Laupäevasel Kõlleste esimesel rattamaratonil ehk Allan Oras Cupil sain esimesed kevadised vitsad juba soojendusel. Ja otse näkku.
Aga see oli mul ka esimene kord sel aastal maastikule sõitma minna. Millegipärast olid korraldajad otsustanud teha sellest suursündmuse, väljastades mulle ühe vähesena lisaks Caspar Austale (Austa), Alges Maasikmetsale (Massa) ja Erki Pütsepale (Püta) nimelise numbri (Pullerits, vt foto all vasakul). Kuna see andis võimaluse lähtuda esimesest grupist, siis seda ka tegin: seadsin end tagasihoidlikult Klubi Tartu Maraton pealiku Indrek Kelgu kõrvale. Rada läks ju kohe kitsaks, nagu soojendusel kindlaks tegin, ja polnud mõtet kohe alguses mitmesajameetrist kaotust sisse kasseerida.
Soojendussõit, nagu selgus, oli mõistlik tegu. Sain seal metsa vahele suundudes parempoolses jäljes valusalt okstega vastu vahtimist ning otsustasin, et hoian vasakpoolsesse jälge. Mida võistlussõidu alates ka kohe tegin.
Aga kohe pärast starti (fotol all paremal) ootas veel üks üllatus: suu ja nina said esimesel laskumisel paksult tolmu täis juba enne, kui küla vahelt minema pääsesime. Ent sõidu algus polnudki teab mis tormakas, püsisin kenasti Kelgu kõrval.
Aga see kenadus lõppes siis, kui kolme-nelja kilomeetri järel tuli sadulast hüpata, sest ees laiuvast mülkast ei tundunud mõistlik ratta seljas läbi pressida ja vingerdada. Kõik minu ümber olevad mehed jagasid minu seisukohta. Vähemasti pääsesin kuivade jalgadega.
Kui seejärel peagi kruusale keerati, said mõned kõvemad mehed tagantpoolt hoo sisse ja läksid vuhinaga mööda. Haakisin end ühe koguka tüübi sappa, et las veab. Vedaski. Aga mitte kaua. Tal lõppes peagi jaks ning haarasin ise initsiatiivi.
Plaani tegelikult polnud. Art Soonets, kes eelmisel nädalavahetusel 100 km kanuusõidul oli pärast ümber minekut nii palju külmetanud, et otsustas haiguse väljaravimise nimel Kõlleste maratonil mitte startida, oli soovitanud, et ärgu ma liiga pingutama mingu, pigem võtku asja mõnuga. Aga katsu sa mitte pingutada, kui teised ees ja taga tuld annavad. Nõnda siis võtsingi käigult eesmärgi, et püüan konkurente võimalikult palju vedurina kasutada. Austa (fotol ülal) või Oras isiklikult, enam ei mäleta, kumb neist, oli mind aastaid tagasi õpetanud, et maastikusõidul tuleb osata ökonoomitada. Pool vändapööret siit ja pool vändapööret sealt – niimoodi kõlas kokkuhoiu õpetus.
Sain päris hea positsiooni kuuese grupi sabas, kui suundusime metsa vahele. Kruusal ja siledamal metsavaheteel püsisin ilusasti teistega koos, aga niipea, kui rada läks mättaliseks, tekkisid probleemid – vahe hakkas tasapisi kärisema. Ma ei tea, kas asi on vähestes kogemustes või psühholoogias, aga niipea, kui rada hakkab keha peksma ja väristama, lasen millegipärast tempo alla. Või õigemini: ei suuda hoogu säilitada. Tagant tuli üks terava vändapöördega mees, kes soovitas käigult, et tõuseksin sadulast püsti, siis on lihtsam – proovisin, aga see tundus harjumatu. Ilmselt tuleb seda edaspidi veel proovida, palju-palju.
Sedasi jäin pikal metsavahelisel ja üle põldude kulgenud põrutaval lõigul oma kaaslastest maha, lausa üksi. Heitsin pilgu selja taha: ühtki gruppi ei näinud lähenemas. Minust sadakond meetrit eespool sõitis samuti üksinda Maido Mesipuu (parempoolsel fotol paremal), kes veel aasta tagasi töötas Tartus A&T Spordis mehaanikuna ning on mu rattaid korduvalt leidlikult parandanud, kui tavamõistuse kohaselt midagi enam parandada justkui ei annakski, vaid tuleks osta uus kallis varuosa. Toetasin kruusateel käevarred leistangile, et tuuletakistust vähendada, ning sain ta umbes kahe kilomeetri järel kätte. Edasi vedasime teineteise alla, oletan, et 400-500 meetri kaupa.
Just enne esimest toitlustuspunkti jõudis meile järele kuue-kaheksa-meheline punt, mida vedas üks Haanja rattaklubi mees. Sättisin end nende sekka, ehkki tuleb tunnistada, et teatud hetkedel pidin andma valu, et järel püsida. Kuid laiale kruusateele jõudes läks sõit väga kergeks, sest leidsin ideaalse positsiooni, kus Jaanus Järveoja (nr 156, fotol ülal paremal) varjus tuule eest kaitset saada. Sõit, ütlen ausalt, muutus kergeks matkaks. Ent andsin aru, et vedaja-mees tegi küllap päris ränka tööd. Plaan oli ise vedamisest hoiduda, ent hoida rivis võimalikult ette, et järsemaid kiirendusi mitte maha magada. Sest silmanurgast olin paar kilomeetrit varem märganud, kui pärast ajutist tempo tõstmist mõned pundist vist pudenesidki.
Kui keerasime pärast mõnusat kruusateesõitu metsa vahele, spurtis ette Pelotoni-mees ja tõmbas tempo teravalt üles. Olin kolmandal positsioonil, sõitsin sisuliselt piiri peal – kiiremini poleks jõudnud. Õnneks andis Pelotoni-mees varsti juhtimise üle ning olukord rahunes pisut. Tulid heinamaapealse raja tõusud. Nende otsas kiirendas Pelotoni-mees uuesti ning juba jõudsin end kiita, et vaat kui hea kohavalik, suutsin kiiresti reageerida ja kaasa minna. Kuid siis lõikas üle raja ojaga kraav, mis sundis mind takerduma. Et sellest riske vähendades üles saada, hüppasin sadulast. Kaks esimest pääsesid minema. Järgmised takerdusid ilmselt minu taha, aga keegi sõimama ega karjuma ei hakanud. Ja mis seal sõimata olnukski – see on maastikusõit, kui tahad probleemideta sõita, sõida kõige ees, kui ei, siis oled sunnitud arvestama nende otsuste ja oskustega, kes sõidavad sinu ees.
Pärast toda ootamatut veetakistust lagunes ka meie grupp tükkideks. Silmside lülide vahel mõnda aega säilis, aga enamik pidi võitlema iseenda eest, kelleltki abi saamata.
Jälle kruusal, sain viimaks abi Agris Eensalult (nr 57) Pleki Pandest, kelle turjaka selja taha end sõitma sättisin. Ta vedas mind peagi järele Järveojale ja Kalle Kasele (nr 173) ning neljakesi reas siirdusime viimasele pikemale põllumaa servas kulgenud lõigule. Seekord püsisin hüpitaval rajal eessõitjate kannul.
Ent taas kruusale jõudes jäime Eensaluga ühtäkki kahekesi. Ta hakkas kõhtu kinnitama ning tõmbasin temast mööda. Siis, mõne aja pärast, möödus tema minust ja utsitas, et püüame eessõitjad kinni. Kuid ta liikus liiga võimsalt, mistõttu otsustasin, et jätkan pigem oma tempos.
Ja nii juhtuski, et viimased 10-12 km pidin sõitma ihuüksinda. Suurem osa ajast polnud ees enam kedagi näha – õnneks tagapool ka mitte. Kogu aeg tuli keskenduda sellele, et kiirust ülal hoida, tööd teha. Üha kummastavamaks muutus aga küsimus, kuidas küll saab 50 km nii pikk sõit olla. Enda arust olin juba ilmatuma aja pedaalinud, ja kui spidomeetrit olin vaadanud, siis näitas see kruusateedel pidevalt üle 30 km/h. (Mu maksimumkiiruseks rajal fikseeris kompuuter 48 km/h.) Olin ju möödunud nädalavahetusel sõitnud ihuüksinda 75 ja 70 km ning nood sõidud, mõlemad tublisti üle kahe tunni, olid tundunud küll palju kiiremini kulgevad ja lihtsamad. Teist korda TP-sse (foto ülal vasakul) jõudes küsisin seal, kui palju lõpuni jääb, aga seda mehitanud inimeste vastus läks kõrvust mööda.
Siis tuli viimaks too piltidelt tuttav kurikuulus jõe ületuse koht (fotol paremal). Nägin, et terve hulk piltnikke oli seal maial ilmel end valmis seadnud. Küsisin, kui sügav vesi on. Julgustati, et pole midagi hullu, sõitku läbi.
Lähenesin väikse ettevaatlikkusega, sest tont teab, mis seal põhjas võib olla, ja külili vette prantsatada küll ei tahtnud. Aga poole peal sai hoog otsa ja pidin väntama ning jalad said pikema jututa läbimärjaks. «Kurat, nüüd saan nohu ka veel,» ütlesin kellele iganes, kui kaldale jõudsin. Vastu avaldati arvamust, et mis see nohu ikka mehele teeb. Lisaks anti teada – selle eest aitäh! –, et lõpuni jääb 6 km.
Kuid varbad hakkasid jääkülmast veest kohe külmetama. Mis võib selles olukorras olla külmetuse vastu parim ravim? Loomulikult, pane jalad veel kiiremini tööle. Õnneks läks asi pigem paremaks ehk soojemaks kui halvemaks ehk külmemaks.
Ühe korra sai vasak jalg veel läbimärjaks, kui kilomeeter enne lõppu diskgolfi raja laskumise lõpus väikest oja ületasin. Panin sealt hooga läbi, et kiirus laugemale lõigule edasi kanduks. Ei kandunud – oja ületuse järel laius pehmeks sõidetud vesine lõik.
Finišeerisin üksinduses, ja vaevalt uhkes. Kalle Kask enne mind oli jõudnud üle lõpujoone 39 sekundit varem, mulle järgnenud Renee Praks tuli 27 sekundit hiljem.
Sain põhisõidu 202 lõpetanu seas 77. koha, oma vanuseklassis M50+ olin kuues, aeg 1:58.31 andis keskmiseks kiiruseks 25,3 km/h. Tõlgendada võib ka nii: esimest korda MTB-sõidul esisajas ja oma vanuseklassis esikuuikus. Positiivse poole peale võib kanda selle, et näiteks Indrek Kelgule (fotol vasakul) kaotasin ainult kolm ja pool minutit. Kaotust võitnud Austale (1:35.14) kogunes 23.17 ehk alla poole minuti kilomeetri kohta. Tartu maratonil kaotasin talle veidi alla 40 minuti, mis näitab, et suhteline taseme vahe ei ole vähemasti suurt suurenenud.
Mida see sõit näitas? Näitas, et grupis saan ilusasti hakkama. Nägin, et tõusudel olin ka enamiku teistega võrreldes pigem terav ja atakeeriv. Ja näitas, et ebatasasel pinnasel jään kõvasti jänni. Kuid maasikusõit ei olegi minu eriala ega saa selleks. (
Võitluse fotosid saab vaadata siin.)
Kokkuvõttes oli õige otsus Alan Oras Cupil startida. Ilm oli ilus, päike paistis, olin ühes lühemas-napimas varustuses osalejaid ning külm küll ei hakanud. Rada oli mõnus ja valdavalt kuiv, palju oli kruusalõike, mis mulle sobivad, metsavaheline enesepeksmine ei kestnud enamasti kaua; samuti polnud ühtegi ohtlikku laskumist ega mõrvarlikku tõusu, kus pidanuks sadulast ronima. Suurepärane avasõit hooaja alustuseks!
******
Needles District, Canyonlands National Park,
Utah. 28.
aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks
klikkida pildile.)
Foto 1: Priit Pullerits alustamas Allan Oras Cupi võitlust Kõllestes. Foto autor: Siim Ausmees
Foto 2: Priit Pulleritsu stardinumber Kõlleste rattamaratonil ja lõpetaja medal. Foto autor: Priit Pullerits
Foto 3: Kõlleste rattamaratoni start. Keskel kollases kiivris hilisem võitja Caspar Austa. Foto autor: Toomas Ellmann
Foto 4: Caspar Austa tunamullu Rakke rattamaratonil. Foto autor: Marianne Loorents, Virumaa Teataja / Scanpix
Foto 5: Maido Mesipuu (paremal) võitlemas 2006. aastal Gustav Sule memoriaalil Tartus 100 meetri jooksus ameeriklase John Woodsi ja Argo Golbergi vastu. Foto autor: Margus Ansu, Postimees/Scanpix
Foto 6: Nõo gümnaasiumi direktor Jaanus Järveoja kooli uuele õppehoonele 2012. aasta oktoobris nurgakivi paigaldamas. Foto autor: Sille Annuk, Postimees/Scanpix
Foto 7: Klubi Peloton sõitja Saaremaa tuuri avaetapil Tartus 2011. aasta juunis. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 8: Ratturid Kõlleste maratonil kurvi võtmas. Foto autor: Siim Ausmees
Foto 9: Kõlleste rattamaratoni toitlustuspunkt. Foto autor: Siim Ausmees
Foto 10: Jõe ületuse koht Kõlleste rattamaratonil 6 km enne finišit. Foto autor: Siim Ausmees
Foto 11: Indrek Kelk mullu oktoobris Tartus. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix