Pullerits: Kingitus uueks aastaks – tere tulemast Moabi rattaekspeditsioonile!
Tundub, et mõned mehed on hakanud aru saama, et mõne asjaga läheb kiireks. Nimelt kuulsin sügisel, pool aastat pärast seda, kui ühe reisifirma plaan viia suvalised rattasõiduhuvilised Utah’sse Moabi, maailma maastikuratturite paradiisi ja mekasse, oli vastu taevast lennanud, sest kõvasid kulusid arvestades jäi osalushuvi leigeks, et siiski leidub mehi, kellel on saanud Itaalias ja Hispaanias laagerdamisest villand ning kes mõlgutavad mõtteid kaugemast ja eksootilisemast paigast, nagu seda on Ameerika. Iseasi, kas nad teavad, mida maksab unistuse elluviimine.
Jõulude ajal avaldasin siin küllap paljudele šokeeriva ja entusiasmi jahutava üksikasjalise ülevaate, kui palju maksab neljale inimesele veidi rohkem kui kahe nädala pikkune reis Edela-Ameerikasse Colorado platoole (seal asub Moab geograafiliselt). Kuid on siiski vaks vahet, kas teha perekondlik autoreis või võtta ette individuaalne rattaekspeditsioon. Kuluartiklid kujunevad üksjagu erinevaks.
Aga miks siis asjaga kiireks läheb? Küsimus ei ole üksnes ja põrmugi selles, et Moabi ümbrus on looduslikult pööraselt ilus ja imeline (küsige teistelt, kes seal käinud on, nagu Pärtel Piirimäe, Silver Eensaar, Jaanus Laidvee, Kristina Herodes). Asi on hoopis selles, et on karta, et Moab siseneb peagi buumitsüklisse. Viimati, nii tänavu suvel kui mullu kevadel, nägin seal nii uute ööbimispaikade kui uute elamute ehitamist. Kevadel 2016, kui korraldasin Moabi ligi kahe ja poole nädala pikkuse rattaseikluse, nägin, kuidas paljud ratturid ööbisid lageda taeva all telklates. Esiteks seepärast, et nii saab hinda alla lüüa, ja teiseks seepärast, et kevadel on sealkandis igasugu seiklejate tippaeg ning ööbimispaiku lihtsalt napib.
Näiteks soovisin saada majakest ühes elupaigas, kus olin ööbinud kevadel 2012, kui käisime sealkandis luureekspeditsioonil Jaanus Laidveega, aga kolm kuud varem, kui 2016 kevadel tolle kohaga ühendust võtsin, sain vastuse, et nad on kogu kevadeks juba reserveeritud. Õnneks oli mul tagataskus varuvariant ning seal näkkas. Muidu tulnuks hakata ööbimiskohta otsima Green Riveris, mis jääb Moabist 84 km kaugusele, sest eramajutajad küsivad Moabis lausa sada dollarit öö eest, paljud palju rohkemgi. Aga eks sõitke iga päev tund ja rohkem ühes ja siis jälle teises suunas – ära tüütab ja väsitab ning väärt aega röövib.
Lisaks tuleb enne Moabi minekut aegsasti arvestada, et sa ei läheks sinna Easter Jeep Safari ajal, mil linn on täis sadu maasturifänne ja -hulle ning kõik ööbimispaigad on nende poolt hõivatud. Tänavu toimub Ameerika vägevamaid maasturiüritusi märtsi viimasel nädalal (24. märts kuni 1. aprill), aga 2016 toimus 19.-27. märts. Tookord saabusin Moabi 28. märtsi õhtuks.
Saan aru, kui te kannatus kipub juba katkema, ning palute nüüd, et lööksin faktid letti. Palun väga! Siin on Eesti, kindlasti kogu Baltimaade, tõenäoliselt terve Euroopa, aga võib-olla kogu maailma parim ja põhjalikem ülevaade, mida maksab rattaekspeditsioon maailmakuulsasse Moabi. Igaks juhuks olgu liiga kiirete ja ekslike järelduste ennetamiseks siinkohal rõhutatud, et lennupiletid olid tasuta - need kinkis vend 50. aasta juubeliks. Siiski jätan avaldamata, mis on see kõige soodsam ööbimispaik, ning samuti ei avalda rattasõidupäevade marsruutide ülevaadet, sest need teadmised on n-ö ekstrainfo (nüüdisajal öeldaks, et see info jääb paywalli taha).
Niisiis, tere tulemast Moabi rattaekspeditsioonile!
26. märts: lend Tartu-Helsingi-Göteborg
27. märts: lend Göteborg-London-Los Angeles-Las Vegas
28. märts: autosõit Las Vegas-Moab (735 km)
29. märts kuni 13. aprill: 16 päeva rattasõitu Moabis
14. aprill: autosõit Moab-Las Vegas
15.-16. aprill: lend Las Vegas-Los Angeles-London-Göteborg
17. aprill: lend Göteborg-Stockholm-Tallinn
Autosõit GMC Terrainiga kokku 3007 km, sh Moabis ja selle ümbruses 1443 km
Keskmine auto läbisõit päevas 158 km
Bensiini kulu 282,5 liitrit (74,6 gallonit)
Keskmine galloni hind 2.124 dollarit (1.93 eurot)
Keskmine liitri hind 0.51 eurot
Kütusele kulus kokku 144.10 eurot (158.52 dollarit)
Auto keskmine kütusekulu 9,4 l / 100 km
Rattaga läbisõit Moabis 733 km
Päeva keskmine läbisõit rattaga 45,8 km
Rattasõitudel veedetud koguaeg 99:51
Rattaga puhas sõiduaeg 65:59 ehk keskmiselt 4:07 päevas
Keskmine kiirus 11,1 km/h
Ööbimised
17 ööd Moabis
Ühe öö hind Moabis 32.22 eurot (35.50 dollarit)
2 ööd El Cortezi hotellis Las Vegases
2 ööd Göteborgis tasuta
1 öö lennukis
Toidukulu 19 päevaga 282.18 dollarit ehk keskmiselt 14.85 dollarit (13.47 eurot) päevas.
Kõik kulud
Lennupiletid: tasuta
Autorent (koos kindlustusega) 19 päevaks - 585.40 eurot (653.44 dollarit)
Auto kütusekulu - 144.10 eurot (158.52 dollarit)
Ratta transport lennukiga tagasisuunal - 133.95 eurot (150.00 dollarit)
Tervise ja ohtliku spordiala kindlustus - 87.65 eurot
Ööbimine Moabis (17 ööd) - 547.75 eurot (603.62 dollarit)
Ööbimine Las Vegases (2 ööd hotellis) - 63.90 eurot (70.84 dollarit)
Ratta pakkimine ja lisavarustus - 70.00 eurot
Toit - 256.06 eurot (282.18 dollarit)
Rattasõidu topograafilised kaardid - 23.44 eurot (25.86 dollarit)
Parkide pääsmed ja load - 30.85 eurot (34.00 dollarit)
Esmatarbekaubad jms - 34.06 eurot (37.54 dollarit)
Raamatud - 42.77 eurot (47.13 dollarit)
Kingitused - 130.97 eurot (144.33 dollarit)
Bussipilet Tallinn-Tartu - 12.00 eurot
Kokku 2162.90 eurot
Foto 1: Hurrah Passil Chicken Corners Roadi algul, taamal Colorado jõgi.
Foto 2: Monitor Butte'i taustal.
Foto 3: Determination Towers.
Foto 4: Maantee 191 läbi Moabi.
Foto 5: Maastur Wipe-Outi mäel Merrimac Butte'i taustal.
Foto 6: Ratturid alustamas tõusu Shaferi teel.
Foto 7: Ratturid õhtupoolikul pärast lörtsisadu Circle O rajal.
Foto 8: GMC Terraini maastur Navajo Rocksi rattaradade võrgustiku parklas Lone Mesa taustal.
Foto 9: Vaade Bartlett Overlookilt Hidden Canyonile.
Foto 10: Liivakivimoodustis Hurrah Passi lähistel.
Kõigi fotode autor Priit Pullerits; fotod tehtud 2016. aasta kevadel