Pullerits: Miks nüüd tuleb kiirkorras käiku vahetada?
Art Soonets (Scanpix Baltics) ajas silmad suureks. «Mis, sa tuled kahe suusapaariga trenni või?» küsis ta.
Hoopis mina pidanuks imestama: mis, kas sina tuled ainult ühe paariga? Ja üleüldse, mees, kui palju sul on suusakilometraaži kogutud? Sa tead ju isegi, et balansseerid piiri peal, kas pääsed Otepää MK-etapil koos minuga starti või tuleb sind mõne parema ja teravama vastu välja vahetada.
Sealsamas astus rajale mees, kellest Soonets võiks rohkem eeskuju võtta – et too kuulab paremini, mida talle soovitatakse. Veel mõni aeg tagasi sõitis too Eesti sportlaste hulgas hästi tuntud ja kõrgelt hinnatud mees tavalise sõiduautoga, aga pärast seda, tunnistas ta, kui oli lugenud minu kuulsat kõva mehe testi, ostis endale Toyota Land Cruiseri, sest võttis teadmiseks, et kõvad mehed ei sõida autoga, mis kaalub alla pooleteise tonni. (Soonetsi kiituseks peab ütlema, et tema masin kaalub vähemalt kaks tonni, võtab peale kaheksa meest ja veel hunniku jalgrattaid kah.)
Aga veel tähtsam kohtumine oli mul Suusavendade hooldetiimi staabi uksel, kui seal astus vastu kahel taliolümpial võistelnud Jaanus Teppan. Väga hea, teatasin, teda mul just vaja ongi! Keegi peab ju taas tehnikat sättima. Kiitsin Teppani riietuse valikut – erkkollane dressipluus. See paistab kaugelt silma ning ei pea teda Tähtvere spordipargi ja dendropargi rahvamurrust silmadega pingsalt otsima.
Jätsin Atomicud Suusavendade staapi Jaak Teppani hoole alla ning panin eelmisel pühapäeval esimest korda alla oma üle-Eesti-kuulsad auguga püss-Fischerid. Kartsin seda valikut pisut – et kui harjun über-Fischeritega ära, ei taha Atomicega enam kunagi sõita. Kuid ega Eesti ühed paremad vabasõidusuusad pole niisama trennis trööbata... Esimesel kümnel ovaaliringil tegin nendega kümme 400-450-meetrist tempolõiku. Aeg on ju hakata vormi teritama. Siis otsisin silmadega üles Teppan seeniori.
Võtsime temaga vabatehnika põhiasendi üksipulgi läbi. Ta näitas, kuidas jalad tööle panna. Kuidas põlvest tuleb äratõuke eel alla lasta, kuidas keharaskus üle kanda, kuidas tõukejalga sirutada, kuidas käed hooga ja kergelt ette tuua, millises suunas, kuidas hoida õlavöödet krambivabalt. Jõudsime isegi niisuguste finessideni, nagu mida teevad äratõuke algfaasis pöial ja nimetissõrm. Pärast neid õpetusi taas rajale siirdudes tundsin end kui ümbersündinud. Minek oli nii hea, et raskusi oli enda tagasihoidmisega.
Aga sellest nädalast tuleb tuua treeningutesse uut kvaliteeti. Nagu kinnitas Jaak Teppan, kes saanud Tartu maratonil 16. koha: minusugusel ei ole suurt mõtet teha enam pikki, ühtlase kiirusega tuimi sõite. Enamgi veel: ta ütles, et selliste sõitude liigne propageerimine Eestis, mille apologeediks on suusaprofessoriks tituleeritud Mati Alaver, on just nimelt üks peapõhjusi, miks Eesti parimad suusatajad maailma tippudega konkureerida ei jõua: nad on pika ja üksluise trenniga ära tapetud ning neil puudub käikude valik – lisaks sõidavad nad enamasti uisku liiga sirgete jalgadega, aga eks katsuge sirgete jalgadega korralikult tõugata (kuigi seda mainis vist ikka Teppan seenior...?) –, nii et isegi siis, kui jäädakse grupisõidus eesliikujaist kõigest viie meetriga maha, ei suuda nad vahet kinni tõmmata. Seesugune jutt pani mõtlema ning veenis, et tõepoolest, viimane aeg on hakata nn kreatiinfosfaati tegema.
Esmaspäeval tõingi treeningutesse vaheldust. Möödunud nädalal olin suusatanud kokku 123 km, kulutanud selleks viiel päeval kokku 8:51.30. Nüüd, uue nädala avapäeval, sõitsin õhtul 17 km 1:05.30ga, mis iseenesest ei ole tähtis (kui mitte arvestada treeningu lühidust). Tähtis on see, et ajasin kümnel ringil lühiajaliselt pulsi üles (seda ringi ainsal kergelt vastumäge lõigul). Tunne oli stiililt küll veidi rohmakas ja küllap haraligi, aga jõudu ja jaksu jagus piisavalt. Enamik samme tegin poolhüpetega, nii palju oli powerit sees. Ju siis on nii elektromüostimulatsiooni ehk EMSi trennid ja igapäevased õlavöötme tugevdamise väiksed harjutused hakanud vilja kandma.
Täna, teisipäeva õhtul lubas Jaak Teppan seltsiks kaasa tulla, et aitab indu lisada ja loomulikult tehnikat korrigeerida. Paistab, et nüüd alles hakkab tali huvitavaks minema! Aga teil?
******
A motor boat on Colorado River seen from the end of Colorado Overlook Road, Needles District, Canyonlands National Park, Utah. 27. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)
Foto 1: Priit Pullerits (kõige ees) murdmas 2012. aasta talvel Estoloppeti sarja maratonil tõusust üles. Foto autor: Riho Lüüs
Foto 2-5: Peeter Kümmel (nr 102), Aivar Rehemaa (nr 109), Raido Ränkel (nr 107) ja Marko Kilp (nr 92) 27. detsembril Otepääl Eesti meistrivõistlustel. Fotode autor: Tairo Lutter, Postimees/Scanpix