Pullerits: Kuidas ma rattaga riigiministrile tuulde haakisin ja mis edasi sai?
Nädalavahetuse esimestel tundidel polnud mul aimugi, millise absoluutse hittlooga olin Postimehe Arteris hakkama saanud. Sest fookus läks mujale, avalikkuse eest hästi varjatud rattasõidule.
Nimelt sain nädala keskel valitsustasandilt infolekke (lekitajaks kooliõde, kes on töötanud väljapaistval ametikohal ka tema praegusest erinevas sfääris), et riigihalduse minister Janek Mäggi (fotol vasakul), Eesti Kabeliidu endine president ja Ülemaailme Kabeföderatsiooni president, kavatseb teha nädalavahetusel 180-kilomeetrise rattatuuri Tartust Lõuna-Eestisse. Ohoo, seda tahaks küll oma silmaga näha, kui kergelt ministril rattasõit sügistuultes ja vihmahoogude all käib, jooksis esimene mõte läbi pea. Aga siis tuli praktiline küsimus: kus ja kunas ma ta kinni võin püüda?
Allikas võttis veidi aega, et järele uurida, ja helistas tagasi. Teatas veidi umbmäärase koha kuskil Tartu külje all Märja või Haage kandis ja kavandatava aja laupäeva keskpäeva paiku.
Keskpäeva paiku Tartu külje all Viljandi maantee ääres Haagel ei kohanud küll ühtegi ratturit. Nägin sealsete kortermajade ümber naisi askeldamas. Küsisin neilt vihjeid. Ja oi, nad olid väga abivalmid! Andsid kohe otsa kätte, et kollase maja tagant paremale ja ringteelt otse edasi. Kuid otse edasi lõppes asfalt...
Pidasin kinni. Pidasin aru. Piidlesin ümberringi. Loogiline oleks, et kui on rattaga sõitma minek, siis peaks kuskil olema auto, eeldatavasti tume ja valitsuse oma, mille katusel peab olema rattaraam. Ja nii ma Mäggi koos tema kaaskonnaga ühe kinnise värava tagant leidsingi.
Tal ei olnud šanssigi mind eemale peletada. Sest ajakirjanduse ülesanne on ju jälgida, mida võimuesindajad teevad. Ja too kavandatav rattasõit pidi olema töö-, mitte eraasi, sest miks muidu oli sellega kaasatud ametiauto.
Sain jaole just siis, kui Mäggi hakkas koos kahe kaaslase, Sky profimeeskonna vormis asekantsleri Raigo Uukkivi ja nõunik Risto Kasega rattaid musta Audi katuselt maha tõstma. Lühidalt: võtsin kavva osalusvaatluse, milleks mul oli täielik õigus, sest sõit toimus ju avalikus ruumis ehk üldkasutatavatel teedel.
Et kõik saaks korrektselt dokumenteeritud ning kellelgi poleks hiljem võimalik esitada vastuväiteid, panin oma Scotti leistangil tööle GoPro kaamera ning võtsin sõidu videosse.
Algus ei olnud just üleliia hoogne. Pidin alalõpmata selja taha vaatama, ega ma liiga kiirelt vänta. Lõppeks olin selles seltskonnas ikkagi külaline ja mis olnuks selle mõte, kui ma kohe eest oleks sõitnud? Mitte mingi ju. Sama hästi oleks võinud ihuüksinda trenni minna.
Colnago valge võidusõiduratta seljas istunud Mäggi ja tema kaaskonna plaan oli sõita esmalt Põlvasse ja sealt seejärel Võrru.
Rattasõit, nagu selgus, ei ole Mäggile võõras ala. Ta avaldas teekonna jooksul, et on tavaliselt sõitnud igal aastal rattaga vähemalt 2500 ja parematel aastatel lausa 4000 kilomeetrit. Kuid tänavu, tunnistas Mäggi, on tal seoses ministritööga kogunenud sadulas vändates vaid 1200 kilomeetrit. Igal suvel on ta sõitnud koos pojaga rattaga vähemalt korra Tallinna ja Tartu vahet ning läbinud kiireimal korral selle maa paar minutit alla kuue tunni. Seda küll soodsa taganttuule abil, lisas ta. Eelmisel aastal oli tema rattasõitude keskmine pikkus koguni 72 kilomeetrit.
Põhjus, miks Mäggi rattaga Lõuna-Eestisse sõitis, oli selles, et näha tavaliste inimeste elu ja nendega vestelda. «Riiki ei saa juhtida kabinetis istudes,» kinnitas ta mulle juba Põlvas, kui istusime hotell Pesa restoranis. (Ma maksin enda söögi eest ise ja Postimehel seda välja maksta ei lase, sest ettevõetud osalusvaatlus, millest tegin ka Postimehele loo koos videoreportaažiga, oli omaalgatuslik hobi korras tegevus.) Mäggi veedab uuel nädalal töö asjus kolm päeva Valgas, päeva Võrus ja päeva Põlvas.
Lõunasöögi ajal sain ka teada, et minu lugu «Millal lõpeb kallistajate terror?» lööb meediaruumis suuri laineid ja tekitab tuliseid arutelusid. Millest on pisut kahju, sest see varjutas mu igati põneva ja sisuka ja lõbusa Arteri suure intervjuu autoseikleja ja reisisaadete tegija Väino Laisaarega.
Valdavalt tagant puhunud küljetuule toel jõudis Mäggi laupäeval oma kahe kaaslasega Haagelt Põlvasse (52,8 km) 1:51.40ga, mis teeb keskmiseks kiiruseks 28,35 km/h. Pärastlõunal sõitis ta nendega edasi 30 kilomeetri kaugusele Võrru, kust pühapäeval pidi pedaalima Otepää kaudu Valka.
Ma sõitsin pärast lõunasööki Põlvast üksinda tagasi Tartusse. Küljelt puhuvas vastutuules õnnestus tagasiteel saavutada keskmine kiirus 30 km/h.
Sõitu ministri kaaskonnaga Tartu lähistelt Põlvasse saate vaadata siit.
Foto 1: Riigihalduse minister Janek Mäggi oma Colnago ratta seljas. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Postimees
Foto 2: Nõunik Risto Kask ja minister Mäggi valmistuvad rattaid auto peale maha tõstma. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Postimees
Foto 3: Minister Mäggi tõstab ratta katuseraamilt maha. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Postimees
Foto 4: Minister Mäggi tõmbab rattakingadele katted peale. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Postimees
Foto 5: Minister Mäggi (vasakult) vedamas gruppi Tartu külje alt Lõuna-Eestisse, kaaslasteks asekantsler Raigo Uukkivi, nõunik Kask ja Postimehe ajakirjanik Priit Pullerits. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Postimees
Foto 6: Minister Mäggi (esiplaanil) vedamas rattasõitu Tartu külje alt Lõuna-Eestisse, kannul asekantsler Uukkivi, ajakirjanik Pullerits ja nõunik Kask. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Postimees
Foto 7: Vasakult minister Mäggi, nõunik Kask, asekantsler Uukkivi ja ajakirjanik Pullerits. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Postimees