saapaga

Erinevalt Fichserist ja Madshusist on Alpina suusasaapa tootja ja eelkõige arendaja (erinevalt Fischerist ja Madshusist, mis võtavad neid saapaid, mida neile pakutakse) ning see on see, mis Alpina saapad heaks teeb."

Nii, selline on praegune infoseis. Kuidas oleks mõistlik edasi talitada?
******Mono Lake, California. 18. juuli 2008. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Foto 1: Kristina Šmigun paneb 2001. aasta novembris Kuopios MK-etapil Salomoni uhiuutele, alles Salt Lake City olümpia ajal presenteeritud suusasaabastele katteid peale. Foto autor: Jarek Jõepera, Õhtuleht/Scanpix
Foto 2: Salomoni suusasaapad aastast 2006. Foto autor: Andres Teiss, Postimees/Scanpix
Foto 3: Alpina klassikasuusa võistlussaabas. Foto: A2K Sport
Foto 4: Alpina uisusaabas. Foto: A2K Sport

22 Kommentaarid:

At 12:00, Anonymous Anonüümne said...

Võta ikka see, mis jalale mugavaim.
Mis ühele /Jullinen/ sobis, ei pruugi teisele olla nii OK.
Lisaks veel, et SNS ja NNN - siiani olid vist kõik su suusad SNS klambriga ja kui nüüd Alpina võtad, pead ka klambreid vahetama.
Samuti tuleb võimalusel ikka eralti klassika ja uisu saabast eelistada. Lisaks, et sõita mugavam, on ka praktilisem - kui üks päeva uisusaapad veel niisked ja kuivamata /ega liiga kuumaga intensiivselt kuivatamine saapale head ei tee/, siis järgmine päev minna hea kuiva ja puhta klassika saapaga klassikat sõitma e. siis roteeri neid. See smauti pikendab saabaste kasutusiga (pean silmas ka sõidutundides), kui neid ära ei "juustuta" pideva kasutamisega märjast peast - polster vajub ära ja ei oma enam soojusisolatsiooni, misa talvel ikka vaja, et varbad soojad oleks.

 
At 12:01, Anonymous kalle said...

Tere, Priit!
kindlasti ikka eraldi - nii klassika kui uisusaabas. Ise olen kasutanud nii Alpina kui ka Fisheri saapaid, mõlemad NNN-sidemega.

 
At 12:24, Anonymous Anonüümne said...

Ma mõned aastad tagasi ka vaagisin, et mis saabas osta. Käisin ja proovisin ning hinnast numbrit ei teinud, kuid kahjuks osutus nii, et kõige mugavam jalale oli suht odav saabas. Tänaseni olen valikuga väga rahul. Ei loe siin teiste arvamus miskit. Ise tuleb minna poodi ja oma jalaga kõik mudelid läbi katsuda, kõndida, joosta ja hüpata. Kui on mugav siis on õige saabas. Välise vaatlusega peab veel selguma, et disain, materjal ja külma ning lumekindlus on OK ja siis lähebki kaubaks. Kui ostada uisusaabast siis tuleb proovida ka uisutamist imiteerida saapaga. Müüjale on palju tööd aga kui sa lõpuks kauba ära teed sest leidsid sobiva mudeli, siis on kõik õnnelikud. Hinna järgi ma väga ei soovita saabast osta, nii võid ikka tõelise õnnetuse oma jalale saada.

 
At 12:27, Blogger Madis said...

Nagu juba eelnevalt olen kirjutanud, et minu arvates AINUS ÕIGE lahendus on eraldi saapad. Ise kasutan Alpina toodangut ja ei teagi muud tahta. Teiste omad ei sobinud liistu pärast.
Kui kunagi oli võimalus valida Pilot ja NNN vahel, siis pika uurimistöö tulemusena jäi valik NNN kasuks, ning vaadates praegust olukorda, kus NNN on de facto enamuses kasutusel ja kõik tootjad sellele end orienteerinud, siis on hea meel oma kunagisest otsusest.

 
At 12:30, Blogger Priit Pullerits said...

Palun seletage ära, mis on SNS ja NNN ja veel Pilot? Võimalik, et olen ainus, kes seda ei tea, aga tõesti ei tea.

 
At 12:55, Anonymous Anonüümne said...

See on küll kummaline kui vana suusahunt PP ei tea, mis sidemed on SNS ja mis NNN, ehk mis neil vahet on.
Selgituseks siis niipalju, et murdmaasuusa sidemed jagunevadki tänapäeval nende kahe võistleva süsteemi vahel. SNS (Salomon Nordic System) on nagu nimigi ütleb Salomoni leiutis - ühe laia pikirööpaga suusal ja vaoga saapa tallas. NNN aga kahe madalama relsiga (ehk soonega saapa tallas) klambrisüsteem. Pilot on lihtsalt SNS edasiarendus, kus päka alla on loodud veel üks lisakinnitus suunastabiilsuse huvides. Aga ammendavamalt, nagu ikka enamus asju, Wikipediast http://en.wikipedia.org/wiki/Ski_binding
Skiwaffe

 
At 13:51, Anonymous Anonüümne said...

No mina ka ei teadnud, mis see SNS ja NNN on. Nüüd siis tean, endal on SNS ja Fischeri saabas. Kärab küll, liikumisrõõmu tagab ilusti.

 
At 14:02, Anonymous Anonüümne said...

SNS vs NNN süsteem.
Suurim(oluliseim) vahe kahel sidemetüübil on sidemeplaadi laius. See, kas ühe või kahe soonega, on rohkem ilu vaataja silmades. Salomoni side on kitsam kui NNN side, mis laiuselt ulatub ligi cm üle suusa serva. Kui klassikat sõites ei ole vahet, siis uisku sõites tundub laiem klamber stabiilsem ja mugavam.
Ja veel, kahjuks ei ole Salomonil plaadiga suusale klambrit.
Kuna enamik uusi suuski on müügis plaadiga, siis nagu NNN sidemele puudub alternatiiv (kuigi pidavat ka plaadi sisse auke puuritama, et mitte uusi klambreid osta)

 
At 14:09, Blogger Madis said...

Fischer oli kunagi vaid Salomoni sidemele saapategija. Nüüd pigem NNN.

 
At 20:39, Anonymous Anonüümne said...

Plaadiga suusale saab edukalt ka SNS sidemed peale panna, augud ette ja kruvid sisse. Ise sõidan nii ja kõik toimib viimasepeal, TM koht tugevalt kahesaja sees.
Otsustada tuleb loomulikult poes saapa istuvuse järgi ja kõik muu, ma mõtlen sideme ja suusa kokkusobivuse saab alati sobitada nii nagu vaja on, selle taha asi ei jää.

 
At 21:46, Anonymous Anonüümne said...

Fischer tegi ikka oma saapale ka sidemeid ja isegi pilot süsteemi. Iseasi kui head need on.

 
At 23:14, Blogger dr Holden said...

Mul on kogu varustus praegu SNS-i peal, aga mu vend (tunnustatult hää määrdemeister ja tegija suusatundja) ütleb kogu aeg, et mine NNN peale - saad klassikas tulenevalt temperatuurist sidet ette taha nihutada, tunnetus on parem jne. Ma ka mõtlen, et mis teha?

Ühesõnaga, palju SNS varustust on müügis :)))

Ja kui sa, Priit, ei usu, et mu vend on suusaasjas tegija, siis küsi Soonetsilt, tema teab!

 
At 14:03, Anonymous Anonüümne said...

Priit!
Su loetelust on välja jäänud suusasaapad nimega Atomic.

 
At 18:17, Anonymous Anonüümne said...

Saabaste valimisel soovitan minagi tungivalt eraldi klassika ja uisusaabast.
Kaubamärk on raskem teema. Arvan, et pead lähtuma oma suuskadel olevatest sidemetest (mis ka üsna kallid asjad). Kui Sinu suuskadel on SNS (üks lai soon saapa talla all) sidemed siis ei ole muud mõtet kui Salomoni saapad (Mercedes saabaste maailmas), kui NNN (kaks kitsast soont talla all) siis on valik kirjum ja soovitan valida mugavuse ja hinna järgi. Eelkirjutajate loetelule lisan valikusse ka Rossignoli (Eestis müüb Extreme sport). Milline saabas neist parim on - see on sügavalt Sinu isiklik küsimus.
Kui nüüd üritada saapaid/sidemesüsteeme laiemalt võrrelda siis mina isiklikult leian et Salomon ja SNS Pilot süsteeme vastab jooksujalanõude võrdluses ASICS -le. Kõik ülejäänud võitlevad muude võrdluste eest. Kopeeriad ei küüni üldjuhul kunagi samale tasemele, mida aga Rotafella firma "oma" NNN süsteemiga paraku on.
Terv.
Peip

 
At 20:21, Anonymous Anonüümne said...

Salomoni saapad (Mercedes saabaste maailmas), 40 protsenti tippudest sõidab Alpina saapaga. Et siis kaks tegijat, kelle vahel valida?

 
At 21:47, Blogger Madis said...

Peip, äkki valgustad, mis otsa pealt Rottefella oma NNN-iga kopeerijaks tembeldada.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-country_skiing#New_Nordic_Norm

 
At 09:46, Anonymous Anonüümne said...

Madis.
SNS pean algupäraseks ja NNN jäljendajaks lihtsalt oma mälule tuginedes.
Aegu tagasi kui tuli uisustiil oli suureks probleemiks saabaste küljele suusalt maha paindumine. Salomon lahendas selle probleemi oma SNS süsteemiga.
Minu mälu järgi oli see esimene tänapäevane süsteem. Ja lõi alguses ka väga selgelt platsi puhtaks. Adidas üritas mõni aasta veel vastu panna oma süsteemiga ent alla andis temagi.
Rotefella oma NNN -ga tuli välja hiljem ja minu arvates kopeeris SNS -i, ainukese erinevusega et talla all kasutas ühe suure ja laia soone asemel kahte kitsamat.
Aga kordan veel et on see minu isiklik arvamus ja ei pretendeeri absoluutsele tõele.
terv
Peip

 
At 09:55, Anonymous Anonüümne said...

"Esimest korda kerkis nädala rullsuusakilometraaž üle saja - 102ni. Sinna otsa laupäeval veel 45 km rattaga. Ei tea, on seda vähe või palju, kes ütleb?"

Sinu jaoks ilmselt parajalt. Ainult et ,kui sa jätkad sama tempokalt kui praegu ovaalil iga päev näha saab ,oled 3 nädala pärast tippvormis,edasi jääb vaid "rõõm " jälgida vormi hääbumist. IMHO-praegu on just paslik aeg teha ÜKE-t,käia jõusaalis,ujumas,teha joogat-kõike seda mida hooajal teha pole mahti.

 
At 10:53, Anonymous Anonüümne said...

Hmm, sõltumata siis headusest võib ka Asicsit pidada kopeerijaks, sest Adi Dassler tootis spordijalanõusid 20 aastat varem. Samuti siis ka kõiki autofirmasid peale Mercedese. Kopeerimine on üsna kindlalt patentidega välistatud (kuigi ka siin on juriidilisi vaidlusi alailma) ning see vast ei tohiks küll lõplikku valikut mõjutada.

Jarek

 
At 13:03, Blogger Madis said...

Ratas on ümar. Loodetavasti kopeerimise vältimiseks edaspidi ümaraid rattaid ei tehta :-)

Kopeerimine on siis, kui keegi teeb täpselt sama asja. Ja veel hullem, kui väidab selle algselt enda idee olevat.

 
At 13:34, Blogger Unknown said...

Esmaspäevase postituse viimases lõigus jäi natuke arusaamatuks mille poolest Alpina on suusasaapa tootja ja arendajana erinev Madshusist.
Kuna oleme Madshusi tegemistega kursis, tean öelda, et Madshusis tegeleb suusasaapa arendamisega spetsiaalne grupp kuhu kuuluvad Thomas Alsgaard, Ole Einar Björndalen, lisaks racing teami managerid, pluss emafirma K2 jalanõude insenerid (kes töötavad välja muuseas ka rulluisu saapaid). Sellega tegeletakse aastaringselt, kaasates aegajalt tipud ning antakse täiustatud versioone neile proovida. Ilmselt käib see nii kõigil saapatootjail, ei usu et Alpina siin eristub.
Ei ole kõige kehvem kooseis, teadmaks mille peab õige suusasaabas tunduma. Lisan veel, et Madshus hetkel ainsa saapatootjana soft-shell pealismaterjali mis hingab ning takistab vee läbivust, mis pika maratoni jooksul polegi tähtsusetu argument kui saapad on kilo võrra kergemad kui konkurendil.
Terv Kai

 
At 05:32, Blogger yanmaneee said...

curry 4
air yeezy
michael kors outlet
off white clothing
michael kors handbags
yeezy 700
retro jordans
nike cortez
nmd
yeezy boost 350

 

Postita kommentaar

<< Esileht