Ei saa praegu kirjutada spordist ja
lahata rattakiiruse arendamist, vaid tuleb kirjutada millestki palju teravamast, millele juhiti tähelepanu eelmise sissekande kommentaariumis ja millele järgnes vilgas arutelu. Nimelt samal ajal, kui märkimisväärne osa Ukrainast on endiselt venemaa (
sic!) poolt okupeeritud ning Ukraina alles valmistab ette (loodetavasti) suuremat pealetungi, ilmuvad juba välja vahepeal vait püsinud arovelmetid, kes leiavad, et taas tuleb hakata venelaste ja siinsete okupantide järeltulijate ning okupantide meelelaadi kandvate tegelaste päid paitama ja neid paremini mõistma.
Hämmastav, et enam kui pool aastat pärast venemaa (
sic!) kallaletungi Ukrainale, mida venelased nii emamaal kui piiride taga (mäletate kevadisi vene lippudega ülbitsemisi Saksamaal!) kas häälekalt või siis mõnel puhul ka vaikides (viies kolonn!) toetavad, pärast tuhandete Ukraina laste, naiste ja meeste põhjendamatut ja valimatut tapmist leiavad mõned end inimõiguste viigilehe taha peitvad liberaalid, nagu Aro Velmet, et
tuleb ära kuulata ka teine pool ehk arvestada rohkem venelastega. Selliseid vene vähemuse eest seisjaid, nagu tuleb välja Velmeti loost Sirbis, motiveerib uskumus, et nüüdisajal pole kohta kollektiivseks süüks ja et paljude pahade seas on kindlasti ka mõned head.
Mind huvitab, kas 35-aastane Velmet on ka päriselt kohanud venelasi, nendega rääkinud ja nende juttude põhjal nendest aru saanud. Siin, olgu rõhutatud, ei lähe arvesse need vene emigrandid, kellega ta võib-olla on kohtunud Californias õppejõuametit pidades, sest nood ei esinda mingil viisil tõeliste ja ehtsate venelaste mõttelaadi. (Kuigi usun, et kui Velmet nende pealiskihi alla kaevuks, siis paljastuksid sealt mitmed suurvene tüüpelemendid, nagu need on ilmsiks tulnud Postimehe AKs ilmunud
Viktor Jerofejevi kahes kirjutises, kus ta räägib venemaalt põgenemisest.) Mind, veel kord, huvitab tema kokkupuude pesuehtsate venelastega – ja mida need on talle rääkinud.
Mul on olnud neid kokkupuuteid. Mõned aastad tagasi vestlesin ühe sellisega, ta oli pärit Moskva lähistelt, elukutselt insener. Korduvalt Eestis käinud, isegi isapoolsed juured ulatuvad otsapidi Eestisse. Ma polnud sellist putinistlikku jampsi veel kuulnud: kuidas lääs tahab venemaad vallutada ja üldse on kõiges süüdi lääs, mitte venemaa. (Nüüdseks on see putinist surnud.) Või moskvalanna, haritud, töötas raamatukogus. Kui küsisin, kelle poolt ta valib, siis tuli iseeneslik vastus: «Muidugi hääletame me oma putini (
sic!) poolt.» (Nüüdseks on see putini valija surnud.)
Mida venelased endast kujutavad, seda sain näha omal ajal vene armees. Mina olin nende silmis parimal juhul
nemets («Miks sa kirjutad saksa tähtedega?» kõlas sage küsimus), muidu aga fašist. Samuti nägin vene armees seda tohutut varastamist, mis on venemaal levinud siiamaani. Ja palju muud nõmedat nägin, mis ei ole muutunud, vaid ainult süvenenud, nagu
rääkis mulle suve hakul vene sõjavange usutlenud ukrainlane Volodõmõr Zolkin. Lõppeks ärme unustame Stalnuhhinit, vene tanki taganutvaid narvakaid, Pihkva dessantväelastele drooni ostmiseks raha andnud ja selle eest süüdi mõistetud venelasi jpt - ei tohi unustada, et neid, kes on valmis võimaluse avanedes meile nuga selga lööma, on palju.
Mind huvitab, kas Velmet, kes nii varmalt tahab tormata venelasi mõistma, on näiteks lugenud Kristina Sabaliauskaite kaheköitelist dokumentaalromaani «Peetri keisrinna». Ilmselt mitte. Sest kui ta oleks, siis ta saaks aru, mida kujutavad endast venelased – neis raamatuis on see kogu halastamatus brutaalsuses välja toodud – ning et sellised on nad olnud sajandeid, on praegu ja et see ei muutu mitte kunagi, vähemalt mitte lähipõlvede jooksul.
Tagatipuks ei tohi me unustada, kui suur ja tugev on venemaal poolehoid putinile ja toetus sõjale Ukraina vastu. Me ei tohi unustada, et umbes 90 protsenti viimastel vene presidendi valimistel osalenud Eestis elavatest vene kodanikest valis putini poolt. Hakata nendega kahepoolseid sõbralikke ja üksteist mõistvaid suhteid arendama, nagu võib välja lugeda Velmeti loost Sirbist, on enda alandamine ning vaenlasele jõu ja hääle andmine. Agressori ja agressiooni pooldajatega läbi ei räägita.
Velmet heidab ette, et me ei tee vahet n-ö heade ja halbade venelaste vahel. Aga kuidas tema seda vahe tegemist ette kujutab? Mõned soovitused, palun? Kas ta tõesti arvab, et kuna me ei jaksa eraldada terasid sõkaldest, siis peame leppima aganaleivaga?
Hüva, eks teeme siis vahet, mul pole midagi selle vastu. Ja see on lihtne. Näiteks võiks venelased, kes ei taha, et neid pandaks ühte patta putinistidega ja kes ei toeta venemaa kallaletungi Ukrainale, vabalt panna oma autole lehvima Ukraina riigilipu; nad võiks kanda Ukraina lipuvärvide ja kirjaga «Русский военный корабль, иди нахуй!» särki, nagu kannan mina (fotol paremal); nad võiks panna reväärile Ukraina lipuvärvidega lindikese; nad võiks tervituseks öelda «Slava Ukraini!» ja «Смерть русским оккупантам!». Variante oma tõelise meelsuse näitamiseks ja kollektiivsest süütundest pääsemiseks on nii palju. Kas olete näinud mõnda venelast neid võimalusi kasutamas?
See, mida eluvõõras Velmet soovitab, on jälle suunata meid sinna sängi, kus Eesti riigile vaenulikud tegelased saavad meie maal tagasi oma sõnaõiguse, mida me oleme neilt põhjendatult just hakanud vähemaks võtma. Sellisena käitub Velmet kasuliku idioodina.
Me ei tohi unustada, et hunt, isegi kui ta hääletult ja rahulikult seisab, ulub alati ikka metsa poole.
Fotod 1-7: Varasügisesed vaated rattasõidult Tartu lähistel. Fotode autor. Priit Pullerits
Foto 8: Priit Pullerits Pinarello rattapoes Tartus. Foto autor. Art Soonets