Teil veab: saate piiluda privaatsesse kirjavahetusse. Alljärgnevalt minu ja Klubi Tartu Maraton juhi Indrek Kelgu mõttevahetus, ajendiks Tartu rattarallil juhtunud õnnetused.
*
Tere, Indrek!
Olen igasuguse ülereguleerimise vastu, aga arvestades, et kukkumisi oli Tartu rattarallil siiski piisavalt palju, kas ei võiks korraldajad koostada kümnest punktist koosneva juhise, mille igaüks enne stardinumbri kättesaamist peab koha peal läbi lugema ja allkirjastama, et ta on kursis, et grupis ei tehta järske liigutusi, ei räägita teistega juttu, ei vahita kõrvale, antakse enne manöövrit käega selgelt märku jne. Kui igaüks on sellele alla kirjutanud, siis allkiri selles mõttes ikka midagi loeb, et inimene on isiklikult kinnitanud oma kohustust grupis mõistlikult käituda - siis vast päris hullu ei panda.
Teine võimalus, eelmisele lisaks, mitte asenduseks: väljastada eri värvi seljanumbrid. Näiteks roheline neile, kes on algajad ehk kellel ei ole viimasest kahest aastast ette näidata vähemalt kolme maanteesõiduvõistluse kogemust; punane neile, kellel ei ole üldse viimasest kahest aastast mingit maanteesõidukogemust (see teha kindlaks protokollide alusel); kollane neile, kellel on viimasest kahest aastast 4-6 kogemust; ja valge neile, kes on kogenud sõitjad. Muidugi võib teha ka musta numbri neile, kes on varem mingi suure külakuhja tekitanud.
Tervitades,
Priit P.
*
Tere, Priit,
mul on sulle ka üks küsimus: kui mitut kukkumist sa nägid ja kui mitu inimest nendes sinu hinnangul viga sai? Viga saamise all mõtlen ikka vähemalt mingeid reaalseid kriimustusi või marrastusi, mitte lihtsalt rattaga ümbervajumist või hoo nulli pidurdamist.
Sinu ettepanekutest.
Juhendi asi on mõistlik, oleme vahelduva eduga üllitanud iga aasta selliseid erinevaid juhiseid, kas kirjalikke või videos. See aasta tegime video ja minu meelest väga hea. Arvan, et allkirjastamise protsess peaks toimuma registreerimisel, sest numbrite väljastamise eel tuleb sellest ainult üks tohuvabohu ja keegi ei süvene sellesse.
Märgistamist ma kindlasti ei poolda. Esiteks ei kujuta sa tõenäoliselt üldse ette, mida tähendab 4000 inimesele protokollidest tulemuste otsimine! Isegi kui võtta aluseks Sportose keskkonnast iga isiku kohta saadav info, tähendab see ikkagi iga nime manuaalset töötlust. Nii naiivset ettepanekut ei oleks sinult küll oodanud.
Teiseks toob see kaasa tohutud vaidlemised, solvumised, manipulatsioonid ja kõik muud madalad kired, mis vallanduvad, kui inimesi hakatakse kastidesse lahterdama. Selliseid aktsioone me kindlasti ei taha korraldada. Arvan, et me ei leia Tartu rattarallilt ühtegi inimest, kes on pahatahtlikult soovinud kukkumist korraldada. Kes on üldse süüdi, kui sa sõidad mulle tagant rattasse ja kukud? Kas sina, kes sa ei oska mõistlikku pikivahet hoida ja tulid riskantselt lähedale, või mina, kes võisin mingil põhjusel rattaga külgsuunas kalduda ja sinu tasakaalust välja viia? Kellele see häbimärk siis külge panna?
Kogu grupisõidu asi ei ole nii mustvalge, nagu võhikule võib tunduda, ja mida saab paberi pealt õppida. Kogemused tulevad sõiduga. Oskaja mees kukub üliharva – ka teiste süül. Küsi Jaan Kirsipuu käest, kui mitu korda ta on oma karjääri jooksul kukkunud? Aga kui mitu korda ta on võistelnud? Samas on Pro pelotonis mehi kes, kümnest võistlusest neljal-viiel on pikali või miskit moodi hädas. Kas neid ohustavad harrastajad, kellel puudub grupisõidu kogemus? Ei, nad on lihtsalt ise lohakad, vähe keskendunud ja ei oska situatsioone ette näha. Sama lugu on ka harrastajatega: nende oskused ja saavutusvajadus ei ole sünkroonis. Enese alalhoiu instinkt on lämmatatud pulbitsevast adrenaliinist ja soovist kellelegi pähe panna. Oskamatutel on tohutu võistlemine või õigemini võitlemise soov, mida sa ise oma blogis ka tagant õhutad. Kui inimesed üritaksid rattarallil vähem tulemust teha ja rohkem sõitu nautida, oleks see sõit kõikidele palju ohutum.
Tahaks öelda: «Take it more easy and have more fun!»
Indrek
*
Tere jõudu, Indrek!
Nägin niivõrd-kuivõrd kolme kukkumist.
Esimene oli grupikäna enne Äksit, millest
kirjutasin ka Postimehe loo algul - see oli tõesti hirmus ragin minust umbes 20-25 meetrit eespool, mehi oli kõvasti hunnikus, isegi mootorrattur lendas pikali. Sain õnneks mööda laveerida.
Teine oli kukkumise tagajärg: enne Kaarepere viadukti lebas rattur bussipeatuse taskus maas ega liigutanudki, kiirabi jõudis just tema juurde, kui mööda sõitsin.
Kolmas oli Palamuse-järgsel tõusul minust paremal selja taga, seda ei näinud ka, aga kuulsin kõmakat.
Kolleeg Risto Mets oli Kuremaa kurvis ja seal oli vähemalt kolm meest põrutanud vastu kiirabiautot, lisaks oli hulk mehi pannud lihtsalt külje maha.
Jah, juhendi-hoiatuse allkirjastamine numbri väljastamise ajal jääks kindlasti suures saginas mitme silma vahele; teisalt, kui seda hoiatust ja korralikult sõitmise kohustust allkirjastada registreerides, siis sealtmaalt jääb enamikul rattarallini mitu nädalat või lausa kuud ning selle aja peale läheb inimestel meelest ära, mida nad üldse allkirjastasid. Võib-olla aitaks ka see, kui koos stardimaterjalidega väljastada hoiatav leht, kus on peal mingi kukkumise pilt, mis sunnib vaatama - neid fotosid on Scanpixi arhiivis küllaga, küll Art Soonets annab neid hea meelega -, ja siis seal juures kümme käsku, mida ei tohi teha. Mind ärritasid Tartu rattarallil kõige rohkem need mehed, kes kukkusid grupis juttu ajama, nagu oleks tegu mingi matkaga. Aga ei olnud, keskmine oli lõpuks me grupis ligi 40 km/h. Kurat, sõitku, aga ärgu mölisegu!
Youtube'is on ju üks hea video, kuidas tühisest jutuajamisest üks mees süütus olukorras käblat paneb.
Okei, must number ja süüdlaste sõelumine - see oli mul rohkem musta huumorina mõeldud. Aga tegelikult teeb ikka vahet küll, kui kogenud mehed sinuga koos sõidavad ja tead, et võid neid usaldada. Mäletan, kui kunagi käisin Šoti- ja Iirimaal, siis oli seal ikka väga imelik sõita teisel pool teed ja ristmikel olin segaduses ja tekitasin liikluses segaseid olukordi - siis mõtlesin, et oleks ikka hea küll, kui saaks oma auto tagaaknale panna sildi, et «I'm a fucking foreigner - I can't drive here very well». See olnuks mu enda ohutuse nimel hea. Sama ka rattarallil - kui ikka näed, et sul on mingi punase või rohelise numbriga mehed ümber, siis tead nende vähest kogemust arvestada. Lahendus võiks olla see, et registreerimisel, mis on nagunii, oletan, valdavalt elektrooniline, peab igaüks lisama registreerides viimasest kahest hooajast lingitud tulemused maanteevõistluselt (või Sportose arhiivist) - Codeborne kindlasti aitaks selle rakenduse juurde progeda?
Ära saa minust valesti aru, nagu oleks ma mingi verejanuline ajakirjanik, kes kukkumiste pinnalt skandaali otsib. Annan endale lihtsalt aru, et tegelikult ei taha keegi ju kukkuda, tean, et enamik kardab Tartu rattarallit sisimas, aga selleks, et mõistust pähe panna ja ettevaatlikkusele kutsuda, tulebki inimesi teinekord hirmutada. Näiteks, oleks inimesed lugenud enne rattarallit mu blogis põhjalikku ja piltidega varustatud rajakirjeldust, oleks nad ehk paremini olnud valmis Kuremaa kurviks - aga ei, ikka peab sinna hurraaga sööstma, mis siis, et hoiatajad olid väljas. Kõik mu mõtted ja ettepanekud korraldajatele on kantud sellest, et Tartu rattarallist saaks võimalikult ohutu ja veretu võistlus, ja see juhtub siis, kui inimesed ikka paremini ohte teadvustavad, mitte ei lähe starti liiguljalt ja nahaalselt, et anname nüüd tuld.
Tervitades,
Priit P.
*
Sulle ka jõudu, Priit.
Remargina: rajakirjeldus [blogis] oli super ja kahel käel olen nõus, et igaüks, kes tahab asja tõsiselt võtta, oleks võinud seda lugeda.
Kolleeg Risto Mets devalveeris selle
Kuremaa tapjakurvi reportaažiga minu silmis end täiesti ja samamoodi devalveerus Postimees täielikult
Õhtulehega ühele intellektuaalsele tasemele. Olen kahel käel nõus, et ka selliseid aspekte peab kajastama, aga kui Kuremaa tapjakurv oli ainuke teema, mis Postimehe silmis Tartu rattarallilt pühapäeval [veebis] kajastamist vääris, siis ütlen, et kajastus oli ääretult tendentslik, ühekülgne ja kallutatud.
Jään endiselt enda väite juurde, et enamikul teistel Eestis toimuvatel maanteerattasõitudel kukub ja saab rohkem või vähem kannatada oluliselt suurem protsent osalejatest kui Tartu rattarallil. Kuigi ka üks kukkunu on meie kui korraldajate jaoks liig, on täiesti ebaõiglane jätta Tartu rattarallist kuvand, et see on üks verepulm. Selliste sõnumite tulemus on inimeste eemale hirmutamine, mitte nende hoiatamine.
Kui on palju eeldada, et klikimaias reporter ei suuda asjade sisu sügavamalt mõista, siis sinu poolt oleks oodanud arusaamist, et need rattaralli osalejad, kes ei suuda Kuremaa kurvist läbi tulla nii, et nad ei sõida otse, on küll täitsa vales kohas. Kui sa ei suuda eelnevate hoiatustega laskumisele järgnevat 90-kraadist kurvi, millele eelneb 50-meetrine tasane lõik, läbida nii, et ei põruta otse kraavi... no anna andeks, aga siis on sinu rattavalitsemise oskused küll sellised, mis on ohuks nii sulle endale kui teistele liiklejatele. Vaadates pilte Kuremaalt, on näha, kuidas inimesed (ja mitte väga suurte stardinumbritega) põrutavad suu ammuli otse võssa... Mis neid takistas normaalselt ennem hoogu maha võtmast ning rahulikult ja ohutult kurvi läbimast? Kindlasti mitte kiirabi, mille parkimiskoht oli selline, mis ühegi terve mõistusega inimese kurvi läbimise trajektooriga ei saanud ühtida.
Märgistamisest veel: pooldan selliseid arenguid, mis annavad võimaluse inimesel ise oma mõistusega tark olla ja oma mõistusega rajal ohutumale liikumisele kaasa aidata, mitte nende sunniviisilist lahterdamist.
Tuli selline mõte, et numbrite väljastamisel võiks olla eri värvi kleepsud, mida inimesed saavad võtta ja kleepida ise oma seljanumbrile ning anda niiviisi hinnang oma grupisõiduoskusele. Seal võiks olla jaotused, mida sa ette panid, nagu:
1) olen vana kala - lollusi ei tee;
2) oskan sõita, aga väga kindlana ennast ei tunne;
3) sõidan harva, olen ebakindel, toeta mind;
4) olen grupisõidus täitsa roheline - õpeta mind;
See oleks palju mõistlikum lähenemine.
I.K.
*
Indrek,
jah, see on täitsa hea idee, panna vabatahtlikult endale ise teade külge! Sest ega sa sõites küll aru saa, kes on kes, ei tunne neid rajal äragi. Ma alles pärast protokollist vaatasin, kes kõik minuga samas grupis sõitsid, aga distantsil ei olnud küll aega uurida, kes kiivri all ja prillide taga peitub. Aga need värvilised kleepsud peaks ikka olema parajalt suured, et need ka nähtavad oleksid.
Priit P.
***
TÄHELEPANU need, kellel on õhtul enne võistlusi teinekord raskusi uinumisega.
Lugege minu põhjalikku lugu tänases, reedeses Postimehes, kuidas on Eesti paremad sportlased oma teinekord kummitavale uneprobleemile lahendust leidnud!
******
A warning to drivers in the beginning of Flint Trail leading to the Maze, Canyonlands National Park, Utah. 29.
aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks
klikkida pildile.)
Foto 1: On, mida vaadata. Rajalt väljasõit Kuremaa laskumise järgses kurvis. Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Foto 2: Kurevaa kurv sai sirgeks sõidetud. Nüüd kähku teele tagasi ja sadulasse! Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Foto 3: Kuremaa kurvis pisut jännis. Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Foto 4: Kas neil kahel mehel punases vormis õnnestub püsti jääda? Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Foto 5: Teistmoodi rattamees Kuremaa kurvis. Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Foto 6: Jalg Kuremaa kurvis igaks juhuks julgestuseks maha. Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Foto 7: Rattur kihutab Kuremaa kurvist välja, fotograaf tabab kiirabiauto kõrval saaki. Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Fotod 8 ja 9: Ratturid möödumas Kuremaa kurvis kiirabiautost. Fotode autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix