teisipäev, august 29, 2023

Pullerits: Mis õppetunni annab Eesti noortele sportlastele Kristina Šmigun-Vähi?

Millalgi suvel helistasin kahekordsele olümpiavõitjale Kristina Šmigun-Vähile (fotol paremal riigikogus). Olin puhkuse ajal lugenud läbi tema elulooraamatu, mille on pannud kirja spordiajakirjanik Jaan Martinson. Ma ei saa öelda, mida Šmigun-Vähi mu kõne peale ütles ja millest rääkisime, sest lõppeks peavad telefonijutud jääma kõrvalisetele kuulmata, kuna vastasel juhul ei julge varsti keegi enam kellegagi vestelda. Kuid miski ei takista mul öelda seda, mida ütlesin mina. Ja ütlesin ka Martinsonile.

See on väga hea raamat (fotol vasakul). Sellepärast, et seda on kerge lugeda; see ei takerdu võistluste statistilisse kirjeldusse; õigupoolest on seal võistlustest, v.a olulisemad medalisõidud, üsna vähe juttu; rohkem on juttu sellest, mida Šmigun-Vähi tegi siis, kui kaameraid ja mikrofone polnud kohal. See ongi peamine: raamat näitab, milline sisu ja tahtmine peab inimeses olema, kui ta tahab saada suureks sportlaseks, olümpiavõitjaks.

Kes Šmigun-Vähi (fotol paremal) raamatu läbi loeb, see hakkab ilmselt teistmoodi nägema ja hindama neid, kes samuti spordis püünele püüdlevad, vähemasti oma sõnades. Ja noist sõnadest koorub välja, kas neist püüdlejaist võiksid saada kunagi medalivõitjad või jäävadki neile ainult unistused. Šmigun-Vähi raamatust õhkub alatasa, pidevalt, kuidas ta oli valmis selle nimel tööd tegema ja pingutama, millest loobuma, et täita oma unistus – tulla olümpiavõitjaks.

Mõtlesin, kes veel Eesti sportlastest on olnud nii suure tahtmisega, et läheksid võidu nimel kas või läbi halli seina. Usun, et Jaan Talts. Oletan, et Aavo Pikkuus. Küllap enamik neist, kes on jõudnud olümpial, EMil või MMil medalile. Lihtsalt enamiku pingutuse suurust me ei tea, kuna nad pole elulooraamatut välja andnud. Igatahes peaks «Kristina» olema kohustuslik lugemine kõigile noorsportlastele, kes plaanivad spordikarjääri: lugege ja mõelge, kas olete valmis tegema sama, mida tegi Šmigun-Vähi, ja kui ei ole, siis valige aegsasti õpingud või töö, sest vähema kui sajaprotsendilise pühendumisega spordis tippu ei jõua. Ei maksa petta ennast ja teisi.

Spordiajakirjanikud võiksid samuti õppida Šmigun-Vähi (fotol paremal) raamatu valguses eristama, keda Eesti sportlastest tasub sportlastena tõsiselt võtta ja keda mitte, et väärtustada neid, kes seda väärivad, ning mitte teha enneaegseid kangelasi neist, kellest niikuinii medalivõitjaid ei tule. Igatahes mul viskas pärast Šmigun-Vähi raamatu läbilugemist küll kohe pildi klaarimaks, kellest tasub Eesti spordis midagi loota ja kellest mitte. 

«Kristina« on huvitav ka selle poolest, et nii mitmeski kohas imestasin, kuidas tema treenerist isa Anatoli (vasakpoolsel fotol vasakul) mõne juhtumi või dialoogi avaldamisele kätt ette ei pannud. Pärast telefonivestlust Šmigun-Vähiga tean, miks, kuid meie jutuajamise konfidentsiaalsusest tulenevalt ei saa siin seda öelda. Igatahes on raamat kohati üllatavalt otsekohene ja aus.
 

Tunnistasin telefonivestluses Šmigun-Vähile, et tõenäoliselt olin ajakirjanikuna talle suusakarjääri jooksul üks igavene pain in the ass, ora tagumikus, sest iga hooaeg kirjutasin temast üks-kaks kriitilist kolumni. Mõned olid päris valusad. Ühe kokkuvõtet on tsiteeritud ka Šmigun-Vähi elulooraamatus. Samas sain raamatust kergendust, et võib-olla polnudki ma talle nii suur nuhtlus, nagu ise arvan, vaid äkki pigem vastupidi.

Nimelt räägib Šmigun-Vähi (parempoolsel fotol paremal), kuidas isa pidi talle enne võistlusi halvasti ütlema, et teda võitluseks üles kütta – et siis ta läheb ja vihaga näitab, et pole ta mingi s*takott. Sain raamatust aru, et üleskütmiseks sobisid ka ajakirjanikud, kes olid tema kallal keelt teritanud. Mainisin Šmigun-Vähile, et kui see nii oli, siis see toob hingele veidi kergendust, ent lisasin kohe, et muidugi mõista ei soovi ma sellega öelda, et võiksin osa tema võitudest enda nimele kirjutada.

See on kindlasti Eesti üks sisukamaid ja paeluvamaid ning mõtlema panevamaid spordiraamatuid.

Foto 1: Kristina Šmigun-Vähi mullu mais riigikogus. Foto autor: Teele Toova, Postimees/Scanpix
Foto 2: Jaan Martinsoni kirjutatud Kristina Šmigun-Vähi elulooraamat. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 3: Kristina Šmigun-Vähi mullu 20. mail Tartus Eesti spordi- ja olümpiamuuseumis Pekingi talilümpiaraamatu esitlusel. Ühtlasi anti Kristina Šmigun-Vähile üle Eesti spordi kuulsuste halli autahvel. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Scanpix
Foto 4: Kristina Šmigun-Vähi septembris 2020 Tallinnas Kaitseväe spordihommikul tegemas NATO testil kätekõverdusi. Foto autor: Tairo Lutter, Postimees/Scanpix
Foto 5: Kristina Šmigun-Vähi tänavu 24. veebruaril Tallinnas Eesti Vabariigi 105. aastapäeval. Foto autor: Konstantin Sednev, Postimees/Scanpix
Foto 6: Kristina Šmigun-Vähi koos isa Anatoli Šmiguniga mullu 20. mail Tartus Eesti spordi- ja olümpiamuuseumis Pekingi taliolümpiaraamatu esitlusel. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Scanpix
Foto 7: Kristina Šmigun-Vähi koos purjetamise kahekordse olümpiamedalisti Toomas Tõnistega septembris 2019 Tallinnas Kaitseväe spordihommikul enne NATO testi algust. Foto autor: Mihkel Maripuu, Postimees/Scanpix

neljapäev, august 24, 2023

Pullerits: Miks Eesti odaviskelootus MMil totaalselt põrus (analüüs!)

Noor, septembris 22 saav odaviskaja Gedly Tugi (fotodel) läks Budapesti kergejõustiku MMile, lootes, et kui viskab oma parimate tulemuste tasemel, 60 meetri peale, siis pääseb lõppvõistlusele. Ei visanud. Ei saanud tulemustki kirja. Sest visked olid nii viletsad, et ta astus kõik katsed meelega üle.

Sellega seoses sain eile ootamatu telefonikõne. Helistaja ütles, et ega tema number ütle mulle küllap midagi – jah, ei öelnud, sest ma ei õpi numbreid pähe ning viimane kontakt temaga, nagu hiljem selgus, võis jääda vaat et kümnendi taha –, kuid andis võimaluse hääle järgi mõistatada. Ütlesin, et parem loobun, sest kui pakun valesti, on hiljem piinlik.

Helistaja on Eestis väga tuntud, aga soovis jääda inkognito. Olgu, nõus. Sest teadsin, kui ta oli end tutvustanud, et tema erialastes kogemustes ja teadmistes ei ole vähimatki põhjust kahelda. Tal on ka silmapaistvaid tulemusi ette näidata, ja seda lausa mitmes liinis.

Ta on Tugi tegemisi sel suvel jälginud, ka oma silmaga. Ma ei ütle, kus, sest see reedaks liiga palju. Ja viiks fookuse tarbetult sellele, kellest on siin jutt, mitte sellele, mis on peamine – miks Eesti odaviskaja nii totaalselt alt läks.

Näiteks stseen ühelt suviselt treeningult. Tugi viskab ära ja läheb siis treeneri juurde. Treenerid on tal Magnus Kirt (fotol paremal) ja Indrek Tustit. Mõlemad omal alal kõvad tegijad, üks hiljutise odaviskajana ja teine füsioterapeudina. Kuid kumbki ei ole treener. Kumbki ei ole ka odavisketreener. Seda rõhutas mulle helistanu ka, ja see tuletas ilusti meelde seda, kui juhtisin siin hiljuti tähelepanu, kes on Elisabeth Pihela ja Miia Oti treenerid, mille peale nii mitmedki protestima hakkasid. Too sissekanne, nagu võis näha lugejate arvust, äratas laia tähelepanu ka väljaspool selle blogi stammjälgijate ringkonda.

Mida siis treenerid teevad pärast Tugi viset? Nad võtavad ette ekraani ja hakkavad talle selle ees kohe midagi seletama. Seletavad minuti või kaks. Siis võtab Tugi uuesti oda kätte ja läheb järjekordsele viskele. Selle järel kordub ekraani ees seletamine. Ja nii treeningul kokku umbes 20 korda. Milles on probleem?

Probleem on selles, seletas mulle helistanu, et kui oled teinud korraliku viske, isegi treeningul, kulub vähemalt pool minutit, enne kui sa n-ö endasse tuled. «Sportlane on lukus pärast katset, ta ei võta midagi vastu,» ütles helistanu. Seda esiteks. Teiseks, informatsiooni saab liiga palju, et suuta seda endas läbi töödelda. Ja kui see kordub treeningul 20 korda, ongi helistanu sõnul treening p***es, kasu ei mingit.

Samal teemal jätkates: helistanu rääkis mulle Viktor Vaiksaarest, NSV Liidu teenelisest treenerist, kelle õpilaste hulgas olid Uno Palu, Charles Vallmann, Jüri Liigand, Aap Mumme, Jüri Otsmaa, Jürgen Lamp, Heino Sild jpt. Vaiksaar oli istunud palju tribüünil ja tõmmanud suitsu ning rääkinud vähe. Kord tulnud Otsmaa küsima, mida Vaiksaar tema kõrgushüppest arvab. Vaiksaar vastanud: «Mis sa ise arvad?»

Siin peitubki õppetund: treener ei pea õpilasele kogu aeg kõike seletama. Sellepärast et teate ju isegi: kui keegi sulle kõrvalt mingit tarka juttu püüab ajada, siis üpris kiiresti saabub piir, kui sa ei suuda seda enam vastu võtta. Kui aga tahad, et õpilane tõepoolest midagi järeldaks ja endasse talletaks, tuleb panna teda ise nägema, mõtlema, analüüsima. See on ju igal pool igas eluvaldkonnas nii: tark mentor juhib hoolealuse oma küsimustega oluliste järelduste ja tõdedeni.

Edasi: kust vaatavad ja salvestavad treenerid sportlase katset? Külje pealt. Külje pealt!? Mitte et see keelatud oleks, aga ainult nii ei saa. On vaja vaadata ka tagant – eeskätt just tagant, seletas helistanu, sest siis näeb olulisi nüansse, nagu ristsammud ja harkasend, palju selgemini ja paremini. Sellest saan isegi mina aru, kes ma olen suutnud oda visata napilt üle 20 meetri (mul käsi õlast lihtsalt ei paindu, et enamat suuta, nagu tegi nooruses kiiresti selgeks eakaaslane Raul Kalvi [isiklik rekord 76.74], kellega olime 1984. aastal koos Peipsi taga Luugal raketivägede utšebkas).

Miks siis Tugil visked Budapestis nõrgaks jäid? Taas sõna helistanule: ta vaatas, mida suvel palju treeniti – ja Tugi treenis hoojooksu. Õige, odavise algab hoojooksuga. Aga millega odavise lõpeb, küsis helistanu. Loomulikult viskega. Aga viset – seda Tugil, nagu nägime, Budapestis polnud. «Väga eeskujulikult jooksis odaga peale,» nentis helistanu, «aga viskamise unustas ära.»

Vaat sellist analüüsi oleks vaja, nii spordiajakirjanduses kui sportlase leeris. Ent pole ühte ega teist. Mida ütles pärast võistlust Tugi? Et ei tea isegi, miks nii läks ja kuhu visked jäid. «Tunne oli hea. Ilm oli mõnus,» kõlasid tema sõnad.

Vähemasti ei hakanud ta rääkima nautimisest, nagu on hakanud pandeemiliselt latrama teised Eesti sportlased. Aga elementaarset analüüsi ka kuskilt ei paistnud. Loomulikult oleks see analüüs pidanud tehtud saama juba MMiks valmistumise käigus. See, et see jäi tegemata, näitab suurt ja süsteemset puudujääki ettevalmistuses. Sellist, millele sai siin blogis teiste treeneritega seoses juba nädal tagasi tähelepanu juhitud.

Fotod 1, 2, 4, 5, 6 ja 9: Gedly Tugi Budapestis kergejõustiku MMil odaviske kvalifikatsioonivõistlusel. Fotode autor: Tairo Lutter, Postimees/Scanpix
Foto 3: Treener Magnus Kirt Budapestis kergejõustiku MMil odaviske kvalifikatsioonivõistlusel. Foto autor: Tairo Lutter, Postimees/Scanpix
Fotod 7 ja 8: Gedly Tugi Budapestis kergejõustiku MMil odaviske kvalifikatsioonivõistlusel. Fotode autor: AP ja AFP / Scanpix

pühapäev, august 20, 2023

Pullerits: Kuidas ma jalgrattaga piki pead sain (nõrganärvilistele mittesoovitav)

Olen kiivri veendunud pooldaja. Ma ei sõida ilma kiivrita isegi pooleteise kilomeetri kaugusele poodi. Ega kahe ja pool kilomeetri kaugusele kesklinna. Ent kaks nädalat tagasi sain üllatava paugu seal, kus ei osanud seda oodatagi.

Koduukse ees. Ilma, et oleksin sõitnud meetritki.

Ratta katuseraamile upitamine ei ole meeldiv ega kerge. Eriti siis, kui sul pole sõiduauto, mille katus ulatub vaevalt rinnuni, vaid üksjagu kõrgem masin, mille katus asub 186-sentimeetrise mehe silmade kõrgusel (fotol ülal paremal).

Alati valmistan rattahoidja enne ratta katusele tõstmist ette. Teen lahti ning keeran tagasi mõlema jooksu pinguldatavad plastrihmad ning sätin ratta diagonaaltoru hoidva kinniti vajalikku asendisse, nii et kui ratta üles saan tõstetud, läheb see enam-vähem kohe õigele kohale.

Tundus, et läks selgi korral. Ent midagi oli siiski vaja kohendada, märkasin. Mida nimelt, seda enam ei mäleta, sest järgmisel hetkel kaldus ratas minu peale.

Esimene mure oli, et kui ratas alla sajab, tekitab see auto kerele kriimustusi ja äkki mõlkegi. Kuid seda mõtet ei saanud kaua mõelda, sest järgmisel hetkel sain rattaga kolaki vastu pead. Otse lagipähe.

Vähemalt ei rikkunud ratas autot ära, jõudsin mõelda.

Pea küll obadusest pisut valutas, ent ega mul muud üle jäänud, kui haarata Cube’i maastikurattast kinni ning upitada see tagasi katusele. Seal tuleb üksjagu küünitada, et kõik rihmad ja raamikinnitus paika saada.

Siis lendas ühtäkki paremale prilliklaasile suur tumepunane lärakas. Mul polnud kahtlustki, mis see on. Veri. (Ega te minesta?)

Aga ma ei saanud ratast sinnapaika jätta. Siis, kes teab, võiks see uuesti ümber kukkuda. Sättisin Cube’i rattahoidjaga enam-vähem stabiilsesse asendisse ja ruttasin koju tagasi. Pärast nägin, et verd oli tilkunud ka trepile.

Kuid ega sa pähe näe ja haava hinnata oska. Helistasin perearsti nõuandenumbril 1220, kirjeldasin juhtunut ja enesetunnet. Nõuandja ütles, et telefoni teel on haava sügavust raske hinnata, kas see vajab õmblust või mitte. (Kujutage ette õmblust lagipeas, kus nahk tundub niigi hirmus pingul!...)

Sain verejooksu pidama. Guugeldasin pisut telefonis, mida teha, ning sõitsin apteeki – õhukese rattamütsi, mille kinkis Rein Taaramäe paar aastat tagasi, tõmbasin pähe, et koleda haava ja võimaliku verejooksuga teisi mitte ehmatada – ning küsisin seal abivahendeid haava puhastamiseks, verejooksu pidurdamiseks ja haava sulgemiseks. Kõike sain. Abi läks maksma 17 eurot.

Igatahes sain verejooksu korralikult kinni ning haava suletud. Kuid keset pead on kogu selle aja olnud kole punane koorik. Eks see aja jooksul taandub ja kaob. Ongi taandunud.

Mis on õppetund? Õppetund on see, et Chrysler Pacifica oli rattaveoks palju parem kui Toyota RAV4, mille salongi ja pakiruumi ratas ei mahu, kui auto on ka muid asju triiki täis. Kuid mis müüdud, see müüdud, ja siin enam midagi muuta ei saa.

Teine õppetund on see, et kiiver ei tule pähe panna üksnes sõidu ajal, vaid ka siis, kui upitad ratast auto katusele, eriti kui katus on kõrge, mitte nagu sõiduautol. Jätkem see meelde!

Cube kaalub kõigest kümme kilo. Ma ei kujuta hästi ettegi, kui riskantne võiks olla RAV4 katusele tõsta Salt Lake Cityst ostetud Treki maastikuratast, mis kaalub poole rohkem, 15 kilo. 

Foto 1: Cube'i maastikuratas Toyota RAV4 katusel. Kes tunneb ära, kus see pilt on tehtud? Foto autor: Priit Pullerits
Foto 2: Pullijärv Misso külje all. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 3: Laudtee matkarajal ümber Kisejärve. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 4: Luikjärv. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 5: Männid liivakivinõlval Nopris. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 6: Maastik Kisejärve matkaraja alguses. Foto autor: Priit Pullerits

teisipäev, august 15, 2023

Pullerits: Kas paljutõotavad noorsportlased võtavad noorte treeneritega ülemäärase riski?

Vaevalt oli ettevõtja, kirjamees ja kergejõustikutreener Jaanus Kriisk kirjutanud olümpiavõitja Katrina Lehise ja epeenaiskonna peatreeneri Kaido Kaaberma sõnalahingu järel Postimehes arvamusloo «Maailma parim sportlane ei ole kohe valmis maailma parimat treenima» – tõsi, Lehist ja Kaabermad kordagi mainimata, aga igaüks saab aru, kellest too kirjutis oli ajendatud –, kui peagi sai ajakirjanduse vahendusel teatavaks, et ta oli tabanud palju suuremat naelapead, kui me arvata võisime.

Kes vähegi spordiuudiseid jälginud, see küllap teab, et tänavu pärast lühiajalist pausi kõrgushüppajana comebacki teinud Elisabeth Pihelat, kes sai äsja U20 vanuseklassi Euroopa meistrivõistlustel kõrgushüppes 1.88ga hõbemedali, treenib mitmevõistleja Grit Šadeiko (34), ning Miia Otti, kes võitis juulis Euroopa noorte olümpiafestivalil 100 meetri jooksus kulla ja 200 meetri jooksus pronksi ning tuli U20 EMil 100 meetris kuuendaks, treenib endine 400 meetri tõkkejooksja Maris Mägi (36).

Mul puuduvad andmed ja info, millised on Šadeiko ja Mägi teadmised ja kogemused kergejõustikutreenerina. Igatahes ei ole ma kuulnud, ja seda ei näita ka ESBL, spordi biograafiline leksikon, et neil oleks treenerina midagi märkimisväärset ette näidata. Möönan, et võin teha neile oma informeerimatusest tulenevalt siinkohal ülekohut, kuid ei varja, et kahe Eesti hiljutise tippkergejõustiklase asumine kahe noore ja loodetavasti perspektiivika naissportlase treeneriks tekitab küsimusi, isegi kõhklusi, kas nad suudavad olla oma ülesannete kõrgusel ja anda juhendatavaile maksimaalselt seda, mis aitaks neid spordis võimalikult kõrgele ja kaugele.

Treeneriamet on peen kunst, eriti sportlase teel tipu poole. Siin on vaja meeletult kogemusi ja teadmisi. Sama kehtib kõigi elualade puhul. Vaevalt on ükski äsja pikaajalised meditsiiniõpingud lõpetanud arst sama hea kui need, kellel on staaži kaks-kolm aastakümmet. Kui endast rääkida, siis mu lood vahetult pärast ülikooli lõpetamist ei kannata võrdlustki lugudega, mille tegin kümnend või kaks hiljem, kui olin saanud juurde nii erialast kui elulist kogemust, ennast täiendanud ja praktiseerinud, sh välismaal, USAs.

Šadeiko lõpetas TÜ kehalise kasvatuse ja spordi erialal eelmisel aastal. Mägi kohta ütleb ESBL, et ta on lõpetanud TÜ inglise filoloogina aastal 2010. 

Loodan, et Kriisk ei pahanda, kui avaldan siin selle, mis ta mulle ütles, kui juhtisin tema tähelepanu kahe noore kergejõustiklase alanud koostööle kahe noore, algaja treeneriga. Ta ütles, et treenerivahetuse esimene etapp kestab aasta-poolteist ning see on tavaliselt emotsionaalse tõusu faas. Nii Pihelale kui Otile on uus treener pigem mõttekaaslane, pakkus ta. Ja lisas, et tõetund saabub siis, esimene faas saab läbi.

Mis on teie panused, mis juhtub aasta või pooleteise pärast?

Foto 1: Elisabeth Pihela 16. juunil Jõhvi kergejõustikuõhtul, Heino Lipu mälestusvõistlustel. Foto autor: Mihkel Maripuu, Postimees/Scanpix
Foto 2: U20 vanuseklassi Euroopa meistrivõistlustel Jeruusalemmas 100 meetri jooksus 6. koha saanud Miia Ott 11. augustil Tallinna lennujaamas koos treener Maris Mägiga. Foto autor: Tairo Lutter, Postimees/Scanpix
Foto 3: Elisabeth Pihela 16. juunil Jõhvi kergejõustikuõhtul, Heino Lipu mälestusvõistlustel koos treener Grit Šadeikoga. Foto autor: Mihkel Maripuu, Postimees/Scanpix
Foto 4: Miia Ott 17. mail 2021. Foto autor: Tairo Lutter, Postimees/Scanpix
Foto 5: Elisabeth Pihela 30. juulil Tallinnas Eesti meistrivõistlustel kergejõustikus. Foto autor: Tairo Lutter, Postimees/Scanpix

laupäev, august 12, 2023

Pullerits: Kuidas ma sattusin rattaga sõites peale Saksamaa varjatud ärile Venemaaga

Üks kerge pilguheit vasakule vallandas suure, lausa riikliku sündmuste laviini.

Väntasin Riia–Pihkva maanteel Cube’i maastikurattaga läbi Misso, et keerata sealse kaupluse juures põhja poole (fotol vasakul ja neljandal fotol), kust viib metsaalune kitsas vonklev tee Nopri piimafarmi talupoodi. Sedasi saan ühendada kaks asja: esiteks rattaga sõita ehk liikuda ning teiseks toetada kohalikku ettevõtlust. Nopri farmini on kümme kilomeetrit, teist sama palju tagasi. Talupoest pidin võtma värsket piima ja magusaid kreeme, kust saab väärt kaloreid. Süsteem on seal lihtne: kaupade juures on hind kirjas, lööd summa lauale asetatud kalkulaatoril kokku ning jätad raha puitkasti. Kui täpset raha pole, ei ole probleemi: seal on alati peotäite kaupa münte, mida endale vahetuseks lugeda. Asi käib aususe peale.

Läbi Misso (fotol paremal) vändates silmasin vastu sõitmas kahte suurt treilerit, mille peal olid suured, Saksa põllumajandusfirma Claas toodangule iseloomulikku valget ja rohelist värvi masinad. Nad möödusid kiiresti, kuigi kiirusepiirang on alevikus 50 km/h, kuid olin valmis kihla vedama, et need on Claasi kombainid. Sees kihvatas.

Järelikult käib Läänest Eesti kaudu põllumajandustehnika viimine Venemaale edasi. Tundsin viha ja pahameelt tõusmas.

Tegin oma käigu Noprisse ära, viisin seljakotiga kauba mööda otsesemat, järvede vahel kulgevat (fotol vasakul) Tsiistre-Misso teed koju ja pöörasin siis jalamaid otsa ümber ning võtsin rattaga suuna Luhamaa piiripunkti. Kuigi kell oli juba pool üheksa õhtul. Õnneks on liiklus Riia–Pihkva maanteel hõre (ka päevasel ajal).

Kui Luhamaale jõudsin, tikkus pilvise taeva all juba kergelt hämerduma. Siiski oli vaatepilt sedavõrd selge, et isegi maanteelt oli näha, et suurel veoautode ootealal kombinidega treilereid pole. Samuti polnud neid piiriületuse järjekorras, millest rattaga mööda sõitsin. Seal seisid enamasti Ukraina numbrimärgiga masinad. 

Seal, kus Eesti piirivalve kontrollib saabujate dokumente ja autosid, nägin Eesti piirivalvurit, kes märkas ka mind, kuigi rääkis samal ajal telefoniga. Sõitsin tema juurde, võtsin rattasärgi tagataskust rahakoti ning selle vahelt ID-kaardi ja ulatasin piirivalvurile, et oleks kohe algusest peale selge, kes olen. Ütlesin ka, et töötan Postimehes. Ta rääkis mulle, et Luhamaa kaudu need kombainid Venemaale täna õhtul läinud ei ole, ja lisas, et tema nägi nendega treilereid suundumas Koidula piiripunkti poole, kui ta tööle sõitis.

Seda ma arvasin, sest olin lugenud, et põllumajandustehnika liigub Venemaale peamiselt Koidula kaudu, sest seal on järjekorrad väiksemad. Aga alati tuleb kontrollida, eriti ajakirjanikuna, mida ma ratta seljas ka tegin. Oma silm on kuningas.

Sõitsin mööda Pihkva-Riia nn kiviteed (fotol vasakul) tagasi.

Kuid sellega polnud lugu kaugeltki lõppenud. Järgmisel päeval arenesid sündmused edasi palju reljeefsemalt ja otsustavamalt – aga kuidas, sellest tuleb lugeda tänasest, laupäevasest Postimehest (mis siis, et olen puhkusel).

Fotod 1 ja 4: Maastik Kisejärve maastikukaitseala lähedal Kärina kandis. Fotode autor: Priit Pullerits
Foto 2: Pihkva-Riia maantee ja kergliiklustee selle kõrval Missos. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 3: Pahijärv Tsiistre-Misso tee külje all. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 5: Pihkva-Riia maantee Luhamaa lähedal. Foto autor: Priit Pullerits

neljapäev, august 10, 2023

Pullerits: Kuidas üksainus pilt räägib kogu loo Eesti spordi allakäigust

Enamik vist ei tea, kus asub Eesti kõige kagupoolsem kergejõustikustaadion. Esiteks seepärast, et enamik sinna kanti ei satu. Teiseks seepärast, et seda ei ole maanteelt näha, kuigi see asub maantee kõrval. Ei näe sellepärast, et see on rohtunud – ja seda kolmandaks.

Kuigi Misso kool, milles veel umbes kaks kümnendit tagasi õppis ligi kakssada last, on tänaseks tegevuse lõpetanud, on kümmekond ja veidi enam aastat tagasi valminud koolimaja ette ilmunud hiljuti tahvel kooli ajalooga, kus mu tähelepanu köitis pilt, kuidas kuuekümnendate lõpus rajasid tollased õpilased, õpetajad, lapsevanemad ja kohalikud sinna kergejõustikustaadioni (fotol vasakul, ülal ja all paremal). Ehitustöö kestis aastail 1967–1973. Lugesin uut infotahvlit ja sain teada, et viie- ja kuuekümnendail sai koolis harrastada veel selliseid alasid, nagu suusahüpped ja veesuusatamine, jäähoki ja laskmine.

Nüüd küsin: millal rajati viimati mõne kooli juurde kergejõustikustaadion? Ma ei räägi kunstmuruga jalgpalliplatsidest, sest need sobivad ainult palli tagaajamiseks, aga ei arenda muid oskusi, mida teeb kergejõustik oma mitmekülgsusega. Mis koolides saab harrastada suusahüppeid, veesuusatamist ja jäähokit? Kuigi võimalusi peaks ju nüüdisajal olema kordades rohkem, kui palju vaesemal sõjajärgsel ajal.

Kui keegi teeb mõnekümne aasta pärast mõne suletud kooli juurde sellise infotahvli, nagu on Misso kooli ees, siis ei tea, kas seal ongi midagi spordiga seonduvat näidata. Jalgpalliplatse on ju igal pool, need ei vääri tähelepanu. Pigem, arvan, hakkab neil tahvleil nägema heal juhul rula ja tõuksi trikiparkide pilte.

Too üksainus pilt unustatud Misso kooli ees räägib Eesti koolispordi käekäigust rohkem kui mis tahes pikk traktaat. Ja see ei ole käekäik, mille üle rõõmu tunda.

Sellele osutab ka üks vestlus, mille pidasin hiljuti ühe Eesti kergejõustikus tuntud mehega. See oli jahmatav, millest ta rääkis. Me räägime sellest pikemalt ja avalikult siis, kui kergejõustiku MM-võistlused Budapestis augusti lõpuks läbi saavad. Et need, kes seni juhtinud Eesti kergejõustikut, ei saaks enne MMi keerata käru, nagu nad seni väidetavalt on pahatihti keeranud – nimelt koondist koostades. Siis saab ka selgemaks, kas Eesti kergejõustikuliidu president Erich Teigamägi on pääsenud rahvusvahelise kergejõustikuliidu nõukogusse, kuhu ta pidi kandideerima, nagu mulle rääkis üks teine kergejõustikuga pikalt ja põhjalikult seotud olnud allikas. Eesti kergejõustikuliidu juhatus, muide, polevat mu allika sõnul Teigamäe kandidatuuri veel arutanudki.

Kuid rahvusvahelistesse organitesse pürgimine ei aita rajada Eestisse uusi staadione ega isegi mitte puhastada neid, mis kunagi rajatud, seda katvast taimestikust ja võsast.

Foto 1: Misso kooli staadioni ehitustöö kestis aastail 1967–1973. Foto infostendilt: Priit Pullerits
Fotod 2 ja 3: Misso kooli rohtunud staadion. Fotode autor: Priit Pullerits
Foto 4: Toyota RAV4 Misso poe esisel. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 5: Pullijärve ujumiskoht Misso endise kooli kõrval. Foto autor: Priit Pullerits

esmaspäev, august 07, 2023

Pullerits: Las MMil meeste grupisõidu solkijad maksavad tekitatud jama kinni!

Kas nägite, mis juhtus Šotimaal rattapordi MM-võistlustel meeste grupisõidus? Järsku jäi üheksaliikmeline jooksikute punt, kuhu kuulus ka lätlane Krists Neilands, keda Eurospordi kommentaatorid pidasid noist kõige kõvemaks sõitjaks, kitsal teel kergel tõusul autode taga seisma. Peagi tuli teade, et mingid protestijad on blokeerinud tee. Peagrupp oli selleks ajaks esimestest maas umbes seitse minutit ning kui seiskunud jooksikuile järele jõudis, peatus samuti.

Seisak kestis umbes 55 minutit, enne kui jooksikud ning neist umbes seitse minutit hiljem ka peagrupp uuesti teele said minna.

Hea oli see, et mitte kordagi ligi tunni jooksul ei näidatud protestijaid, kes olid end asfaldi külge liiminud, nagu hiljem selgus, ega mainitud ka seda, mille vastu nad protestisid. Nii peabki nendega käituma – et nad ei teeniks vähimatki tähelepanu. Ka Postimees oleks võinud jätta kirjutamata, mis protestiühendusega oli tegu ning mille vastu konkreetselt nad protestisid. See on parimaid vastumürke protestijate sporti mürgitavale tegevusele, kui nad tähelepanust ilma jätta.

Küll aga peaks nende teol olema karmid tagajärjed, et nad edaspidi enam selliseid lollusi ei teeks. Eurospordi kommentaatorid mainisid, et see protest on hoop korraldajaile, kes on võistlusteks ette näinud täpse ajakava, aga nüüd tuleb otseülekande tegemiseks kasutatava helikopteri rendiaega pikendada ja linnades, kust võistlus läbi läheb, teesulgemiste aega samuti. See tähendab, et korraldajate kulud suurenevad. Ja siin peitubki lahendus.

Uudistest on saanud lugeda, et politsei vahistas neli protestijat ja ühe nendega liitunu. Aga pole teada, mis nendega edasi tehakse. Minu ettepanek on järgmine: kõik lisakulud, mis korraldajail kaasnevad, peaks nad esitama protestijaile. Las nood siis maksavad kinni kopteri rendi lisatunni ja pikenenud teesulud ja mis kõik veel, mida seesugune protest tekitab.

Ma ei vaidle vastu sellele, et õigus protestida on demokraatliku ühiskonna oluline õigus, kuid protestida tuleb nii, et see ei tekita teistele kahjusid. Kui kaasnevad kahjud, tuleb need protestijail kinni maksta. Olen sada protsenti sellise lahenduse poolt ning pole midagi, mis mu arvamust kõigutaks, veel vähem – muudaks.

Fotod 1 ja 2: Meeste grupisõit pühapäeval jalgratturite MMil Šotimaal. Fotode autor: IMAGO / Photo News / Scanpix
Fotod 3 ja 4: Mathieu van der Poel Hollandist tuli pühapäeval Glasgow's meeste grupisõidu maailmameistriks. Fotode autor: IMAGO / Photo News / Scanpix ja IMAGO / frontalvision.com / Scanpix

pühapäev, august 06, 2023

Pullerits: Miks ROK ja Bach ajavad öökima?

Ainult üks küsimus seekord. See-eest suur.

Rahvusvaheline olümpiakomitee ei suuda endistviisi lõplikult ja selgelt otsustada, mida teha venelastega vähem kui aasta pärast Pariisi olümpial, veeretades moraalivaba juttu, et olümpia peab liitma, mitte lõhestama, ja hoides õhus varianti, et venelased pääsevad võistlema nn neutraalsetena. Huvitav, kui Venemaa tapaks ja hävitaks samamoodi Saksamaal, nagu praegu Ukrainas, kas siis ROKi president Thomas Bach räägiks ka samasugust juttu, nagu nüüd?

Kui kellelgi on vastamisega raskusi, siis lugege, mida ütleb mu noorpõlve iidol Sebastian Coe, rahvusvahelise kergejõustikuliidu juht: "I am not a neutral."

Foto: Pariisi olümpia alguseni aega loendav kell Eiffeli torni taustal. Foto autor: AFP/Scanpix

kolmapäev, august 02, 2023

Pullerits: Miks ei julge mu kodulinn ratturite hüvanguks suurelt mõelda?*

Meile tuttav ajalooprofessor Pärtel Piirimäe (fotol paremal), Tartu linnavolikogus opositsiooni kuuluva Eesti 200 liige, kes kuuldavasti kasutab liiklemiseks palju jalgratast, pole varjanud oma pettumust, kui mullu sai teatavaks, et ajutised rattateed jäävad Riia tänavale tulemata. Aga ta jääb paraku seisma poolele teele.

Seda kinnitab ka Tartu linnavalitsus, kes on Tartu Postimehes ligi kuu aega tagasi, 5. juulil ilmunud kirjutise andmeil alustanud tööd Riia tänavale lausa püsivate rattateede loomise nimel. Aga ka linnavalitsus jääb kahjuks poolele teele.

Arglikkus on suurimaid pidureid. Kui midagi teha tahetakse, siis tuleb mõelda suurelt, koguni väga suurelt. Siis on ka lootust, et mõttest midagi tekib. Ja ilus suur mõte oleks, et Riia tänav tehtaks kogu laiuses ratturite teeks.

Kas ma olen hulluks läinud, küsite küllap. Milleks rattureile linnas nii palju ruumi?

Põhjendan. 

Kui eesmärk on saada linnas rohkem inimesi rattaga liiklema, siis tuleb arvestada ka seda, et rattaga liiklejaid on väga erineva taseme ja kiirusega. On neid, kes vaevu liiguvad oma 20 ja enam kilo kaaluva naisterattaga, hoolitsedes alalõpmata selle eest, et tuul kleiti või seelikut liiga üles ei lükka. Nende fookus on sageli mujal, mitte ümbritseval. On neid, kes sõidutavad kastiratastega lapsi lasteaeda või sealt koju. Neist on tark suure kaarega eemale hoida, sest keegi ju ei taha sattuda külgpõrkesse sõiduvahendiga, milles istuvad väiksed poisid ja tüdrukud. On neid, kes armastavad kahekesi kõrvuti vändates juttu puhuda, nii et silmi ja kõrvu jagub vaid teineteisele. On loomulikult lapsi, kes ei oskagi arvestada sellega, et tuleb sõita mööda võimalikult sirget trajektoori, ning kes tekitavad järskude manöövritega teistele ohtlikke olukordi. Ja lõppeks, kui on rattatee, siis peab seal ruumi jaguma ka neile, kes armastavad üksi, hanereas või muus formatsioonis, olenevalt tuule suunast, sõita 40 ja rohkemgi kilomeetrit tunnis, kui linnas on kiiruspiirang 50 km/h.

Neid kõiki ühele autoreale koondada – arvestades edasi-tagasi liiklust, siis kahele autoreale – tähendab ohtlike olukordade juurde loomist. Eriti arvestades suunda, mis läheb kesklinna poole, valdavalt allamäge, kus kiirused kasvavad iseenesest. Seetõttu peaks mõlemas suunas looma kaks rattarada, parempoolse aeglastele ja algajaile ning vasakpoolse kiiremini sõitjaile. Sest öelge, mis kasu on jalgrattateest, kui ma pean sõitma seal 12 km/h kahe tšilliva ja vänderdava tütarlapse sabas? Jalgrattatee kaotaks igasuguse mõtte – nii aeglaselt kulgedes kaoks eelis autode ees. (Õigemini, tunnistagem, ei ole seda eelist niikuinii, võin kinnitada oma kogemusest, sest pole kordagi õnnestunud kesklinnas Turu ja Riia tänava ristmikult rattaga sõitu alustades jõuda linnapiirini enne, kui mõni auto.)

Teiseks, selline liiklemismuudatus rataste kasuks ei peaks kehtima ainult suvel, vaid aasta läbi. Eriti just talvel. Jah, ka talvel on Tartus rattaga sõita täiesti võimalik. Olen seda aastaid teinud. Ükskord sõitsin rattaga lumetormis intervjuule isegi Ülenurmele, sinna oli ligi kümme kilomeetrit. Ja tulin tunni aja pärast rattaga tagasi. Absoluutselt võimalik! Küll aga tuleb märkida, et kõnni- ja kergliiklusteed, mida kasutasin, on hoolduse poolest rattasõiduks ebamugavad. Ma suudan lumehangedest ja -vallidest ning paksust lumest läbi rammida, aga enamik, mööngem, ei suuda. Palju mugavam ja jõukohasem on talvel rattaga sõita sõiduteedel, sest need on palju paremini puhastatud.

Seega, nagu aru saate: jalgratturid tuleb suunata ka talvel Riia tänavale. Ja selleks, et neil oleks seal ohutult liikumisruumi – talveolud, nagu ilmselt teate, sunnivad sageli vägisi trajektoori muutma, sest lumi kisub pahatihti leistangi ettekavatsemata suunas –, peab loomulikult vabastama Riia tänava rattureile kogu selle laiuses.

Seda ei ole ju palju tahta! Vaadake, kui palju leidub autodele muid võimalusi, kuidas Tartu lõunapoolsetest linnaosadest ja elupiirkondadest kesklinna sõita! Keegi ei keela sõiduautodel neid kasutada.

Riia tänava andmine kogu laiuses ja pikkuses jalgratturite käsutusse on samm, mis oleks tõesti mõjus ja märgatav. Mingi ühe raja eraldamine ühes ja teise raja eraldamine teises suunas on järjekordne hädine poolik lahendus, mis justkui peaks midagi muutma, ent ei muuda. Sest ega enamik julgeks sel juhul ikkagi Riia tänavale rattaga sõitma minna, kui seal saalivad endiselt autod edasi-tagasi. Vean kihla, et paljud lapsevanemad pelgaksid oma lapsi rattaga sellise liikluskorraldusega tänavale lubada, kui ruumikitsikuses ning seetõttu stressis autod neil ühes ja teises suunas pidevalt külje alt mööda uhavad.

Nagu ma olen alati rääkinud – suurt pilti on vaja näha! Siin on suur pilt, mis muudaks Tartut tõepoolest, ja muudaks nii, et sel muudatusel oleks ka tegelikult ning tõesti püsivad tulemused.

*Mitte võtta tõsiselt!

Foto 1: Professor Pärtel Piirimäe tänavu 4. juulil Riia tänava tõusul. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 2: Riia tänav mullu 23. juunil. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Fotod 3-5: Riia tänav mullu 29. aprillil. Fotode autor: Sille Annuk, Postimees/Scanpix
Foto 6: Meenutus liiklusummikust Riia tänaval 2020. aasta varasügisel, mil ehitustööde tõttu oli mõlemas suunas üks autosõidurada suletud. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Scanpix