Mind oli hoiatatud. Ootasin Võru rattaralli starti teise grupis esireas, minust vasakul mustas vormis, suur valge R-täht seljal, nr 550 Jaan Raivet, kes oli hiljuti läbinud Norras ühepäevasõidul 550 km 15 tunniga. Olin tema Rekord-kirjaga meeskonnale haakinud sappa soojendussõidul, kus proovisin korra ka kiirendust ning sain 57 km/h kätte üllatavalt hõlpsalt, mis oli märk sellest, et vorm peaks olema igati hea. Olin ka kolm eelnevat päeva pidanud rattadieeti, et Võru rattaralliks rattasõidunälga turgutada. Raivet siis mainiski, et 5. kilomeetri raudteeviadukil on pool maanteest üles võetud, rada läheb kitsaks ning kulgeb üle konarliku pinnase.
Pidasin Raiveti antud juhiseid meeles.
Viaduktile lähendes hoian grupi servas vasakule (videos näha 0:10 kohal, vt foto ülal paremal), et mind grupi keskel või paremal liiga ära ei surutaks. Mul meeldib kiiretel lõikudel heita pilku spidomeetrile, et vaadata, millise hooga sõidetakse, ent seekord hoian end tagasi. Ütlen endale, et ei ole vaja praegu spidomeetrit vahtida ning selle eest võib-olla valusalt maksta, kui konkurentide manöövrid sekundiks silmist lasen ja siis õnnetusse satun.
Viadukti «pudelikaelas» tõmmatakse kiirus maha. Järsku näen enda ees: terav pikiserv! Hoian vasakule, serva peale. Ühtäkki kuulen, aga ei näe, et keegi eespool paremal hakkab juhitavust kaotama. Ma ei näe täpselt, mis toimub, aga tajun, et olukord läheb kurjakuulutavaks.
Siis prantsatab keegi minu ees maha. Pidurdan. Ja seejärel, nagu alateadvuses peljata jõudsingi, rammib keegi oma rattaga mind tagant. Hetkega jõuan pooleldi mõelda, et nonii, nüüd see juhtubki. Ja juhtuski.
Ma ei tea, kuidas, aga lendan sadulast. Maandun plärtsti asfaldi ja betooni tahkele segule. Sekundi murdosa jooksul jõuan karta, kas nüüd lendab keegi mulle selga. Heidan kiirelt pilgu üles, sinna, kust on tajuda ohtu, ning veendun, et õnneks on tagumised pidama saanud. Alles siis uurin, kus on mu ratas. Näen, et umbes meetri jagu minust tagapool. Ajan end püsti. Meeled fikseerivad iseenesest, et luud on terved. Kuigi vasak põlv ja küünarnukk teevad valu. Aga tähtsam on ratas kätte saada ja uuesti sadulasse istuda, eks seejärel juba näeb, millised need traumad on ning kas need sõita lubavad.
Haaran rattal leistangist ning täheldan käigult, et sellega saab sõita küll. Halvemini läheb kolmest-neljast kukkunust ühel teisel, kelle leistang murdub pooleks. Jooksen ratturite massiga kaasa, ei ole ju aega koha peal seista ja end sättida, kuid minupoolne pedaal on ebasobivas asendis, nii et pean käega seda sättima ning saan alles siis hoo pealt sadulasse hüpata. (
Raul Soome videos on minu askeldamist nädala alates 0:19-st.) Samal ajal saan aru, et võidusõit on mulle sedapuhku lõppenud. Peagrupp on eemaldunud mitmesaja meetri kaugusele. Minu ees veereb pikk-pikk ratturite rivi, ei mingit gruppi.
Põlv teeb küll valu, kuid kummardun leistangi kohale ja asun täiest jõust pedaalima. Ise ka ei tea, keda taga ajan, aga lähtun iseeneslikust tõdemusest, et nüüd tuleb võimalikult kõvasti tööd rabada ja võimalikult paljudest mööda saada.
Pärast selgub, et põlv on kahest kohast ja küünarnukk samuti marraskil. Aga mitte sügavalt, veri igatahes ei jookse. Hullem on sõidu ajal see, et sääreluu eesmine ülaots teeb valu. Hiljem kodus näen, et see on kergelt üles paistetanud. Panen «külma» peale ja läheb paremaks. Ralli jooksul hakkavad endast vaikselt tunda andma ka vasak ranne ja peopesa, mis on kukkudes põrutada saanud. Kodus avastan, et ka vasak puusakont on pisut äestatud.
Ent olulisem on võimalikult palju kaotatut tasa teha. Pärast Vastseliina suunas keeramist, kui algab pikk tõus, otsustan tempos veidi järele anda ja taastuda, sest olen viimased 2 km arendanud üksinda marulist kiirust, ainult mööda sõitnud. Selge see, et tõusu enam sama hooga üksinda võtta ei suuda. Püüan teisi abimeestena kasutada, aga kuigi otsustava jalaga mehi ei leidu.
Tõusu otsas saab kiiresti selgeks, et töötegijaid, kes oleks motiveeritud kõvast sõidust, ülesnopitud kaaslaste hulgas suurt pole. Heal juhul kolm-neli meest on sellised, kellele saab loota. Hakkame nendega üksteise alla vedama. Kui kõrvale võtan ja pilgu selja taha heidan, näen, et vähemalt 40 ratturit on selja taha kogunenud ega kavatsegi pingutada. Üks mu kaaslastest siunab noid, et on ikka loodrid, keegi tööd teha ei taha.
«Ballasti on palju,» ütlen noile, kes minuga eesotsas tempot teevad. Püüan neid ükshaaval ära rääkida. Seletan, et pärast Vastseliinat tuleb korralik tõus ning seal peaks 7-8 tegija mehega ründama, et ballastist lahti saada. Ma ei veendu, et nad minu rünnakuhuvi ülemäära entusiastlikult jagaks.
Vastseliinasse (fotol vasakul) sisenedes võtan grupis sisse kõige esimese positsiooni, sest eelmisel aastal venitati sealsetes kurvides rivi liiga pikaks, ning kuna jäin toona lõppu, pääses ka peagrupp mul esimesel tõusul eest. Vastseliinast väljudes lasen ühe mehe endast mööda ning sean tema tuules end tõusul ründamiseks valmis.
Ma ei ründa teravalt, vaid püüan säilitada pigem kergust. Eesmärk on tõusul tempo üles tõmmata, proovida mõned mehed tagant maha raputada ning konkurente küpsetada. Ja kes teab, äkki tulevad mõned kaasa, siis saab üritada nendega eest sõita.
Tõusu lõpu eel heidan pilgu üle vasaku õla. Järgmised, tundub, on vähemalt 15 meetrit maha jäänud. Kaasa pole kedagi tulnud. Saan aru, et seetõttu pole mõtet edasi rünnaktempot hoida, sest eelmisel aastal, kui jäin peagrupist maha, koopereerusin ühe teise mehega ning sõitsime raskeid tõuse kahekesi Haanjani, korjasime eest veel kaks meest lisaks, kuni seejärel tuli tagant suurem grupp ja meid ikkagi alla neelas. Ehk teisisõnu: tosin rasket kilomeetrit võid ju ees vastu pidada, aga siis tuleb pikk laskumine Haanjast Rõugesse ja seal «süüakse» sind nagunii ära.
Kummalisel kombel ei soovi pärast Vastseliinat ikkagi keegi tööd teha. Vean järgmised 6-7 km enamikus pidevalt üksi ees. Jõuan koguni mõelda, et ei tea, kas peangi kuni Võruni kõige ees sõitma. Aeg-ajalt võtan vasakusse teeäärde, et ajada end sirgu, pakkuda vedamistööd teistele, ja vaadata, mida grupp teeb. Midagi ei tee. Ainult sinises Dünamo vormis Kalle Ribelus (nr 191) tuleb mulle kõrvale ja noomib, et ma taha ei vaataks, sest niimoodi võin kogu rivi pikali tõmmata. Aga kas keegi sõita ka üldse kavatseb?
Tõusude-laskumistega lõigul kuni Haanjani püüan paaril tõusul veel konkurente ärritada ja kurnata. Minek on hea ja kerge, jõudu jagub, suudan tõusude lõpus kiirendada, kuid tõusud on liiga lühikesed, et saaks olulise vahe sisse käristada. Järgnevatel laskumistel libiseb grupp justkui iseenesest selga. Martin Meltsov (nr 1107) Haanja Rattaklubis mainib, et tallegi on silma jäänud, et püüan pidevalt paugutada. Haanjas võtan rivi ees kõrvuti Nikolai Bagajeviga (nr 44) ja küsin, et ei tea, kas annaks kuidagi teistel eest ära sõita, mille peale ta ütleb, et temast ei ole sedapuhku kaasatulijat.
Valdavalt laskuval lõigul Haanjast Rõugesse, kus kiirus kasvab kohati üle 60 km/h, hoian grupis umbes 10. kohta. Seal, kus kõik jõuavad, ei ole mõtet ees rabada, vaid tuleb pigem jälgida positsiooni, et ei vajuks liiga taha. Rõugesse sisenedes sean end rivis kolmandaks, et olla tõusul valmis taas tegutsema.
Rõugest väljuv tõus on pikk. Kaks meest saavad kõige ees väikse vahe sisse, tulen nende järel kolmandana, üle õla vaadates paistab, et tagapool näevad paljud vaeva – minu selja taga on tekkinud väike vahe. Saan kaks esimest tõusu lõpus kätte ning seejärel, laugemal järeltõusul, võtan keskjoone lähedale ja ründan taas – tagamõttega, et kui tõusu raskema osa on enamik ära kannatanud, siis uus rünnak, kui jätkub kaasatulijaid, peaks rivi pooleks käristama. Aga ühtki kaasatulijat ei leidu. Ootan teisi järele ja liitun üldise riviga.
Kui keerame Valga-Võru laiale maanteele, keerame ühtlasi vastutuult. Taas olen esimese kolme hulgas, taas teevad kolm-neli meest eesotsas tööd, teised mitte. Esialgu tundub, et äkki sel raskel lõigul prooviks midagi ette võtta, aga saan peagi aru, et kõige ees raiskan mõttetult jõudu. Lasen rivis ligi kümme meest endast mööda, et las teised ka rabavad. Siis aga tajun, et ootamatult on tekkinud järjekordne võimalus.
Näen, et kõige ees on pärast neljandat meest tekkinud pikem vahe. Olen esikümne lõpus, silmanurgast märkan, et minu tagant on samuti tekkinud vahe – ning spurdin. Mõte on käristada eest sõites vahe enda järel veelgi suuremaks, et äkki sealt siis rivi katkeb. Seejärel möödun enda ees sõitjaist ning püüan kinni esimesed kolm (neljas taandus vahepeal nende rivist) lootuses, et äkki hakkama üheskoos tööle ja pääseme putku.
Tühjagi. Enne Meegomäe peale pööramist vajuvad ülejäänud taas selga. Kuid seal algab uus, lauge tõus, ning kohe on uusi üritajaid. Taastun pisut, siis lähen nendega kaasa. Ent ei saavuta rohkemat, kui vean grupi endaga ühes. Üks kaaslastest, kes oli sõidu algul näidanud end ühe aktiivsemana, tõdeb mu kõrvale sõites, et ei ole selles grupis ühtset töötegemist. Tunnistan, et ka minu taktika on olnud konkurente maksimaalselt kurnata.
Pärast Meegomäe tõusu, millel tuleb juba üksjagu kangutada, järgneb üle põldude tuultele avatud sirge. Näen, et kõik teised võtavad taastumisasendi. Mul ei ole esialgu mingit plaani, lihtsalt mõtlen, et sunnin teisi kaasa tulema ja tõmban nende hinge veelgi rohkem kinni. Surun end leistangi kohal madalale ja võtan temposõidu asendi sisse. Vaatan paarisaja meetri järel kaenla alt tagasi ning näen, et ühtegi varju mu kannul pole. Vajutan veelgi juurde.
Siis, kui lõpuni jääb veidi üle 25 km, tuleb tagant kaks meest järele, ja senise sõidu järgi näen, et õiged mehed, kellele saab loota, sest nad on mitmel korral aktiivsust näidanud: Martin Prommik (nr 1080) ja Lars-Erik Hion (nr 1033). «Läheme nüüd, eks?!» hüüan neile, kui nad mööduvad, ning võtan tuulde. Nad annavad märku, et on atrõõviks valmis. Esimest korda tekib usutav tunne, et sellest äraminekust võib asja saada.
Aga ei saa. Rada läheb peagi kergelt allamäge ning kui Hion eest ära vahetab ja minu kord vedama on minna, heidab ta pilgu üle õla. Küsin, kui kaugel teised on, ja näen, et ta laseb jala sirgu. Laskumisel on grupp oma massiga meid kinni püüdnud. Siis jõuan lõplikult veendumusele, et eest ära sõita ei õnnestu ning seetõttu pole mõtet enam tempot kruttida ega üritadagi. Lootusetu.
Umbes 20 km enne lõppu hakkab aga ette nihkuma arvukalt mehi, keda kogu senise sõidu jooksul polnud kordagi näinud. Kelle olemasolust grupis polnud mul õrna aimugi. Ballast, teisisõnu. Näiteks kaks kogukat ja aeg-ajalt kõval häälel rääkivat Venemaa sõitjat, et säästa siinkohal nende kaasmaalaste üles loetlemist, kes enamiku sõidust luuslangi lasid, kuid kes, nagu üks teisi väheseid aktiivseid mehi mulle nentis, on nüüd lõpu eel ärganud, et peaks hakkama finišit tegema. Sedasi muutub sõit grupis väga närviliseks, minu hinnangul ohtlikukski, sest mingit korda ega süsteemi pole, aga kiirus muudkui kasvab.
Võtan grupis vasakusse serva, et oleks veidigi ohutum ning jaguks vaba ruumi spurtida juhuks, kui mõned peaks ees üritama eest ära sõita. Sedasi olen küll tuule eest vähem kaitstud, ent see on hind, mida olen valmis vähegi suurema turvalisuse eest maksma. Ühel hetkel vaatangi, et rivi on veninud hirmus pikaks, esimesed on juba 60-70 meetri kaugusel. Panen kohe oma vabamas servas kiirust juurde ja sõidan enamikust mööda. Et näha, kuidas peagi külgedelt uuesti minust mööda liueldakse. 8 km enne lõppu, enne pööret Võru-Vastseliina teele, võtan tõusu hooga ning sean end kolmandale positsioonile. Pikale teelõigule, mis viib üle saatuslikuks osutunud viadukti, siirdun neljandana. Tunnen, et olen õigel kohal. Võtan tuulde Tarmo Leemanile (nr 62), kes on üks neist, keda polnud varem kordagi näinud. Järelikult puhanud jalaga mees, leian, peaks nüüd ees suutma vastutuult murda küll.
Pärast teeremondi kohta liigub grupp üllatavalt ühtlaselt, tõmblemisteta. Hoian endiselt vasakule, et ees leiduks vabamat ruumi. Paarsada meetrit enne ringteed olen kuuendal-seitsmendal kohal, seega ideaalsel positsioonil.
Aga siis järsku, enne ringile pööramist, tulevad rünnakud nii vasakult kui paremalt. «Sprinterid hakkavad ette nihkuma,» kommenteerib keegi. Jään ringil üksjagu karpi, pean hoogu maha pidurdama, ja kui sirgele väljun ning spurdin, märkan oma üllatuseks, et terve kari mehi on justkui märkamatult mööda saanud. Tõmban end nende tuulde, hoides jätkuvalt vasakule, et oleks lõpusirgele keerates vabam trajektoor, mis laseks teha suurema kaare ja kiirust säilitada.
Olen palju mõelnud, kus tegin edasises vea. Kus magasin maha õige hetke? Ja jõudnud järeldusele, et Võrru sisse sõites väiksel tõusul. Seal oleksin pidanud vasakult otsustavalt spurtima, ruumi ju oli. Sest tagantjärele mõeldes on ju selge, et kui sa seal tõusunukil ees ei ole, siis ette sa enam ka ei saanud. Ja ei saanudki.
Aga ilmselt oli stardijärgne kukkumine teinud hellaks. Üks mats oli juba käes, ja see jätab paratamatult jälje. Siis teist enam ei taha ja hoiad sellest võimalusest instinktiivselt eemale. Seetõttu jäigi lõpus otsustavusest puudu. Vaatamata tõsiasjale, et üks käik oli varuks, jäi see suure meestesumma järel sisse lükkamata. Niigi olin ühest kukkumisest suhteliselt tervelt pääsenud, miks nüüd riskida ja sõidu lõpus end uuesti ohtu seada?
Sedasi tulingi omal positsioonil üle lõpujoone,
Võru rattaralli 147ndana, kaotust võitjale Endrik Puntsole 24.06, üks koht enne Kristjan Porti. Nii kerget rattavõitlust, kus polnud kordagi ohtu, et võiks oma grupist maha jääda, vaid kus pigem tundsin, et sain oma tempot teistele dikteerida, ei mäletagi. Enamik Võru rattarallist, arvetades kaotust meestele, kellega olin varasemalt enam-vähem võrdselt sõitnud, oli kui matkasõit või mõõdukas treeningsõit.
Kahju, et kukkumine viaduktil röövis võimaluse näha, kui palju oleksin seekord suutnud peagrupiga kaasa minna. Seekord olin lihtsalt valel ajal vales kohas.
******
Priit Pullerits has reached the end of Maze Overlook jeep road, Canyonlands National Park, Utah 29.
aprill 2012. Pildistanud Jaanus Laidvee. (Suuremalt vaatamiseks
klikkida pildile.)
Foto 1: Priit Pullerits (keskel heledas) lähenemas Võru rattarallil raudteeviaduktile, kus ta paari sekundi pärast kukub. Foto autor: Kevo Jürmann
Foto 2: Umbes selline, nagu sel fotol nähtav Võru tänava viadukt Tartus, nägi Võru rattaralli ajal välja ka 5. kilomeetri raudteeviadukt. Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Foto 3: Meenutus Mulgi rattarallilt juuni keskel. Foto autor: Marko Saarm, Sakala/Scanpix
Foto 4: Vastseliina Konsum. Foto autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix
Fotod 5 ja 7: Haanja rattaklubi ratturid. Fotode autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 6: Rõuge. Foto autor: Aldo Luud, Õhtuleht/Scanpix
Fotod 8 ja 9: Ratturid Rõuges tõusul Eesti meistrivõistlustel grupisõidus 2012. aasta suvel. Fotode autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 10: Pildimeenutus Tartus toimunud EM-võistluste tänavasõidust, fotol koht, kus Veski tänavalt pööratakse Näituse tänavale. Foto autor: Kalev Saar, Postimees/Scanpix
Fotod 11 ja 12: Priit Pullerits koos videoülekande varustusega pärast Tartu tänavasõidu lõpetamist ülemöödunud laupäeval. Fotode autor: Meelis Luht