Pullerits: Miks kõvad mehed minust jagu ei saa?
Eelmise nädala lõpus panin traktori taas seina äärde. Enne lasin pedaalid sellelt Scotti võidusõidurattale tagasi tõsta. Ja kui siis uuesti, üle kahe nädala Scotti selga istusin, sai rattasõidust jälle mõnu tunda. Laupäeval 40 km kergelt keskmise kiirusega 31,55 km/h ja pühapäeval ligi 35 km räiges küljetuules keskmisega 32,2 km/h.
Traktoriks nimetan suurte ratastega ja paksu rehvimustriga maastikusõiduratast. Selle seljas pole küll mingit sõidumõnu. Saan aru inimestest, kes ostavad MTB ja siis peagi kurdavad, et rattasõit on tüütu ja nõme. Olen sellistele alati öelnud, et lõpetage enda piinamine – ostke peenikeste rehvidega maanteesõiduratas ja te naudite, kuidas tuul kõrvus vihisema hakkab.
Te ju teate suurepäraselt, mis on kahe ratta erinevus: maanteerattaga sain kevadisel Tartu rattarallil 188. koha (3:14) – seda ilma mingi Hispaania või Itaalia laagrita! –, püsisin pool distantsi koguni peagrupis, aga sügisesel Tartu rattamaratonil sain kõigest 571. koha (3:11) ning peagruppi nägin viimati, kui jõudsin stardisirge järel väiksele künkale – sealt paistis, kuidas esimesed juba taamal, vana lasketiiru nõlva peal mudasele-pehmele laskumisele läksid.
Lihtne küsimus on see: miks on minu maastikusõidu tulemus palju kehvem maanteesõidu tulemusest? Tegelikult ei ole see küsimus mitte ainult lihtne, vaid ka tüütu. Sellele te olete siin-seal juba vastanud, ja vägagi sisukalt. Sellega pole siin mõtet uuesti tegelda.
Palju intrigeerivam küsimus on see: miks paljud need mehed, kes maastikul mind mitte ainult mitme, vaid lausa mitmekümne minutiga edestavad, on minust maanteel aeglasemad? Või kui mitte aeglasemad, siis miks ei ole nad minust maanteel kiiremad, kuigi maastikul alistavad mind mängeldes?
Ah et näited? Palun väga! Estonialt eluga pääsenud Indrek Pungari vend Urmas Pungar rattamaratonil 63. (2:44) ja rattarallil 172. (3:13); minu endine tudeng Sander Suurna rattamaratonil 83. (2:46), aga Jõgeva rattarallil mulle kaotust viis minutit; Estonialt eluga pääsenud Anti Arak rattamaratonil 91. (2:46), aga Jõgeva rattarallil minuga sama aeg 2:59; Aimur Uuk rattamaratonil 118. (2:47) ja rattarallil 166. (3:13); Peip Reedi rattamaratonil 130. (2:49) ja rattarallil 154. (3:13); Põlva mees Arne Tilk rattamaratonil 197. (2:53), aga rattarallil vahetult minu selja taga, 189.; veel üks Põlva mees Toomas Treier rattamaratonil 157. (2:49), aga rattarallil minust üheksa minutit maas; Võrumaa mees Aimar Hussar rattamaratonil 163. (2:50), aga rattarallil neli kohta minu selja taga. Aitab! Rohkem ei viitsi näiteid otsida, aga neid on veel ja veel ja veel. (Las mõnel mehel vedada ka, et teda nimeliselt siin liistule ei tõmmanud.)
Niisiis, suur küsimus: miks need mehed, kes on maastikul tugevad sõitjad – sest seda möönan isegi mina, et maastikusõit nõuab tugevust –, ei suuda minust maanteel jagu saada või kui suudavadki, siis napilt-napilt? Küsimus ei ole selles, et mis ma teen maastikul valesti. Küsimus on selles, mis on see, mida ma teen maanteel nii paganama õigesti, et konkureerin ilusasti meestega, kes seal, kus lõpeb asfalt, ei anna mulle vähimatki šanssi?
Ma ise arvan, et sõidan maanteel targalt. Aga kas teised mehed on siis lollid? No nii loll ma ka ei ole, et seda hakkan väitma. Kindlasti on enamik neist, kes minust maanteel jagu ei saa, minust ratturina palju kogenumad. Kindlasti ei saa ka väita, et mul on varustuse eelis, sest 1) mul on Mihkel Nanitsa vana kasutatud ratas, mis on näinud vatti küll ja küll ja kukutud on sellega ka, nagu kinnitab mõlemast servast äraäestatud sadul; 2) mul pole maanteesõidupedaale -ega kingi, vaid need on mõlemad maastikuratta omad. Lisaks ei pööra ma maanteel, erinevalt teistest, peaaegu mingit tähelepanu joomisele.
Kas asi on selles, et mul on hoolimata soliidsest vanusest jalgades endiselt teravust ja otsustavust, et ma ei trööpa oma organismi aeglaste ja tuimade ühtlaste sõitudega, nagu enamik teisi (ja mis võib vanadele diiselmootoritele anda eelise maastikul), vaid harrastan tempo-üles-ja-gaas-põhja trennistiili, mis tuleb kasuks maanteel, kus peab olema valmis palju särtsakamaks tegutsemiseks kui killadi-kolladi metsaradadel?
Sõna on spetsialistidel!
******
The Organ, Arches National Park, Moab, Utah, 25. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.) Leia pildilt kaks inimest!
Fotod 1, 3 ja 5: Ohhoota tüdrukute jätkuva puudumise tõttu Scanpixi arhiivist tuleb pakkuda Monster Girle rahvuste motokrossilt Lätis. Fotode autor: Karli Saul, Charliemedia/Scanpix
Foto 2: Tartu tänavune rattamaraton, kõige ees Oliver Öpik (nr 16) ja Riivo Schumann (nr 24). Foto autor: Karli Saul, Charliemedia/Scanpix
Foto 4: Tartu tänavusel rattamaratonil heinamaalt pöördesse, kõige ees Dimitri Sorokin Lätist (nr 7), tema kannul Aksel Nõmmela (nr 14) ja Martin Loo (nr 4). Foto autor: Karli Saul, Charliemedia/Scanpix