Hindrek Riikoja, Postimehe majandusajakirjanik, kes oli võtnud üheks eesmärgiks minust Tartu rattarallil jagu saada, pani kohe alguses hirmsa tempo peale. Mul oli tegu, et ta kannul püsida. Riia mäest läks ta nii üles, et isegi vist ei pingutanud, ning edasi pedaalis lusti ja lauluga. See kõik ei tõotanud midagi head, seda enam, et Riikoja tegi enne starti mitu sigaretti.
Oma eesmärgi täitmiseks oli ta kuskilt hankinud udupeente kummide ja profipedaalidega võidusõiduratta. Ma ei suutnud uskuda, et see nõnda suure eelise võiks anda, nagu Riikoja demonstreeris. Kui viimases stardigrupis, 1000-..., koha sisse võtsime, lootsin, et ma pole kaugeltki ainus, kes tuleb starti vana maastikurattaga, mil jämeda mustriga kummid all ja porilauad ka igaks juhuks peal, kui vihma hakkab sadama. Aga pilt, mis seal kõige tagumises stardigrupis avanes, oli sootuks teine.
Ma ei tea, mis varustusega sõitsid teise ja kolmanda stardigrupi mehed, kuid arvan, et ega nad tagumise pundi startijaist oluliselt paremini varustatud polnud. Minu olukord oli selline, et ratas oli naise oma, kiiver oli tütre oma, vorm oli Postimehe oma ja joogipudel oli Art Soonetsi oma. Adidase ketsid olid siiski enda omad.
Nagu head nõuandjad siin blogis olid õpetanud, tuleb alguses kihutada nii, et silme eest must, sest muidu ei satu õigesse gruppi. Püüdsin seda nõu kuulda võtta. Aga Ivar Tupp, Rõuge rattamaratoni korraldaja, oli kihutanud sedavõrd kõvasti, et kui mina raudteeviadukti alla jõudsin, oli tema sõidu juba lõpetanud. Tema kompuutri ajanäit oli peatunud 3.25 peal. Ta oli nii rängalt kukkunud, et küünarnukki ja jalga tuli õmmelda. Ratas oli tal lagunenud suisa tükkideks.
Võru maanteel hakkas juba mingi grupp moodustuma. Seal tekkis aga maastikurattast ootamatu kasu. Kui kõik teised hoidsid kramplikult asfaldile, siis sain rahumeeli tuulevarjust, paremalt, mööda teepeenart mööda sõita, et 1) Riikoja lahti raputada ja 2) saada võimalikult grupi etteotsa, sest taga võib kergesti ära kukkuda ja maha jääda.
Enne Põlva poole ärakeeramist avastasin end järsku grupi eesotsast - ja see oli minu meelest väga suur punt, üle poolesaja sõitja kindlasti - eessõitjaid püüdmas. Täiesti tarbetu ponnistus nii sõidu algul. Õnneks tulid tagantpoolt puhanuma jalaga mehed ja vajutasid mööda ning sain tuulde võtta. Minu üllatuseks oli nende puhanud jalaga meeste hulgas aktiivsust ilmutamas ka Riikoja. Ei noh, kui nii edasi läheb, siis minust täna talle küll vastast ei ole, puges kartus hinge.
Aga sõit võttis hoopis teise ilme, kui Vana-Kuuste kandis tuli esimene pikk tõus. Siis kukkus võidusõiduratastega meeste tempo nagu kivi. Vajutasin mööda. Umbes 100-150 meetri kaugusel paistis ees väiksem grupp, üritasin toda püüda, ja kuigi peagi tuli üks mees veel appi, siis kätte me eessõitjaid ei saanud. Hoopis mahajäänud grupp sai meid kätte. Seejärel mõistsin, et ei maksa hakata kangelast mängima ja võtsin pundis koha sisse. Pole ju mõtet end asja ees teist taga kulutada.
Kuni Liiva TPni ei juhtunud midagi. Sealt sõitis enamik peatumata mööda. Ja ega Liiva tõusud ka midagi rasket olnud. Kasutasin oma suusasõitude taktikat: ei ole mõtet tõusudel väga kangutada, pärast on hingamine kinni ja jalad kanged ning kokkuvõttes tolku mitte mingit. Laskumistel püüdsin turvalisuse mõttes hoida vabamat trajektoori, mitte trügida pundi sisse kellegi tuulevarju.
Kui Liiva tõusud läbi said, tundus, et enam ei taha keegi ees tööd teha. Selleks ajaks, oletan, oli grupp juba vähemalt sajaliikmeline. Sest eestpoolt tuli aeg-ajalt väiksemaid gruppe selg ees vastu. Mulle kohe ei istu selline passimine, kui tunned, et endal jõudu jaguks. Siis tahaks ikka ette tormata, et tekitada grupis elevust, ehkki selge ju see, et ega kusagile eest minna ole, vaid tegu on rohkem jõuvarude raiskamisega. Ent ju on kihk vajutada ja adrenaliin nii üleval, et kaine mõistus jääb alla. Eriti siis, kui grupist mööda sõites Tartu uue vabaajakeskuse Tasku projekti juht Erik Pallase, endine kergejõustikuliidu peasekretär, hüüab: "Vedage Pullerits lahti!"
Ihamaru kandis võis näha, mis saab, kui mõistust mitte kuulata. Seal oli kiirabi tee ääres ning ühte võistlejat tõsteti kanderaamil masinasse. Kokku nägin kogu distantsi jooksul kolme huilgava sireeniga kiirabiautot. Karm võistlus... mitte mingi rahvasport.
Enne ristumist Võru maanteega - ma ei saa ise ka aru, mille ajel - panin grupi eest plagama. Vajadust selleks polnud. Okei, salamisi ehk lootsin, et õnnestub tempo üles tõmmata, aga ilmselt tulin nii kiiresti tagant välja, et keegi sappa ei haakinud. Ja küllap on kollektiivne mõistus üle individuaalsest ning saab aru, et ei ole mõtet iga lolli taga ajama hakata, sest nagunii kukub ta varem või hiljem ära. Aga vähemasti sain paarikümnemeetrist edumaad kasutada rahumeeli selleks, et batooni süüa ja peale juua.
Söömiseks-joomiseks arvestasin nõuannet, mille oli mulle andnud Toomas Mägi, Lõunakeskuse Hawaii Expressi müügispetsialist, endine tipprattur. Ta oli soovitanud, et kui grupis kõhtu kinnitada ei julge - ja mina küll ei julgenud -, siis võta grupi sappa ja söö-joo seal - on ohutum. Aga grupi saba tundub mulle liiga ohtlik selles mõttes, et võid maha jääda. Kasutasin pisut modifitseeritud taktikat: spurtisin grupi etteotsa, võtsin kõrvale ning sõin-jõin siis. Selle ajaga jõudsin alati peaaegu gruppi sappa ku
kkuda, aga vähemasti oli turvaline.
Kanepis otsustasin vedeliku säästmiseks kasutada TP abi, lasin kiiruse alla ning haarasin joogipudeli. See oli riskantne samm, nagu selgus. Sest ajaks, kui joomise lõpetasin ja kiiruse uuesti üles sain, oli grupp juba poolsada meetrit eest ning järgnenud laskumisel ei näidanud mu maastikukummide ja porilaudadega Optima just parimat libisemiskiirust. Õnneks oli mahajääjaid riburada teisigi ning üksteise tuules imesime end tõusu alguseks gruppi tagasi. Ent üle tüki aja tuli tõsiselt vaeva näha.
Otepääni kulges mõnus grupisõit. Korra käisin ka grupi eesotsas vaatamas, kuidas minek on. Selgus, et seni, kuni grupi etteotsa rühid, on minek hea, aga kui ette saad, läheb minek raskeks. Ja laskumistel - seal vaata, kuidas võidusõiduratastel eest ära saad, et nad tagant selga ei tuleks.
Pärast Otepää TPd tuli järjekordne kriitiline punkt. Sealgi haarasin toitlustajate joogipudeli, et säästa oma, õigemini Soonetsi joogipudeli vedelikku distantsi viimaseks kolmandikuks. Järsku nägin, et üks mees on rattaga keset teed siruli. Pidurdasin hoo kinni, ja kuni hoo taas üles ning joodud sain, nägin õudusega, et suur punt liigub kui üks mees 60-70 meetri kaugusel ja minu ees haigutab tühik, kus vaid üksikud mehed rabelevad. Kas tõesti lasin selle neetud joomisega pundi eest?
Panin viimase välja, et gruppi kätte saada. Aga ei täheldanud, et vahe oleks vähenenud. Polnud ka kellelegi sappa võtta. Pigem nägin, kuidas üksikud teised mahajääjad käega lõid ja jala sirgu lasid. Ent just siis, kui situatsioon näis peaaegu lootusetu, ilmus kuskilt oma võidusõidurattaga Jaak Teppan, Martin Šmutovi suusatreener, ja ehkki tema tempo tundus mulle pisut ülejõukäiv, hoidsin küünte ja hammastega temast kinni. Uskumatu, kuid ta vedas mind gruppi järele. Olin talle pööraselt tänulik, sest üksi poleks ma suutnud mitte midagi teha. (Peaks vist tänutäheks laskma tal järgmisel talvel end suusatamises korra võita.)
Kui grupi kätte sain, ei jätnud enam midagi juhuse hooleks, vaid vajutasin ühe hooga kohe ettepoole, et poleks ohtu maha jääda. Ja umbes kilomeeter-kaks hiljem avastasin end sootuks grupi eesotsas tempot kruvimas, sest eespool, umbes 200 meetri kaugusel, paistis üks väiksem grupp, kes nõudis kinnivõtmist. Kuigi minuga koos ilmutasid veel umbes kaks meest püüdmistahet, jäi sellest väheks. Me ei saanud eesmisi kätte. Ja pärast seda viljatut spurti, pisut enne Nõunit, otsustasin, et aitab, mina enam initsiatiivi rohkem üles näitama ei hakka.
Tundus, et enamik grupi esimese otsa mehi võttis selleks ajaks vastu samasuguse otsuse. Igatahes oli tunda, et keegi enam tempot teha ei taha. Hoidsin kuuendat-seitsmendat positsiooni, ja ehkki korduvalt oli võimalus ette minna, ei hakanud ma endale antud lubadust murdma. Aeg oli hakata lõpukilomeetreiks jõudu säästma.
Teises mäefinišis, tundub, et toimus väike grupi rebenemine. Igatahes olin sedavõrd valvel, et sain esimesel pundil sabast kerge vaevaga kinni. Järgnenud nn karjalauda laskumisel pidin tööd tegema, et teiste tempos püsida. Ja teist korda pidin kiirendama Tatra orus, kui
samuti tahtis grupp eest veereda. Tõusu alguses sain pundi taas kätte, võtsin vasakule tuulevarju ja väntasin võimalikult ette, sest enne Reolat oli teada, et tuleb kiire lauge laskumine ja seal on mul uuesti oht oma Optimaga maha jääda.
Kuid seda küll ei osanud loota, et Tatra oru teise tõusunuki tipus olen koos ühe eksprofi välimusega veteraniga grupi peas ja püüan tema sabas ees paistvat väikest gruppi kätte saada. See oli rumal ja mõttetu tegu, aga õnneks ei lasknud grupp mul seda lollust kaua edasi teha, vaid neelas mind alla.
Enne Ülenurme kaarega tõusu hoidsin grupis vasakule tuulevarju ja olin valmis, et nüüd tõstetakse tempo üles. Mäletasin mullusest lühema raja sõidust väga elavalt, kuidas enne raudtee viadukti vajutama hakati ning ma viadukti tipus maha jäin. Tunnistan, et olin pisut hirmul: äkki juhtub nüüd taas midagi säärast.
Õnneks jätkus sõit ühtlases tempos. Ainus, mis rahu häiris, oli hirmus kõmakas keset gruppi - kellelgi purunes kumm. Teine intsident juhtus 5 km enne finišit bussipargi juures, kui algab pikk laskumine vangla juurde. Järsku kõmatas üks mees grupi peas asfaldile ning järgmine sõitis talle otsa ning kukkus samuti. Taevale tänu, et mul oli piisavalt ruumi pidurdada ja mööda manööverdada. Silmanurgast jõudsin märgata teisena kukkunu hirmvihast pilku. Kuid ega too kukkumine kellelgi hoogu peatanud, kohe keriti kiirus taas üles. Igaks juhuks hoidsin siiski paremale, kus näis rohkem vaba ruumi.
Enne raudtee ülesõitu neelas minu grupp alla umbes 10-liikmelise eessõitjate pundi. See võis noile küll mõru pill olla, sest kui tagant grupp tuleb, kukud enamasti kohe selle lõppu. Ausalt öeldes oli tunne seesuguses suures pundis lõpukiirenduse ajal üksjagu kõhe, mistõttu hüüdsin igaks juhuks, et hoiame sirget trajektoori. Art Soonets oli mulle rääkinud, kuidas eelmine aasta tema grupis oli finišisirgel kohutava raginaga kukkumine toimunud.
Seekord läks siiski ilma valusate intsidentideta. Keegi rohkem kui 50-liikmelises grupis lõpusirgel poogendama ja trügima ei hakanud. Nii saingi oma gupis umbes 25ndana tervete kontidega finišisse. Aeg, tuleb möönda, tuli küll selline, mida poleks osanud lootagi: 3:44.13,4. Koht 708.
Riikoja ma pärast Vana-Kuuste tõusu rohkem ei näinudki. Selgus, et tal oli selg nii valutama hakanud, et oli sunnitud katkestama. Kahju. Oleks tahtnud näha, kas ta suutnuks ka lõpuni nii uljalt vastu pidada.
Mida öelda kokkuvõtteks? Hirmus oli, üksjagu hirmus. Sest rattasõit on ikkagi neetult ohtlik ala. Isegi kui püüad sõita turvaliselt, pole garantiid, et keegi teine sulle probleeme ei tekita. Positiivselt üllatas see, et tagumik ja selg ei jäänudki valusaks. Ja võrreldes Tartu jooksumaratoniga polnud jalgadel suurt midagi viga. Täna hommikul ei ole küll sellist tunnet, et oleks suure maa maha sõitnud. Üksnes kael on ette kummargile olemisest veidi kange.
Nüüd üks palve ka. Kui sattusite kukkumisse või nägite mõnda oma silmaga, siis pange oma muljed kirja ja võimalusel jätke mingi kontakt ka (nt mobiil; võib kirjutada ka mulle meilile priit.pullerits@postimees.ee), sest tahaks kirjutada nende põhjal ühe haarava loo. Ja siis on ikka korrektne viidata, kust allikast info pärineb.
Foto 1: Postimehe rattarallitiim (vasakult) Art Soonets, Peep Pahv, Priit Pullerits ja Hindrek Riikoja. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / ScanpixFoto 2: Priit Pullerits enne rattaralli starti vedelikku tankimas. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / ScanpixFoto 3: Rattaralli lühema distantsi start. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / ScanpixFoto 4: Art Soonets, Postimehe parim rattur. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / ScanpixFoto 5: Poolakas Lukasz Podolski rattarallit võitmas. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / ScanpixFoto 6: Kukkumine lõpusirgel. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / ScanpixFoto 7: Renee Tuul sõitis lühema distansti läbi selg ees. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / ScanpixFoto 8: Priit Pullerits lõpusirgel. Foto autor: Margus Ansu, Postimees / Scanpix