Pullerits: Kuidas elu sõit Tartu rattarallil lõppes külakuhjas?
REPORTAAŽ LÕPULE VIIDUD. LISATUD KA DRAMAATILISIM OSA!
Otepää kandis hakkas üha selgemalt kohale jõudma, et Tartu rattaralli lõpp läheb käest. Sisetunne ütles seda. Kui umbes sajamehelises grupis on koos sõitjad, kelle stardinumbrid on 50st väiksemad ja 500st suuremad, siis on katastroof õhus. Ja võis enam-vähem kindlalt prognoosida, millal see juhtub. Sellest prognoosist andsin Nõuni kandis teada Jannar Tähepõllule (nr 126), kõvale wattbike’i tallajale, kellega sain tuttavaks aastate eest Arena jõusaalis ning kellega sattusin mõneks ajaks grupis kõrvuti.
«Mina lõpus heitlema ei lähe,» ütlesin talle. «Vaata ise, milline metsik alfaisaste kamp siin on koos.»
«Ehee,» vastas Tähepõld, «kavatsed uinutada või?» Olime aasta tagasi teinud trennis üks ühe vastu lõpuspurdi ning olin talle kaotanud.
«Ei, ma mõtlen seda tõsiselt,» kinnitasin talle. «See asi siin heaga ei lõpe.»
Juba 20 minutit enne rattaralli pika sõidu starti kiskus asi närviliseks. Korraldajad olid lühema maa lähte pool tundi hilisemaks tõuganud, mis tähendas, et niipea kui 56 km sõitjad olid teele läinud, hakkasid põhisõidu osalejad otsima, kust pääseb oma stardikoridori. Tekkis totaalne kaos. Näiteks minu stardigrupi 201-300 plaguga värav vedeles vähemalt viis minutit pärast stardikoridori tühjenemist lühikese maa sõitjatest Turu tänava teises servas murul ning ei paistnud kedagi, kes oleks selle stardiaedadele õigesse kohta tõstnud. Samal ajal valgusid tagapool stardiaedikusse juba 500st suurema numbriga võistlejad ning nihkusid stardialas muudkui ettepoole, sest puudusid ka lindid, mis oleks nende teed takistanud. Siis märkasin, et mõned minu gruppi kuulujad on leidnud eespool aias vaba pilu, kust valgusid kontrollimatult stardialasse, sellal kui justkui ametlikuks sissepääsuks kujunevas kohas üks korraldaja ratturite pealetungile vapralt vastu seisis.
Olukord meenutas anarhiat. Kuulda on, et osa 500-700 stardinumbriga osalejaid oli väikseks jäänud koridori tõttu hoopis neljakohaliste numbritega osalejate sekka kupatatud. Kui see on tõsi, siis võib küll öelda, et sellist tohuvabohu stardialast ei mäletagi.
Stardist, nagu kirjeldas mulle pärast võistlust antud pikas ja põhjalikus eksklusiivintervjuus rattarallil teise koha saanud profirattur Mihkel Räim, pani Saksa rahvuskoondis kohe tempo peale. Seda oli isegi tagantpoolt näha. Nagu olin prognoosinud, siis sellal, kui Riia tänava tõusu algusse keerasin, jõudsid eesmised juba Vanemuise nõlva aluse ristmikuni. Hoidsin ühte käiku varus, sest varasemad kogemused olid õpetanud, et üles jõudes tuleb olla valmis veelgi kiirendama, mitte kõõksudes taastuda. Aga juba pärast raudtee-alust viadukti oli näha, et «nöör» on pingule tõmmatud. Eesmiste varjus moodustus rivi, ei olnud mingit sõitjate massi, ja püüdsin tolles rivis üha ettepoole nihkuda. Teiste seas jätsin selja taha Tiit Laaneots (nr 3034), mitme Tartu rattaralli esisajamehe. Aga just siis, kui olin saanud rivis kätte kolmanda koha, rebenes kahe eesmise mehe eest side peagrupiga katki. Üritasin küll sadulast tõustes spurtida, kuid sain kiirelt aru, et peagruppi ma enam ei püüa.
Nii kiiresti tegidki esimesed sadakond ja veidi rohkem järgmistega sotid selgeks.
Mis siis ikka, eks tuli end käigult ümber häälestada. Variku viaduktile jõudes pettumusest üle saanud, tõdesin, et küllap oleks peagrupp mind varem või hiljem tagauksest välja visanud. (Etteruttavalt olgu öeldud, et nii toimis peagrupp sõidu jooksul umbes poolesaja mehega.)
Ma ei hakka teid väheoluliste sündmuste kirjeldusega tüütama. Ütlen ainult nii palju, et võtsin sellise taktika, millist propageerisin laupäevases Postimehe õpetlikus loos: sõita tuleb ka peaga, mitte ainult jalgadega. See tähendab, et analüüsisin pidevalt olukordi. Näiteks Põlva maanteel hoidsin rahulikult grupi keskele, sest seal ei saanud midagi määravat juhtuda, aga Liival tegin õigeaegselt õige lükke: võtsin vasakule ning kihutasin enamikust mööda, ligikaudu 60-70-mehelises umbes kümnendale positsioonile. Liivalt alates läheb tee ju kitsaks, tulevad tõusud ja langused, mis tähendab, et rivi võib venida pikaks ning taga olles võib maha jääda. Täpselt samamoodi käitusin, kui grupp jõudis Otepääle, kus tuli suunduda kitsale rollerirajale: läbi linna sõites kiirendasin tõusudel taas umbes kümnendale kohale ning sedasi oli Pühajärve ümbruse küngastel märksa muretum kulgeda.
Esimene ehmatus saabus Kanepi vaheaja- ja toitlustuspunktis. Minu ees hakkas üks mees rattaraamilt joogipudelit haarama, aga sõitis samal ajal üle vaheajamärgistuse kõrgendiku. Seal lõi koheselt tema leistangi viltu, ta kaotas ratta üle kontrolli, ratas läks sõidusuunaga risti ning ta lendas suure pauguga külili asfaldile. Ja siis libises tükk aega küünarvarre peal. Püüdsin aru saada, kuhu inerts teda kannab, ning olin vaimus juba valmis, et sõidan talle sisse. Õnneks libises ta asfaldil otse, nii et sain temast napilt mööda tüürida. See oli kohutav vaatepilt.
Kuid ega sõit sellest seisma jäänud. Teised kihutasid hooga edasi, mina ka. Olin juba varem märganud, et tunnen end tõusudel kindlalt, ning otsustasin seda ära kasutada. Kanepi järgsetel tõusudel nihkusingi kiiresti grupi peasse, sest millegipärast eeldasin, et nüüd läheb sõit kiiremaks. Ja läkski. Sest ees hakkas paistma umbes 40-liikmeline peagrupist maha jäänud grupp. Koheselt leidus minu grupis kuus-seitse motiveeritut, kes asusid noid hoogsalt jälitama. Grupp venis ketiks. Hoidsin ühenduskohta eesmiste ja ülejäänute vahel ning teenisin sellega isegi ühe kaasvõistleja kiituse.
Paari kilomeetriga sai eesmine grupp kinni püütud ning pärast seda polnud rattaralli enam endine. Sajapealine jõuk on ikka hoopis midagi muud kui 60-pealine. Järsku sai kogu tee mehi paksult täis.
Kõige rohkem – kui lõpusirge arvestusest välja jätta – pelgasin rattarallil tõusu Pühajärvelt Otepääle. Aastaid tagasi, mäletan selgelt, läks seal suurem grupp kolmeks ning jäin noist kõige viimasesse. Seekord püüdsin tegutseda targemalt. Läbi Otepää aedlinna sõites säästsin jalgu ning raske tõusu alla keerates hoidsin ilusasti teiste tuulde, et jalgades jaksu ja särtsu säästa. (Sõita tuleb ju peaga, mitte ainult jalgadega.) Kui saabus tõusu kõige püstisem lõik, võtsin grupist välja vasakule ning sõtkusin oma tempoga üles. Hästi läksin. Jõudsin Otepääle esimeste seas ning imestasin, et hing pole põrmugi paelaga kaelas, nagu paljudel varasematel kordadel. Jätkunuks küllalt energiat, et vajadusel veel kiirendadagi. Aga polnud vaja. Sest nagunii järgnes pikk laskumine.
Kuni Tartuni ei juhtunud suurt midagi. Välja arvatud see, et kui tõmmata ninaga läbi õhu, oli tajuda, et õnnetus ei hüüa tulles, vaid tuleb pigem vaikselt. Sellest andis selgemalt märku kas või üksainus juhuslik detail: laskusime karjalauda kõrval, kiirus oli üle 60 km/h, ja nägin, kuidas minust kümmekond meetrit eespool hakkas üks osaleja meestesummas parema käega särgi tagataskust midagi õngitsema. Tahtnuks talle hüüda, et kuradi idioot, lõpeta ära! Just sellise tarbetult enesekindla, et mitte öelda absoluutselt hoolimatu käitumisega põhjustataksegi sageli õnnetusi. Ilmselt on mõni mees vaadanud Eurospordist liiga palju proffide sõite ning järeldanud, et suurel kiirusel ühe käega juhtrauast hoidmine ning tähelepanu keskendamine selja taha viidud käele on ka asjaarmastajaile kohane tegevus. Ent piisab vaid ühestainsast asfaldikonarusest ja tagajärjeks on see, et omast lollusest kukkuja niidab maha ka terve hulga korralikke sõitjaid. Ise võtsin küll alati, kui jooma hakkasin, grupist veidi kõrvale, et kui midagi peaks juhtuma, siis ei põhjusta vähemalt teistele probleeme.
Tatra orust väljudes kontrollisin ja veendusin, et jalad on endiselt värsked. Reservi jagus küllaga. Peab tunnistama, ja sugugi mitte kelkides, et nii kerget võidusõitu polnud mul varem elus kunagi olnudki. Ainus, mis tagasi hoidis, oli suures grupis hinge pugenud hirm lõpukilomeetrite ees. Viimastel kilomeetritel enne Tartusse sisenemist hoidsin vasakule, Olavi Mõtsa (nr 36), Steve Astoki (nr 75) ja venemaalase Oleg Beljajevi (nr 73) selja taha. Nende läheduses sattusin üksvahe ka Martin Auna (nr 3033) tuulde. Ootasin võimalust, mil ettepoole rünnata, aga seda ei paistnud ega paistnud.
Lõpuks avanes piisav pragu. Seal, kus tee enne viadukti alla laskumist kaheks lahkneb, jäi vasakule rohkem ruumi, ning koheselt sööstsin Mõtsa selja tagant välja. Tänu sellele sain kiirelt ja kergelt mitmekümnest mehest mööda. Lisaks avanes paremkurvis vasakul servas rohkelt ruumi, et viadukti alla minnes hoogu säilitada. Esiots kiirendas kergest tõusust üles kollektiivselt. Siis järgnes mõningane rahunemine.
Ja taas jagus vasakul vaba ruumi, ohtralt. Veendunud, et tagant keegi ei tule, keerasin sinna, kummardusin leistangi kohale ning pedaalisin end «vabas vees» kindlalt esikümnesse.
Tagantjärele olukorda analüüsides tegin järgnevalt vea. Oma koha sisse võtnud, jäin sellega justkui rahule. Ettepoole ei olnud plaanis minna. Hoidsin teistega sama kiirust. Ja see saatuslikuks saigi. Koheselt hakkasid nii vasakult kui paremalt pikad rivid massiliselt mööda veerema. Need surusid mind keskele karpi. Sealt polnud mingit väljapääsu. Vangla lähedasele ringteele keerates olin grupi keskele tagasi pressitud.
Mida tulnuks teisiti teha? Tulnuks pärast ette jõudmist edasi kiirendada, järgmised 600-700 meetrit laskumisel ära kannatada. Sest nagu olukord ringteelt Turu tänavale keerates näitas, edaspidi enam erilisi möödumisvõimalusi ei tekkinud. Mõlemad kaks sõidurida olid vasakust servast paremani paksult mehi täis. Üldiselt liikus grupp nüüd ühtlaselt, sest kõik selle sees said ilmselt aru, et siit ei ole kusagile söösta.
Ometi oskas üks mees kaks kilomeetrit enne lõppu paljude teiste sõidu ära rikkuda. Ja umbes kümnel mehel väga valusalt.
Seni oli sõit kulgenud ladusalt ja edukalt. Ametlik vaheajapunktide protokoll kinnitab, et Kanepis (63 km) olin 188. kohal, Otepääle jõudes (83 km), kui peagrupist maha jäänud punt oli juba kinni püütud, olin 157. kohal ning Pangodis (109,4 km) olin koguni 147. kohal. Selline asjade käik tõotas elu parimat Tartu rattaralli tulemust.
Aga ei tühjagi! Poolsada meetrit pärast raudtee ületust Turu tänaval, kui pealtnäha oli olukord rahulik, sest kitsal rajal polnud kusagile võimalik tõmmelda, nägin ühtäkki, et minu ees – mitte kohe vahetult, aga umbes kaks rida eespool (ega seda täpselt tea väita, sest kõik järgnev käis nii kähku) – lendab keegi raginal asfaldile. Ja siis veel keegi tema otsa. «Kukkumine!» tabab kõrv üle grupi kaikuva hüüatuse. Ma ei jõua midagi mõelda. Isegi hirmu tunda ei jõua. Näen, kuidas sõidan rattaga ees kukkunuile otsa. Ma ei tea, kas pidurdadagi jõudsin.
Edasi on paar kümnendikku mäluauk.
Siis tunnen, kuidas maandun parem külg ees asfaldile või kellegi ratta peale, ega sest aru saa. Tunnen, kuidas vist kiiver puudutab maad, aga õrnalt. Ainus, mida tunda jõuan – peale väikse valu õlas, mida kukkumine tekitab –, on hirm, et nüüd lendab keegi mulle tagant otsa. Nii vist juhtubki. Instinktiivselt katan pea parema, vaba käevarrega. Silmanurgast näen, kuidas tagumised pidurdavad kukkunute taha kinni, panevad jala maha.
Esimese asjana, kui suurem oht näib möödas, ajan end püsti ja kohendan käega prille. Need, veendun, on jäänud terveks. Siis ajan end püsti, teistel eest ära. Näen, et maas vedeleb kellegi raami küljest lahki murdunud joogikorv. Saan aru, et luud-kondid on mul siiski terveks jäänud.
«Kurat, kellele seda nüüd vaja oli!?» on esimene meelepaha, mis välja purskub.
Pärast kuulen versiooni, mis kukkumise põhjustas. Nimelt oli keegi hakanud oma raamilt joogipudelit võtma ning sellest sündmuste ahel käivituski. Kes teab? Kes nägi? Kui see on tõsi, on see ikkagi uskumatu lollus. Mida kuradit on kaks kilomeetrit enne lõppu vaja juua?! Siinkohal soovitaks küll vastupidiselt eelräägitule veelgi rohkem Eurosporti vaadata: näete, kuidas seal juba 5-6 km enne lõppu kõik joogipudelit sootuks minema visatakse.
Tõstsin oma ratta maast üles. Vaatasin, et leistang oli täiesti kõver. Proovisin seda jalge vahel sirgeks painutada – tulutult. Mõlemad pidurikangid olid tugevasti sissepoole surutud. Siis kontrollisin, kas sõita saab. Ei saanud. Milles asi? Näppisin piduriklotse – ikka ei käinud tagajooks ringi. Uurisin lähemalt, milles asi. Avastasin, et kukkumine oli löönud käiguvahetaja kodaraisse. Painutasin selle kodaraist välja. Korras – jooksud käisid ringi.
Nägin, et veel mitmed mehed korjasid oma varustust asfladilt kokku. Kuuldavasti oli kukkumine sadulast niitnud umbes kümme meest. Ühel noist oli ratas nii katki, et ta pidi seda käe kõrval lükates finišisse jooksma.
Istusin sadulasse ja alustasin ettevaatlikult ning rahulikult teed lõpujoone poole. Mulle seadis end järele Üllar Petrovitš (nr 80). Möödusime kahest mehest, kellest üks tõukas teist sadulast. Kui üle lõpujoone sain, oli stardist aega kulunud 3:21.26. Sain 226. koha. Omas, M50 vanuseklassis lõpetasin esitosina. Minu grupi finiši võitis suurekasvuline Venemaa esindaja Vladislav Sikanov (nr 25), kes sai 119. koha. Tema aeg oli minu omast parem kaks ja veerand minutit.
Medteenistuse mehed Tiit Piiskoppel ja Andras Laugamets juba ootasid mind. Kaks eelmist patsienti, kellele nad olid abi andnud, olid jõudnud neile juba ette kanda, et nad ei tea, kes võitis Tartu rattaralli, aga nad teavad kindlalt seda, et Pullerits olin kukkunud.
Laugamets võttis mind kohe ette. Kõigepealt tohterdas küünarnuki haava, kust ablas kärbes, nagu nägin, oli juba asunud verd mekkima. Siis parema õla marrastust. Siis parema põlve marrastust. Siis parema puusa marrastust. Vasaku reieluu sisekülg oli samuti paugu saanud ning paistetas.
Peagi hakkas patsiente rohkem sisse astuma: noormees, kes oli vasaku külje nii maha sõitnud, et pükstes haigutas suur auk; teine noormees, kelle vasaku käe sõrmed olid üleni verised. «Siin on vaja õmblemist,» nentisid meedikud. Aga kes õmbleb, tekkis küsimus, sest ühtäkki olid kõigil käed tööd täis.
«Las ajakirjanik õmbleb,» tuli kellegi soovitus. Minu haavad olid selleks ajaks puhastatud ja plaastrid peale saanud.
Ühtäkki oli verise käega noormees kadunud. Kuhu ta jäi?
«Ju lasi jalga, kui kuulis, et ajakirjanik pannakse teda õmblema,» kõlas kellegi oletus.
Siis tuli üks Venemaalt pärit vanem mees, kes oli murdnud rangluu. Ots pidi näha olema. Ma ei tahtnud seda näha. Pärast kuulsin Laugametsalt, et too venelane oli pärit väiksest Venemaa linnast ning kuna tal oli korralik kindlustus, oli ta lasknud vajalikud protseduurid Eestis ära teha – et kindlam värk kui Venemaal. «Väike rahasüst Eesti meditsiini,» nentis Laugamets.
Aura keskuse lähedal nägin rattaralli peakorraldaja Klubi Tartu Maraton juhti Indrek Kelku. Temagi oli juba kuulnud, et olin sattunud kukkumisse. Aga mulle tundus (jah, räägin siin sellest, kuidas see mulle tundus), et ta oli kuidagi kuri ja iroonilinegi; lugesin sealt välja pahameelt, et nüüd järgneb kindlasti kirjutis, kui ohtlik on Tartu rattaralli. Aga kas ei ole või? Kolleeg Risto Mets uuris järele, et kaheksa osalejat murdsid rangluu, kolm sai peapõrutuse ja raadiomees Madis Ligi sai rängalt viga kolmele kaelalülile, kuid õnneks läks tal nii hästi, et täna, esmaspäeval, oli ta juba töölegi läinud.
Ent tõepoolest, Kelk ei eksinud. Kui Postimehe toimetus kuulis esmaspäeva hommikul minu kukkumisest, oli see ajanud kõik elevile ning sedasi sain kohe tellimuse kirjutada sellest värvikas reportaaž. Kas juhtmotiivi selleks võiks laenata endiselt rattaprofilt Allan Oraselt, kes oli rattarallil väljas oma toodangu, uute rattarõivastega, ning kes ütles mulle päev varem, rääkides, kuidas üks ta sõber on loobunud ohtude tõttu rattarallil osalemast, et tegemist on hakklihamasinaga?
Võistluspäeva järgseks hommikuks oli parema jala põlv üles paistetanud. Trepist käimiseks oli põlv kergelt kõverdatud asendis hell ja valulik. Õlg kipitas kogu öö.
Ratta viin lähipäevil A&T Sporti üle vaadata. Kuid juba nägin, et käiguvahetaja kõrv ei ole ainult kõver, vaid on ka puruks murdunud. Ei tea, kas sellest enam asja saabki. Või on ratta purunemine ja rattaralli kukkumine märgid, et aitab nüüd küll maanteesõidust?
Foto 1: Priit Pullerits (nr 201) otsustava ja keskendunud pilguga Tartu rattaralli stardis. Foto autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix
Foto 2: Tartu rattaralli stardiala pühapäevase lastesõidu eel. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 3: Mihkel Räim võtab vastu Tartu rattaralli teise koha autasu. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 4: Tartu rattaralli lilleneiud. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 5: Rattasõit on valus, paneb juba väiksest peale nutma. Tartu rattaralli pühapäevane tillusõit. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 6: Kohtunike auto Tartu rattaralli lõpusirgel. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 7: Vahuveinisõda Tartu rattaralli pjedestaalil. Vasakult Mihkel Räim (2. koht), võitja Matti Manninen ja Silver Mäoma (3. koht). Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 8: Karl-Patrick Lauk (vasakul) ja rootslane Edvin Wilsson lõpetemas Tartu rattarallit vastavalt neljanda ja viiendana. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Fotod 9 ja 11: Mihkel Räim, Tartu rattaralli teine. Fotode autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 10: Matti Manninen (vasakul) ja Mihkel Räim on alustanud Tartu rattarallil lõpuheitlust. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 12: Tartu rattaralli esikolmikumehed pärast võistluse lõpetamist. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 13: Rattaralli võitja soomlane Matti Manninen. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 14. Poodiumimeeste boks. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix