«Noh, kuidas mugavussport ka tundub?» küsis endine NSV Liidu koondise rattur Toomas Kirsipuu, asuursinine võistlusvorm seljas, kui
Jõgeva rattarallil mulle järele jõudis. Sõidetud oli rohkem kui 15 km.
«Päris hästi,» vastasin talle. «Ainult grupp on liiga suur.» Võtsin sisse koha Kirsipuu selja taga ning liikusin tema tuules vasakult küljelt veidi ettepoole.
Tuleb ausalt tunnistada, et seni mängisid olud minusuguste keskmike kasuks. Pidulik start Jõgeva kesklinnast mootorratta taga tähendas seda, et kõvemad ei saanud «punni» kohe põhja vajutada. Viaduktile lähenedes avastasin end hämmastavalt eest, neljandast-viiendast reast. Aga rattureid oli ka terve tee servast servani tihedalt täis. See tekitas pisut kõhedust, nii et kui söakamad sõitjad jõulisemalt positsioonivõitlust alustasid, andsin neile targu eesõiguse.
Kui pärast viaduktilt laskumist mootorratas eest sööstis, läks kohe kihutamiseks. Kõik kergitasid tagumiku sadulast. Kiirus tõmmati paugust üle 50 km/h. Ent olud töötasid liidritele vastu.
Nimelt, kui grupp keeras paremale, Kuremaa poole, algas vastutuulelõik. Võib oletada, et eesmised nägid tempo kruvimisega kurja vaeva. Minu kõrval võttis koha sisse Paul Lõiv, sage trennikaaslane Tartu Velo Klubist. Jõudsin just mõelda, et ju siis olen õigel positsioonil, kui Lõiv teatas, et ettepoole peab saama. Aga see polnud võimalik – polnud kuskilt vaba ruumi minna. Ja kiirus püsis niigi suur, 50 km/h kandis.
Ei lagunenud grupp ka pärast Kuremaa aleviku väikest tõusu. Sest järgneval põldudevahelisel avatud lõigul tuli samuti pedaalida vastutuult. Jah, üle eessõitjate peade võis näha, kuidas väike sats oli ülejäänute ees pisukese edumaa saanud, aga muist gruppi püsis tihkelt koos. Seal Kirsipuu mulle järele jõudiski.
Otsustav lammutamine toimus pärast Palamuset, orust tõusule minnes. Oletasin, et saan tagant inertsist võimalikult väikse vaevaga võimalikult kõrgele. Kuid eksisin. Järsku oli kogu tee rattureid laialt täis, nende tempo käis alla, mistõttu ei saanud ma oma hoogu ära kasutada ning edasi tuli hakata tuimalt kangutama. Teravama nuki järel oli mul eessõitjatega veel side, aga seal, kus tõusu lõpuni jäi 150 meetrit, võeti paremal ketti – ja minu kandis läks see kett katki. Sain juba enne üles jõudmist aru, et nüüd on grupp eest läinud. Ja ta läks ikka väga kiirelt.
Pärast rääkis mulle Raido Kodanipork, Barcelona olümpia grupisõidu 9. mees, et sõidu alguses vajutasid eesmised ikka päris halastamatult ja valusalt ning võtsid toda esimest tõusu väga teravalt. Pole siis ime, et minuga juhtus see, mis juhtuma pidi. Ime on vaid see, et seda ei juhtunud veelgi varem.
Jäin laskumisel täiesti üksi. Kilomeetri pärast tuli paremalt Lõiv, kes, tundus, et püüdis meeleheitlikult gruppi kinni saada. Eks minagi vaatasin seda, kas eespool leidub teisigi pudenejaid, keda püüda ja kellega kampa lüüa. Pikkjärvel sain järele Pelotoni klubi sõitjale Marko Vilipsonile, ärgitasin teda endaga kampa lööma, aga ta lõi käega.
Pikkjärve 300-meetrise tõusu otsas sain kätte ühe Haanja Rattaklubi mehe. Samal ajal jõudis mulle tagant järele Pelotoni sõitja, naiste arvestuse liider Sille Puhu. Nii hakkaski minu ümber moodustuma
gruppetto. Ütlesin äsjaleitud kaaslastele, et lähme ühtlase tempoga rivis üksteise alla vedades. Korjasimegi järgnevail kilomeetreil veel mitmeid pudenenuid oma seltsi.
Kaarepere ja Palamuse vahelisel tõusul saabus
gruppetto võimekuse kontroll – et kui tugeva jalaga mehed siis kokku on saanud. Piidlesin konkurente nii ees kui kõrval. Ja nägin, et keegi ei tiku jõudemonstratsiooni tegema. Oletasin, et järelikult võin end
gruppettos kindlalt ja mugavalt tunda.
Palamuselt läbi sõitnud, ei meeldinud mulle enam see, mis ma nägin. Igaüks sõitis nii, nagu heaks arvas. Võtsin
gruppetto kõrvale ja jagasin korraldusi: «Kuulge, me peame mingisuguse süsteemi looma! Muidu tuleb tagant mõni grupp ja sööb meid ära. Võtame rivvi ja veame 200 meetri kaupa!» Lasin tagumistel endast tee servas mööda sõita ja ütlesin igaühele selge häälega: «Veame 200 meetri kaupa ühtlases tempos, siis vahetame!»
Ja ennäe,
gruppetto hakkaski eeskujulikult tööle. Alati peab olema keegi, kes asju organiseerib, sest kaootika ja kakofooniaga ei jõua kuigi kaugele. Vaatasin korraks kella: 40 km sai läbitud 57 minutiga.
Kuid teise ringi algul Kuremaale lähenedes läks kord jälle käest. Liikumine muutus taas süsteemituks. Läksin Kuremaa tõusul uuesti kõige ette ja hüüdsin: «Kuulge, lõpetame selle pornograafia ära! Hakkame korralikult vedama!» Üks mees vastas, et tema ei jaksa, jõud on otsas.
Järgmisel, põldudevahelisel vastutuulelõigul sai selgeks, kes on meie umbes tosinaliikmelises
gruppettos töötegijad. Kõige tugevama jalaga tundus Aldar Reinberk: kui tema ette läks, siis läks korralikuks sõiduks. Head tööd tegi ka Peeter Viirsalu, kelle pärast Kuremaad kinni püüdsime. Üllatavalt sitkelt vedas Sille Puhu, naiste arvestuse liider. Neljas, kes tööd ei põlanud, oli Anti Arak. Ja loomulikult mina, aktiivsest viisikust kõige vanem. Mis tagapool toimus, ega ma seda suurt tea, sest kui oma vahetuse lõpetasin, võtsin alati rivis neljanda-viienda koha, sest ei riskinud liiga taha taanduda.
Erinevalt eelmise aasta sõidust, kui käisin paar korda ees gruppi õrritamas ja kiirendamas, ei võtnud ma see aasta ühtegi sellist provokatsiooni ette. Miks? Ilmaolude tõttu. 30 kraadi palavust võib osutuda mõrvarlikult salakavalaks, kui korrakski üle pingutad. Mis siis, et määrisin enne starti nii käed kui jalad Moabist Utah’st ostetud päiksekreemiga paksult sisse; et võtsin kaasa kaks liitrilist pudelit, ühe vee ja teise SiS pulbrijoogiga; et võtsin kaasa Sponseri kummikomme, veega lahjendatud geeli ning A&T Spordist ostetud energiat andva ampulli; et mu riietus on hele ega aita seega kaasa ülekuumenemisele. (Miks on Pelotoni klubil must võistlusvorm? Palava ilmaga ei ole see ju põrmugi mõistlik.)
Kuigi tõusudel tundsin, et vähemalt pool käiku on veel varuks, hoidsin end rahulikult tagasi. Nii väiksest grupist sa nagunii kusagile ei lähe ja isegi, kui keegi kaasa tuleb, ei ole minekut kauaks. Näiteks teise ringi viimastel kilomeetritel, taganttuulelõigul pärast Palamuset, eraldusid kolm sõitjat vasakule ja saavutasid rohkem kui 50-meetrise edumaa, aga suhtusin nende minekusse kergekäeliselt – et nagunii saame nad kätte. Ja saimegi. Veidi hiljem küsisin Arakult, ühelt kolmikust, kas see oli ka tõsine äraminek, mille peale ta vastas, et ei.
Kolmandaks ringiks said ilmselt terad sõkaldest eraldatud, nii et meie
gruppetto töötas ilma korraldusi vajamata. Aga eks ees käisid tempot tegemas ka ühed ja samad tegelased. Ma ei tegelenud üle õla vaatamisega, et kui palju meid järele on jäänud, vaid hoidsin kogu aeg esimese nelja hulka. Ent tunda oli, et paljudel on jaks kahanenud. Tunnistan, et tegin ise ka mõne vahetuse kergemalt, et varu hoida. Aga kuna keegi minust ette ei kippunud, et kiirust juurde panna, siis võib oletada, et väike hingetõmme kulus teistelegi ära.
Kui viimast korda sai Palamuse läbitud, muutus sõit taas kiiremaks. Seda suuresti tänu Puhule, kes läks avatud sirgel ette ja vedas kiiruse 38-39 km/h peale. Tuleb tunnistada, et sellest kiiremini poleks kitsas rivis eriti sõita tahtnud. Olin mõni aeg varem küsinud Arakult, et huvitav, kas keegi eest ära sõita ka üritab, mille peale ta kostis, et eks mõni ikka proovib. Ent polnud ühtki proovijat ega üritajat näha.
Tagasiteel Jõgeva pool vedasin enne pikka lauget tõusu, siis jäin paremale tuulevarju. Sedasi tundus pikalt kulgev tõus üllatavalt kerge. Tipus võtsin taas juhtimise üle, kummardusin siis allapoole, vaatasin kaenla alt tagasi ning nägin, et olin saavutanud järgnevate ees paarimeetrise edumaa. Instinkti ajel ajasin end sadulast ja tegin paar teravat vändapööret, nagu alustaksin finišispurti. Mõne hetkega sain 15-20-meetrise edumaa. Siis lasin jala sirgu ja võtsin vasakule. Ootasin grupi järele. Et mis oli selle äkkspurdi mõte?
It was just a game. Teiseks, küllap tahtsin saata konkurentidele ka sõnumi, et mul on jõudu veel küll, ilma minuta ei maksa midagi ette võtta.
Mustvee maanteele vedasimegi Arakuga peamiselt kahekesi. Enne ärakeeramist püüdsime kinni kümnekordse Eesti meistri Sigvard Kuke, kes sai 20 aastat tagasi MMil grupisõidus 97. koha. Ent siis algas vastutuulelõik ning näha oli, et keegi ei taha end kulutada. Kiirus kahanes 31-32 km/h peale. Kui mehed enam ei taha või ei jõua, siis küll naine ikka jõuab. Mõnda aega vedaski Puhu, siis võtsin ise juhtimise üle. Kuni ringteelt maha sõites, enne viadukti, kiirendas tagant nagu lingust lastuna juunioride klassis võistlev Haanja Rattaklubi vormis Georg Kõivumägi.
Ei mäleta, et oleks teda kogu sõidu vältel rohkem kui ühe korra ees tööd tegemas näinud, ja sedagi vaid 200 meetriks. Peaaegu kõik ülejäänud mehed hüüdsid talle pahaselt järele, et kus sa lähed, kurat, leppisime ju kokku, et laseme grupi ainsal naisel võita. (Jah, oli küll selline kokkulepe, see kehtestati kolmandal ringil pärast Kuremaad, sest Puhu oli tõesti üks sitkemaid töörabajaid.)
Viaduktil võtsin Araku tuulde, kes omakorda hoidis Puhu tuulde. Ja läks nii – v.a Kõivumägi –, nagu olime kokku leppinud: Puhu lõpetas enne mehi (v.a Kõivumägi, kes jäi talle kahe sekundiga püüdmatuks) ja sai naiste arvestuses esikoha, mina sain Dünamo särgis Aivar Lehtmaa (ta tundus vahepeal ikka väga kurnatud näoga) ja Araku järel 79. koha, napilt enne lõpujoont õnnestus mõne sentimeetriga mööduda Viirsalust. Sigvard Kukk kaotas mulle seitse sekundit, meie
gruppettos kõige kõvemat tempot teinud Reinberk 19 sekundit. Protokolli vaadates jäi me pundist lõpuks alles kaheksa sõitjat. Teiste seas, mulle märkamatult, astus kõrvale Paul Lõiv.
110 km aeg 2:59.05, koht 79., seenior 2 vanuseklassis 15., keskmine kiirus 36,9 km/h. Võitja keskmine kiirus oli 43,2 km/h. Mullu sain 107 km pikkusel distantsil aja 2:57.22, koht oli 69., seenior 2 vanuseklassis 21., keskmine kiirus 36,2 km/h.
Pärast sõitu tänasin Rene Mandrit, et ta jagas mulle kevadel pidevalt juhiseid ja aitas treenida, ent tunnistasin – mida olin varem omavahel juba paljudele maininud, näiteks Peip Reedile –, et minusugune võib minu eas, peaaegu 49-aastasena, treenida palju tahab, aga ega ma paremaks sõitjaks sellest saa. Mandri avaldas lootust, et ehk oli seetõttu vähemasti kergem.
Jah, vaadates, kuidas nii mõnedki vaakusid ja alla andsid, ei saa öelda, et mul oleks tekkinud hetkegi, kui tundsin, et aitab, enam ei jaksa. Igatahes andis Jõgeva rattaralli hea portsu enesekindlust pühapäevaseks Tartu rattaralliks.
******
Fins & Things Trail, Sand Flats Recreation Area, Moab, Utah, 24. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)
Foto 1: Priit Pullerits (kollase kiivriga) alustab Jõgeva rattarallit. Foto autor: Sportfoto.ee. Avaldatud Sander Maasingu eestkostel.
Foto 2: Kohe sööstab mootorrattur eest ning Jõgeva rattaralli peagrupp võtab kiiruse üles. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud Sander Maasingu loal.
Foto 3: Jõgeva rattaralli peagrupp esimesel ringil Palamuse järgsest orust tõusule minemas. Liidrist vasakul taamal kollase kiivriga Priit Pullerits. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud Sander Maasingu loal.
Foto 4: Jõgeva rattaralli liidrid vastutuules tempot kruvimas. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud
Sander Maasingu loal.
Foto 5: Ka Jõgeva rattaralli kõvemate sõitjate hulgas leidus neid, kes kaaslaste tegevuse peale käsi laiutasid. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud
Sander Maasingu loal.
Foto 6: Ratturid Palamusel. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud
Sander Maasingu loal.
Foto 7: Ka Jõgeva rattaralli liidergrupis leidus neid, kes kaaslaste ja enda suutlikkuse proovile panid. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud
Sander Maasingu loal.
Foto 8: Ratturid Palamuse oru tõusul. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud
Sander Maasingu loal.
Foto 9: Viisik teeb tööd. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud
Sander Maasingu loal.
Foto 10: Siin käib lõpuheitlus esikolmikukohtadest tagapool. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud
Sander Maasingu loal.
Foto 11: Nii võtsid lätlased Jõgeva rattarallil kolmikvõidu. Foto autor: Mihkel Jüri / Rattaprofid. Avaldatud
Sander Maasingu loal.