Napilt kaks päeva enne Tartu rattamaratoni sain ootamatu e-kirja. Need sisaldasid heasoovija nõuandeid, mida tasub pühapäeval silmas pidada. Trükkisin need paberile ning otsustasin veel stardipäeva hommikul, kui sõitsime väikebussiga Otepääle, hoolega läbi lugeda ja pähe õppida, samal kui kaaslased püüdsid üksteist poliitiliselt täiesti ebakorrektsete naljadega üle trumbata, kõik naerust kõverad, ja mu tähelepanu hajutada. «Kas nii te keskendutegi võistluseks või?» küsisin neilt.
«Stardin tavaliselt äärtest,» kirjutas nõuandja, keda Lõuna-Eesti mehed tunnevad Barutona – ta kaalub üle saja kilo – ja kes eelmisel aastal saavutas Tartu rattarallil koha kolmandas sajas. «Lihtsam võimalikest kukkumistest mööda saada. Ning kui jalga on, siis saab ka suurest pundist jõudsalt kohta parandada.»
Seadsin ratta stardikoridori vasakusse poolde. Olin aegsasti arvestanud, et seal, kõrgemal nõlval, tekib vaba ruumi ning pinnas on küllap tugevam kui allnõlval, paremal küljel. Ja ma ei eksinud. Kui stardikoridori piiretest mööda sain, tõmbasin kohe vasakule heina peale ning vajutasin tempo halastamatult põhja. Silmanurgast kiigates oletasin, et sain vähemalt sajast konkurendist mööda. Vaat, mida tähendab tark, läbimõeldud tegutsemine, oma raja otsimine, mitte massiga kaasa kulgemine!
«Oma positsiooni peale peab olema jõudnud enne Väikese Munamäe alla jõudmist,» kirjutas Baruto. «Seal algab kruusatee ja ettepoole liikumine on märksa jõudu raiskavam. Peale seda asfaldilõikudel saab oma possa peal juba kellegi tuules puhata.»
Jälle hea nõuanne. Nii talitasingi, ehkki parandasin aegamööda positsiooni ka asfaldil, eriti tõusudel. Läksin kerge «rauaga», et jalgu laktaati täis ei tõmbaks, ja üleval püüdsin kiirendada. Poslovitsa laskumisel nägin, et mõned mehed olid tee ääres hunnikus.
Baruto: «Sihva kandis ca 9 km peal, kui algab heinamaa
singeltrack, tuleb sõita rajal, hoida jõudu. Ära lase positsiooni käest, proovi pigem leida hallipäisemaid, kelle tuules sõita, noored kutid ei sõida ühtlase tempoga.»
Just nii – sai tehtud! Ei hakanud tõmblema. Võidad kaks kohta, kaotad oluliselt jõudu. Enne 10 km järsku tõusu tuli üks sõitja kõrvale ning palus, et vaataksin, kas tal on nägu väga verine. Väga ei olnud, aga üksjagu küll. «Loputa Matu punktis veega puhtaks!» andis keegi talle käigult nõu.
Matu TP-le läheneval raputaval heinamaalõigul võtsin pikast sõitjate rivist paremale ning kuna rada laskus, panin kiirust juurde. Möödusin jälle rohkem kui kümnest mehest. Keegi maanteelt hõikas: «Vaata, kuidas Pullerits paneb!»
Jah, olin otsustanud, et seekord ei hakka Tartu rattamaratonil tagasi hoidma, vaid panen täiega. Juhindudes enda loosungist «Panna on vaja!».
«Vähemalt Matu TP-s peab sõitma soovitud lõppkoha peal,» kirjutas Baruto.
Sellega ma ei nõustunud. Panin muudkui juurde. Motivatsioon oli laes, psühholoogiliselt olin võitluseks valmis. Olin valmis, et näidata koht kätte kümnetele, küllap sadadele, kes on arvanud, et kuna ma pole maastikuvõistlustel sõitnud, siis ma maastikul sõita ei oska ega suuda. Olin otsustanud, et lasen vaimu vabaks, ja panen. Häälestus oli selline, et rünnata tuleb, rünnata tuleb; ei mingit allaandmist ega tagasihoidmist.
Harimäe tõusu viimasel lõigul, kui enamik liivas-kruusas takerdus ja kangestus, otsisin vaba trajektoori ning möödusin taas rohkem kui kümnest. Keegi hüüdis umbes nii: «Tuleb hoida Pulleritsu taha, ta paneb täna kõvasti!»
Harimäelt laskudes ei sõidetud sugugi agressiivselt, pigem lasti tirri. Kui tuli laugem lõik, kihutasin tagant ette, et tõmmata kaaslaste kiirust üles. Sain väikse vahe sisse ja viipasin neile korduvalt käega, et tulge nüüd. Ma ei olnud valmis selleks, et hakatakse hinge tõmbama. Hoog oli üleval ja hoogu tuli hoida.
«Üritan toituda ja juua siis, kui on hea enesetunne,» kirjutas Baruot. «Sest kui seda ei tee, siis kohe-kohe on see hea tunne möödas ja tagantjärele on seda uuesti raske tagasi saada.»
Jälle kasulik nõuanne. Enamasti olin lähtunud põhimõttest, et ohter joomine on nõrkadele, ent seekord alustasin varakult nii organismi veetamist kui geelide manustamist. Samas tuli olla ettevaatlik, kui nägin eespool kedagi sama tegemas. Kruusasel ja auklikul teel, kui kiirus suur, võib ratta kergelt alt ära visata. Alati, kui nägin, et keegi tõstis käe leistangilt taskusse või suu juurde, hoidsin temast võimalikult eemale.
«Säästan jõudu,» jätkas Baruto. «Vähegi kui võimalik, siis sõidan kellegi tuules, ka siis, kui enesetunne on super. Pole mõtet sangarit mängida, kui kedagi püüda pole.»
Sedasama tuletas mulle pärast Harimäe laskumist meelde ka Postimehe vormis Joel Zirel. Enesetunne ja minek olid nii head, et need sundisid teisi õrritama ja neile võimu näitama. Aga pärast Zireli suulist meeldetuletust võtsin vaiksemalt. Tõesti, oluline on targalt sõita, jõuvarusid mitte pillata. Mis siis, et teisi vedurina kasutades tundub sõit mõnikord nagu matk.
Pärast Puka TP-d, kui grupis tempo langes, sest enamik jäi end käigult jootma-söötma, pigistasin ka ühe geeli jupikaupa suhu, ent kuna tempo püsis ikkagi madal, tõmbasin taas kõige ette. Ei, mul ei olnud kavatsust vedama hakata, vaid soovisin mehi uuesti tööle utsitada. See ka õnnestus: vedasin sadakond meetrit, siis tõmbasin kõrvale ning nägin, kuidas tagant tuldi juba mehisema kiirusega. «Vaatasin, et kõik on magama jäänud või,» ütlesin vedamisjärje ülevõtnule.
«Maastikul proovin mitte vaadata enda ette, vaid pigem kaugemale,» kirjeldas Baruto. «Siis ei vahi iga kivikest ja loigukest. Saad pingevabamalt sõita.»
See vist päriselt ei õnnestunud. Metsa vahel tuli libedatest lohkudest ikka mööda laveerida. Kuid ega ma pidureid suurt tunnistanud. Ja see, muide, maksis ka kätte. Kahes kurvis metsa sees sõitsin rajalt välja, nii et pidin peaaegu seisma jääma. Ühes kohas tekkis koguni ohtlik vahegi, kuid suutsin selle kinni tõmmata. Kõige heidutavam hetk tekkis aga 7-8 km enne lõppu, kui Aarne Tiidu (nr 251) tuules sõites ja ühest laiast lombist mööda põigeldes oleksin peaaegu vastu puud kihutanud. Viimasel hetkel suutsin leistangi nii palju vasakule käänata, et sain napilt mööda.
Lühidalt: sõitsin suhteliselt halastamatult, kartmatult, ükskõik kui kõvasti ratas mind raputas (vasak ranne oli, nagu ikka, tugevasti teibitud), ei kavatsenud end põrmugi tagasi hoida. Tulemus oli seetõttu see, et sain korduvalt eessõitjatelt väikeste kividega näkku, vastu jalgu, samuti kodaraisse.
«Vaatan, mis toimub ees,» kirjutas Baruto. «Kui näen, et on tekkinud ummik, siis ei ole vaja silmad punnis sinna ummikuni raiuda ja siis seistes hingeldada.»
Teadsin varasematest sõitudest, kus on rajal minu nõrgad ja kriitilised lõigud ning olin seal eriti valvas, mobiliseerimisvalmis. Tulemus: senised rasked kohad möödusid üllatavalt kergelt, sageli lausa nii, et tundsin end teistest paremini – vähemalt liikusin kiiremini. Avastasin, et mu trumbiks on tõusud, kus liikusin alati ettepoole ning võrreldes kõrvalsõitjatega, kes ähkisid, olin sama hästi vait kui sukk. Kasutasin hästi kerget ülekannet ja võtsin kõik rasked tõusud sadulas istudes.
Kuna püsisin kenasti konkurentide tempos, siis püsis ka enesekindlus. Jälgisin, mida teised teevad, ning püüdsin sättida end grupis ikka esimesse poolde. Samas, nagu mind oli hoiatatud, hoidusin igasugustest jõudemonstratsioonidest. Sest viimasel 6-7 metsavahelisel kilomeetril, kui rajale jääb ka mitu tõusu, võis oodata, et grupp käristatakse ribadeks.
Nii juhtuski. Ma ei saanud isegi aru, kus grupp tükkideks tõmmati, igatahes enne pikka laskumist, mille järel suundub rada kruusakarjääri äärde, avastasin end grupi tagaotsast. Järskudel tõusunukkidel sain paarist mehest mööda, aga karjäärijärgsel laskumisel pidurdasin liiga palju – avatud raja sõidul olin näinud, et seal on palju veevoolude tekitatud vagusid ja lahtise pinnasega kohti – ning kõige eesmised grupikaaslased pääsesid eest. Pikal paremkurviga tõusul nihkusin küll aegamisi ettepoole, aga nägin, et eespool koosneb kett paarimehelistest üksikutest lülidest. Nüüd oli selge, et igaüks peab võitlema iseenda eest.
Moodustasin enne Elva jõe ületamist paarisrakendi Mait Milleriga (nr 525) ja püüdsime hoida, kord üks, siis teine ees, kiirust ülal. Pärast Elva jõe tõusu, kui keerasime metsavahelisele sirgele, ütlesin talle, et peame tegema koostööd, kui ei taha, et tagant mõni grupp meid kinni püüaks. Seda tegimegi. Ligi sada meetrit eespool sõitsid paarisrakendina Tiit ja venelane Juri Kiselev. Püüdsin neile lähemale saada, kuid see läks väga vaevaliselt.
Kilomeeter enne lõppu, enne silla ületamist, teatas Miller, et saame aja alla kolme tunni. Mul polnud mingisugustest numbritest aimugi. Olin jätnud maha käekella, sest avatud raja sõidul oli see põrutuste tõttu rappudes randmele valu tekitanud, samuti puudus Barutolt saadud jäiga esikahvliga S-Worksi rattal kompuuter.
Sõitsin lõpuni agressiivselt. Finišisirgel spurtisin mööda Kiselevist, kaaslane Miller jäi nelja sekundi kaugusele. Vaatasin lõpetamise eel üles tabloole – tõepoolest, kell näitas, et kolm tunnini jääb pool minutit.
Mõni minut pärast finišeerimist tuli mobiilile sõnum: aeg 2:59.31, koht 301. «Kurat!» oli esimene reaktsioon. Mitte et mul olnuks mingi eesmärk. Ei, ühtegi sellist polnud. Tahtsin vaid sõita, nagu öeldakse, täie pasaga, et siis näha, mis tulemus tuleb. Võib-olla, aga ainult võib-olla, mõlkus kuskil mõtteis, et äkki õnnestub rünnata kolm tunni piiri. Aga see polnud eesmärk, mida ma teadlikult püüdma läinuks. Kuradi-sõna põhjustas see, et on ju üksjagu vahet, kas lõpukoht algab 2-ga või 3-ga.
Pärast kohendati koht 300ndaks. Omas, M50 vanuseklassis sain 9. koha. Eelmise aasta aega (3:11.03) parandasin 11 ja pool minutit, kohta peaaegu kaks korda – mullu olin 571. Tänavu saanuks selle ajaga 593. koha.
Kas koha ja aja suur parandus tuli peamiselt tänu kergemale rattale? Või tänu Baruto nõuannetele? Või tänu psühholoogilisele motiveeritusele ja võitlusvalmidusele, mida süstisid nii Baruto ratas kui Baruto nõuanded?
Igatahes on mul nüüd kohustus kutsuda Barutot edaspidi lugupidavalt Masteriks.
***
Aga sellest, kuidas mängiti välja Tartu rattamaratoni esikoht ning kuidas eestlased kavaldasid lätlased lõpus üle,
saate lugeda minu tänasest kirjutisest Postimehes.
******
Horseshoe Canyon area, Canyonlands National Park, Utah 30.
aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks
klikkida pildile.)
Foto 1: Tartu rattamaratoni esimene laskumine. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 2: Tüdrukud elavad Tartu rattamaratonil meestele kaasa. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Fotod 3 ja 4: Kruusaralli. Fotode autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 5: Söögiaeg! Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 6: Joogiaeg! Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Fotod 7 ja 8: Tartu rattamaratoni lõpuni jääb umbes 25 km. Fotode autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix
Foto 9: Ohh, õnnis finiš! Tundmatu osaleja Tartu rattamaratonil. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix