Pullerits: Talve selgroog murtud? Aeg haududa kevadplaane?
Vist oli neetult õigus tol tundmatul suusasõduril, kes kuulutas enne Viru maratoni, et minge kõik starti, kes vähegi saavad, sest tõenäoliselt jääb see ainsaks maratoniks sel talvel. Paistab, et talve selgroog on seks korraks murtud.
Või äkki ei ole?
Helistasin täna, reede hommikul Estoloppeti sarja peakorraldajale Robert Peetsile. Eilse, neljapäevase info põhjal ütles ta, et Tamsalu rajameistrid olid Tamsalu-Neeruti maratoni toimumise osas optimistlikud, sest lund on sinnakanti eelmiste nädalate jooksul sadanud palju. Aga minu helistamise peale uuris ta sealsetelt rajameistritelt täna hommikul värske seisu kohta ning teatas seejärel, et Tamsalu põldudel on olukord siiski nutune – et lumega pole seal enam midagi pistmist. Ent ta lisas rajameistreilt saadud uuele teabele viidates, et Pariisi metsade vahel on lumi ikkagi säilinud, ehkki mõnes kohas laiuvad lombid, kuid lähenevad külmad kaanetavad need ilmselt ära. Ta kinnitas, et Tamsalu maratoni korraldajad üritavad leida lahenduse, et võistlus ikka toimuks. Praeguse seisuga on nende sõnul lootus, et Pariisi mägedes õnnestub 20 km pikkune suusaring siiski kokku saada, mis ilmselt tähendab senise stardi- ja finišipaiga mujale viimist. Peets lubas lõpliku otsuse Tamsalu maratoni toimumise kohta anda teada esmaspäeva õhtul. Tema sõnul on oluline ka see, et rada, mis tehtaks, saaks kõigile osalejatele ohutu. (Tunnistan: jäisele rajale ei taha küll Pariisi mägedesse sõitma ja riskima minna.)
Veel rääkis Peets, et üleeile, kolmapäeval – pange nüüd hästi tähele! – oli pilt Alutaguse radadel oluliselt parem kui kahel viimasel aastal sealse maratoni võistluspäeval: lumekatet on mitu korda kokku pressitud ning terve raja ulatuses oli klassikajälg sees.
Kuid need, kes nägid eile, neljapäeva õhtul «Reporteri» telelõiku Tartu maratoni finišipaigast Elva külje all, nägid küll masendavat vaatepilti: vesine ja jäine väli ning must maa.
Sellises ebastabiilses olukorras ei maksa talvelt siiski kuigi palju oodata ning mõistlikum on hakata mõtlema juba kevadele – mis siis ette võtta? Mina tean.
Mõned tahavad kahjuks ka kevade vahele jätta. Nagu näiteks need üle Eesti kuulsaks saanud, kes teevad minu kiiluvees pööraselt suure summa, 2490 euro eest (ilma lennupiletite ja ratta transportimise/rentimise hinnata ning ohtliku spordiala kindlustuseta!) tuleval sügisel septembri lõpus nädalapikkuse Eesti esimese massirattadessandi maailma maastikuratturite mekasse Moabi Utah’s. (Paraku ei kuulu tolle reisi plaanidesse mitu sealset kuuma ja kuulsat kohta, näiteks Bartlett Washi slickrock playground; fotol ülal paremal, pildi paremas ülaservas rattal Priit Pullerits.)
Olen märganud, et ka mitmed teised siinsed reisifirmad on hakanud avastama Lääne- ja Edela-Ameerikat, mida olen sealse imelise looduse tõttu juba poolteist kümnendit taevani ülistanud. Näiteks pakutakse juba veebruari lõpust kahenädalast reisi kahe maasturiga läbi tükikese Metsikust Läänest (Surmaorg [fotol vasakul], Suur Nõgu, Zioni kanjon, Las Vegas), hind 3450 eurot ei sisalda sööke-jooke ega reisikindlustust. Aprilli lõpust pakutakse kahenädalast road tripi läbi California, Arizona, Utah ja Nevada (hind reisikindlustuse ja toitlustuseta 2690 eurot). Juba on välja müüdud aprillikuusse kavandatud kahe ja poole nädala pikkune road trip mööda kuulsat Route 66-t Chicagost Los Angelesse (2500 miili väikebussiga, hinda enam ei näidata).
Peab ütlema, et raha osatakse hästi küsida. Neli kevadet tagasi tegime Jaanus Laidveega Eesti esimese, tervelt kolm nädalat kestnud rattadessandi Moabi, ja kui jätta arvestama ratta ostule ning transpordile kulunud summa, olnuks me kummagi kulu vaid veidi üle 2000 euro. Kusjuures meil oli kogu selleks ajaks renditud maastur (GMC Terrain fotol paremal). Kui aga osalisi on veelgi rohkem – ja turismireisidel on –, peaks see ju hinda märksa rohkem alla lööma. Kuid nagu näha, on hinnad taevas.
Tegin, nagu mulle kombeks, veidi reporteri- ja arvutustööd. Pakkumine võiks olla järgmine.
Kui võtta võrdluse aluseks sügisene vaevalt nädala pikkuse Moabi rattareisi pakkumine, kus lennupiletid ja ratta transport/rent ning kindlustus pole hinna sees, siis võiks kolme nädala eest Moabis (fotol vasakul sealne kuulus Slickrock Bike Trail) küsida samadel tingimustel 999 eurot ja sellest oleks enam kui küll. Selle summa eest saaks maasturiga näiteks Las Vegasest Moabi ja tagasi ning iga päev Moabist ükskõik millise rattaraja algusse ja tagasi; saaks Moabis ööbimise pehme voodiga matkamajas, mitte mingis hiidtelgis kuskil looduses, kus pole õiget pesemisvõimalustki; ja saaks igati kompetentse giidi (räägin endast), kes tunneb nii sealset kanti, nii sealseid maasturiteid kui rattaradu (lisaks olemas kõik vajalikud kaardid ja raamatud). Hüva, söögi-joogi eest tuleks ise maksta, aga see on Ameerikas nii odav, et neli aastat tagasi kulus meil ühe inimese peale vaevalt kümme eurot päevas.
Kuidas selline pakkumine tunduks? Kas oleks konkurentsivõimeline?
Või mõtlete jätkuvalt ikka lumele ja suusatamisele?
******
Jaanus Laidvee heading into Bell Canyon, San Rafael Swell, Utah, 1. mai 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)
Foto 1: Priit Pullerits (nr 106), Ivar Pilv (nr 146) ja Kalle Kiiranen (nr 113) Viru maratonil. Foto autor: Riho Lüüs
Foto 2: Priit Pullerits lähenemas Viru maratoni finišile. Foto autor: Riho Lüüs
Foto 3: Priit Pullerits sõitmas Bartlett Washi liivakiviväljadel. Foto autor: Jaanus Laidvee
Foto 4: Surmaorg vanade booraksikaevanduste lähedal, keskel rendiauto Jeep Commander. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 5: Rendimaastur GMC Terrain suundumas Bartlett Washi poole. Foto autor: Jaanus Laidvee
Foto 6: Slickrock Bike Trail Moabi külje alla, taamal La Sali mäed. Foto autor: Jaanus Laidvee