Pullerits: Kuidas rattaga õigesti treenida?
Harjutate ka või lasite eelmisel nädalal pärast Tartu rattamaratoni leiba luusse? Ise tegin enda kohta täitsa keskmise nädala, kokku 133 km ning viis ja veerand tundi treeningaega. Omaette küsimus on see, mis kasu sellest tõuseb. Kui üldse.
Niisama ei ole tõesti mõtet lahmida. Uurisin Eesti suusakoondise füsioterapeudi Lauri Rannama vennalt Indrek Rannamalt (34), kes tuli kevadel Eesti meistriks kriteeriumisõidus ning on Tallinna Ülikooli doktorand, samuti terviseteaduste ja spordi instituudi teadur - ja kellele pidi jalgratturite treeningprotsessi ja rattatehnika tundjana Eestis olema raske võrdväärset leida -, mis moodi seda rattasõitu siis harjutada tuleb, et kasu ka tekiks. (Järgnev vestlus ilmus ka ajakirja Jooksja kolmandas numbris.)
Selleks, et mõistlikult treenida, tuleb mõistagi koostada korralikud plaanid. Mida seejuures silmas pidada?
Esimene asi, kui kuskile üldse liikuma hakata, on selgeks teha, kus sa viibid: milline on hetkeseis ja kehaline valmisolek. Selleks viiakse läbi lihtsad testid, rattasõidus näiteks vaadatakse, millised on vastupidavusvõimed.
Teine asi on see, kuhu tahad jõuda. Eesmärki tasub alati kriitiliselt suhtuda: äkki on see liiga kõrge? Samas ei tohi eesmärk olla liiga kergesti saavutatav, vaid peab sundima ikkagi tööd tegema.
Aga kui eesmärk on liiga kauge, võib vahepeal jaks ja tahtmine otsa saada. Kuidas liikumine eesmärgi poole endale sujuvamaks teha?
Spordis peavad olema ka vahe- ja protsessieesmärgid, mis on nagu trepiastmed, mida mööda lõppeesmärgi poole liikuda. Vahe-eesmärgid võiks olla rahvasõidul näiteks kahesaja hulka, siis saja hulka jõudmine. Treeningprotsessis võib mingi eesmärk olla, et läbida teatud lõike teatud kiirusega. See ei ole tulemusele suunatud, vaid näitab sinu arengut.
Eesmärk ei saa olla püsiv väärtus. See muutub kogu aeg: kui areng on näiteks natuke kiirem, sead eesmärki ka natuke ülespoole. Treeningprotsessi peab operatiivselt juhtima ja reguleerima. Päris sajaprotsendiliselt lõpliku plaani järgi ei harjuta keegi, ja kui harjutatakse, siis üldselt kiputakse eksima.
Kas lõpp- ja vahe-eesmärkideta treenimine on rumal ja mõttetu?
Ei ole. Eesmärk võib olla ka heaolu saavutamine, kaalu langetamine, tervise hoidmine või seltskonna nautimine. Eesmärk ei ole ainult sekundid ja meetrid.
Kui oluline on harjutada grupis, mitmekesi?
Rattaspordis on üksinda raske kaugele jõuda, kuna tekib kiiruse lävi. Mitmekesi treenides on keskmine kiirus tunduvalt suurem, aga samas keskmine intensiivsus võib olla isegi madalam kui üksinda treenides. Samas on mitmekesi sõites treeningu sees natuke intensiivsemaid lõike, mis ei tapa, aga arendavad. Treening ei lähe väga monotoonseks.
Enamik harrastajaid on 30-45-aastased. Kuivõrd on sellises vanuses üldse võimalik areneda?
Oleneb muidugi lähtetasemest, aga üldiselt väga palju. See vanus, kus lagi ette tuleb ja kehaline võimekus kõvasti kukub, on 50. eluaasta piir. Enne seda võivad inimesed suhteliselt edukad olla.
Meil on klubis 38-aastane mees, kes kaalus viis-kuus aastat tagasi ligi 130 kilo. Eelmise aasta kevadel hakkas ta regulaarselt rattaga sõitma ja nüüd sõidab eraldistarti keskmise kiirusega 43 km/h kanti. Tänu treenimisele. Tõsi, kui ta rattasporti tuli, oli tal juba suusatamise ja jooksu aeroobne põhi olemas. Nüüd kaalub ta 91-92 kilo. Tänavu jaksas ta koos eliiklassiga Saaremaa velotuuri läbi sõita ja oli eraldistardist temposõidus 20 parema seas. Väga hea näide, kuidas inimene võib end kokku võtta.
Harrastajate põhihäda kipub olema, et harjutatakse liiga palju või liiga intensiivselt. Mis on selle tagajärg rattaspordis?
Mõlemal juhul jõutakse ülekoormusseisundisse. Liiga intensiivse treeninguga jõutakse sinna kiiremini, ja see on tervisele ohtlikum. Liiga suurte mahtudega, kuid madala intensiivsusega treenides tekib kiirusbarjäär: kiiruslikud omadused kaovad. Aga rattasõidus on need tähtsad, sest rattasõit liigitub tänapäeval jõuvastupidavusalaks, kus arveldatakse vattidega: kui suur on sul spurdi- või temposõiduvõimsus suhtes kehakaaluga.
Mille järgi harrastaja õige mahu ja pasliku intensiivsuse ära tunneb?
Kui ärkad hommikul üles ja tunned, et sa ei ole väsinud. Kui tunned, et oled värske ja tahad tööle minna ning treeningtahe on säilinud.
Olen vahest märganud, kuidas ülikõrge motivatsioon pärsib: sunnitakse ennast treeningule, kuigi ei taheta minna. Arvatakse, et kui üks treening jääb vahele, siis on maailma lõpp saabunud – mis nüüd saab! Tegelikult ei ole midagi hullu. Tean seda omast käest: mul tekkis sel kevadel töö tõttu viis-kuus kolmepäevast auku ja kuus tuli 20 treeningpäeva 30st – midagi ei juhtu. Ajutisi treeningpause ei maksa üledramatiseerida, tihti võivad need hoopis kasuks tulla.
Üks kolleeg on öelnud, et ületreenitusega areneb inimesel ainult üks asi – enesekindlus.
Mis äärmusnäitajaid olete harrastusratturite treeningute kohta kuulnud?
Olen kuulnud selliseid arve nagu 36-38 tundi nädalas. Seda ei kujuta ettegi! 20-tunnised nädalad on väga sagedased. Need eeldavad kolmetunniseid treeningpäevi.
On see samuti liiast?
Teatavatel perioodidel, kui valmistud näiteks täispikaks triatloniks, ei pruugi olla. Aga harjutada pool töönädalat lisaks 40 tunnile, mis inimene tööl käib... Need 40 tundi mõjutavad ka treeningprotsessi, ja päris kõvasti.
Soovitan nädalas teha paar kvaliteetset treeningut, mis on mingile konkreetsele kehalisele võimele suunatud. Ülejäänud treeningud, tund-poolteist, tasub teha rahulikud.
Vähemasti jooksuharrastajate hulgas on levinud nn mugavustsoonis harjutamine. Kummitab see häda ka rattureid?
Jah, treenitakse 32-36 km/h. Olen käinud paljude sellistega koos treeningul ja mul on ebamugav nende kõrval sõita. Ühelt poolt ei ole see tempo pingutamist nõudev, teisalt ei ole ka kerge. See on natuke üle aeroobse läve, ei ole taastav ega arendav.
Kasu sellest ei ole?
Kui kõik treeningud on sellised, ei vii see kuhugi. Lisaks tekib kiirusbarjäär, nii et sa ei olegi võimeline väga palju kiiremini sõitma. Tekib stereotüüp: närvisüsteem, mis juhib lihastööd, harjub ära, ja sa ei suudagi lihast rohkem rakendada.
Kuidas on harrastussportlastel, kes treenivad eri alasid, tark end hooaegade vahel jagada?
Kui tippsportlasel on ülemineku-, baastreeningu- ja võistlusperiood, siis paljudel harrastussportlastel on jooksuhooaeg, rattahooaeaeg ja suusahooaeg. Kogu aeg on üks hooaeg.
Tegelikult oleks mõistlik võtta nende vahel kaks-kolm nädalat, kui teha hoopis midagi muud, näiteks mängida palli, et saada kas või emotsionaalset vaheldust. Soovitaks teha uue perioodi alguseks ka jõutreeningut, vähemalt kere lihaskonda tugevdada. Muidu kipub see jääma nõrgaks, eriti rattaspordis.
Rattaharrastaja peaks kere lihaskonna tugevdamiseks nädalas kolm korda peale igat treeningut 10-15 minutit koos venitamistega tegema kõhu- ja küljelihaste harjutusi. Ei ole vaja lihaseid niivõrd arendada, vaid neid toonuses hoida.
Kui oluline abimees on rattasõidus pulsikell?
Pulsikell peaks õpetama inimest ennast tunnetama: et sa lõpuks ei pea enam nii palju kella vaatama, vaid tunnetad ise ära, mis treeningtsoonis viibid.
Rattasõidus on tulnud uue lainena kasutusele võimsusandurid, mis on objektiivsemad kui pulsinäitaja, sest pulsinäit sõltub paljudest eri teguritest. Nüüd pannakse rattasõidus vända või tagarummu sisse andurid, mis mõõdavad jõu rakendumist ja jõu rakendumise kiirust. Seal on pulsinäitaja ka kõrval, nii et kui täna suutsid sõita 300 vatiga ja pulss oli 160, aga kolme nädala pärast suudad sõita 160 pulsiga, kuid võimsus on 340, siis on näha, et areng on toimunud.
Rattasport on lõppeks ikkagi tehniline ala. Kui suure võidu saab sellest, kui sadul ja leistang ja asend õigeks seada?
Sellest saab tunduvalt suurema võidu, kui ratta hinnale 100 000 krooni juurde panna või ratta kaalust kilo maha võtta. Õige asend ratta peal tagab esiteks, et suudad jõudu paremini rakendada, teiseks oled kaitstud igasuguste ülekoormusvigastuste eest. Kui sadul on liiga madal, on põlved ohus, kui liiga kõrge, on reie tagakülg ja selg ohus. Kui leistang on liiga madal, võivad selg ja kael ülekoormuse kätte sattuda.
Kuuldavasti pidite Tallinna Ülikoolis looma rattakompetentsi keskuse, kust harrastajad oma küsimustele vastused saavad?
Jah, üritaks koondada teadmised ja oskused ja vahendid, et pakkuda Tallinna Ülikoolis juba selle aastanumbri sees nii tipp- kui harrastusratturitele kehalise võimekuse testimisi, tehnika analüüsi ning sõiduasendi seadistamist. Tekitan sportlasest mitme kaameraga kolmedimensioonilise animatsiooni, kus on näha, kuidas jõud rakenduvad ratta seljas jms nüansid. Nende indikaatorite järgi saab anda soovitusi, kus ja mida muuta nii treeningul kui sõiduasendis.
******Estonia laevahuku mälestusmärk ja Tahkuna tuletorn Hiiumaal. 27. juuni 2009. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)
Foto 1: Indrek Rannama 2008. aastal SEB Tartu Grand Prix võistlusel. Foto autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix
Foto 2: Indrek Rannama võistlemas 2005. aastal Viljandis. Foto autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix
Foto 3: Leidke pildilt Indrek Rannama! Foto autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix
Foto 4: Nii sööstsid kõvemad sõidumehed tänavu Tartu rattamaratonile. Foto autor: Sille Annuk, Postimees/Scanpix
Foto 5: Kalle Kriit (vasakul, 2. koht) ja Allan Oras (võitja) tänavusel Tartu rattamaratonil Puka kandis. Foto autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix
Foto 6: Tartu rattamaratoni kahte liidrit jälitav peagrupp Puka toitlustuspunktis. Foto autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix