Pullerits: Kas tippharrastajaile on lootust vastu saada?
Konspiratsiooni nimel tuli suhelda ettevaatlikult. Ereroheline Mitsubishi möödus minust kesklinnas – vaatasin, et «saba» tal pole. Valgusfoori ees jõudsin autole järele, möödusin sellest juhipoolselt tiivalt. Juht kontrollis minu seljatagust – samuti tühi. Mõne aja pärast, minust taas möödunud, tõmbas ta teeservale, ja kui järele jõudsin, keris sohver akna alla.
«Järgmise nädala lõpus ikka toimub?» küsisin.
«Loomulikult,» vastas ta.
«Kuidas olud?»
«Sõitsin just läbi. Üldiselt kuiv. Mõned pritsmed sain, aga kui oleks rahulikumalt sõitnud, poleks neid peaaegu tulnudki.»
«Muudatusi ka on?»
Selgus, et mõningaid on.
Ja siis oli aeg lahku minna. Sest äkki mõni veel märkab ja siis ei jõua jälle vaigistada spekulatsioone, et mis infot seal ikkagi vahetati ja kas jälle sai üks mees tutvuste abil teiste ees eelise.
Aga eelist on vaja, sest ega kilomeetreid ratta seljas liiga palju ole. Eelmise nädala lõpus lõin kokku: tänavu 2316. Siia sisse ei ole arvestatud kevadel Moabis sealsel metsikul maastikul kogutud miile. Põhimõtteliselt võiks juurde liita 414 km, mis sõidetud kevadest saadik naise vana Optimaga töö ja kodu vahel ning paaril korral mujalgi, aga need on lühikesed sutsakad, argiriietuses, ja et higiseks ei läheks.
Kuulsin kahelt allikalt, et Tartu linna meistrivõistlustel olla nii mõnedki küsinud, kuhu ma jäin. Aitäh huvi tundmast. Aga mis šansid mul seal olnuks?! Mitte mingisugused. Meeste 15 km eraldistardist sõidus jäi doktor Leho Rips, kes on minust kahtlemata sitkem pedaalija, üldarvestuses alles 27. kohale. Tema keskmine kiirus oli 36,22 km/h. Kui minust aastaid-aastaid noorem ja rattasõidus treenitum dr Rips jääb sellise ajaga võistlejaterivi lõpuossa, siis, vaatasin, et võib-olla ainult kolm võistlejat olekski minust tahapoole jäänud. Tagant kolmanda – ja tema oli liiati juunioride klassi naisterahvas – keskmine kiirus oli 33,75 km/h. Mis mul oleks vastu panna?
Kolmapäeval tegin koduukse eest 32,9 km pikkuse ringi: läbi linna mööda Jõhvi maanteed välja, siis 1,5 km pärast Aoveret pööre vasakule Jõgeva maantee suunas ja siis Jõgeva maanteed pidi läbi linna jälle koduukse juurde tagasi. Rajale jäi kuus tõusu ja viis laskumist. Alustasin rahulikult, mõtlesin, et väntan niisama mahedalt, kihutama ega endaga võistlema küll ei läinud, kuid nagu ikka juhtub, siis poolel maal tekkis tahtmine kõvemini pedaalidele suruda (saab kiiremini koju tagasi). Võrdlemisi lauget ja siledat Jõgeva maanteed pidi tagasi linna poole sõites – tuul oli õrn, peaaegu olematu – hoidsin mõõdukalt pingutades kiirust 36-38 km/h. Aga kui koduukse ette jõudsin ja kella kinni vajutasin, näitas selle sihverplaat aega 58.22, mis tegi keskmiseks kiiruseks ei rohkem kui 33,8 km/h. Nii et selle näitaja poolest oleksin saanud tagant neljanda koha.
Kui neljas koht (eestpoolt) on jama, siis mis oleks neljas koht tagantpoolt? Fiasko, ütlen ma. Mõttetus kuubis. Kui Paul Lõiv ja Kurmo Neemela sõidavad ikkagi 42,2 km/h ja Urmo Fuchs koguni 43,5 km/h – isegi rohkem kui Grete Treieri 43,06 km/h – (okei, ma ei tea, äkki oli neil spetsiaalvarustus, aga ma ei taha selle taha, et mul seda pole, küll pugeda) – ja Olavi Mõts sõidab 41,1 ja Andres Kulbin 40,8 km/h (ja nagu ma olen öelnud, siis õige rattasõidumõnu algabki kiirusest 40 km/h), ei ole mul mitte mingit alust ega põhjust ega õigustki kõvade meeste (ja ka mõne kõva naise) heitlust narrima minna. Rattasõit maanteel on lahe, aga lahe pole see, kui su trenniaeg on tervelt 7 km/h aeglasem kui sellel, kes võistlusel mahub viimasena selle joone peale, kust algab minu meelest õige rattasõit. Seitse kilomeetrit tunnis – s.t et Kulbin oleks juba mu koduukse ees, kui mul jääks Jõgeva maanteel Tartu linna piirini veel 2 km...
******
Iosepa ghost town, Skull Valley ja Stansbury Mountains, Utah. 15. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits.
Foto 1: Hispaanlane Alberto Contador Vuelta 12. etapil. Foto autor: AP/Scanpix
Foto 2: Hispaanlane Benat Intxausti Vuelta 11. etapil. Foto autor: Reuters/Scanpix
Foto 3: Hispaanlane Alejandro Valverde Vuelta 12. etapil. Foto autor: Reuters/Scanpix